9
een uniforme brugbedieningsregeling;
de bereikbaarheid van gebieden van belang voor de watergebonden recreatie;
b. het geven van voorlichting, het ontwerpen van plannen, het verstrekken van adviezen en
het zo nodig coordineren van plannen van provincie en afzonderlijke gemeenten, voor
zover een en ander verband houdt met de taak van "De Marrekrite";
c. het uitoefenen van taken, die overeenkomstig het bepaalde in art. 27 aan "De Marrekrite"
worden toevertrouwd.
2. "De Marrekrite" oefent deze taken uit in overleg met de gemeenten en provincie, ieder voor
zoveel hun bevoegdheden betreft en met andere daarvoor in aanmerking komende besturen,
instellingen, diensten en personen.
3. Aan "De Marrekrite" worden ter uitvoering van de in het eerste lid genoemde taken, alsmede -
tenzij anders is bepaald - van de krachtens art. 27 overgedragen taken zodanige bevoegdheden
van regeling en bestuur toegekend als aan provinciale staten en gedeputeerde staten en aan de
raden en burgemeester en wethouders van de gemeenten met betrekking tot de provincie
onderscheidenlijk de gemeenten toekomen, met dien verstande dat de bevoegdheid tot het
heffen van rechten, bedoeld in art. 272, onder h, van de gemeentewet en in art. 146, onder b,
van de Provinciewet en de bevoegdheid algemene verbindende voorschriften te geven
uitsluitend betrekking heeft op bij "De Marrekrite" in eigendom en/of beheer zijnde werken.
transponeringstabel
nieuw
art. 4
oud
art. 5
type wijziging
ongewijzigd
nieuwe bepaling
redactioneel
X
van rechtswege
inhoudelijk
X
toelichting:
De bepaling waarin de taakomschrijving van De Marrekrite is opgenomen is in het voorstel ingrijpend
gewijzigd. Het eerste lid, onderdeel c., van de huidige regeling verwijst naar artikel 27. Daarin is een
procedure voor de overdracht van taken opgenomen. Het komt er in het kort op neer dat tweederde van
de deelnemers kan besluiten of bepaalde taken aan het bestuur van De Marrekrite worden
overgedragen. Het algemeen bestuur beslist vervolgens of die overdracht wordt aanvaard. Deze
procedure is in strijd met de wet. Geen van de deelnemende bestuursorganen kan op die manier worden
gedwongen publiekrechtelijke bevoegdheden aan het bestuur van de regeling over te dragen. De tekst
van artikel 27 komt in het voorstel dan ook niet terug. Op basis van het derde lid van de huidige tekst
hebben de deelnemers niet nader bepaalde publiekrechtelijke bevoegdheden overgedragen
(gedelegeerd), die verband houden met de taakuitoefening van De Marrekrite. Zo mag het bestuur van
De Marrekrite bv. verordeningen vaststellen. Vanuit juridisch oogpunt is deze overdracht van
bevoegdheid niet houdbaar. De rechtspraak stelt hoge eisen aan de omschrijving van overgedragen
bevoegdheden, te meer omdat overdracht impliceert dat de bestuursorganen van gemeenten en
provincie de overgedragen bevoegdheid niet meer zelf mogen uitoefenen. De overdracht van
bevoegdheid zoals die in de huidige regeling is opgenomen is te onbepaald. In de praktijk oefent De
Marrekrite overigens geen publiekrechtelijke b^/oegdheden van de deelnemers uit. De taakuitoefening
kan plaatsvinden met gebruikmaking van het privaatrecht of door feitelijke handelingen. Daarmee kan
de tekst van het derde lid geheel vervallen. De taakomschrijving is in het eerste lid uitgesplitst naar
beheer en onderhoud waterrecreatie respectievelijk landrecreatie en advisering en ontwikkeling. In het