1
oranjewoud
JA
Integraal Handhavingsbeleidsplan 2012-2016
Middelsee Gemeenten
Projectnr. 13326-239038
9 november 2011, revisie 02
Membet of Anlu Group
Bij alle beleidsterreinen kan een overtreding zodanig zijn dat deze leidt tot acuut gevaar. Als hiervan
sprake is, is direct optreden noodzakelijk. Het kan hier bijvoorbeeld gaan om instortingsgevaar,
explosiegevaar en brandgevaarlijke situaties, gevaar voor de (volks)gezondheid, veiligheid en openbare
orde. Ook het risico van het ontstaan van onomkeerbare schade, bijvoorbeeld aan flora en fauna, wordt
beschouwd als acuut gevaar. Bij een 'Ja' is er sprake van acuut gevaar en is onmiddellijk optreden
vereist, conform Blok 1.
Bij 'Nee' is direct optreden niet noodzakelijk. Maar omdat er al wel sprake was van verwijtbaar handelen
en/of aanwezigheid van gevaar wordt er wel krachtiger opgetreden dan in Blok 3. De
handhavingsstrategie die hierbij past volgt uit blok 2. De ernst van de overtreding bepaalt mede de
hersteltermijn die altijd redelijk moet zijn. Ook voor de strategie uit dit blok zijn geen vaste afspraken
over het opmaken van een procesverbaal. Deze moeten met de strafrechtelijke partners worden
gemaakt. Door de projectgroep wordt wel als uitgangspunt aanbevolen: Opmaken proces verbaal tenzij
er argumenten zijn om dat niet te doen.
Overtreding met acuut
gevaar en/of onomkeerbaar
en/of veiligheidsgevolgen?
st-wlKfia*
Na eerste bezoek:
Beschikking imeestc! bestuuraweng) direct
van kracht en uitvoeren
Metden aan partner rtrsrrecht
- en/of bestourtijke strafbesctrkkmg
S.) 1"UI...-....j.. i.- j- I';.-
Als er acuut gevaar is, wordt de procedure van spoedeisendheid toegepast, dan wel moet spoedeisend
gehandeld worden. Stilleggen van de bouw of sloop (art 100 lid d Woningwet) van milieuactiviteit of wel
direct ingrijpen door bijvoorbeeld het opruimen afval of gemorste chemicalien of zelf indien nodig tot
sloop over te gaan is dan het instrument. De beschikking volgt dan achteraf (art 5.24 lid 6 Awb). Deze
vorm van bestuursdwang gebeurt soms ook ter bescherming van de belangen van de overtreder
(immers, de overtreder kan de voor hem/haar niet duidelijk zichtbare risico's niet opmerken of niet
willen opmerken).
De samenwerking tussen het bestuursrecht en strafrecht is in dit blok uitermate belangrijk. Dat betekent
dat onmiddellijk bij de uitvoering van de beschikking (meestal het toepassen van een last onder
bestuursdwang) het opmaken van een proces-verbaal (eventueel met voorlopige maatregel) plaats
dient te vinden. De mogelijkheid voor het toepassen van de bestuurlijke boete is bewust niet
opgenomen in Blok 1, omdat de bestuurlijke boete is bedoeld als instrument bij kleine delicten, vooral
bij leefbaarheidovertredingen in de openbare ruimte.
Environmental Alliance
bladXIX van XXXV