ligt, dat een ontslagen lid van het dagelijks bestuur lid blijft van het algemeen bestuur. Dat neemt niet
weg dat het bestuursorgaan dat het betrokken lid van het algemeen bestuur heeft aangewezen, kan
besluiten hem al dan niet op eigen verzoek - ontslag te verlenen als lid van het algemeen bestuur.
De gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen verplicht het dagelijks bestuur om het algemeen
bestuur van het openbaar lichaam actief inlichtingen te verstrekken. Door de wettelijke verankering van
deze informatieplicht wordt de positie van het algemeen bestuur versterkt.
3.3 Eigen bevoegdheden van het dagelijks bestuur en de voorzitter
Met de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen zijn enkele bevoegdheden uitdrukkelijk aan
het dagelijks bestuur toegekend:
het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam te voeren, voor zover niet bij of krachtens de
wet of de regeling het algemeen bestuur hiermee is belast;
beslissingen van het algemeen bestuur voor te bereiden en uit te voeren;
regels vast te stellen over de ambtelijke organisatie van het openbaar lichaam;
ambtenaren te benoemen, te schorsen en te ontslaan;
tot privaatrechtelijke rechtshandelingen van het openbaar lichaam te besluiten, met
uitzondering van het oprichten en deelnemen aan private rechtspersonen;
te besluiten namens het openbaar lichaam, het dagelijks bestuur of het algemeen bestuur
rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of
handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij het algemeen bestuur, voor zover het
het algemeen bestuur aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist.
het nemen van, ook alvorens is besloten tot het voeren van een rechtsgeding, alle conservatoire
maatregelen en doet wat nodig is ter voorkoming van verjaring of verlies van recht of bezit.
Deze bevoegdheden zijn opgenomen om te komen tot een praktische werkverdeling tussen het dagelijks
bestuur en het algemeen bestuur. Uiteraard geldt voor de toepassing van deze bevoegdheden de
verantwoordings- en informatieplicht tegenover het algemeen bestuur.
De voorzitter van de Marrekrite is zowel afzonderlijk bestuursorgaan als voorzitter van het algemeen
bestuur en het dagelijks bestuur. Op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen komt nu
uitdrukkelijk aan de voorzitter de bevoegdheid toe de Marrekrite in en buiten rechte te
vertegenwoordigen.
3.4 Oprichting van en deelneming in privaatrechtelijke rechtspersonen
De Marrekrite is een zgn. openbaar lichaam en heeft vanwege de rechtspersoonlijkheid die het bezit de
bevoegdheid privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten. Zoals hierboven is aangegeven is het
dagelijks bestuur bevoegd te besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen. Hierop is echter een
uitzondering gemaakt, namelijk de bevoegdheid te besluiten tot de oprichting van en de deelneming in
stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, cooperaties en onderlinge
waarborgmaatschappijen. De oprichting van en de deelneming in privaatrechtelijke rechtspersonen is in
handen gelegd van het algemeen bestuur, dat aan het hoofd staat van het openbaar lichaam. Om
bovendien te verzekeren dat de oprichting van of deelneming in privaatrechtelijke rechtspersonen past
binnen het publieke karakter van de gemeenschappelijke regeling en te voorkomen dat reeds op afstand
gezette taken nog verder op afstand kunnen worden gezet, wordt bepaald dat het algemeen bestuur van
het openbaar lichaam slechts daartoe kan besluiten indien de gemeenschappelijke regeling in deze
mogelijkheid voorziet en dat oprichting en/of deelneming in het bijzonder aangewezen moet worden
geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang. Daarnaast is ter verzekering van
de betrokkenheid van de deelnemers geregeld dat het besluit tot oprichting van en deelneming in
privaatrechtelijke rechtspersonen niet wordt genomen, dan nadat de raden en provinciale staten een
3