6 Programma Wmo 6.1 Algemeen Gemeenten zijn verantwoordelijk voor een belangrijk deel van de ondersteuning aan inwoners die zelf onvoldoende zelfredzaam zijn of onvoldoende in staat zijn tot participatie. Gemeenten hebben in de nieuwe Wmo een brede verantwoordelijkheid voor de deelname van inwoners met een beperking of psychische problematiek aan het maatschappelijke verkeer (participatie). Ook moeten zij een passende ondersteuning bieden waarmee mensen in staat zijn tot het uitvoeren van de noodzakelijke algemene dagelijkse levensverrichtingen en het voeren van een gestructureerd huishouden (zelfredzaamheid). Inwoners kunnen zich voor hun begeleiding (gericht op bevordering of het behouden van de zelfredzaamheid) wenden tot de gemeente. Het gedeelte van deze doelgroep dat verzorging nodig heeft die in het verlengde van de begeleiding wordt geleverd en daarmee samenhangt, valt ook onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. De Dienst functioneert als backoffice voor de gemeenten/gebiedsteams om een goede uitvoering te geven aan de Wmo 2015. Er vindt nauwe samenwerking plaats tussen de Dienst en de gebiedsteams van de betreffende gemeenten. De medewerkers in de gebiedsteams zoeken samen met de inwoner naar oplossingen (in deze specifieke volgorde) in de eigen kracht, het sociale netwerk, algemene voorzieningen en maatwerkvoorzieningen. Het is belangrijk dat de inwoners van Noardwest Fryslan met maatwerk worden ondersteund. Het beschikken en de opdrachtverstrekking tot levering van de maatwerkvoorzieningen vindt plaats in de backoffice door het team Wmo. Binnen het programma Wmo wordt het verstrekken van voorzieningen verantwoord. Dit betreft onder andere de verstrekking van HH1 en HH2, begeleiding en de woon-, rolstoel- en vervoersvoorzieningen (WRV). De Wmo 2015 beschrijft HH in meer algemene termen zoals 'ondersteuning bij het voeren van een gestructureerd huishouden'. Ook in 2016 zal een groot beroep gedaan worden op inzet van de eigen kracht en het sociale netwerk van een inwoner. De eerste drie uren van een enkelvoudige HH1-indicatie worden niet door de Dienst verstrekt. De inwoner van Noardwest Fryslan moet deze uren zelf organiseren. Voor de inkomensgroep tot 120% van het sociaal minimum is een compensatieregeling georganiseerd (zie programma Financieel Vangnet). Voor clienten met een HH1 indicatie op 31-12-2014 geldt dat de door het Ministerie van VWS toegekende Huishoudelijke Hulp Toelage zal worden ingezet. Met behulp van deze toelage kan deze overgangsgroep ook in 2016 gebruik maken van het aanbod om tegen een gereduceerd tarief HH1 van de eigen aanbieder te ontvangen. Vanaf 1 januari 2016 is het overgangsrecht voor de doelgroep 'oud-AWBZ-clienten' afgelopen en vallen deze clienten geheel onder de Wmo 2015. Voor de doelgroep 'beschermd wonen' geldt een overgangsrecht van 5 jaar. Dit betekent dat zij hun zorg nog onder de oude voorwaarden tot 1 januari 2020 kunnen ontvangen, mits de indicatie voor 1 januari 2015 gesteld is (centrumgemeente Leeuwarden voert het beschermd wonen uit). De baten van het programma Wmo bestaan uit de Huishoudelijke Hulp Toelage en de inkomsten die voortvloeien uit de landelijke inning van de voor een aantal voorzieningen geldende eigen bijdragen door het CAK. De lasten bestaan uit de uitgaven voor Huishoudelijke Hulp, participatie, zelfredzaamheid, respijtzorg, vervoersvoorzieningen, externe kosten, woonvoorzieningen, rolstoelvoorzieningen, inloopfunctie GGZ, Veilig Thuis, MEE, MOVO ambulante begeleiding en mantelzorg. 35 Concept Herziene Begroting 2016 versie 4, Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2015 | | pagina 147