c. A. c. van de overige ambtenaren en beambten. 33 Verslag der handelingen van den gemeenteraad te Leeuwarden, van den 13 April 1886. pligt om den burgemeesterde ambtenaren en beambten alsmede do commissarissen daarvan zoo spoedig mogelijk in kennis te doen stellen. Hij zorgt dat bij zijne afwezigheid steeds iemand in het gebouw aanwezig is, die, bij brand of andere ongevallen, deze taak kan vervullen. Artikel 15. Voor een afwezigheid van hoogstens twee dagen, heeft hij verlof noodig van den vice-voorzitter en doet daarvan mede- deeling aan den maand-commissarisvoor afwezigheid van langoren duur, dat van do commissie van administratie. Artikel 16. Bij ontstentenis wordt hij vervangen door den controleur. Artikel 17. lederen dag besluit hij de werkzaamheden met het arres teren van de registers A en C, na accoordbevinding met de controleboeken, volgender wijze Gearresteerd adstuks panden, ter som van beleende som Gearresteerd adstuks panden, ter som van terug ontvangen beleeningsgelden enrenten Artikel 18. Des Maandags en des Donderdags zendt hij aan den secre taris der commissie het driedaagsch rapportletter K. Op dat rapport worden vermeld alle bijzonderhedenwaar van de kennis voor den secretaris nuttig kan zijn. Artikel 19. Vóór den vijfden der volgende maand wordt door hem aan het collegie van Burgemeester en Wethouders eu aan ieder lid der commissie een exemplaar van den maandstaat letter L toegezonden. Artikel 20. Hij opent met den gemeente-ontvanger een rekening-courant, waarin alle ontvangsten van en betalingen aan dezen wegens voorschotten en afbetalingen worden geboekt. De ontvang-bewijzen van voorschotten uit de gemeentekas Register letter Nieder ten bedrage van duizend gulden geteekend door den vice-voorzitter en den secretaris der com missie worden door hem ingevuld, genummerd en geparapheerd. Hij zorgt, dat wanneer gelden van den gemeente-ontvanger zijn ontvangen, aan Burgemeester en Wethouders worde kennis gegeven van het aantalde data en de nos. der afgegeven ontvangbewijzen. De afrekening der rente heeft plaats bij het sluiten van ieder dienstjaar. Nadat de rekening van den directeur deswege door de commissie goed bevonden iswordt die door hem met het register ten kantore van den gemeente-ontvanger vergeleken en geslotenen Burgemeester en Wethouders het bedrag der renten opgegeven. Die renten worden verantwoord op het dienstjaar, waartoe zij betrekking hebben. Artikel 21. Hij zorgtdat in den regel niet meer dan twee duizend gulden in kas blijft. Iedere volle duizend gulden boven dat bedrag wordt door hem gestort bij den gemeente-ontvanger tegen inwisseling van het oudste in datum der afgegeven ontvangbewijzendat op de keerzijdedoor den gemeente-ontvanger voor kwitantie en door het lid-secretaris der commissie voor //gezien" geteekend, op zijn plaats in het register wordt gehecht. Dit register wordt door den vice-voorzitter genummerd en iedere bladzijde daarvan geparapheerd. Ook van de intrekking der ontvang-bewijzen doet de direc teur mededeeling aan Burgemeester en Wethouders. Artikel 22. Hij waarschuwt de commissiezoodra de geschatte waarde van de in de magazijnen aanwezige panden de tegen brand schade verzekerde som met vijf duizend gulden te boven gaat. Artikel 23. De posten, die in de begrooting van het loopende dienstjaar hunne omschrijving vinden en waarvo >r de vereisehte werk zaamheden of leveringen onder goedkeuring van den vice- voorzitter gedaan zijnworden door den directeur gebragt op de aanvrage tot betalingletter Uen van gespecificeerde en voor //ingediend" geteekende rekeningen voorzien, der com missie ter goedkeuring aangeboden. Na goedkeuring door de commissie is de directeur gemag- tigd en verpligt tot onmiddellijke uitbetaling der aangevraagde gelden. Hij doet in de eerste zitting van ieder kwartaal aan de commissie