oranjewoud
Strategie
6.1
Integrale toezichtstrategie
Integraal Handhavingsbeleidsplan 2012-2016
Middelsee Gemeenten
Projectnr. 13326-239038
9 november 2011, revisie 02
Member o( Antes Group
Wettgfijk feder E-esiuit pfi^evtegsre.cht
Artikel 7.2 Handhavingsbeleid
4. Het handhavingsbeleid geeft voorts inzicht in de strategie die het bestuursorgaan
hanteert met betrekking tot:
a. de wijze waarop het toezicht op de naleving van het bij of krachtens de betrokken
wetten bepaalde wordt uitgeoefend om de krachtens het eerste lid gestelde doelen
te bereiken;
b. de rapportage van de bevindingen van degenen die toezicht hebben uitgeoefend
en het vervolg dat aan die bevindingen wordt gegeven;
c. de wijze waarop bestuurlijke sancties alsmede de termijnen die bij het geven en
uitvoeren daarvan worden gehanteerd, en de strafrechtelijke handhaving onderling
worden afgestemd, en waarbij tevens aandacht wordt besteed aan de aard van de
geconstateerde overtredingen;d. de wijze waarop het bestuursorgaan omgaat met
overtredingen die zijn begaan door of in naam van dat bestuursorgaan of van
andere organen behorende tot de overheid.
Artikei 7.4 Uitvoeringsorgamsatie
2. Het bestuursorgaan draagt er tevens zorg voor dat:
a. een beschrijving van de werkprocessen, de procedures en de bijbehorende
informatievoorziening inzake het toezicht op de naleving van het bij of krachtens de
betrokken wetten bepaalde en het voorbereiden, geven en uitvoeren van
bestuurlijke sancties wordt vastgesteld;
b. de uit te voeren werkzaamheden plaatsvinden overeenkomstig deze beschrijving.
De strategie sluit aan op de gestelde doelen en prioriteiten. Daarbij vraagt de Wabo vanwege het
gelijkheidsbeginsel om eenduidigheid tussen de verschillendetaakvelden. In de strategie is aangegeven
op welke wijze de naleving bevorderd wordt en meer specifiek: weike instrumenten naast toezicht,
handhaving en sanctioneren ingezet worden om dit doel te bereiken. De volgende strategieen zijn
uitgewerkt:
1. een toezichtstrategie;
2. een sanctiestrategie.
Het toezicht vindt plaats op basis van de gestelde prioriteiten en doelen. De volgorde in prioriteit is
leidend voor de frequentie van het toezicht. Hierbij wordt onderscheidt gemaakt in aanbod gestuurd
toezicht en periodiek toezicht.
6.1.1 Specificatie Milieu
Binnen Milieutoezicht en handhaving zijn diverse taken te onderscheiden. Ten aanzien van het reguliere
toezicht gaat het om de volgende taken:
-â– oomgevingsvergunningen (Milieu};
o meldingen (Milieu;)
o niet meldingsplichtige inrichtingen.
Het reguliere toezicht bestaat uit controles waarbij i
Het uitvoeren van de reguliere milieucontroles vindt plaats
gd. Elke inrichting is ingedeeld in een risi
wanneer een inrichting gecontroleerd wordt. De f
I worden. --
ilgorde zoals deze in de prioriteiten
;te van de categorie bepaalt
de hoogste prioriteit en wordt
dientengevolge als eerste uitgevoerd. Mocht het opgestelde programma in de praktijk, door
onvoorziene omstandigheden, niet gehaald worden, dan gaat dit ten koste van de laagst geprioriteerde
inrichtingen.