63 -140
informatiebeveiligingsorganisatie, uitgevoerde risicoanalyses en diverse processen op het gebied van
voor informatiebeveiliging relevante aandachtsgebieden. Op basis van de QuickScan is een advies
gegeven voor de te nemen maatregelen. Deze maatregelen worden in 2016 uitgevoerd met als doel
om het informatiebeveiligingsniveau in opzet voldoende te laten zijn.
20.4 Planning Control
Planning Control cyclus
Om invulling te kunnen geven aan de kaderstellende en controlerende taak van de raad zijn in 2015
vijf planning en control producten verschenen: de kadernota, de jaarstukken, de voorjaarsnotitie, de
najaarsnotitie en de programmabegroting. De functie en het moment van verschijnen waren als
volgt:
Verantwoording
Voorbereiden
Beheersen en
sturen
Plannen en
begroten
Datum:
Mei
Voorjaarsnotitie
2015
Juni
Jaarstukken 2014
Juli
Kadernota 2016
Oktober
Programma
begroting
2016-2019
November
Najaarsnotitie
2015
Accountantscontrole en rechtmatigheid
De accountant voert naast een getrouwheidsonderzoek naar de jaarrekening, ook een
rechtmatigheidsonderzoek uit naar de in de jaarrekening verantwoorde baten, lasten en
balansmutaties. In 2011 is de accountantsdienst opnieuw aanbesteed en dit contract is in 2013 met
twee jaar verlengd. Dit betekent dat Ernst Young over het boekjaar 2015 de accountantscontrole
verricht.
Administratieve organisatie Interne controle
Mede gelet op het feit dat de accountant niet alleen een verklaring afgeeft over de betrouwbaarheid
maar ook over rechtmatigheid, blijft de administratieve organisatie een belangrijke rol spelen.
Jaarlijks worden de meest kritische bedrijfsprocessen onderzocht om te kunnen voldoen aan de eisen
die in het kader van de rechtmatigheid aan de gemeente gesteld worden. Dit betekent dat getoetst
wordt of de gemeente zich houdt aan wet- en regelgeving. In 2015 zijn de processen onder andere
getoetst aan het aanbestedingsbeleid, de financiele verordening ex artikel 212 en het
budgethoudersreglement.
20.5 Communicatie
Binnen onze gemeentelijke organisatie vindt communicatie op twee niveaus plaats, enerzijds de
interne communicatie. Dit is bijvoorbeeld communicatie tussen u als raad en ons college, tussen het
management of tussen medewerkers onderling. Daarnaast communiceert de gemeentelijke
organisatie ook met haar omgeving, de externe communicatie. De omgeving bestaat uit inwoners,
maar ook uit bedrijven die zijn gevestigd in de gemeente, de leveranciers van de gemeente,
omringende gemeenten, de provincie, het Rijk en de media. De 'digitale snelweg' is daarbij een van
de belangrijkste instrumenten. Bij zowel de interne als de externe communicatie is met name
aandacht besteed aan de communicatie random de herindeling. Daarnaast is in 2015 een