Wij hebben deze beleidskeuze in ons bovengenoemde advies "2015-2018"
onderschreven.
15
Wij onderschrijven dat met de instelling van de Adviesraad Sociaal Domein Noardwest Fryslan de rol
van onze lokale adviesraad verandert. Ons advies "Positiekeuze Wmo-adviesraad 2015-2018",
("Advies 2015-2018") u aangeboden per brief van 27 april 2015, gaat daarvan uit. Wij willen graag
met u overleggen over de invulling van onze rol en werkwijze.
De uitspraak op biz. 8 dat de adviestaak van onze Wmo-adviesraad overgaat naar de Adviesraad
Sociaal Domein Noardwest Fryslan verdient nuancering.
Wij verwijzen in dit verband naar het gemeentelijk beleidsplan "Sociaal Domein in de praktijk" dat in
het najaar van 2014 door de gemeenteraad is vestgesteld. Op biz. 8 van dit beleidsplan (subpar.
1.6.3) wordt ingegaan op de vormgeving van de participatie van burgers en clienten. Daarbij wordt
gekozen vooreen "tweesporenbeleid": een beleidskeuze voor participatie en belangenbehartiging op
zowel het regionale (Noordwest-Friese) als op het lokale (gemeentelijke) niveau.
Dit betekent:
-dat de Adviesraad Sociaal Domein Noardwest Fryslan (Adviesraad SDNwF) zich richt op de
beleidsvorming in het verband van het bestuur van de Dienst SoZaWe. Dit betrof tot dusver een
deel van de adviestaak van onze gemeentelijke adviesraad, dat dus inderdaad overgaat naar de
nieuwe regionale adviesraad. Dat is geheel in lijn met ons advies "2015-2018": de adviesfunctie
positioneren op het niveau waar het beleid feitelijk "gemaakt" wordt.
Dat houdt naar onze opvatting in dat uw college ons geen advies meer zal vragen over
beleidsdocumenten die in het verband van het bestuur van de Dienst SoZaWe het licht zien. Dit is
dus het "eerste spoor" van het "tweesporenbeleid";
-maar daarnaast zal het "tweede spoor" in tact moeten blijven. Daarin past, zoals wij in ons advies
inzake het beleidsplan"Sociaal Domein in de praktijk" hebben aangegeven, dat onze adviesraad de
mogelijkheid blijft behouden om wanneer wij daar aanleiding toe zien (ongevraagd) aanvullend of
afwijkend te adviseren over SoZaWe-beleidsdocumenten. Ofwel (maar dan eventueel ook gevraagd)
over strikt lokale onderwerpen die niet op NWF-niveau spelen. Ook kan onze adviesraad in
adviserende zin een rol spelen bij de "fine tuning" van in NWF-verband geformuleerd beleid. Zoals
ook wordt aangegeven in het beleidsplan Sociaal Domein in de praktijk: "Tegelijkertijd staat in de
uitvoering de lokale benadering centraal, daar moet de nieuwe aanpak worden ingevuld. We
adviseren om niet voor een van de richtingen te kiezen, maar om beide sporen te ontwikkelen."
Wij sluiten daar in ons advies "2015-2018" bij aan.
Ook de instellingsverordening Adviesraad SDNwF gaat uit van dit "tweesporenbeleid". Volgens artikel
2 van de verordening heeft de adviesraad de taak het algemeen bestuur van de dienst SoZaWe te
adviseren, en niet tevens de colleges van b. en w. en de gemeenteraden van de participerende
gemeenten. Wij realiseren ons daarbij dat de adviezen van de Adviesraad SDNwF toch wel bij de
colleges van b. en w. en de gemeenteraden "terecht zullen komen"; dat is natuurlijk ook de
bedoeling.
Niettemin laat de taakomschrijving in art. 2 van de instellingsverordening voor de Adviesraad SDNwF
nadrukkelijk ruimte voor een zelfstandige adviesfunctie voor de lokale adviesraden in de gemeenten,
richting de colleges van b. en w.
Verder verwijzen wij in dit verband naar artikel 13 van de instellingsverordening. Dit artikel voorziet
er in dat de Adviesraad SDNwF zorgt voor een toegankelijke en actuele communicatievoorziening
met lokale adviesraden en belanghebbenden. Ook dit is een belangrijk element van uitwerking van
het "tweesporenbeleid". In de desbetreffende passage in het gemeentelijk beleidsplan "Sociaal
Domein in de praktijk" waarnaar wij hierboven eerder verwezen wordt de wenselijkheid van het
aanbrengen van samenhang tussen "regionaal" en "lokaal" genoemd. De zojuist genoemde bepaling
in artikel 13 van de instellingverordening biedt daarvoor een basis. Daarmee wordt de mogelijkheid