]41 Verslag der handelingen van den gemeenteraad te Leeuwarden, van den 14 December 1886. l)e heer (le la Faille betuigt zijne ingenomenheid, dat Lu ge,mester en wethouders aanleiding hebben gevondenom gevo'g te geven aan de tot het gemeentebestuur gerigte uit- 110 (liging, om van zijne belangstelling iu deze zaak te doen blijken. Toch wenscht hij eene enkele inlichting te bekomen, die h in de toelichting op het voorstel niet heelt gevonden. Numeiijk deze De Kamer van koophandel en fabrieken te Sneek is begonnen met een zelfstandig adres te rigten tot den Minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid. Later heeft eene gecombineerde vergadering van onderscheidene gemeentebe sturen iu deze provincie plaats gehad, die ook hun denkbeeld hebben uitgesprokendoch eenigzins in afwijking van het verzoek der Kamer van koophandel te Sneek. Nu komen burgemeester en wethouders met een voorstel, dat wederom van de andere afwijkt. De Minister zal dus successievelijk drie verschillende denkbeelden te beoordeeleu hebben. Spr. stelt de vraag of het wel wenschelijlc en bevorderlijk is voor het verkrijgen van verbetering, dat verschillende corporatien zich tot de autori teiten wenden met verzoeken, die telkens wat anders inhouden, doch ééne zaak betrelfen. Zal voor den Minister welligt hierin niet eene aanleiding zijn gelegen, om de zaak te laten zooals zij is, wanneer hij ziet, dat de belanghebbenden het niet ge heel eens zijn In dien geest toch is bijv., bij de discussiën over de begrootirg voor Binnenlaiidsche Zaken, door den Mi nister Heemskerk gesproken over de adressen omtrent wijzi ging van het gymnasiaal onderwijs. Waarom, vraagt spr., hebben burgemeester en wethouders nu een afwijkend voorstel gedaan Want de Kamer van koophandel te Sneek heeft, naar spr. heeft begrepen, verzocht twee sneltreinen te doen loopen en zooveel lokaaltreinen als zou worden goedgevonden de gecombineerde vergadering der gemeentebesturen te Sneek heeft er op aangedrongen, dat naast vier normaaltreineu, twee lokaaltreinen zouden loopen, terwijl burgemeester en wethouders, naast inlegging van twee lokaaltreinen, twee sneltreinen willen doen vervangen door twee gewone treinen. Verdiende bet dan niet meer de voorkeur, om zich aan te sluiten bij het denkbeeld van de Kamer van koophandel te Sneek of van de gecombineerde vergadering der gemeentebesturen De heer van Ifariimna tlioe Slooten moet op den voor grond st llen, dat de zamenspreking tusschen de verschillende gemeentebesturen minder haar ontstaan te danken heeft aan het initiatief van dc Kamer in koophandel te Sneek, als wel aan een besluit van den raad dier gemecute, waarbij werd aan gedrongen op eene gemeenschappelijke bespreking door de ge- meentebestuien aan deze lijn gelegen. Ofschoon in die ver gadering wel het adres, door den voegen spreker bedoeld, is genoemd, had men toch naar aanleiding van het verzoek van den raad van Sneek meer liet aanbieden van een zelfstandig adres op het oog. De slotsom van liet verzoek door de ver- vergadering van de gemeentebesturen aan de autoriteiten ge- rigt, luidt aldus „In het belang der vele bewoners van een groot deel van „Friesland, komen de gemeentebesturen tot u, met beleefd „doch dringend verzoek mede tc werken, dat de lijn Leeu wardenSta\ oren zoodanig worde geëxploiteerd, dat de streek, „welke zij doorsnijdt, er dat genot van heeft, wat men zich „billijkerwjze heeft voorgesteld." Het ku am nu burgemeester en wethouders eigenaardig voor, dat, met behoud van die vraag, nader zou worden gepreciseerd welke veranderingen zouden moeten worden aangebragt, om deze lijn te doen voldoen aan de eischen die men aan eene goede exploitatie mag stellen, diet collegie wilde eene exteuse uiteenzetting geven van hetgeen men verlangt; zoodoende is het tot een eenigzins omslagtig voorstel gekomen, dat in details tr edt hetgeen spr. geen verdienste acht maar daar door zal men tot eenig resultaat kunnen komen. Spr. heeft de gecombineerde vergadering te Sneek b'jge- woond en erlangde daar de overtuiging, dat, wanneer de dienst zoo geregeld wordt als burgemeester en wethouders voorstellen, de onderscheidene gemeentebesturen althans voorloopig de be langen hunner gemeenten daardoor geholpen zullen achten. Bij eene dergelijke dienstregeling zal men zich nog altijd so ber bedeeld kunnen rekenen, doch dit voordeel verkrijgt men dan, dat niet alleen de gemeenten Leeuwarden en Sneek op goede uren uit Amsterdam bereikbaar zullen zijn, maar ook voor bet dagelijksch- en het marktverkeer, zal de verandering aan beide steden zoow el als aan de plattelandsgemeenten ten goede komen. Waar dus burgemeester en wethouders sub 2 voorstellen, om afschriften van bet verzoek te zenden aan de onderscheidene belanghebbende gemeentebesturendaar vleijen zij zich dat deze regeling de goedkeuriugdier besturenzalerlangen. Burgemeester en wethouders vreezen er ook voor, dat, werd niet gepreciseerd welke treinen in het belang van het dagelijksch- en het marktverkeer zullen zijn, men gevaar zou loopendat misschien andere dan de bedoelde sneltreinen in gewone treinen worden veranderd, waardoor men het doel zoude voorbijstreven. Juist door in détails te treden hopen burge meester en wethouders het doel te kunnen bereiken. Spr. gaat nog met stilzwijgen voorbij d( n grondslag zoowel van dit voorstel alsook van de besprekingen te Sneekn.l. om een transactie tusschen de verschillende autoriteiten tot stand te brengen. De heer Duparc heeft zich bij het lezen van dit voorstel afgevraagd, wat een adres aan al deze autoriteiten nog kan uitwerken Sinds een paar dagen toch is bekend geworden het uitvoerig antwoord van den Minister van Wa terstaat, Handel en Nijverheid aau de Tweede Kamer, omtrent adressen van ingezetenen van Sneek enz. tot betere regeling van de dienst op deze lijn, meer in bet bijzonder wat het gedeelte Leeuwarden-Sneek betreft. Uit dat antwoord blijkt op nieuw dat de houding van den Minister in deze zaak zoo correct mogelijk was, en dat al zijne pogingen tot het verkrijgen eener meer doelmatige dienstregeling steeds afstuiten op den onwil van den Directeur-Generaal. De Minister toch is tot alle concessies bereid, mits het inter-provinciaal karakter der lijn behouden blijve. Toch acht spr. het goed, dat de raad ook zijne stem voegt bij de andere stemmen, die zich over deze zaak hebben laten hooren. Vraagt men hem echter, ot hij vel succes daarvan verwacht, dan moet hij een ontkennend antwoord geven. Sinds gernimen tijd toch weet men, dat de Minister en de Directeur- Generaal lijnregt tegenover elkander staan. Wel zou laatst genoemde bereid gevonden wordenom weder 6 a 7 treinen daags te laten loopen, mits het alle lokaaltxtmm waren. De re len daarvan is natuurlijkdat de lokaaltreinen veel minder kostbaar zijn dan de, normaaltreinen. Terwijl de eerste slechts f 1.82s per dagkilometer kosten, komen de kosten van de laatste te staan op f5.6644/100. Al zou er slechts één normaal- trein dagelijks behoeven te loopen dan zou de maatschappij er toch altijd meer personeel voor de bediening op moeten nahouden, en'nu wil zij juist minder personeel in dienst hebben. Dat op den tegenwoordigen voet tevens veel minder personen vervoer plaats vindt en daaruit belangrijk mindere ontvangsten volgen, schijnt den Directeur-Generaal niet te deren. Hij wil nu eenmaal zijn zin hebben. Spr. beeft er echter niet op tegen, zooals hij straks zeide, dat ook de gemeenteraad van Leeuwarden zijne stem laat hooren. Misschien dat de Directeur-Generaal dan eindelijk toch overtuigd zal wordendat de toestand niet langer zoo kan blijven, en anders zal hij welligt zijn man vinden, hetzij bij de commissarissen, hetzij bij de aandeelhouders. Spr. had evenwel liever geziendat er meer in het algemeen op zou. worden gewezen, dat men verbetering wenschte, zonder in hij- zonderhelen te vermelden, welke, 't Is zeker zeer gemakke lijk, om hier te verklaren, welke verandering men wenscht, maar er zijn met het oog op de aansluiting van Groningen en Heerenveen nog andere belangen in het spel. Dit is dan ook door burgemeester en wethouders niet voorbijgezien. Zij zeg gen zeiven in hun voorstel, dat door eene wijziging, gelijk zij wenschenwel de mogelijkheid voor het oogenblik henomen wordt voor doorgaand verkeer van reizigers van Groningen en Heerenveen, maar dat dit bezwaar huns inziens gedurende de winterdienst niet opweegt tegen de vuordeelen. De lijnen uit die plaatsen zijn echer ook in exploitatie bij de maatschappij der staats-spoorwegen cn moeten insgelijks deze lijn voeden door het vervroegen van het vertrek van den morgen-snel l rein zou den zij de aansluiting missen. Spr. zal zich intusschen bij liet voorstel nederleggen al had hij het ook liever m meer algemeene termen geformuleerd gezien. Den heer van Ilarinxma thoe Slooten doet het genoegen, dat de heer Duparc eene zoo juiste opvatting van liet voorstel Verslag der handelingen van den gemeenteraad te Leeuwarden, van den 14 December 1886. 142 heeftdoch hij moet dien spreker doen opmerkendat men met een verzoek in algemeene termen niet hetzelfde zal be reiken als met een gedétailleerd verzoek. Als grondslag voor eene transactie staat op den voorgrond, aan de eene zijde, dat de lijn meer rendabel zal worden gemaakt door (1e tusschen- statious, en aan de andere zijde dat twee lokaaltreinen zullen worden ingelegd, die der exploitatie op geringere kosten ko men te staan. Wanneer nu een gedetailleerd voorstel aau de autoriteiten wordt ingezondendan bestaat er kans datbe halve den steun van de gemeentebesturen, ook van andere zijde aandrang kan worden verwacht. Om liet verschil van meeniug, dat er, zooals dc heer Duparc zeide, bestaat tusschen den Minister en den Directeur-Generaal, bij te leggen, is uoo- digwat de Fransclieu zoo kernachtig uitdrukken frappez fort, frappez toujours. Voor een dergelijk verzoek zal men niet alleen steun vinden bij de gemeentebesturendie aan de lijn zijn gelegen, maar ook een magtigeu factor verkrijgen iu de publieke opinie. Doch brengt men deze in het debat, dan moet men w el eene bepaa de, juiste rigting aangeven, en zich niet bepalen hij al gemeenheden. Dan zullen welligt ookzooals door den heer Duparc aan het slot is gezegdde commissarissen der maat schappij en de aandeelhouders daarin aanleiding vinden om de zaak in nadere overweging te nemen, want, zegt s], r., voor de laatsten is het niet wenschelijk dat alle hier genoemde stations worden gemaakt tot ientelooze panden. Men geeft hier het middel aan de hand tot het rendabel maken van die stations, zonder dat uitbreiding van het personeel aldaar noo- dig zal zijnen meent op geene betere wijze de openbare meening te kunnen winnen. De heer Troelstra doet opmerkendat het niet is aan te bevelen omvolgens liet denkbeeld van den heer Duparc, in algemeene termen te kennen te geven, dat men verbetering in de dienstregeling wenscht. immers, de Directeur-Generaal zou dan terstoud zeggen, dat hij niet anders wenscht, dat hij zeffs heeft voorgesteld om vele lokaaltreinen te doen loopenmaar alles met ligt materieel. Maarzegt spr.dat juist wil men nietmen wenscht het normaal materieel voor de doorloopende treinen te behoudenterwijl men natuurlijk genoegen zou ne men om voor lokaaltreinen ligt materieel te gebruiken. De bedoeling van allen, die verbetering wenscheu, is juist om doorloopende treinen met gewoon materieel te houden, hetgeen ook het standpunt van den Minister is. Wanneer nu volgens het voorstel een sneltrein zal worden-veranderd in een gewo nen personentreindan zal dat natuurlijk geldelijk voordeel voor de maatschappij opleveren, daar dan aan alle of de meeste tusschenstatious passagiers kunnen worden opgenomen. Men meent dusdat het verzoekdat men wenscht te doenook voor de exploitatie-maatschappij aannemelijk moet worden geacht. De heer Dup are gelooft minder juist te zijn begrepen, wat betreft zijn denkbeeld, om dit verzoek in algemeene termen te doen. Hij had gewenscht, dat in de prcemissen ware opge nomen eene uiteenzetting van het verlangen van den raad maar di niet in de conclusie zoo bepaald werd uitge drukt. Er zijn toch tal van belangen van anderen hij de zaak betrokken, zoodat de exploitatie-maatschappij zal tegenwerpen, dat het wel gemakkelijk gaat, om te zeggen wat men wenscht, maar dat door de vo u-gestelde regeling de aansluiting wordt gemist. Indien dus in het adres werd uiteengezet, wat nu in de conclusie