leefbaarheid valt en staat met het hebben van een gebouw met een openbare functie of dat de mensen uit de wijk of dorp de leefbaarheid bepalen. Voor Leeuwarderadeel zijn momenteel de volgende vraagstukken actueel: Hebben we de gebouwen wel nodig? Welke maatschappelijke waarde kennen we toe aan gebouwen? Voor de gebouwen die "niet nodig zijn" kan een Plan van Aanpak worden gemaakt voor het afstoten van beheer en /of eigendom. Daarna zullen we toekomen aan het vraagstuk: Hoe borgen we de maatschappelijke waarde van gebouwen voor de toekomst? Hoe dragen we zorg voor efficient vastgoedbeheer? Als deze vragen zijn beantwoord kan een doelmatige overdracht plaatsvinden naar de gemeente Leeuwarden. Verantwoordelijkheden van de gemeente De gemeentelijke kerntaak betreft op hoofdlijn om die taken uit te voeren die direct van belang zijn voor haar inwoners, zoals het ophalen van huisvuil, verstrekken van paspoorten en het maken van bestemmingsplannen1. Het zijn taken die ook samen te vatten zijn als taken die vanuit het Rijk zijn opgedragen, voornamelijk vanwege de eenheid of structuur en taken die door de particuliere (privaatrechtelijke) markt onbetaalbaar zijn. Het in het bezit hebben van gebouwen of het beheren ervan valt niet onder deze kerntaken. Een gebouw is een middel om onderdak te bieden waarvoor de gemeente zich verantwoordelijk voelt. Het in stand houden van de maatschappelijke waarde is een overweging van de gemeente. Zelfvoorzienend zijn door gebouwen in eigendom te hebben, idem. Daarnaast zien we gemeenten zich nadrukkelijk bezig houden met de spin-off effecten van maatschappelijke voorzieningen. Het is denkbaar dat als je een ontmoetingsplaats uit een wijk haalt waar relatief veel overlast is of zelfs vandalisme, er meer politie-interventie nodig is dan wanneer de buurt is gemotiveerd om met elkaar te denken en te acteren. Een ander voorbeeld is dat wanneer een basisschool uit een wijk wordt gehaald de kans bestaat dat zich er in de nabijheid geen jonge gezinnen meer gaan vestigen. Prognose behoefte aan gebouwen Anno 2016 hebben we landelijk te maken met een toenemende vergrijzing (meer ouderen) en vergroening (minder jongeren). In de zorg zien we landelijk een afname van vastgoedbehoefte doordat de wetgeving onlangs is gewijzigd: mensen moeten langer thuis blijven voordat ze opgenomen mogen. Benodigde zorg moet meer en meer binnen de eigen huiselijke kring worden opgelost en/of met professionele zorg aan huis, in plaats van dat mensen gelijk doorstromen naar een zorginstelling. Volgens de prognoses zal er over acht tot tien jaar een tekort aan zorgvastgoed zijn, als hier niet op geanticipeerd wordt. Daarnaast is er sinds 2015 sprake van een toenemende vluchtelingenstroom. In Leeuwarderadeel zien we een beperkt terugloop van het leerlingaantal. De verwachting is dat de vergrijzing in de dorpen zal toenemen. Gezien de landelijke prognose zal naar verwachting ook voor Leeuwarderadeel de vraag naar ouderenvoorzieningen en zorgvastgoed toenemen. Voor de vluchtelingenstroom zal naar oplossingen gezocht moeten worden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2016 | | pagina 37