verslag van alle geautoriseerde betalingen en legt de kwitantie daarbij over. Artikel 24. De directeur vormt eeuige dagenvóór den tot de drie- maandelijksche veiling vastgestelden dag, uit het register A een lijst der te verkoopeu pandeneu vergelijkt die met de magazijnregisters. Hij zorgt voor de vervulling der wettelijke bepalingen om trent den waarborg en voor de naleving der verordeningen op de inkomende regten ten opzigte der gouden en zilveren werken. Hij zorgt tevens voor de naleving van de verkoop conditiëndoor de commissie van administratie, onder goed keuring van Burgemeester en Wethoudersvastgesteld. Artikel 25. Worden goederen door den Officier van Justitie of eene andere bevoegde autoriteit in het belang der justitie opgeeischt dan neemt de directeur die panden dadelijk op in het register P en geeft ze niet af dan tegen schriftelijk bewijs. Heeft hij vermoedendat eenig voorwerp door misdrijf is verkri gen, dan geeft hij daarvan aan de bevoegde autoriteit kennis. Artikel 26. De overige ambtenaren en beambten zijn den directeur gehoorzaamheid verschuldigd. Zij zijn verpligt de hun opgelegde werkzaamheden ten spoedigste te verrigten en de aan hun zorg toevertrouwde boeken en registers geregeld en naauwkeurig bij te houden. Artikel 27. Zij mogen zich niet van het kantoor verwijderen voordat de werkzaamheden van den dag zijn geëindigd, tenzij met toestemming van den directeur. Artikel 28. Voor een afwezigheid van één dag hebben zij verlof van den directeur, voor een afwezigheid van meerdere dagen dat van den vice-voorzitter, den directeur gehoord, noodig. Artikel 29. Indien een dier ambtenaren of beambten wegens ziekte of Verslag der handelingen van d.-n gemeenteraad te Leeuwarden, van den 13 April 1886. andere oorzaken gedurende eenigen tijd afwezig zal blijven, is hij verpligtzoodra de commissie van administratiena den directeur te hebben gehoordzulks noodzakelijk oordeelt iemand voortedragendie op zijn kosten en verantwoordelijk heid de hem toevertrouwde werkzaamheden verrigt. Zoolang er in de plaats van den tijdelijk afwezige niet is voorziennemen de overige ambtenaren en beambten die werkzaamheden gratis waar. Deze laatste bepaling is ook bij verlof van toepassing. Artikel 30. Wanneer bij hen vermoeden mogt ontstaan, dat eenig voor werp ter beleening aangebodenof in pand gegevendoor misdrijf verkregen iszijn zij verpligt den directeur daarvan terstond kennis te geven. Artikel 31. De schatter stelt de ter beleening aangeboden voorwerpen op prijs na zorgvuldig onderzoek. Panden van meer dan vijf honderd gulden waarde mogen zonder magtiging der commis sie niet ter beleening worden aangenomen. Artikel 32. Het verlies bij den driemaandelijkschen verkoop op beleende panden geleden kan, zoo dit meer dan f 25.-— bedraagt, voor Ys van dit meerdere op den controleur en den schatter wor den verhaald. De commissie van administratie beslist daarómtrent na den afloop van iedere verkooping. Artikel 33. Do controleur arresteert dagelijks mede het beleen- en het lossingregisterletters A en C en onderteekent mede de drie- daagsche rapporten. Artikel 34. Bij ontstentenis wordt de schatter door den eersten klerk vervangende controleur door den eersten of den tweeden klerk. HOOFDSTUK III. van de magazijnen en de boekhouding Artikel 35. De magazijnen zijn verdeeld in de volgende afdeelingen A. voor goud, zilver, juweeleri eu andere kostbaarheden. B. voor spiegelsschilderijen en soortgelijke voorwerpen. C. voor wollen goederen. D. voor linnenkatoenen en zijden goederen. E. voor beddenbeddegoed enz. F. voor kopertin en ander huisraad. Voor ieder dezer afdeelingen wordt een afzonderlijk maga- zijnregister gehouden. Artikel 36. In geval werklieden in de magazijnen werkzaam zijn zal voortdurend een beambte der bank aldaar mede aanwezig moeten zijn en toezigt houden. Artikel 37. De volgende registers eu staten worden aangehouden A. Register van beleening. B. Controle der beleening. C. Register van lossing. D. Controle der lossing. E. Magazijnregisters. F. Algemeen magazijnboek. G. Register van verkoop. II. Kasboek. 1. Register van gestolen en gereclameerde goederen. K. Driedaagsch rapport. L. Maandstaat. M. Aanvraag om fondsen. N. Register van aan den gemeente-ontvanger afgegeven ontvangbewijzen van opgenomen kapitalen. O. Register van afgegeven panden waarvan de beleenbriefjo verloren zijn. P. Register van gestolen goederen. Q. Register van gereclameerde meerdere opbrengst van verkochte panden. R. Journaal der verrigtingen. S. Grootboek. T. Staat van algemeen overzigt. U. Aanvragen tot betaling van administratiekosten. V. Register van administratie. W. Ordonnantiën op aanvragen tot betaling. X. Register van voorschot. Artikel 38. In de registers I, O en P wordt door den persoon, aan wien een daarin opgenomen pand wordt afgegevendaarvoor geteekend. in het register I wordt tevens aanteekening gehouden van het verlies door bederf van panden geleden. 7. Voorstel van burgemeester en wethouders tot wijzigt,na der verordening op de school van middelbaar onderwijs voor meisjes Zonder discussie en hoofdelijke stemming wordt overeen komstig dit voorstel besloten dat met den aanvang van den cursus 1886/87 het onder wijs aan de school van Middelbaar onderwijs voor meisjes des voormiddags ten 9 uur zal aanvangen en dat in verband daar mede artikel 2 der verordening op de school van middelbaar onderwijs voor meisjes met vijf—jarigen cursus (gemeenteblad no. 14 van 1885) in dien zin zal worden gewijzigd, dat in het laatste lid de w oorden „des voormiddugs 8" worden vervangen door „des voormiddags 9". 8. Voorstel van burgemeester en wethouders tot vaststelling van eene verordening regelen/Ie de inrigting en de werkzaamhe den van het personeel voor de bediening van de overdekte viseh- markt. De algemeen e beraadslagingen worden geopend. Daar geen der leden het woord verlangt, wordt overgegaan tot de be handeling van de verordening artikelsgewijze. Artikelen 1 tot en met 12 worden onveranderd goedge keurd. Bij art. 13, „hij (de afslager) geniet eene jaarwedde van f 240.benevens twee ten bonderd der bruto-opbrengsf van den verkoop" vraagt de heer de la Faille of er nietnu naar hij neemt iu de laatste jaren de aanvoer van visch niet is toegenomen en daarmede de verdiensten van den afslager zijn verminderdtermen bestaan om de vaste bezoldiging van dien ambtenaar te verhoogen. Deze vervult eene betrekking die veel van zijn tijd eisebthij moet over dag ten allen tij de gereed staan voor den afslagen hij draagt eene groote verantwoordelijkheid. Nu rigt spr. tot burgemeester en wethouders de vraag, of zij reeds al eens hunne gedachten hebben laten gaan over eene verhooging van de vaste be zoldiging van den afslager en of spr's. inlichtingen juist zijn, dat de aanvoer van visch in de laatste jaren werkelijk is af genomen. De Voorzitter kan mededeelen, dat de aanvoer niet is toe genomen dat minder hoeveelheden visch bij afslag worden ver kocht terwijl sommige aanvoerders van visch terstond na aankomst alhierhunne waar langs de huizen der ingezetenen gaan rond venten, zonder hun visch bij afslag te verkoopeu. De verdienste van den afslager is dus niet verbeterd. Deze kwestie is ook in eene vergadering van October 188-4 besprokennaar aanleiding van een verzoek van den afslager om verhooging van zijn vast salaris. In de praemissen van het voorstel van burgemeester en wethouders, waarbij zij ad viseerden om het verzoek van de hand te wijzenwas opge nomen een staat van de verdiensten van den afslager over de toen laatste vijf jaren. Daaruit bleek dat die verdiensten zoo-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1886 | | pagina 4