Idealiter betrekt de gemeente de
aanwezigheid van erfgoed in een integraal
ruimtelijk erfgoedbeleid en legt dit beleid
vast in een gemeentelijke erfgoednota.
Overigens kennen slechts weinig gemeenten
een dergelijke aanpak.
Mede gezien de ervaringen met de remise
sporen wij de gemeente Leeuwarderadeel
aan om meer aandachtte schenken aan
erfgoed, en om erfgoed juist te betrekken
bij ruimtelijke planontwikkeling.
Erfgoedbeleid is niet alleen van belang
vanwege de wettelijke taak om het
erfgoed in ruimtelijke planontwikkeling te
betrekken, maar ook omdat dergelijk beleid
de gemeente houvast biedt bij het maken
van keuzes hoe om te gaan met het erfgoed
en met de inrichting van de eigen woon- en
leefomgeving. Omdat gemeenten met de
invoering van de Omgevingswet straks meer
dan ooit zelf verantwoordelijk worden voor
het aanzien van de eigen leefomgeving, is
een integraal ruimtelijk- en erfgoedbeleid
zeer aan te bevelen.
De ambities op het punt van erfgoedbeleid
legt de gemeente vast in een gemeentelijke
erfgoednota. Zowel (gebouwde)
monumenten, als archeologie, ruimtelijke
ontwikkeling, musea, immaterieel erfgoed
en roerend erfgoed kunnen deel uitmaken
van een erfgoednota. Bij het opstellen
ervan is het belangrijk dat bewoners
en belangenverenigingen zich in het
voorgenomen beleid kunnen vinden.
Hun bijdrage is van groot belang voor het
draagvlak ervan.
Leeuwarderadeel voert de besteltaken
met betrekking tot rijksmonumenten naar
behoren uit. Tot deze besteltaken behoort
het verlenen van vergunningen bij het
wijzigen van rijksmonumenten.
Om de kennis over erfgoed en
monumentenzorg binnen de gemeentelijke
organisaties te vergroten, bestaat sinds
2015 het Erfgoedcafe dat regelmatig
door hus en hiem en het Steunpunt
Monumentenzorg Fryslan wordt
georganiseerd. Tijdens een Erfgoedcafe
wordt ingegaan op specifieke onderwerpen
die spelen in de monumentenpraktijk.
In 2014 is verder het
monumentenspreekuur ingevoerd. Dit
spreekuur is bedoeld als vooroverleg
voor plannen met betrekking tot
rijksmonumenten waarbij meerdere
adviespartijen betrokken zijn, en
gezamenlijk overleg tussen zowel hus en
hiem en de Rijksdienst voor het Cultureel
Erfgoed (RCE), en eventueel ook de
provincie, gewenst is.
Redamebeleid
Reclame vormt een belangrijke factor
in de beleving van het omgevingsbeeld.
Wildgroei is een bekend risico bij reclame
en is te voorkomen met het instrument van
gemeentelijk redamebeleid.
De gemeente Leeuwarderadeel kent
redamebeleid. Voor reclame zijn specifieke
sneltoetscriteria opgesteld. Deze zijn
onderverdeeld in losse uitingen en uitingen
aan de gevel. De reclamecriteria zijn
opgenomen in de welstandsnota.
Handhaving
De Wabo vereist dat gemeenten een
handhavingsbeleid opstellen. Een krachtig
handhavingsbeleid draagt, zo blijkt uit
de praktijk van de advisering, bij aan
het vergroten van het draagvlak voor
de ruimtelijke kwaliteitsborging. De
gemeente Leeuwarderadeel heeft in het
verslagjaar geen handhavingszaken aan
de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit
voorgelegd. Meestal zijn het zonder
vergunning gebouwde bijgebouwen of
aanbouwen of clandestien aangebrachte
wijzigingen aan de gevel. De commissie
gaat dan eerst na of het bouwwerk of de
gevelwijziging, al dan niet onder nadere
voorwaarden, toch aan de welstandscriteria
kan voldoen.
De gemeente Leeuwarderadeel heeft
ten aanzien van welstand een actief
handhavingsbeleid wat tezamen met de
gemeente Menameradiel, het Bildt en
Ferwerderadiel wordt uitgevoerd.