en expertise ten aanzien van ruimtelijke kwaliteit en erfgoed binnen de gemeente. Met deze ervaring en kennis kunnen wij de gemeente ondersteunen bij het maken van keuzes uit de mogelijkheden die de nieuwe Omgevingswet de gemeente op het viak van ruimtelijke kwaliteit en erfgoed biedt. t.a.v reclamebeleid Conclusies: Voor reclame zijn sneltoetscriteria gemaakt. In de gebiedscriteria wordt hier naar verwezen. Aanbevelingen: Het is goed om na verloop van tijd ook deze criteria weer te evalueren en te bezien op de werkbaarheid. t.a.v. de lokale Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit Conclusies: De gemeente Leeuwarderadeel wordt door de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit Leeuwarderadeel als een gemeente ervaren, waar de welstandsadvisering tijdens de lokale commissievergadering op een efficiente wijze wordt gefaciliteerd. De eventuele kritiek op plannen wordt mede door de inzet van de afdeling doorgaans in de tweede aanvraag ondervangen. De huidige werkwijze van de lokale commissie is erop gericht de toetsing van de plannen zoveel mogelijk in dialoog met de aanvrager te doen. Hiermee wordt het begrip voor en het belang van ruimtelijke- kwaliteitsborging vergroot en de procesgang duidelijk versneld. Vanzelfsprekend is het van belang dat de aanvragers worden uitgenodigd voor de vergadering. Aanbevelingen: Wij doen de aanbeveling om aanvragers en vertegenwoordigers te blijven wijzen op de mogelijkheid om hun plan toe te lichten in de lokale Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit. t.a.v de overige activiteiten Conclusies: In het kader van overige activiteiten, zoals inzetten van de nije pleats, het zitting nemen in een q-teams etc, of het adviseren t.a.v. beleid is dit jaar geen gebruik gemaakt van de expertise van de welstandscommissie. Aanbevelingen: De commissie blijft wijzen op de mogelijkheid om bij voorkomende gevallen de expertise van de welstandscommissie in te zetten. t.a.v. de adviespraktijk Conclusies: Dit jaar zijn ons geen meldingen gedaan van verlening van omgevingsvergunningen in afwijking van het welstandsadvies. Tevens heeft de gemeente met de toepassing van de 'Kan-bepaling' een belangrijke uitspraak gedaan over wie welke bouwplannen op welstand toetst. Beide onderwerpen hebben een grote invloed op de adviespraktijk. Aanbeveling: Om een te zeer uiteenlopen van de advisering en de vergunningverlening te vermijden is het gewenst kennis te hebben van het aantal keren dat afgeweken wordt van een welstandsadvies. Ook door inzage in het aantal ambtelijke afgehandelde welstandsadviezen kan de adviespraktijk beter op de gemeentelijke behoeften worden aangepast. Deze aspecten kunnen aan de orde komen in het door de gemeente op te stellen welstandsjaarverslag, waarin conform de woningwet aan de gemeenteraad verantwoording wordt afgelegd over hoe het college is omgegaan met de welstandsadviezen. Tot slot nodigen wij u van harte uit om eens een vergadering van de Adviescommissie in het gemeentehuis bij te wonen. Dit is een goede manier om inzicht te krijgen in de wijze waarop de Adviescommissie over aanvragen voor een omgevingsvergunning adviseert. Daarnaast bieden wij ook graag aan om tijdens een gezamenlijke excursie met de raadsleden van gedachten te wisselen over de actuele ontwikkelingen in de ruimtelijke kwaliteit van uw gemeente. P. Klimstra, In 2015 voorzitter Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit de gemeente Leeuwarderadeel.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2016 | | pagina 60