GEMEENTE
LEEUWARDERADEEL
2. De klachtencoordinator ziet erop toe dat de behandeling van een klacht conform de
bepalingen van Afdeling 9.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht en het bepaalde in
deze verordening plaatsvindt.
3. De klachtbehandelaar behandelt en onderzoekt de klacht en stelt de klager en degene op
wiens gedraging de klacht betrekking heeft in de gelegenheid te worden gehoord.
4. De in de organisatie geldende vervangingsregeling is van overeenkomstige toepassing
op de in lid 1 genoemde personen.
Hoofdstuk II. MONDELINGE KLACHTEN
Artikel 4. Indiening en afhandeiing
1Voor de indiening van een mondelinge klacht gelden er geen vormvereisten.
2. Mondelinge klachten worden in principe mondeling afgedaan. Degene bij wie de klacht
wordt geuit probeert direct tot een oplossing te komen (informele bemiddeling). Indien de
klager hierom verzoekt is de betrokken ambtenaar verplicht de behandeling van de klacht
over te dragen aan zijn direct leidinggevende.
3. Wordt de mondelinge klacht niet tot tevredenheid van de klager afgedaan, dan wordt de
klager op de mogelijkheid gewezen van schrifteiijke kiachtbehandeling.
Hoofdstuk III. INDIENING VAN SCHRIFTELIJKE KLACHTEN
Artikel 5. Wijze van indiening
1Een schriftelijk ingediende klacht wordt - afhankelijk van de vraag op welk
bestuursorgaan de klacht betrekking heeft - ingediend bij de in artikel 1.1., onder b.
genoemde bestuursorganen. De klacht moet zijn ondertekend en ten minste de volgende
gegevens bevatten:
a. de naam en het adres van de klager;
b. de dagtekening;
c. een omschrijving van de gedraging waartegen de klacht is gericht.
2. Zodra (tussentijds) naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet is
gekomen, vervalt de verplichting tot verdere behandeling van de klacht. De tevredenheid
wordt schriftelijk aan klager en degene over wie werd geklaagd bevestigd.
Artikel 6= Ontvangst en reglstratie
1. Elke schrifteiijke ingediende klacht wordt voorgelegd aan de klachtencoordinator, die zorg
draagt voor de registratie van de klacht.
2. De ontvangst van een schriftelijk ingediende klacht wordt binnen een week schriftelijk aan
de kiager bevestigd door het bestuursorgaan.
3. Indien de klacht niet voldoet aan de formele vereisten voor het indienen van een
schrifteiijke klacht, kan de klacht buiten behandeling biijven, mits de klager de
gelegenheid heeft gehad het verzuim te herstellen binnen een hem daartoe door de
klachtbehandelaar gestelde termijn.
Hoofdstuk III. BEHANDELING VAN SCHRIFTELIJKE
KLACHTEN
Artikel 7, Niet verplicht tot kiachtbehandeling
1De klachtencoordinator beoordeelt in overleg met de klachtbehandelaar of er sprake is
van een van de situaties als genoemd in artikel 9:8, lid 1 en 2, van de Algemene wet