ligt, dat een ontslagen lid van het dagelijks bestuur lid blijft van het algemeen bestuur. Dat neemt niet weg dat het bestuursorgaan dat het betrokken lid van het algemeen bestuur heeft aangewezen, kan besluiten hem al dan niet op eigen verzoek - ontslag te verlenen als lid van het algemeen bestuur. De gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen verplicht het dagelijks bestuur om het algemeen bestuur van het openbaar lichaam actief inlichtingen te verstrekken. Door de wettelijke verankering van deze informatieplicht wordt de positie van het algemeen bestuur versterkt. 3.3 Eigen bevoegdheden van het dagelijks bestuur en de voorzitter Met de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen zijn enkele bevoegdheden uitdrukkelijk aan het dagelijks bestuur toegekend: het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam te voeren, voor zover niet bij of krachtens de wet of de regeling het algemeen bestuur hiermee is belast; beslissingen van het algemeen bestuur voor te bereiden en uit te voeren; regels vast te stellen over de ambtelijke organisatie van het openbaar lichaam; ambtenaren te benoemen, te schorsen en te ontslaan; tot privaatrechtelijke rechtshandelingen van het openbaar lichaam te besluiten, met uitzondering van het oprichten en deelnemen aan private rechtspersonen; te besluiten namens het openbaar lichaam, het dagelijks bestuur of het algemeen bestuur rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij het algemeen bestuur, voor zover het het algemeen bestuur aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist. het nemen van, ook alvorens is besloten tot het voeren van een rechtsgeding, alle conservatoire maatregelen en doet wat nodig is ter voorkoming van verjaring of verlies van recht of bezit. Deze bevoegdheden zijn opgenomen om te komen tot een praktische werkverdeling tussen het dagelijks bestuur en het algemeen bestuur. Uiteraard geldt voor de toepassing van deze bevoegdheden de verantwoordings- en informatieplicht tegenover het algemeen bestuur. De voorzitter van de Marrekrite is zowel afzonderlijk bestuursorgaan als voorzitter van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur. Op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen komt nu uitdrukkelijk aan de voorzitter de bevoegdheid toe de Marrekrite in en buiten rechte te vertegenwoordigen. 3.4 Oprichting van en deelneming in privaatrechtelijke rechtspersonen De Marrekrite is een zgn. openbaar lichaam en heeft vanwege de rechtspersoonlijkheid die het bezit de bevoegdheid privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten. Zoals hierboven is aangegeven is het dagelijks bestuur bevoegd te besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen. Hierop is echter een uitzondering gemaakt, namelijk de bevoegdheid te besluiten tot de oprichting van en de deelneming in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, cooperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen. De oprichting van en de deelneming in privaatrechtelijke rechtspersonen is in handen gelegd van het algemeen bestuur, dat aan het hoofd staat van het openbaar lichaam. Om bovendien te verzekeren dat de oprichting van of deelneming in privaatrechtelijke rechtspersonen past binnen het publieke karakter van de gemeenschappelijke regeling en te voorkomen dat reeds op afstand gezette taken nog verder op afstand kunnen worden gezet, wordt bepaald dat het algemeen bestuur van het openbaar lichaam slechts daartoe kan besluiten indien de gemeenschappelijke regeling in deze mogelijkheid voorziet en dat oprichting en/of deelneming in het bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang. Daarnaast is ter verzekering van de betrokkenheid van de deelnemers geregeld dat het besluit tot oprichting van en deelneming in privaatrechtelijke rechtspersonen niet wordt genomen, dan nadat de raden en provinciale staten een 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2016 | | pagina 90