GEMEENTE LEEUWARDERADEEL bestuursrecht. Is hiervan sprake dan leggen zij dit voor aan het betreffende bestuursorgaan. 2. Indien het betreffende bestuursorgaan besluit de klacht niet (verder) te behandelen wordt de klager zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het klaagschrift, hiervan schriftelijk in kennis gesteld. Lid 1 van artikel 11 is van overeenkomstige toepassing. Artikel 8. Onderzoek 1De begeleiding van de behandeling van elke schriftelijke klacht vindt plaats door de klachtencoordinator. 2. De klachtencoordinator kan in overleg met de klachtbehandelaar in verband met de voorbereiding van de behandeling van een klacht rechtstreeks alle gewenste inlichtingen inwinnen of doen inwinnen. 3. De klachtencoordinator kan in overleg met de klachtbehandelaar, bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en deze zo nodig uitnodigen om te worden gehoord. Artikel 9. Hoor en wederhoor 1De klachtencoordinator draagt er voor zorg dat degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, een kopie van de klacht met de eventueei daarbij meegezonden stukken wordt toegezonden. 2. De klachtbehandelaar stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, in de gelegenheid door hem te worden gehoord, in het bijzijn van de klachtencoordinator. Het horen van beide partijen vindt al dan niet in elkaars aanwezigheid plaats. Van het horen van de klager kan worden afgezien indien de klacht kennelijk ongegrond is dan wel indien de klager heeft verklaard geen gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord. 3. Op verzoek van partijen of ambtshalve kunnen getuigen worden gehoord. Ambtenaren van de gemeente die als getuige worden opgeroepen, zijn verplicht aan deze oproep gehoor te geven. 4. Zowel de klager als degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, kunnen zich bij het horen door iemand van hun keuze laten vergezellen of doen bijstaan, of zich door een gemachtigde laten vertegenwoordigen. 5. Van het horen wordt een verslag gemaakt, dat wordt ondertekend door de klachtbehandelaar en de klachtencoordinator. Het wordt zo spoedig mogelijk ter kennisneming aan partijen toegezonden of uitgereikt. Artikel 10. Afdoening 1. De klachtbehandelaar zendt een advies en eventuele aanbevelingen, aan het bestuursorgaan. Het verslag van het horen wordt aan dit advies gehecht. Het advies wordt ondertekend door de klachtbehandelaar en de klachtencoordinator. 2. Het bestuursorgaan handelt de klacht binnen zes weken of, na verdaging, binnen tien weken na de ontvangst van het klaagschrift af. Van een verdaging wordt door het bestuursorgaan voor afloop van de termijn van zes weken schriftelijk mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft. 3. Het bestuursorgaan informeert de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft schriftelijk en gemotiveerd over de bevindingen van het onderzoek naar de klacht en over de eventuele conclusies die daaruit getrokken zijn.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2016 | | pagina 73