Beleidstoelichting
Extra
inkomsten uit
detachering
250 K voor
sociaal beleid
Uitgangspunten
Bij samenstelling van de meerjarenbegroting is rekening gehouden met de
leerlingenprognoses die eind 2013 in opdracht van de gemeenten zijn op-
gesteld. Verder is uitgegaan van de laatst bekende normbedragen voor rijks-
bekostiging. De vorming van samenwerkingsscholen brengt tijdelijk extra
baten met zich mee in de vorm van inkomsten uit detachering 611 K).
De personele lasten zijn gebaseerd op de formatie die past bij de daiende
leerlingenaantallen. De verwachting is dat de besparing die nodig is wegens
daling van de leerlingenaantallen en scholenfusies, kan worden gerealiseerd
door vermindering van het (tijdeliik) personeel en bezuiniging op leerling-
gebonden materiele lasten. De afgelopen jaren is dit haalbaar gebleken,
mede door toepassing van flankerende maatregelen. Daarom is de komende
jaren wederom 250 K gereserveerd voor sociaal beleid.
Bij de geraamde afschrijvingslasten is rekening gehouden met de voor 2016
geplande investeringen ad 231 K en reguliere vervangingsinvesteringen.
Het budget voor cyclisch onderhoud 295 K) is afgeleid van de betreffende
rijksvergoeding. De overige ramingen zijn hoofdzakelijk gebaseerd op
ongewijzigd beleid.
Onderwijsgroep
Fier is financieel
gezond
Exploitatieresultaat
Toepassing van de genoemde uitgangspunten leidt voor 2016 tot een
exploitatieresultaat van 0 en tot een sluitende meerjarenbegroting. De
uitstekende financiele positie van Onderwijsgroep Fier wordt dus geconsoli-
deerd. De belangrijkste indicatoren in de begroting ontwikkelen zich als volgt:
Sluitende
meerjaren
begroting
Jaar
Leer-
lingen
Formatie
Exploitatie
resultaat
Investeringen
Cyclisch
onderhoud
2015
1544
134,9 fte.
€0
189.000
653.000
2016
1523
123,6 fte.
€0
231.000
367.000
2017
1500
117,8 fte.
€0
184.000
690.000
2018
1470
116,2 fte.
€0
€179.000
402.000
2019
1450
115,4 fte.
€0
167.000
503.000
Duidelijk zal zijn dat het budget voor cyclisch onderhoud ontoereikend is om
alle noodzakelijke werkzaamheden uit te kunnen voeren.
11