Noord-Friesche LokaalSpoorwegmaatschappij U mag zich hierbij ook rekenschap geven van het feit dat dhr, van der Meer, tijdens een hoorzitting bezwaarcommissie WOB, verkiaard heeft dat hij enkele weken na het gesprek van 7 april op navraag van een ambtenaar van de gemeente Leeuwarderadeel de verzwegen rapportage alsnog - tot zijn verbazing en ergernis - heeft ontvangen. Dit deel van de verklaring van dhr. van der Meer is echter niet genotuleerd in het verslag van de bezwaarcie. Het spreekt voor zich dat wij de bestuursrechter ook hier naar een oordeel zullen vragen. Relevant om te vermelden is dat het rapport van 21-10-14 een positiever standpunt inneemt over het spoorfietsen dan het rapport van 13-01-2015, waarin e.e.a. wordt tegengesproken o.b.v. een flinterdunne ruimtelijke onderbouwing, welke siechts dan de enige grondslag voor het college vormt om niet hoeven te vergunnen. Behalve het achterhouden (liegen) over het 'quick scan rapport' worden in het 2de rapport ook uiterst relevante cijfers - betreffende de zeer hoge kosten van aanleg van het fiets- wandelpad - bewust weggelaten zodat deze geen rol zouden gaan spelen in de opinierende en besluitvormende vergaderingen. Dit in tegenstelling tot eerder aan ons gemaakte toezeggingen door B&W in het '10 min. gesprek'. Het is dan ook vreemd (zo niet verdacht) dat de motie van 1 april uitdrukkelijk aan het college opdraagt de ontwikkeling van het fiets- wandelpad op cijfers te zetten - maar u als raad daar geen consequenties aan verbind - als het college dit onderdeel van de motie gemakshalve niet had uitvoert. Immers is het mede deze gang van zaken waarom een motie van wantrouwen (De leugen regeert) jegens wethouder van der Meulen wordt ingediend. Zonder dat het college invulling geeft aan deze uiterst belangrijke en relevante financiele aspecten stelt het college zich in het gesprek van 7 april evenwel op het standpunt dat de startnotitie openbaar beschikbaar zal worden gesteld aan de stichting, om vervolgens dat zelfde document onder geheimhouding aan u - leden van de raad - te verstrekken. De contradictie zit er dan ook in dat het djfermateriaal in het Grontmijrapport van 13-01-2015 - ondanks diverse WOB-verzoeken daartoe van onze kant - bewust is weggelaten terwijl de door u gesteunde motie opdraagt cijfers te publiceren t.b.v. die startnotitie. Waarbij tevens moet worden opgemerkt dat de stichting nadrukkelijk gelegenheid is geboden invulling te geven aan deze notitie. Zoals u weet heeft de NFLS een eigen startnotitie opgesteld waarin de motie wel volledig is uitgewerkt, echter is ook met die toezegging niks gedaan door B&W. Hoewel de NFLS geen invloed heeft op de politieke gang van zaken random de PvdA-motie van de Kroon heeft het gebrek aan democratische controle, op een juiste en volledige uitvoering van die motie, wel ernstige financiele gevolgen voor de stichting. Immers worden door die gebrekkige democratische controle onze investeringen ernstig in haar uitvoering bedreigd. Daarmee zit het venijn, met name voor de coalitieleden, in de juridische staart! Zoals u weet is de stichting (ook vergunning technisch) een direct belanghebbende partij - hetgeen in een aantal brieven van mr. P. Huisman (Bellius Advocaten) aan u is verduidelijkt. De juridische en eventuele financiele consequenties rond die gang van zaken liggen daarmee op het bord van uw bestuurders - of erger nog, het (financiele) bord van de gemeente Leeuwarden. De verantwoording daarvoor ligt zodoende echter ook op het bord van de raad. - 4.4 Het omgekeerde is hier het geval. De lange persoonlijke relatie van dhr. de Kroon met dhr. Boertjens (studie, LTO etc) is er de aanleiding toe uiterst wantrouwig te staan tegenover de manier waarop het raadsbesluit inzake de spoorbaan door het college is afgehandeld. In het verlengde daarvan staat ook de onafhankelijkheid van de bezwaarcie onder druk. Gebleken is namelijk dat sommige leden al meer dan 8 jaar deelnemen aan de samenstelling. 2015 NFLS HCR - HR Page 4 of 14

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2016 | | pagina 53