de achterzijde komen ramen, zodat de toetreding van daglicht wordt verbeterd. Ook wordt
een eigen toiletgroep geplaatst en een aantal scheidingswanden.
4) De verbouwing van de ruimte maakt tevens De Skalm als multifunctionele accommodatie
beter verhuurbaar. De bouwkundige aanpassingen en de verbeteringen van de inrichting van
de ruimte verhogen de kwaliteit van het gebouw als geheel en zorgen voor een betere
uitstraling ervan.
Hoe hoger de kwaliteit van een accommodatie is, hoe hoger de huurinkomsten die
daartegenover zullen staan. Het is dus goed voor de exploitatie van het gebouw.
5) Ten slotte is een goed ingerichte werkplek voor de medewerkers van het nieuwe
Dorpenteam belangrijk, zodat zij straks onze inwoners en cliënten ontvangen in een ruimte
met een prettige en gastvrije uitstraling. De verbouwing en herinrichting van het jeugdhonk
betaalt zich terug in de verbeterde dienstverlening voor onze inwoners.
Kanttekening(en):
Uw raad heeft tijdens de vergadering van 28 september2017 reeds een budget van 480.000,- ter
beschikking gesteld voor De Skalm. Dit budget is bestemd voor een meerjaren-onderhoudsplan en
niet voor inrichtings- en afwerkingskosten. Met de kosten van deze verbouwing is in dat plan geen
rekening gehouden.
Financiële toelichting:
De noodzaak van deze kleine verbouwing en herinrichting zijn niet voorzien. Om die reden zijn er in
de gemeentebegroting voor 2017 voor deze verbeteringen van het pand geen middelen
gereserveerd. Het is dus nodig de gemeenteraad om een krediet te vragen.
De kostenraming van verbouwing en herinrichting bedraagt afgerond 55.100 incl. btw. Voor
investeringen aan De Skalm is de btw niet compensabel of verrekenbaar met de fiscus. De geraamde
kosten kunnen worden gesplitst in een investerings- en een onderhoudscomponent. De
onderhoudscomponent bedraagt totaal 26.500. Voorgesteld wordt deze kosten ten laste van de
reserve Sociaal te brengen. De investeringscomponent bedraagt 28.600. Bij een
afschrijvingstermijn van 5 jaar en een rente van 2% bedragen de totale kosten van rente en
afschrijving 6.292.
In de begroting van 2017 is geen dekking voor deze rente- en afschrijvingslasten. Voorgesteld wordt
om de afschrijvings- en rentelasten 2017 ook te dekken door middel van een eenmalige bijdrage uit
de bestemmingsreserve Sociaal Domein. Voor de jaren 2018 t/m 2020 kunnen de afschrijvings- en
rentelasten gedekt worden uit vrijvallende rente- en afschrijvingslasten als gevolg van de verkoop
van een aantal activ. In de begrotingswijziging bij het raadsvoorstel is vorengaande weergegeven.
Ahri-toezicht
In artikel 21 van de Wet algemene regels herindeling (Wet Ahri) is een bijzonder toezichtcriterium
om te voorkomen dat een nieuwe herindelingsgemeente financieel nadeel ondervindt van besluiten
van de op te heffen gemeenten. Dit instrumentarium geeft de provincie Fryslan de bevoegdheid om
voor gemeenten die zijn betrokken bij een herindeling financiële besluiten aan te wijzen, die
goedkeuring van de provincie behoeven.
In de werkafspraken ten aanzien van de uitvoering van het Ahri-toezicht is afgesproken dat de
raadsbesluiten met financiële gevolgen eerst worden voorgelegd aan de colleges van de gemeenten
Littenseradiel en Leeuwarden. Vervolgens worden deze raadsbesluiten voorgelegd aan de provincie,
incl. de standpunten ten aanzien van de genomen raadsbesluiten van de gemeenten Littenseradiel
en Leeuwarden.
Evaluatie:
n.v.t.