10 -140
Doorzorg en nazorg ex-gedetineerden
Nazorg aan ex-gedetineerde burgers is een gedeelde zorg van rijk en gemeenten. Het is een terrein
waarop de afgelopen jaren veel ontwikkelingen zijn geweest. Het rijk ziet een sluitende aanpak
nazorg als een belangrijke manier om de hoge recidivecijfers terug te dringen. Voor gemeenten is het
belangrijk om de lokale veiligheid te vergroten en overlast te verminderen. Een sluitende aanpak
nazorg levert hieraan een belangrijke bijdrage, doordat hierbij Justitie, gemeenten en
maatschappelijke organisaties gezamenlijk werken aan het vergroten van re-integratiekansen voor
ex-gedetineerde burgers.
In 2015 het project UIT gestart middels 'Van der Staaij gelden'. Het casemanagement UIT streeft naar
een ideale overdracht van de ex-gedetineerde vanuit de PI naar de bestemmingsregio, waarbij
duurzame en zelfstandige huisvesting het vertrekpunt is, zodat dakloosheid wordt voorkomen en de
deelnemers direct na detentie een perspectief hebben op een betekenisvolle rol in de samenleving.
Gedetineerden komen in aanmerking voor het project UIT wanneer sprake is van multi-problematiek
in combinatie met het ontbreken van een stabiele woon- en leefsituatie na detentie. Deelnemers aan
project UIT zijn ondanks hun problemen (enigszins) gemotiveerd voor begeleiding en ondersteuning,
kunnen met eventuele hulp een zelfstandige huishouding voeren en hebben m.b.t.
gedragsproblematiek geen indicatie die duidt op ernstige risico's m.b.t. begeleidbaarheid en/of
agressie.
In 2015 zijn er, met gelden voor 2014 en 2015, in totaal 41 trajecten gestart. Daarvan zijn er 7
succesvol afgerond (huisvesting en werk/dagbesteding geregeld), 9 trajecten zijn beeindigd (diverse
redenen, waaronder: geen motivatie, nieuwe detentie, IBS, langdurig vast etc.) en 25 trajecten lopen
nog.
Binnenkort volgt nog een evaluatie, maar hieronder alvast een aantal zaken die als grote
meerwaarde worden gezien:
D.m.v. project UIT is er meer gelegenheid om als betrokken partijen onderling meer gegevens uit te
wisselen;
D.m.v. project UIT is er de mogelijkheid voor de maatschappelijke organisaties om al tijdens
detentie trajecten op te starten.
Bij onbekendheid over de gemeente van hervestiging zijn er d.m.v. Project UIT financiele middelen
om alvast trajecten op te starten.
Redelijk nieuw is de informatievoorziening Bestuurlijke informatievoorziening justitiabelen (BIJ).
Deze werkwijze zorgt ervoor dat het bestuursorgaan burgemeester tijdig ge'informeerd wordt over
de aanstaande terugkeer van (bepaalde categorieen) (ex-) gedetineerden in de gemeente. Op basis
daarvan kan een beoordeling worden gemaakt van dreigende verstoringen van de openbare orde als
gevolg van de terugkeer en kunnen maatregelen worden getroffen om deze te voorkomen. Dit dient
niet alleen ter bescherming van de belangen van de samenleving (de gemeente, wijk of buurt waarin
de ex-gedetineerde terugkeert), maar ook ter voorkoming van problemen voor de ex-gedetineerde.
Tijdens het portefeuillehoudersoverleg van 27 oktober 2014 is unaniem besloten om aan te sluiten
bij deze werkwijze.
Jeugd en veiligheid
De gemeente is vanaf 2015 verantwoordelijk voor de gehele jeugdzorg, jeugd-GGZ, jeugd-VB,
jeugdbescherming, jeugdreclassering, en wat voorheen de AWBZ-begeleiding en verzorging voor
jeugdigen was. Voor 1 januari 2015 beperkte het gemeentelijk jeugdbeleid zich tot de
jeugdgezondheidszorg, op preventie gerichte opvoed- en opgroeiondersteuning. Door de
verantwoordelijkheid in een bestuurslaag te leggen wordt beter aangesloten bij de burger en
ontstaat meer samenhang in hulptrajecten voor een gezin. De gemeenten streven ernaar om met dit