Wij hebben deze beleidskeuze in ons bovengenoemde advies "2015-2018" onderschreven. 15 Wij onderschrijven dat met de instelling van de Adviesraad Sociaal Domein Noardwest Fryslan de rol van onze lokale adviesraad verandert. Ons advies "Positiekeuze Wmo-adviesraad 2015-2018", ("Advies 2015-2018") u aangeboden per brief van 27 april 2015, gaat daarvan uit. Wij willen graag met u overleggen over de invulling van onze rol en werkwijze. De uitspraak op biz. 8 dat de adviestaak van onze Wmo-adviesraad overgaat naar de Adviesraad Sociaal Domein Noardwest Fryslan verdient nuancering. Wij verwijzen in dit verband naar het gemeentelijk beleidsplan "Sociaal Domein in de praktijk" dat in het najaar van 2014 door de gemeenteraad is vestgesteld. Op biz. 8 van dit beleidsplan (subpar. 1.6.3) wordt ingegaan op de vormgeving van de participatie van burgers en clienten. Daarbij wordt gekozen vooreen "tweesporenbeleid": een beleidskeuze voor participatie en belangenbehartiging op zowel het regionale (Noordwest-Friese) als op het lokale (gemeentelijke) niveau. Dit betekent: -dat de Adviesraad Sociaal Domein Noardwest Fryslan (Adviesraad SDNwF) zich richt op de beleidsvorming in het verband van het bestuur van de Dienst SoZaWe. Dit betrof tot dusver een deel van de adviestaak van onze gemeentelijke adviesraad, dat dus inderdaad overgaat naar de nieuwe regionale adviesraad. Dat is geheel in lijn met ons advies "2015-2018": de adviesfunctie positioneren op het niveau waar het beleid feitelijk "gemaakt" wordt. Dat houdt naar onze opvatting in dat uw college ons geen advies meer zal vragen over beleidsdocumenten die in het verband van het bestuur van de Dienst SoZaWe het licht zien. Dit is dus het "eerste spoor" van het "tweesporenbeleid"; -maar daarnaast zal het "tweede spoor" in tact moeten blijven. Daarin past, zoals wij in ons advies inzake het beleidsplan"Sociaal Domein in de praktijk" hebben aangegeven, dat onze adviesraad de mogelijkheid blijft behouden om wanneer wij daar aanleiding toe zien (ongevraagd) aanvullend of afwijkend te adviseren over SoZaWe-beleidsdocumenten. Ofwel (maar dan eventueel ook gevraagd) over strikt lokale onderwerpen die niet op NWF-niveau spelen. Ook kan onze adviesraad in adviserende zin een rol spelen bij de "fine tuning" van in NWF-verband geformuleerd beleid. Zoals ook wordt aangegeven in het beleidsplan Sociaal Domein in de praktijk: "Tegelijkertijd staat in de uitvoering de lokale benadering centraal, daar moet de nieuwe aanpak worden ingevuld. We adviseren om niet voor een van de richtingen te kiezen, maar om beide sporen te ontwikkelen." Wij sluiten daar in ons advies "2015-2018" bij aan. Ook de instellingsverordening Adviesraad SDNwF gaat uit van dit "tweesporenbeleid". Volgens artikel 2 van de verordening heeft de adviesraad de taak het algemeen bestuur van de dienst SoZaWe te adviseren, en niet tevens de colleges van b. en w. en de gemeenteraden van de participerende gemeenten. Wij realiseren ons daarbij dat de adviezen van de Adviesraad SDNwF toch wel bij de colleges van b. en w. en de gemeenteraden "terecht zullen komen"; dat is natuurlijk ook de bedoeling. Niettemin laat de taakomschrijving in art. 2 van de instellingsverordening voor de Adviesraad SDNwF nadrukkelijk ruimte voor een zelfstandige adviesfunctie voor de lokale adviesraden in de gemeenten, richting de colleges van b. en w. Verder verwijzen wij in dit verband naar artikel 13 van de instellingsverordening. Dit artikel voorziet er in dat de Adviesraad SDNwF zorgt voor een toegankelijke en actuele communicatievoorziening met lokale adviesraden en belanghebbenden. Ook dit is een belangrijk element van uitwerking van het "tweesporenbeleid". In de desbetreffende passage in het gemeentelijk beleidsplan "Sociaal Domein in de praktijk" waarnaar wij hierboven eerder verwezen wordt de wenselijkheid van het aanbrengen van samenhang tussen "regionaal" en "lokaal" genoemd. De zojuist genoemde bepaling in artikel 13 van de instellingverordening biedt daarvoor een basis. Daarmee wordt de mogelijkheid

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2015 | | pagina 311