GEMEENTE
LEEUWARDERADEEL
bestuursrecht. Is hiervan sprake dan leggen zij dit voor aan het betreffende
bestuursorgaan.
2. Indien het betreffende bestuursorgaan besluit de klacht niet (verder) te behandelen wordt
de klager zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het
klaagschrift, hiervan schriftelijk in kennis gesteld. Lid 1 van artikel 11 is van
overeenkomstige toepassing.
Artikel 8. Onderzoek
1De begeleiding van de behandeling van elke schriftelijke klachi vindt plaats door de
klachtencodrdimator.
2. De kiachtencodrdinator kan in overieg met de klachtbehandelaar in verband met de
voorbereiding van de behandeling van een klacht rechtstreeks alle gewenste inlichtingen
inwinnen of doen inwinnen.
3. De kiachtencodrdinator kan in overieg met de klachtbehandelaar, bij deskundigen advies
of inlichtingen inwinnen en deze zo nodig uitnodigen om te worden gehoord.
Artikel 9. Hoor en wederhoor
1De kiachtencodrdinator draagt er voor zorg dat degene op wiens gedraging de klacht
betrekking heeft, een kopie van de klacht met de eventueel daarbij meegezonden
stukken wordt toegezonden.
2. De klachtbehandelaar stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking
heeft, in de gelegenheid door hem te worden gehoord, in het bijzijn van de
kiachtencodrdinator. Het horen van beide partijen vindt al dan niet in elkaars
aanwezigheid plaats. Van het horen van de klager kan worden afgezien indien de klacht
kennelijk ongegrond is dan wel indien de klager heeft verklaard geen gebruik te willen
maken van het recht te worden gehoord.
3. Op verzoek van partijen of ambtshalve kunnen getuigen worden gehoord. Ambtenaren
van de gemeente die als getuige worden opgeroepen, zijn verplicht aan deze oproep
gehoor te geven.
4. Zowel de klager als degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, kunnen zich
bij het horen door iemand van hun keuze laten vergezellen of doen bijstaan, of zich door
een gemachtigde laten vertegenwoordigen.
5. Van het horen wordt een verslag gemaakt, dat wordt ondertekend door de
klachtbehandelaar en de kiachtencodrdinator. Het wordt zo spoedig mogelijk ter
kennisneming aan partijen toegezonden of uitgereikt.
Artikel 10. Afdoening
1De klachtbehandelaar zendt een advies en eventuele aanbevelingen, aan het
bestuursorgaan. Het verslag van het horen wordt aan dit advies gehecht. Het advies
wordt ondertekend door de klachtbehandelaar en de kiachtencodrdinator.
2. Het bestuursorgaan handelt de klacht binnen zes weken of, na verdaging, binnen tien
weken na de ontvangst van het klaagschrift af. Van een verdaging wordt door het
bestuursorgaan voor afloop van de termijn van zes weken schriftelijk mededeling gedaan
aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.
3. Het bestuursorgaan informeert de klager en degene op wiens gedraging de klacht
betrekking heeft schriftelijk en gemotiveerd over de bevindingen van het onderzoek naar
de klacht en over de eventuele conclusies die daaruit getrokken zijn.