en expertise ten aanzien van ruimtelijke
kwaliteit en erfgoed binnen de gemeente.
Met deze ervaring en kennis kunnen wij de
gemeente ondersteunen bij het maken van
keuzes uit de mogelijkheden die de nieuwe
Omgevingswet de gemeente op het viak van
ruimtelijke kwaliteit en erfgoed biedt.
t.a.v reclamebeleid
Conclusies:
Voor reclame zijn sneltoetscriteria gemaakt.
In de gebiedscriteria wordt hier naar
verwezen.
Aanbevelingen:
Het is goed om na verloop van tijd ook deze
criteria weer te evalueren en te bezien op
de werkbaarheid.
t.a.v. de lokale Adviescommissie
Ruimtelijke Kwaliteit
Conclusies:
De gemeente Leeuwarderadeel wordt door
de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit
Leeuwarderadeel als een gemeente ervaren,
waar de welstandsadvisering tijdens de
lokale commissievergadering op een
efficiente wijze wordt gefaciliteerd. De
eventuele kritiek op plannen wordt mede
door de inzet van de afdeling doorgaans in
de tweede aanvraag ondervangen.
De huidige werkwijze van de lokale
commissie is erop gericht de toetsing van
de plannen zoveel mogelijk in dialoog met
de aanvrager te doen. Hiermee wordt het
begrip voor en het belang van ruimtelijke-
kwaliteitsborging vergroot en de procesgang
duidelijk versneld. Vanzelfsprekend is het
van belang dat de aanvragers worden
uitgenodigd voor de vergadering.
Aanbevelingen:
Wij doen de aanbeveling om aanvragers
en vertegenwoordigers te blijven wijzen op
de mogelijkheid om hun plan toe te lichten
in de lokale Adviescommissie Ruimtelijke
Kwaliteit.
t.a.v de overige activiteiten
Conclusies:
In het kader van overige activiteiten,
zoals inzetten van de nije pleats, het
zitting nemen in een q-teams etc, of het
adviseren t.a.v. beleid is dit jaar geen
gebruik gemaakt van de expertise van de
welstandscommissie.
Aanbevelingen:
De commissie blijft wijzen op de
mogelijkheid om bij voorkomende gevallen
de expertise van de welstandscommissie in
te zetten.
t.a.v. de adviespraktijk
Conclusies:
Dit jaar zijn ons geen meldingen gedaan van
verlening van omgevingsvergunningen in
afwijking van het welstandsadvies. Tevens
heeft de gemeente met de toepassing van
de 'Kan-bepaling' een belangrijke uitspraak
gedaan over wie welke bouwplannen
op welstand toetst. Beide onderwerpen
hebben een grote invloed op de
adviespraktijk.
Aanbeveling:
Om een te zeer uiteenlopen van de
advisering en de vergunningverlening te
vermijden is het gewenst kennis te hebben
van het aantal keren dat afgeweken
wordt van een welstandsadvies. Ook
door inzage in het aantal ambtelijke
afgehandelde welstandsadviezen kan de
adviespraktijk beter op de gemeentelijke
behoeften worden aangepast. Deze
aspecten kunnen aan de orde komen
in het door de gemeente op te stellen
welstandsjaarverslag, waarin conform
de woningwet aan de gemeenteraad
verantwoording wordt afgelegd over
hoe het college is omgegaan met de
welstandsadviezen.
Tot slot nodigen wij u van harte uit om eens
een vergadering van de Adviescommissie
in het gemeentehuis bij te wonen. Dit is
een goede manier om inzicht te krijgen in
de wijze waarop de Adviescommissie over
aanvragen voor een omgevingsvergunning
adviseert. Daarnaast bieden wij ook graag
aan om tijdens een gezamenlijke excursie
met de raadsleden van gedachten te
wisselen over de actuele ontwikkelingen in
de ruimtelijke kwaliteit van uw gemeente.
P. Klimstra,
In 2015 voorzitter Adviescommissie
Ruimtelijke Kwaliteit de gemeente
Leeuwarderadeel.