bezwaarschrift de gemeenteraad verzoeken in te stemmen met rechtstreeks beroep. De
gemeenteraad kan dat verzoek honoreren, indien de zaak daarvoor geschikt is, maar is daartoe niet
verplicht en kan daartoe ook niet worden verplicht. De gemeenteraad heeft in deze beleidsvrijheid.
Indien het verzoek wordt afgewezen, staat tegen deze beslissing geen rechtsmiddel open voor Fier
en Radius.
Argumenten:
Het hoofdargument op grond waarvan instemming kan worden geweigerd, betreft het feit dat de
standpunten over en weer nog niet zozeer zijn uitgewisseld, dat een bezwarenprocedure zou
neerkomen op een herhaling van zetten. Wij verwijzen in dat kader naar het feit dat dit kalenderjaar
nog nieuwe informatie wordt verwacht uit het Jellumer beraad, die van invloed kan zijn op een te
nemen besluit op bezwaar. Tevens biedt de bezwarenprocedure Fier en Radius de gelegenheid tot
het aanpassen van de conceptstatuten, het wegnemen van onduidelijkheden en onvolledigheden,
dan wel het geven van nadere uitleg aan de wijze waarop zij met de gemeente Leeuwarden tot een
toezichtkader komt. Die mogelijkheden zijn uitdrukkelijk benoemd in het raadsvoorstel dat ten
grondslag ligt aan het besluit van de gemeenteraad van 28 september 2017.
Daarnaast stellen Fier en Radius in het bezwaarschrift dat sprake is van motiveringsgebreken. De
bezwarenprocedure is bij uitstek geschikt als middel om een discussie hieromtrent te voeren en waar
nodig in het besluit op bezwaar tot een verbeterde motivering over te gaan.
Daarbij komt dat Fier en Radius tevens op 20 oktober 2017 een verzoek om voorlopige voorziening
hebben ingediend bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Nederland. Een uitspraak op
dat verzoek valt eind november, begin december 2017 te verwachten en kan aanleiding geven tot
wijziging en/of aanscherping van het te nemen besluit op bezwaar.
In die uitspraak zal waarschijnlijk aandacht worden besteed aan de door Fier en Radius gecreëerde
onduidelijkheid over de juridische grondslag waarop de fusie zou plaatsvinden. Die onduidelijkheid is
in de uitspraak van 25 september 2017 van voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-
Nederland aan de orde gesteld. In het besluit van 28 september 2017 is vanwege die onduidelijkheid
zekerheidshalve gekozen voor een besluit dat op twee juridische grondslagen rust, waarbij in een
nadere motivering per brief van 6 oktober 2017 is gewezen op een aantal nieuwe stukken die het
meest actuele standpunt van Fier en Radius tegenspreken en die de voorzieningenrechter van de
Rechtbank Leeuwarden zo nodig zal betrekken in zijn oordeelsvorming.
Het besluit op bezwaar, met inachtneming van alle nieuwe informatie en een reactie op alle geuite
gronden van bezwaar, kan vervolgens aan de Rechtbank Noord-Nederland ter toetsing worden
voorgelegd. Dat besluit biedt dan het voor de Rechtbank Noord-Nederland meest complete beeld.
Los daarvan speelt ook de naderende herindeling - waardoor de volledige gemeente
Leeuwarderadeel onderdeel wordt van de gemeente Leeuwarden - een belangrijke rol in het nemen
van een besluit op het verzoek van Fier en Radius tot rechtstreeks beroep. Vanwege die naderende
herindeling per 1 januari 2018, vinden op 22 november 2017 verkiezingen plaats. Nadien is de
gemeenteraad van Leeuwarderadeel 'demissionair'. Door in te stemmen met rechtstreeks beroep,
bestaat de kans dat de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Nederland tegelijkertijd met
zijn uitspraak op het verzoek om voorlopige voorziening een uitspraak doet op het beroepschrift van
Fier en Radius. Dit zou ertoe kunnen leiden dat de gemeenteraad van Leeuwarderadeel in haar
laatste raadsvergadering van 21 december 2017, in demissionaire staat, een belangrijke beslissing
dient te nemen, die uitsluitend de belangen van de gemeente Leeuwarden betreft. Dat achten wij
een ongewenste situatie.