Idealiter betrekt de gemeente de aanwezigheid van erfgoed in een integraal ruimtelijk erfgoedbeleid en legt dit beleid vast in een gemeentelijke erfgoednota. Overigens kennen slechts weinig gemeenten een dergelijke aanpak. Mede gezien de ervaringen met de remise sporen wij de gemeente Leeuwarderadeel aan om meer aandachtte schenken aan erfgoed, en om erfgoed juist te betrekken bij ruimtelijke planontwikkeling. Erfgoedbeleid is niet alleen van belang vanwege de wettelijke taak om het erfgoed in ruimtelijke planontwikkeling te betrekken, maar ook omdat dergelijk beleid de gemeente houvast biedt bij het maken van keuzes hoe om te gaan met het erfgoed en met de inrichting van de eigen woon- en leefomgeving. Omdat gemeenten met de invoering van de Omgevingswet straks meer dan ooit zelf verantwoordelijk worden voor het aanzien van de eigen leefomgeving, is een integraal ruimtelijk- en erfgoedbeleid zeer aan te bevelen. De ambities op het punt van erfgoedbeleid legt de gemeente vast in een gemeentelijke erfgoednota. Zowel (gebouwde) monumenten, als archeologie, ruimtelijke ontwikkeling, musea, immaterieel erfgoed en roerend erfgoed kunnen deel uitmaken van een erfgoednota. Bij het opstellen ervan is het belangrijk dat bewoners en belangenverenigingen zich in het voorgenomen beleid kunnen vinden. Hun bijdrage is van groot belang voor het draagvlak ervan. Leeuwarderadeel voert de besteltaken met betrekking tot rijksmonumenten naar behoren uit. Tot deze besteltaken behoort het verlenen van vergunningen bij het wijzigen van rijksmonumenten. Om de kennis over erfgoed en monumentenzorg binnen de gemeentelijke organisaties te vergroten, bestaat sinds 2015 het Erfgoedcafe dat regelmatig door hus en hiem en het Steunpunt Monumentenzorg Fryslan wordt georganiseerd. Tijdens een Erfgoedcafe wordt ingegaan op specifieke onderwerpen die spelen in de monumentenpraktijk. In 2014 is verder het monumentenspreekuur ingevoerd. Dit spreekuur is bedoeld als vooroverleg voor plannen met betrekking tot rijksmonumenten waarbij meerdere adviespartijen betrokken zijn, en gezamenlijk overleg tussen zowel hus en hiem en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE), en eventueel ook de provincie, gewenst is. Redamebeleid Reclame vormt een belangrijke factor in de beleving van het omgevingsbeeld. Wildgroei is een bekend risico bij reclame en is te voorkomen met het instrument van gemeentelijk redamebeleid. De gemeente Leeuwarderadeel kent redamebeleid. Voor reclame zijn specifieke sneltoetscriteria opgesteld. Deze zijn onderverdeeld in losse uitingen en uitingen aan de gevel. De reclamecriteria zijn opgenomen in de welstandsnota. Handhaving De Wabo vereist dat gemeenten een handhavingsbeleid opstellen. Een krachtig handhavingsbeleid draagt, zo blijkt uit de praktijk van de advisering, bij aan het vergroten van het draagvlak voor de ruimtelijke kwaliteitsborging. De gemeente Leeuwarderadeel heeft in het verslagjaar geen handhavingszaken aan de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit voorgelegd. Meestal zijn het zonder vergunning gebouwde bijgebouwen of aanbouwen of clandestien aangebrachte wijzigingen aan de gevel. De commissie gaat dan eerst na of het bouwwerk of de gevelwijziging, al dan niet onder nadere voorwaarden, toch aan de welstandscriteria kan voldoen. De gemeente Leeuwarderadeel heeft ten aanzien van welstand een actief handhavingsbeleid wat tezamen met de gemeente Menameradiel, het Bildt en Ferwerderadiel wordt uitgevoerd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2016 | | pagina 50