Voor schrijnende financiele situaties kan het gebiedsteam nog steeds maatwerk blijven leveren door gebruik te blijven maken van de gelden uit het participatiefonds. In dat maatwerk kan het passen om aan of voor een burger een budget beschikbaar te stellen voor noodzakelijke uitgaven, om de zelfredzaamheid te versterken. De deelname van aan de Collectieve Ziektekostenverzekering Minima (CZM) beter bekend als de AV Frieso blijft achter bij de verwachting. Met name de deelname van de doelgroep overige minima blijft achter bij wat op grand van de omvang van de potentiele doelgroep zou mogen worden verwacht. Landelijk gezien is het door de afschaffing van de Wtcg/CER regelingen de deelname aan de CZM in 2015 gestegen met 10% naar 48% van de potentiele doelgroep. In Noardwest is de deelname in 2015 met 30% nagenoeg gelijk gebleven. Door een bredere communicatie door verschillende gemeenten wordt een groter deel van de potentiele doelgroep bereikt en de deelname aan de AV Frieso gestimuleerd. Voor een uitgebreide beschrijving van het nieuwe minimabeleid en de regelingen wordt verwezen naar de nota "Naar een nieuw financieel vangnet" en de specifieke verordeningen. De Dienst heeft de uitvoering van de schuldhulpverlening uitbesteed aan de Krediet Bank Nederland. Voor 2016 wordt er extra ingezet op preventie schuldhulpverlening. Dit om te voorkomen dat de burger in een problematische schuldensituatie terecht komt. De gebiedsteams zullen een prominente rol vervullen bij de vroegsignalering van schuldensituaties. Ook zal er in 2016 meer aandacht worden besteed aan nazorg. Met ingang van 1 april 2015 wordt enkelvoudige huishoudelijke hulp tot 3 uur per week aangemerkt als een algemene voorziening. Hierdoor moeten personen die als gevolg van ziekte of gebrek (tijdelijk) huishoudelijke hulp nodig hebben deze voortaan in de basis zelf regelen en zelf betalen. Voor 2015 is er een compensatieregeling ontwikkeld voor inwoners met een inkomen lager dan 120% van de op hen van toepassing zijnde bijstandsnorm. In 2016 wordt deze met enige beleidsaanpassingen voortgezet. Vanwege deze beleidsaanpassingen en gegeven dat de huidige toekenningen lopen tot 1 januari 2016, zal iedereen opnieuw beoordeeld moeten worden. C. Welke trends denken wij te zien voor 2016, die van invloed zijn op het behalen van de doelstelling? Door de gevolgen van de economische crisis en de verschraling van de sociale zekerheid is het aantal inwoners dat een beroep doet op het financieel vangnet toegenomen. Door meer maatwerk toe te passen is de verwachting dat de kosten binnen begroting gehouden kunnen worden. Maar individueel maatwerk leidt wel tot meer individuele aanvragen en dus extra druk op het ambtelijk apparaat. D. Welke resultaten beogen wij te behalen? In samenwerking met de gebiedsteams ondersteuning bieden door middel van het financieel vangnet als er geen andere oplossingen zijn. Dat betekent dat het vangnet is gericht op de financiele ondersteuning van mensen die niet in staat zijn om noodzakelijke kosten te betalen. In samenwerking met de gebiedsteams voorkomen dat inwoners een beroep doen op de schuldhulpverlening door intensivering van het preventiebeleid. 31 Concept Herziene Begroting 2016 versie 4, Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2015 | | pagina 143