63 -140 informatiebeveiligingsorganisatie, uitgevoerde risicoanalyses en diverse processen op het gebied van voor informatiebeveiliging relevante aandachtsgebieden. Op basis van de QuickScan is een advies gegeven voor de te nemen maatregelen. Deze maatregelen worden in 2016 uitgevoerd met als doel om het informatiebeveiligingsniveau in opzet voldoende te laten zijn. 20.4 Planning Control Planning Control cyclus Om invulling te kunnen geven aan de kaderstellende en controlerende taak van de raad zijn in 2015 vijf planning en control producten verschenen: de kadernota, de jaarstukken, de voorjaarsnotitie, de najaarsnotitie en de programmabegroting. De functie en het moment van verschijnen waren als volgt: Verantwoording Voorbereiden Beheersen en sturen Plannen en begroten Datum: Mei Voorjaarsnotitie 2015 Juni Jaarstukken 2014 Juli Kadernota 2016 Oktober Programma begroting 2016-2019 November Najaarsnotitie 2015 Accountantscontrole en rechtmatigheid De accountant voert naast een getrouwheidsonderzoek naar de jaarrekening, ook een rechtmatigheidsonderzoek uit naar de in de jaarrekening verantwoorde baten, lasten en balansmutaties. In 2011 is de accountantsdienst opnieuw aanbesteed en dit contract is in 2013 met twee jaar verlengd. Dit betekent dat Ernst Young over het boekjaar 2015 de accountantscontrole verricht. Administratieve organisatie Interne controle Mede gelet op het feit dat de accountant niet alleen een verklaring afgeeft over de betrouwbaarheid maar ook over rechtmatigheid, blijft de administratieve organisatie een belangrijke rol spelen. Jaarlijks worden de meest kritische bedrijfsprocessen onderzocht om te kunnen voldoen aan de eisen die in het kader van de rechtmatigheid aan de gemeente gesteld worden. Dit betekent dat getoetst wordt of de gemeente zich houdt aan wet- en regelgeving. In 2015 zijn de processen onder andere getoetst aan het aanbestedingsbeleid, de financiele verordening ex artikel 212 en het budgethoudersreglement. 20.5 Communicatie Binnen onze gemeentelijke organisatie vindt communicatie op twee niveaus plaats, enerzijds de interne communicatie. Dit is bijvoorbeeld communicatie tussen u als raad en ons college, tussen het management of tussen medewerkers onderling. Daarnaast communiceert de gemeentelijke organisatie ook met haar omgeving, de externe communicatie. De omgeving bestaat uit inwoners, maar ook uit bedrijven die zijn gevestigd in de gemeente, de leveranciers van de gemeente, omringende gemeenten, de provincie, het Rijk en de media. De 'digitale snelweg' is daarbij een van de belangrijkste instrumenten. Bij zowel de interne als de externe communicatie is met name aandacht besteed aan de communicatie random de herindeling. Daarnaast is in 2015 een

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2016 | | pagina 99