orarsjewoud
3 Probieemanalyse
3.1 Wetteiijk kader toezicht
Integraal Handhavingsbeleidsplan 2012-2016
Middelsee Gemeenten
Projectnr. 13326-239038
9 november 2011, revisie 02
Wetteiijk kader Besiuit omgevingsrecht
Artikel 7.2 Handhavingsbeleid
2. Het handhavingsbeleid is gebaseerd op een analyse van de problemen die zich naar het
oordeel van het bestuursorgaan kunnen voordoen met betrekking tot de naleving van het bij
of krachtens de betrokken wetten bepaaide in de gevallen waarin de zorg voor de
handhaving daarvan aan hem is opgedragen.
Het doel van de probieemanalyse is om sturing te geven aan de inspanningen van het toezicht en de
handhaving. De probieemanalyse vormt daarmee de basis voor het stellen van prioriteiten,. het
formuleren van doelstellingen en het uiteindelijk vaststellen van een uitvoeringsprogramma. De
probieemanalyse is zowel beschrijvend (kwalitatief) als cijfermatig (kwantitatief) uitgevoerd.
De Middelseegemeenten zijn verantwoordelijk voortoezichthoudende taken op het gebied van
bouwen, ruimtelijk toezicht, milieubeheer en gemeentelijke verordeningen (waaronder de algemene
plaatselijke verordening) en de zogenaamde bijzondere wetten (Drank- en Horecawet etc.). Deze taken
zijn gemandateerd naar het Handhavingsbureau. De verantwoordelijkheid voor toezicht vloeit voort uit
wettelijke verplichtingen, zoals bijvoorbeeld artikel 18.2 van de Wet milieubeheer en artikel 100 van de
Woningwet. In de jurisprudentie is een ontwikkeling naar de plicht tot handhaving te bespeuren, met
name wanneer derden de overheid vragen op te treden. De handhavingsplicht wordt als het ware
geactiveerd door een handhavingsverzoek van een derde-belanghebbende. Alleen indien (1) de
mogelijkheid bestaat tot legalisering; en (2) er sprake is van bijzondere omstandigheden, zou van
handhaving mogen worden afgezien (zie onder andere De Gemeentestem 7082, nr. 8 met annotatie van
J.M.H.F. Theunissen). De zorg voor de naleving valt uiteen in twee deeltaken, namelijk toezicht en
handhaving.
3.1.1 Ontwikkelingen wet- en regelgeving
Het wetteiijk kader is continue aan veranderingen en wijzigingen onderhevig. Dit vraagt geen drastische
aanpassingen van het handhavingsbeleid, maar heeft wel consequenties die vertaald moeten worden
naar de praktijk. De trend bij de wijzigingen in de wet- en regelgeving is dat bevoegdheden verschuiven
binnen de diverse overheidsorganen. Alle taakvelden binnen dit beleidsplan hebben hier mee te maken.
Regionale Uitvoeringsdienst
De meest in het oog springende wijziging is de invoering van de Wabo (zie paragraaf 1.3). Een
ontwikkeling die hieruit voortvloeit is de opzet van de Regionale uitvoeringsdienst (Rud). Provincies en
gemeenten gaan milieutaken uitbesteden aan deze Rud (basistakenpakket). Ten aanzien van de vorming
en de verplichting van de omgevingsdiensten is geen duidelijke planning beschikbaar. Vooralsnog zal de
uitvoeringsdienst geen verplicht karakter hebben.
Woningwet en bouwbeslu.it
Met de komst van de Wabo zijn bouwregels gewijzigd en versoepeld. In de gewijzigde Woningwet wordt
de eigen verantwoordelijkheid van de eigenaar van zijn bouwwerk versterkt. Het bouw- en
woningtoezicht moet er op toezien, dat de Omgevingsvergunning voor het bouwdeel verleend wordt
overeenkomstig het Bouwbesluit. Voorkomen moet worden, dat de vergunning uitdrukkelijk toestaat
dat gebouwd wordt in afwijking van Bouwbesluit en bouwverordening.
Drank- en horecav\/et
Een andere wijziging is de aanpassing binnen de drank- en horecawet. Hierin vindt een verschuiving van
bevoegdheden plaats richting de gemeente. De burgemeester krijgt meer bevoegdheden en draagt een
grotere verantwoordelijkheid als het gaat om het toezicht op het verstrekken van alcohol.
Alliance
blad 11 van 46