Aan De raad van de gemeente Leeuwarderadeel Att De leden Datum 12 oktober 2015 Onderwerp Klacht inzake functioneren college en ambtenaren Per e-mail en post Geachte raadsleden, 'Nemo iudexin causa sua' (Niemand is gehouden tegen zichzelf bewijs te leveren) Dit wereldwijd geaccepteerde juridische basisuitgangspunt betekent in goed Nederlands dat niemand - in dit geval een college en ambtenaren - hun eigen zaak (klacht) zou moeten beoordelen. Noch zouden deze hun eigen 'zaak' dienen te onderzoeken. Dit geldt eens te meer als een college een belang heeft bij een specifieke uitkomst in een betreffende zaak. Het vorenstaande lijkt een simpel uitgangspunt, een juridische basis, maar het college en de ambtenarij van de gemeente Leeuwarderadeel voeren kennelijk een dubbele agenda als het gaat om de herontwikkeling van de spoorbaan. In dat proces heeft men gemeend zich zodanig te kunnen gedragen dat de integriteitscode van uw gemeente mocht worden geschonden. Mede als gevolg van die handelswijze - en de negatieve (financiele) consequenties daarvan voor de NFLS - brengt ons ertoe een klacht in te dienen over het functioneren van uw college en het haar ondersteunende gemeentelijke apparaat in deze. Kernbegrippen van bestuurlijke integriteit zijn; dienstbaarheid, betrouwbaarheid, openheid, onafhankelijkheid, functionaliteit en zorgvuldigheid. Deze kernbegrippen vormen de hoekstenen op basis waarvan uw gemeente wordt bestuurd en welke mede door u als raad zijn ondertekend in een protocol. Uit de gemeentewet vloeit voort dat u als raad (collectief) en als individueel lid daarvan de democratische plicht hebt toe te zien op naleving daarvan. Waarom deze klacht? Nadat wij gedurende langere tijd de politieke en bestuurlijke situatie in uw gemeente hebben gadegeslagen en dit uitvoerig met diverse bestuurskundigen en juristen gedegen hebben doorgenomen, zijn wij andermaai tot de conclusie gekomen dat uw college de belangen van onze stichting en haar onderneming niet, dan wel onvoldoende heeft gewogen en nog weegt. De pertinente weigering om onze vergunningaanvraag in behandeling te nemen en de uiteindelijke inzet van bestuurlijke machtsmiddelen zijn daar veelzeggende voorbeelden van. Ondanks meerdere verzoeken, gericht aan u en het college, is door bestuurders nog inhoudelijk, dan wel procedureel, gereageerd op de vraag of er vanuit de vorige coalitie wel of niet sprake was van privaatrechtelijke verhoudingen met onze stichting. Uit de officiele stukken van de gemeente blijkt namelijk dat deze in het (recente) verleden wel degelijk zijn ontstaan en op basis waarvan de NFLS concreet bereidheid heeft getoond te investeren in uw gemeente. Mede op verzoek van uw college is ook een kostbaar masterplan opgesteld, wat ondanks diverse rekesten - ook vanuit uw eigen raad - niet inhoudelijk werd beoordeeld dan wel ingepast in mede door uw gemeente en de provincie onderschreven beleidstukken en kaderstellende nota's1, De door uzelf aangehaalde ruimtelijke onderbouwing, als zou er onvoldoende ruimte beschikbaar zijn op het trace, schiet daarin als motivatie echter te kort2. 1 Het betreft hiero.a. stukken zoals Streekplan Fryslan Economisch programma Fryslan Uitvoeringsprogramma Waddenfonds provinciate aanpakkrimp Fryske Fiersichten Friese merenproject en tal van andere documenten, welke mede door Joop Boertjens Management B.V. (S.E.M.N.O.F) zijn opgesteld.2 Zie Rapport Spoortrace Jelsum Stiens, meetgegevens en foto's d.d. 16 april 2015 door cluster VROM. p/a Curagaolaan 25, 1213 VI Hilversum. M 0653 - 76 31 25 T 035 - 647 91 56 E info@nfls.eu

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2016 | | pagina 50