jIi Inleiding Continuering beleid kwaliteits- verbetering en professionali- sering Accent op ICT, IB, begrijpend lezen en scholing Algemeen Na de ingrijpende reorganisatie in 2012 is bij Onderwijsgroep Fier een beleid in gang gezet om de toekomstbestendigheid van de organisatie te vergroten. Parallel daaraan staan kwaliteitsverbetering en verdergaande professionalisering centraal bij de beleidsvoering. De gekozen beleidslijn wordt in 2016 doorgetrokken. Tevens wordt het strategisch beleid herijkt. Schaalvergroting Na het afketsen van de interzuilaire fusie met CBO G2 worden in 2016 de mogelijkheden voor een bestuurlijke fusie met het openbaar onderwijs in Franekeradeel (Stichting Radius) en Harlingen verkend. Radius heeft 7 scholen met ruim 700 leerlingen en in Harlingen zijn 3 basisscholen met rond 450 leerlingen. Op schoolniveau vindt onderzoek plaats naar vorming van een samen- werkingsschool te Sint Jacobiparochie. Kwaliteitsverbetering/professionalisering De modernisering van het onderwijs, die bij Onderwijsgroep Fier in een stroomversnelling is gekomen, wordt in 2016 gecontinueerd door verdere investeringen in ICT 110 K) en scholing. Aanvullend zijn maatregelen genomen om de opbrengsten van het begrijpend lezen te verhogen 97 K). Indachtig de kwaliteitsnotitie van de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) is in 2015 gestart met IB-duo's, die een koppel vormen voor meerdere scholen (6,8 fte Mede in het licht van de CAO PO is er rijkelijk geld uitgetrokken voor deskundigheidsbevordering c.q. duurzame inzetbaarheid 125 K). In dat kader is een Community Learning Centre (CLC) in ontwikkeling, als onderdeel van een Onderwijsgroep Fier-academie in oprichting. De professionalisering wordt zowel op individueel niveau als in teamverband nagestreefd. Pagina 3 van 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2016 | | pagina 65