mb mm m -
s
iClnoeeri
©ranjewoud
Integraal Handhavingsbeleidsplan 2012-2016
Middelsee Gemeenten
Projectnr. 13326-239038
9 november 2011, revisie 02
Onderdeel systematiek
Operationele doelstellingen aan
de hand van de eigen doelen, en
prioriteiten.
4. Een rapportage van de afspraken
die in het kader van
bestuursovereenkomsten of
handhavingsarrangementen zijn
gemaakt.
In het jaarverslag van het Handhavingsbureau is de jaarplanning te beschouwen als de
formulering van de operationele doelen. De planning bestaat uit aantallen controles
per gemeente, per werkveld, per soort vergunning/activiteit.
De te controleren objecten hangen samen met indeling categorieen en daaraan
gekoppelde bezoekfrequenties. De verantwoording van deze categorie-indelingen is
niet opgenomen in de verslagen, maar is voor milieu wel opgenomen in
handhavingsbeleidsplannen.
Voor het overige is op sommige punten onduidelijk hoe activiteiten in de doelen en de
prioriteiten van de gemeente(n) passen. Wel kan uit het jaarverslag worden afgeleid
dat zogenaamde 'thema's' te zien zijn als prioritaire onderwerpen; ze komen voort uit
de vigerende handhavingsbeleidsplannen.
Een aantal thema's is niet opgenomen in de jaarverslagen, maar kennelijk zijn er voor
dat thema wel toezichts- en handhavingstaken uitgevoerd (zie ondermeer biz. 10 en
biz. 12 van het jaarverslag van het Handhavingsbureau).
Om zicht te houden om de taakomvang van het Handhavingsbureau is het gewenst dat
de deelnemende gemeenten in de programma's en de jaarverslagen kunnen
terugvinden welke werkafspraken, controles en/of handhavingsinterventies
voortkomen uit afspraken met de handhavingspartners (zoals de brandweer, politie en
het Wetterskip).
De motivering van uitvoering van bepaalde projecten en activiteiten door het
Handhavingsbureau blijft dan helder. Motivering van inzet van menskracht en
middelen is dan ook eenvoudiger.
Prestaties toezicht en handhaving
Aantal producten per categorie en
tijdsbesteding
Mate waarin de toezichts- en
sanctiestrategie is toegepast
Realisatie van de
bezoekfrequenties
Er wordt een overzicht gegeven van de aantallen uitgevoerde controles, sancties en
projecten.
Deze producten worden in het jaarverslag niet gekoppeld aan een geplande en
werkelijke tijdsbesteding. Dit maakt dat gemeenten onvoldoende helderheid hebben
in inzet van de door hen beschikbaar gestelde middelen.
Aanbevolen wordt niet aileen in financiele verantwoording, maar ook in het
jaarprogramma en het jaarverslag een koppeling tussen producten en formatiebeslag
op te nemen. Motivering van inzet van menskracht en middelen is dan eenvoudiger en
transparant.
Mooi is dat met het uitvoeren BAG-project en controle op voortgang van de
bouwvergunningen resultaat oplevert: er is een beter inzicht in de reele werkvoorraad.
Inzichtelijk is het aantal uitgevoerde controles en opgelegde sancties.
Niet inzichtelijk is in hoeverre de strategieen zijn gebruikt en of er al dan niet is
afgeweken van de strategieen.
Van beiang is dat heel bewust wordt gekozen voor afwijking van de strategieen; dat de
afwijking kan worden gemotiveerd. Achterliggend doel is dat het gemeentebestuur
(het bevoegde gezag) ook verantwoordelijkheid kan dragen voor het namens haar
uitgevoerde beleid.
De strategieen bevatten een op de doelen en prioriteiten afgestemde afgesproken
werkwijzen. Afwijking van de strategieen vindt natuurlijk wel eens plaats. Als het
gebeurt, heeft dat meestai te maken met de complexiteitvan een casus, bijvoorbeeld
omdat meerdere belangen een uitgebreide afweging verdienen.
(denk aan een inrichting waar zich vragen voordoen die zowel betrekking hebben op
milieu-, het bestemmingsplan als bouwconstructieaspecten).
Als afwijking niet bewust plaatsvindt, ontstaan er risico's, zoals de ongelijke
behandeiing van gelijke gevallen en het onbewust gedogen van risicovoile situaties.
In de jaarverslagen zijn de zowel de bezoekfrequenties zelf als het al dan niet
realiseren van de frequenties niet inzichtelijk.
Bezoekfrequenties zijn afgestemd op de aanwezige risico's. Het is daarom van beiang
ook volgens die frequenties te controleren.
Opname van de frequenties in de verslaglegging zorgt er voor dat de eventuele
noodzakelijke actualisatie van de frequenties sneller in beeld komt.
Tijdigheid van de hercontrole (in
t.ov. afgesproken termijnen)
Tijdigheid verzenden controle
verslagen en brieven in ten
Niet inzichtelijk.
Van beiang is de tijdigheid van de hercontroles, de verslagen en de brieven goed in
beeld te hebben. Tijdigheid draagt bij aan het bereiken van goed naleefgedrag. Een
overheid die de eigen afspraken nakomt, scheptvertrouwen en geloofwaardigheid.
Het is een belangrijke indicator voor de kwaliteit van de uitvoering.
C_J» Environ
blad II van XXXV
Environmental Alliance