X
Imogen"
Bijlage 1: Evaluatie handhavingsbelefd
Iniesdlng
Criterium 1: verantwoordingssystematiek
Toetsing
Integraal Handhavingsbeleidsplan 2012-2016
Middelsee Gemeenten
Projectnr. 13326-239038 OranjeWOUd
9 november 2011, revisie 02
De verantwoording van de inzet, de gerealiseerde prestaties en resultaten vormen het centrale deel van
de stap 'Evaluatie' uit de beleidscyclus. De stap gaat vooraf aan het formuleren van het beleid, waarna
vervolgens de uitvoeringscyclus kan beginnen.
De evaluatie is uitgevoerd ten aanzien van het gehanteerde handhavingsbeleid en de uitvoering van
toezicht en handhaving in de praktijk. Het kader waaraan het beleid en de uitvoering getoetst zijn is
vastgesteld vanuit de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en het onderliggende Besluit
omgevingsrecht (Bor) en de Ministeriele regeling omgevingsrecht (Mor). Naast de wettelijke
verplichtingen is ook getoetst aan een niet wettelijke verplichte norm, namelijk de "Eindrapportage
ontwikkeling kwaliteitscriteria, transitieprogramma, deel A en B, versie 2.0", Procescriteria (onderdeel
B). De in deze bijlage geformuleerde criteria zijn geciteerd uit de "Eindrapportage ontwikkeling
kwaliteitscriteria".
Beschrijving criterium
"Het Bevoegd Gezag ontwikkelt een systematiek om intern en extern verantwoording afte leggen over
het toezicht- en handhavingsproces en de resultaten en effecten hiervan. Deze systematiek wordt
bestuurlijk vastgelegd"
Het rapport beschrijft een aantal onderdelen dat in iedergeval deel zou moeten uit maken van de
verantwoordingssystematiek. In de onderstaande tabel een overzicht van de toetsingsresultaten.
Onderdeel systematiek Toetsing
1. Zicht op afwijkingen in verband Het jaarverslag van het Handhavingsbureau biedt een overzicht van geplande ten
met mogelijke activiteiten die in opzichte van gerealiseerde controles op lllegale bouw en strijdig gebruik.
strijd zijn met bestemmings- en/of
inpassingsplan. Het Handhavingsbureau constateert een afname van het aantal overtredingen en het
aantal sancties (ook percentueel).
Het ontbreken van inzicht in soort en de ernst van de overtredingen en ernst van de
sancties maakt het lastigde aantallen in perspectief te zien, mede omdat ook niet
duidelijk is of er wijzigingen in de geldende bestemmingsplannen en inpassingsplannen
zijn geweest.
De vraag blijft nu wat de afname van het aantal overtredingen en sancties betekent in
relatie tot aanwezige risico's voor de leefomgeving en de veiligheid van gebouwen en
monumenten.
De doelen zijn per werkveld geformuleerd. De doeien zijn niet/beperkt meetbaar,
gezien
de formulering van de doelen;
het feit dat de doelen niet zijn uitgewerkt via indicatoren en normen;
het ontbreken van een nulmeting;
het ontbreken van de koppeiing van de doelen aan de beschreven wijze van
aanpak en de prioriteiten;
het ontbreken van de koppeiing van de doelen aan de benodigde middeien en
capaciteit.
Het voorgaande zorgt er voor dat eigenlijk niet duidelijk is of de in te zetten formatie
en middeien ook op de gewenste wijze is ingezet: de prioriteiten, volgens afgesproken
werkwijzen en al dan niet binnen geplande tijdsbesteding.
Zo is aan de doelen een aanpak gekoppeid. Per werkveld is puntsgewijs benoemd
welke werkwijzen het Handhavingsbureau wil inzetten.
Een verbeterpunt is te benoemen hoe de werkwijzen zijn gekoppeid aan de doelen en
de prioriteiten, zodat helder is hoe de werkwijze naar verwachting bijdraagt aan het
realiseren van het doel.
Bij de evaluatie en rapportage wordt dan effectiviteit en de efficientie van de
werkwijzen inzichtelijk. Zo ontstaan er op transparante wijze onderbouwde conclusies
en aanbevelingen t.a.v. de inzet van menskracht en middeien.
blad I van XXXV
O Environmental Alliance
2. Strategische doelstellingen per
werkveld, waarin opgenomen:
meetbare indicatoren
prioriteiten
borging van middeien en
capaciteit