4. De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten beslissen zo mogelijk in de eerste vergadering van elke zittingsperiode over de aanwijzing van de nieuwe leden en de plaatsvervangende leden van het algemeen bestuur. 5. De voorziening in een tussentijdse vacature geschiedt binnen twee maanden na het ontstaan ervan. 6. De leden van het algemeen bestuur kunnen te alien tijde ontslag nemen. Van dit ontslag steilen zij de voorzitter van het algemeen bestuur, alsmede het college van burgemeester en wethou ders dat hen heeft aangewezen, in kennis. Werkwijze algemeen bestuur Artikel 8 1. Het algemeen bestuur vergadert jaarlijks tenminste tweemaal en voorts zo dikwijls als de voor zitter of het dagelijks bestuur dit nodig oordeelt of tenminste een vijfde van het aantal leden van het algemeen bestuur dit onder opgaaf van redenen, schriftelijk aan de voorzitter verzoekt. 2. Op de vergaderingen van het algemeen bestuur is artikel 22 van de Wgr. van overeenkomstige toepassing. Stemverhoudingen algemeen bestuur Artikel 9 1. De stemverhoudingen in het algemeen bestuur varieren met het aantal werknemers als bedoeld in artikel 1 van deze regeling onder i, gemeten in voltijdseenheden naar de stand van het lo- pende kalenderjaar, dat de gemeenten leveren. Een en ander op de volgende wijze: a. gemeenten die minder dan 100 werknemers als bedoeld in het eerste lid leveren, hebben een stem. b. gemeente die 100 of meer werknemers als bedoeld in het eerste lid leveren, maar minder dan 200, hebben twee stemmen. c. gemeenten die 200 - 400 werknemers als bedoeld in het eerste lid leveren, hebben drie stemmen. d. gemeenten die 400 of meer werknemers als bedoeld in het eerste lid leveren, hebben vier stemmen. 2. Het algemeen bestuur stelt in de eerste vergadering in het kalenderjaar de aantallen werkne mers als bedoeld in het eerste lid vast. Artikel 10 1. Het algemeen bestuur stelt een reglement van orde vast. Dit reglement mag geen bepalingen bevatten welke in strijd zijn met deze regeling. 2. Het algemeen bestuur brengt dit reglement en eventueel daarin aan te brengen wijzigingen zo spoedig mogelijk ter kennis van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeen ten. Dagelijks bestuur Artikel 11 1. Het dagelijks bestuur bestaat uit tenminste drie leden, waaronder: a. de voorzitter; b. twee door en vanuit het algemeen bestuur aan te wijzen overige leden 3. Het algemeen bestuur bepaalt in de eerste vergadering van elke zittingsperiode voor de duur daarvan het aantal te vervullen plaatsen in het dagelijks bestuur. 4. Het is niet toegestaan dat het dagelijks bestuur een meerderheid in het algemeen bestuur vormt. 5. De leden van het dagelijks bestuur worden aangewezen in de eerste vergadering van het alge meen bestuur in nieuwe samenstelling. 6. Indien tussentijds een plaats in het dagelijks bestuur beschikbaar komt, wijst het algemeen be stuur binnen twee maanden een nieuw lid aan. Gaat het openvallen van een plaats in het dage lijks bestuur gepaard met het openvallen van een plaats in het algemeen bestuur dan vindt aanwijzing eerst plaats nadat de plaats in het algemeen bestuur opnieuw is bezet, tenzij deze benoeming meer dan drie maanden zou uitblijven. Gemeenschappelijke regeling Fryslan-West 2015 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2016 | | pagina 40