Maatschappeliike kansen afstoten van gebouwen en de risico's ervan: 1. Kansen De volgende kansen kunnen zich voordoen: Gebouwgebruikers worden uitgedaagd meer zelf na te denken en slimme oplossingen te verzinnen voor het genereren van geld, het doen van onderhoud etc.; Doordat gebouwgebruikers meer zelf moeten doen, zijn zij meer mensen nodig en wordt de samenhorigheid vergroot; De exploitanten moeten meer en meer de wijk in om hulp te verkrijgen waardoor zij bekender worden in de wijk; Door meer verantwoordelijkheid te hebben, wordt deze ook meer gevoeld als eigen verantwoordelijkheid, waardoor een prikkel ontstaat het gebouw netjes te houden. 2. Risico's Bij overdracht van gebouwen aan derden, respectievelijk de overdracht van het beheer aan derden zijn de volgende doemscenario's mogelijk (helaas praktijkvoorbeelden bij andere gemeenten): Er wordt geen geld gereserveerd voor onderhoud; Geld voor onderhoud wordt inzet voor sociale activiteiten of andere doeleinden; Regels ter voorkoming van legionella worden niet in acht genomen; Regels voor elektrische veiligheid worden niet in acht genomen; Aanpassingen aan het gebouw vinden plaats zonder asbestgevaren in acht te nemen; Aanpassingen vinden plaats zonder constructieve voorwaarden in acht te nemen; Brandweereisen worden niet nageleefd: o vluchtwegen zijn niet vrij o de uitgangen voldoen niet aan de voorwaarden o vluchtwegaanduidingen (transparanten) worden niet onderhouden. Als gebruikers het gebouw niet onderhouden, zal verval optreden, leden zullen opstappen, de bezettingsgraad verminderd waardoor de kans bestaat dat men alsnog bij de gemeente aanklopt voor hulp: subsidie of overname gebouw. b. Renderen Bij de keuze van het renderen is het raadzaam de geldende huurovereenkomsten en gebruikersovereenkomsten tegen het licht te houden. Zijn deze nog actueel? Worden de bepalingen in de overeenkomsten nageleefd? In de praktijk (landelijke trend) zien we dat de wederzijdse verplichtingen niet altijd conform nagekomen worden. In bijna alle gevallen in het nadeel van de gemeentelijke begroting. We doen van oudsher vaak meer dan dat we met elkaar hebben afgesproken in de overeenkomst. Vervolgens is het zaak om het huidige beheer tegen het licht te houden. Wordt voldaan aan de wettelijke taken? Beheren we teveel of juist te weinig? Kunnen we dat beheer tactischer inrichten ten gunste van de beheersbudgetten en daarmee ook nog de klanttevredenheid op hetzelfde niveau houden of verbeteren? De landelijke trend was dat gebouwen door diverse afdelingen werden beheerd en mede daardoor is de kennis omtrent de wettelijke verplichtingen omtrent het beheer van gebouwen niet altijd op alle punten voldoende geactualiseerd en toegepast. De overheid is aan meer regels gebonden dan de particuliere markt, vanwege de grotere verantwoordelijkheid die zij heeft voor haar publiek. Doordat ook de diverse onderdelen van de exploitatie vanuit verschillende afdelingen worden georganiseerd en daarmee ook uit verschillende budgetten bekostigd worden, 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2016 | | pagina 39