6.2 Doelstellingen 2016 A. Wat zijn de doelstellingen voor 2016? 1Het belang van burgers centraal stellen en richten op onafhankelijke clientondersteuning. 2. Het aantal verstrekte voorzieningen stabiliseren, ondanks de vergrijzing en ontgroening. 3. De kwaliteit en continui'teit van de voorzieningen is gewaarborgd. B. Welke acties zullen in 2016 worden genomen/uitgezet om de doelstelling te behalen? 1De Dienst is de backoffice die aansluit op de gemeentelijke gebiedsteams. De Dienst faciliteert de gebiedsteams. De inwoner wordt in 2016 ondersteund met de beschikbare budgetten. 2. Door zorgvuldig te beschikken, beheerst de Dienst in samenwerking met de gebiedsteams het beroep dat gedaan wordt op de Wmo-voorzieningen. 3. De Dienst zorgt voor de inkoop en het contracteren van de taken en werkt samen met de gemeenten aan het beleid. Als een maatwerkvoorziening wordt beschikt, realiseert de Dienst kwalitatief hoogwaardige maatwerkondersteuning, die tijdig geleverd wordt. De backoffice verwerkt de facturatie van het clientenbestand efficient en doelmatig. Goede afspraken met leveranciers, tijdige monitoring en, waar nodig, bijsturing dragen bij aan dit resultaat. C. Welke trends denken wij te zien voor 2016, die van invloed zijn op het behalen van de doelstelling? De budgetten voor Huishoudelijke Hulp zijn in 2016 lager dan in voorgaande jaren. De doelgroep kan in 2016 groeien door: o Demografische ontwikkelingen (vergrijzing en ontgroening). De gemeenten richten zich op de eigen kracht en zelfredzaamheid van de inwoners. Samen met de inwoner worden er in toenemende mate oplossingen in de nulde en eerste lijn gerealiseerd, in plaats van doorte verwijzen naar de tweede lijn. Door een goede samenwerking met bestaande en nieuwe netwerkpartners kunnen inwoners beter ondersteund worden in het vinden van een eigen oplossing voor hun probleem, waardoor minder voorzieningen verstrekt hoeven te worden. D. Welke resultaten beogen wij te behalen? Vloeiende aansluiting backoffice-frontoffice. De borging van de transformatie die in 2015 is uitgevoerd. Ondanks het verminderde budget Wmo wordt de inwoner in maatwerk ondersteund Concept Herziene Begroting 2016 versie 4, Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan 36

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2015 | | pagina 148