10 -140 Doorzorg en nazorg ex-gedetineerden Nazorg aan ex-gedetineerde burgers is een gedeelde zorg van rijk en gemeenten. Het is een terrein waarop de afgelopen jaren veel ontwikkelingen zijn geweest. Het rijk ziet een sluitende aanpak nazorg als een belangrijke manier om de hoge recidivecijfers terug te dringen. Voor gemeenten is het belangrijk om de lokale veiligheid te vergroten en overlast te verminderen. Een sluitende aanpak nazorg levert hieraan een belangrijke bijdrage, doordat hierbij Justitie, gemeenten en maatschappelijke organisaties gezamenlijk werken aan het vergroten van re-integratiekansen voor ex-gedetineerde burgers. In 2015 het project UIT gestart middels 'Van der Staaij gelden'. Het casemanagement UIT streeft naar een ideale overdracht van de ex-gedetineerde vanuit de PI naar de bestemmingsregio, waarbij duurzame en zelfstandige huisvesting het vertrekpunt is, zodat dakloosheid wordt voorkomen en de deelnemers direct na detentie een perspectief hebben op een betekenisvolle rol in de samenleving. Gedetineerden komen in aanmerking voor het project UIT wanneer sprake is van multi-problematiek in combinatie met het ontbreken van een stabiele woon- en leefsituatie na detentie. Deelnemers aan project UIT zijn ondanks hun problemen (enigszins) gemotiveerd voor begeleiding en ondersteuning, kunnen met eventuele hulp een zelfstandige huishouding voeren en hebben m.b.t. gedragsproblematiek geen indicatie die duidt op ernstige risico's m.b.t. begeleidbaarheid en/of agressie. In 2015 zijn er, met gelden voor 2014 en 2015, in totaal 41 trajecten gestart. Daarvan zijn er 7 succesvol afgerond (huisvesting en werk/dagbesteding geregeld), 9 trajecten zijn beeindigd (diverse redenen, waaronder: geen motivatie, nieuwe detentie, IBS, langdurig vast etc.) en 25 trajecten lopen nog. Binnenkort volgt nog een evaluatie, maar hieronder alvast een aantal zaken die als grote meerwaarde worden gezien: D.m.v. project UIT is er meer gelegenheid om als betrokken partijen onderling meer gegevens uit te wisselen; D.m.v. project UIT is er de mogelijkheid voor de maatschappelijke organisaties om al tijdens detentie trajecten op te starten. Bij onbekendheid over de gemeente van hervestiging zijn er d.m.v. Project UIT financiele middelen om alvast trajecten op te starten. Redelijk nieuw is de informatievoorziening Bestuurlijke informatievoorziening justitiabelen (BIJ). Deze werkwijze zorgt ervoor dat het bestuursorgaan burgemeester tijdig ge'informeerd wordt over de aanstaande terugkeer van (bepaalde categorieen) (ex-) gedetineerden in de gemeente. Op basis daarvan kan een beoordeling worden gemaakt van dreigende verstoringen van de openbare orde als gevolg van de terugkeer en kunnen maatregelen worden getroffen om deze te voorkomen. Dit dient niet alleen ter bescherming van de belangen van de samenleving (de gemeente, wijk of buurt waarin de ex-gedetineerde terugkeert), maar ook ter voorkoming van problemen voor de ex-gedetineerde. Tijdens het portefeuillehoudersoverleg van 27 oktober 2014 is unaniem besloten om aan te sluiten bij deze werkwijze. Jeugd en veiligheid De gemeente is vanaf 2015 verantwoordelijk voor de gehele jeugdzorg, jeugd-GGZ, jeugd-VB, jeugdbescherming, jeugdreclassering, en wat voorheen de AWBZ-begeleiding en verzorging voor jeugdigen was. Voor 1 januari 2015 beperkte het gemeentelijk jeugdbeleid zich tot de jeugdgezondheidszorg, op preventie gerichte opvoed- en opgroeiondersteuning. Door de verantwoordelijkheid in een bestuurslaag te leggen wordt beter aangesloten bij de burger en ontstaat meer samenhang in hulptrajecten voor een gezin. De gemeenten streven ernaar om met dit

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2016 | | pagina 46