14
Op pagina 5 wordt ingegaan op de financiele gevolgen van de decentralisatie en wordt genoemd dat
men afhankelijk is van het Sociaal Domein Fryslan voor inkoop en financiele verantwoording van zorg
voor jeugd. Dit betreft een deel van de zorg, namelijk het curatieve. Is er ook zicht op het
kostenplaatje van de preventieve activiteiten?
Tot slot willen wij nog wijzen op de mogelijkheid die gebiedsteams hebben om zich te scholen in
gezondheid. De vroege signalering, eerste duiding, verwijzing en aanpak van problemen en
achterstanden in de verschillende levensdomeinen is een belangrijke taak van het gebiedsteam.
Daarbij hoort ook het terugdringen van gezondheidsproblematiek. De gebiedsteams werken door
hun integrale aanpak ook aan het verbeteren van gezondheid.
Pharos en Platform31 hebben samen met GGD Friesland en in samenspraak met enkele Friese
gemeenten in het kadervan 'Gezond in (landelijk stimuleringsprogramma lokale aanpak
gezondheidsachterstanden) een trainingsmodule ontwikkeld voor gebiedsteams over het thema
'gezondheid' en gezondheidsachterstanden.
Aan het belang van preventie is in de tekst extra nadruk gegeven. Andere opmerkingen en suggesties
komen bij nadere uitwerking aan de orde.
Wmo-adviesraad Leeuwarderadeel
1. Algemeen
"Experimentearje yn it sosjaal domein" is een informatieve notitie. Het document biedt een
inzichtelijke evaluatie van "gebiedsteam en omgeving" over het afgelopen jaar. Daar wordt voor
zover wij dat kunnen beoordelen ter zake doende lering uit getrokken. In het bijzonder voorstel 2 om
de toegang tot het gebiedsteam zowel telefonisch als fysiek in Stiens te organiseren en niet meer via
Franeker te laten lopen juichen wij toe. Dit brengt het gebiedteam dichter bij de burgers om wie het
gaat, en het positioneert het team meer "midden in de lokale samenleving".
Verder maken wij de volgende algemene kanttekeningen:
-Voorstel 1: Van zelfredzaamheid tot samenredzaamheid, en keukentafelgesprek wordt gaandeweg
huiskamergesprek. Deze notie heeft aantrekkelijke kanten: de hulpvrager niet louter als individu
benaderen, maar ook de mensen "om hem/haar heen" (zo die er zijn) erbij betrekken. Een kritische
noot is echter op z'n plaats. Hoe dichter bevolkt de huiskamer, hoe groter de kans dat de vereiste
discretie in het gedrang komt. Er zal sprake moeten zijn van gerichte aandacht voor privacy en
zorgvuldigheid. De zorgvrager moet ten alien tijde zelf de regie houden over wie er wel en niet bij te
betrekken. Er zal hem/haar wat dit betreft niets opgedrongen mogen worden, ook niet met zachte
drang.
-Voorstel 3: intensivering van het overleg met de huisartsen is een prima zaak. Daarbij valt op dat het
voorstel op biz. 7/8 genuanceerder en naar het ons voorkomt zorgvuldiger geformuleerd is dan de
"kort-door-de-bocht-achtige" tekst van punt 1 van de samenvatting van het voorstel op biz. 10. Wij
pleiten voor aandacht en respect voor de eigen verantwoordelijkheid en positie van de huisarts, en
voor de eigen aard van de relatie arts-patient.
-Wij onderstrepen het belang en de noodzaak van voorstel 11 inzake een goede communicatie van
het gebiedsteam met de inwoners van de gemeente. Daarmee vormt dit laatste voorstel 11 een ter
zake doend complement op voorstel 2: nabijheid en toegankelijkheid van het gebiedsteam als
uitvalsbasis voor een goede communicatie en wisselwerking met de lokale samenleving.
Tor zover onze algemene opmerkingen. In het vervolg van deze reactie gaan wij in het bijzonder in op
wat in de notitie te berde wordt gebracht aangaande onze eigen positie als gemeentelijke Wmo-
adviesraad.
Inzake voorstel 8 betreffende de Wmo-adviesraad (biz. 8/9 en samenvatting op biz. 10).