5
Hoofdstuk 5: de voorzitter
1De voorzitter wordt door en uit het algemeen bestuur aangewezen. Het voorzitterscliap wordt bij toerbeurt
door <S6n van de deelnemende gemeenten vervuld.
2. De voorzitter is belast met de leiding van de vcrgaderingen van het algemeen bestuur en het dagelijks
bestuur.
3. Bij verhindering of ontstentenis van de voorzitter wordt deze vervangen door een lid van het dagelijks
bestuur.
4. Hij tekent de stukken, die van het algemeen en dagelijks bestuur uitgaan.
5. De voorzitter vertegenwoordigt de dienst in en buiten rechte. De voorzitter kan de vertegenwoordiging
opdragen aan een door hem aan te wijzen gemachtigde.
Hoofdstuk 6: de directeur
1De bestuursorganen van de dienst worden bijgestaan door de directeur. Hij heeft in de vergaderingen van het
algemeen en dagelijks bestuur een adviserende stem.
2. De directeur wordt benoemd, geschorst en ontslagen door het algemeen bestuur.
3. De directeur is belast met de dagelijkse leiding van de dienst.
4. De directeur ondertekent mede alle stukken die van het algemeen en dagelijks bestuur uitgaan.
5. De taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de directeur worden vastgelegd in een door het
algemeen bestuur vast te stellen statuut.
6. De directeur is verantwoording verschuldigd aan het dagelijks en algemeen bestuur.
Hoofdstuk 7: inlichtingen verantwoording en ontslag
1. De leden van het dagelijks bestuur zijn, tezamen en ieder afzonderlijk, aan het algemeen bestuur
verantwoording verschuldigd voor het door hen gevoerde bestuur.
2. Zij geven gevraagd en ongevraagd aan het algemeen bestuur alle informatie en inlichtingen die voor een
juiste beoordeling van die laakuitvoering nodig is.
3. Vervallen.
4. Een lid van het dagelijks bestuur kan door het algemeen bestuur van zijn opdracht worden ontheven, indien
dit lid het vertrouwen van het algemeen bestuur niet meer bezit.
5. De leden 1 tot en met 4 zijn van overeenkomstige toepassing op de voorzitter voor dc door hem verrichtte
taken.
1Het algemeen en dagelijks bestuur geven aan de raden van de deelnemende gemeenten ongevraagd alle
informatie die voor een juiste beoordeling van het door het bestuur gevoerde en te voeren beleid en
taakuitvoering nodig is.
2. Het algemeen en dagelijks en bestuur verstrekken aan de raden van de deelnemende gemeenten alle
inlichtingen die door een of meer leden van die raden worden verlangd.
Arlikel 14: Taak
Arlikel 15: Directeur
Arlikel 16: Intern: dagelijks bestuur naar algemeen bestuur
Arlikel 17: Extern: dagelijks en algemeen bestuur naar de raden
Gemeenschappelijke regeling Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan 20156