6
Programma Wmo
6.1 Algemeen
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor een belangrijk deel van de ondersteuning aan inwoners
die zelf onvoldoende zelfredzaam zijn of onvoldoende in staat zijn tot participatie. Gemeenten
hebben in de nieuwe Wmo een brede verantwoordelijkheid voor de deelname van inwoners
met een beperking of psychische problematiek aan het maatschappelijke verkeer
(participatie). Ook moeten zij een passende ondersteuning bieden waarmee mensen in staat
zijn tot het uitvoeren van de noodzakelijke algemene dagelijkse levensverrichtingen en het
voeren van een gestructureerd huishouden (zelfredzaamheid). Inwoners kunnen zich voor hun
begeleiding (gericht op bevordering of het behouden van de zelfredzaamheid) wenden tot de
gemeente. Het gedeelte van deze doelgroep dat verzorging nodig heeft die in het verlengde
van de begeleiding wordt geleverd en daarmee samenhangt, valt ook onder de
verantwoordelijkheid van de gemeente.
De Dienst functioneert als backoffice voor de gemeenten/gebiedsteams om een goede
uitvoering te geven aan de Wmo 2015. Er vindt nauwe samenwerking plaats tussen de Dienst
en de gebiedsteams van de betreffende gemeenten.
De medewerkers in de gebiedsteams zoeken samen met de inwoner naar oplossingen (in
deze specifieke volgorde) in de eigen kracht, het sociale netwerk, algemene voorzieningen en
maatwerkvoorzieningen. Het is belangrijk dat de inwoners van Noardwest Fryslan met
maatwerk worden ondersteund. Het beschikken en de opdrachtverstrekking tot levering van
de maatwerkvoorzieningen vindt plaats in de backoffice door het team Wmo.
Binnen het programma Wmo wordt het verstrekken van voorzieningen verantwoord. Dit betreft
onder andere de verstrekking van HH1 en HH2, begeleiding en de woon-, rolstoel- en
vervoersvoorzieningen (WRV).
De Wmo 2015 beschrijft HH in meer algemene termen zoals 'ondersteuning bij het voeren van
een gestructureerd huishouden'. Ook in 2016 zal een groot beroep gedaan worden op inzet
van de eigen kracht en het sociale netwerk van een inwoner. De eerste drie uren van een
enkelvoudige HH1-indicatie worden niet door de Dienst verstrekt. De inwoner van Noardwest
Fryslan moet deze uren zelf organiseren. Voor de inkomensgroep tot 120% van het sociaal
minimum is een compensatieregeling georganiseerd (zie programma Financieel Vangnet).
Voor clienten met een HH1 indicatie op 31-12-2014 geldt dat de door het Ministerie van VWS
toegekende Huishoudelijke Hulp Toelage zal worden ingezet. Met behulp van deze toelage
kan deze overgangsgroep ook in 2016 gebruik maken van het aanbod om tegen een
gereduceerd tarief HH1 van de eigen aanbieder te ontvangen.
Vanaf 1 januari 2016 is het overgangsrecht voor de doelgroep 'oud-AWBZ-clienten' afgelopen
en vallen deze clienten geheel onder de Wmo 2015. Voor de doelgroep 'beschermd wonen'
geldt een overgangsrecht van 5 jaar. Dit betekent dat zij hun zorg nog onder de oude
voorwaarden tot 1 januari 2020 kunnen ontvangen, mits de indicatie voor 1 januari 2015
gesteld is (centrumgemeente Leeuwarden voert het beschermd wonen uit).
De baten van het programma Wmo bestaan uit de Huishoudelijke Hulp Toelage en de
inkomsten die voortvloeien uit de landelijke inning van de voor een aantal voorzieningen
geldende eigen bijdragen door het CAK.
De lasten bestaan uit de uitgaven voor Huishoudelijke Hulp, participatie, zelfredzaamheid,
respijtzorg, vervoersvoorzieningen, externe kosten, woonvoorzieningen, rolstoelvoorzieningen,
inloopfunctie GGZ, Veilig Thuis, MEE, MOVO ambulante begeleiding en mantelzorg.
35
Concept Herziene Begroting 2016 versie 4, Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan