GEMEENTE LEEUWARDERADEEL 5 De raad; het college van burgemeester en wethouders de burgemeester, gelezen het voorstel van het college van Leeuwarderadeel van 16 oktober 2012, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft: BESLUITEN: vastte stellen de navolgende 'Klachtenverordening gemeente Leeuwarderadeel 2012': Artikel 1 Begripsbepalingen In deze verordening wordt verstaan onder: a. klacht: een schriftelijke of mondelinge uiting van ongenoegen over de wijze waarop een gemeentelijk bestuursorgaan, of een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon, een rechtspersoon of een andere entiteit heeft gedragen; b. bestuursorgaan: 1. de raad; 2. het college van burgemeester en wethouders; 3. de burgemeester; c. klachtencoordinator: de functionaris als bedoeld in artikel 3 lid 2; d. klachtbehandelaar: de functionaris als bedoeld in artikel 3 Iid3; e. Nationale ombudsman: het bureau van de Nationale ombudsman te 's-Gravenhage die als onafhankelijke externe instantie onderzoek verricht naar de feiten die aanleiding gaven tot de klacht; het bureau rapporteert aan het gemeentebestuur over zijn bevindingen en geeft een behoorlijkheidsoordeel over de gedraging, eventueel voorzien van aanbevelingen. Artikel 2. Fasering De klachtbehandeling kent drie fasen, te weten: a. Informele bemiddeling: indien iemand zich persoonlijk of telefonisch met een klacht tot de gemeente wendt wordt door de ontvanger getracht de klacht direct op te lossen en de klager tevreden te stellen; b. Formele behandeling in eerste instantie: een schriftelijk ingediende klacht wordt behandeld overeenkomstig de bepalingen van afdeling 9.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht en overigens met inachtneming met de bepalingen van deze verordening; c. Formele behandeling in tweede instantie: indien de klager niet tevreden is met de uitkomst van de formele behandeling in eerste instantie kan hij vervolgens nog een klacht indienen bij de Nationale ombudsman. Artikel 3. Klachtencoordinator en klachtbehandelaar 1. Het college benoemt een klachtencoordinator en een klachtbehandelaar. Hoofdstuk I. ALGEMENE BEPALINGEN

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2016 | | pagina 71