staat, dan kon het er/.oek alleen destrekking hebben om op verbetering aan te dringen, zooveel mogelijk in den bij de pramiissen aangegeven zin. Er zal nunaar spr. meent, te veel op gedrukt worden, boe de treinen op den mi nuut af moeten loopen. Hij zal er zich evenwel, zooals hij reeds zeide, bij neerleg gen, omdat er toch veel zal moeten gebeuren, vóórdat aan de verlangde regeling zal worden voldaan. De heer van Ilarinxma thoe Slooten moet er nog op wijzen, dat het te doen is om in te grijpen in eene bestaande dienstregeling en dat men dus uitdrukkelijk moet zeggen welke wijzigingen men daarin wenscht te hebben aangebragt. Want niet met elke inlegging van lokaaltreinen zullen de plattelandsgemeenten worden geholpen. Neen, juist met de in de conclusie genoemde. Daarmede is dan ook die gede tailleerde conclusie te verdedigen. De lieer (le la Faille is dankbaar voor de bekomen in lichtingen, doch niet geheel voldaan. Nog altijd geldt bij hem het bezwaardat zoo verschillende denkbeelden den au toriteiten worden voorgelegd en liet is hem niet duidelijk waarom dit voorstel de voorkeur verdient boven het deukbeeld van de gecombineerde vergadering, die naast vier normaal- treinen twee lokaaltreinen wenscht. Spr. zoude het juist be treuren, als werd ingegaan op het denkbeeld van dit voorstel, om één sneltrein te veranderen in een gewonen trein. Hij stelt er prijs op, dat er tweemaal per dag een sneltrein loopt. Spr. vreest er dan ook voordatwaar de gecombineerde, vergadering een ander denkbeeld heeft uitgesproken, dit voor stel geen gunstig outhaul zul hebben bij de gemeentebesturen, wier medewerking men inroept. De lieer van llarinxina thoe Slooten schijnt zich voor den heer de la Faille niet duidelijk te hebben uitgedrukt toen hij me ledeelde dat hij uit de bespreking in de gecombi neerde vergadering heeft meeuen te mogen opmaken, daf het onderwerpelijk voorstel bij de gemeentebesturen instemming zoude vinden. Spr. zoude met dien geachten spreker betreu ren, wanneer men een sneltrein moest missen, maar hij vergeet nietdat men eene transactie op het oog heeft waarbij dus van beide zijden iels moet worden opgeofferd En dan moet spr. er ten slotte nogmaals op wijzen, dat juist eene regeling, als zal worden voorgesteld, aan de eischen van de plattelands gemeenten zal voldoenwant de bevolking van deze zal dan in de gelegenheid zijn, om op geschikte uren andere plaatsen te bereiken. De beraadslagingen worden hierop gesloten. Flet voorstel 7an burgemeester en wethouders wordt nu zonder hoofdelijke stemming aangenomen en diensvolgens wordt besloten 1°. Aan Z.E. den Minister van WaterstaatHandel en Nijverheid, den Raad van Toezigt op de spoorwegdiensten, den Di recteur-Generaal der Maatschappij tot Exploitatie van Staats spoorwegen, en aan heeren Commissarissen dier Maatschappij, onder mededeeling van vorenstaande motieven, het verzoek te rigten, om het daarheen te willen leiden, dat zoo spoedig mogelijk: a. een lokaaltrein in de bestaande dienstregeling worde in gelegd welke uit Stavoren te omstreeks 9 uur des morgens te Leeuwarden aankomt b. een lokaaltrein in de bestaande dienstregeling worde in gelegd, welke des avonds te omstreeks 8 uur uit Leeuwarden naar Stavoren vertrekt c. de bestaande sneltreinwelke thans 's morgens 8 uur 55 minuten van Leeuwarden vertrektmet behoud van nor maal materieelzóóveel vroeger vertrekkedat hij aan de tusschenstatious stoppende, terzelfder tijd te Stavoren aankome d. de bestaande sneltrein, welke thans te 2 uur 7 minu ten te Leeuwarden aankomt, met behoud van normaal materi eel, zóóveel later aldaar aankome als noodig zal zijn om hem aan de tusschengelegen stations te doen stilhouden. 2°. Afschrift» n van dit verzoek te zenden aan de gemeen tebesturen van Leeuwarderadeel, Menulduinadeel, Baarderadeel, Wijmbritseradeal, 1J 1st, Worknm, llemelumer Oldephaert en Noordwolde, liindeloopeu, Stavoren en Sneek, met uitnoodi- ging daaraan hunne adhaesie te willen scheuken. De heeren Troelstra, van Sloterdijck, de la Faille en Ilijl- kema verlaten de vergadering. 5. Het 2e suppletoir kohier der directe belasting op het in komen dienst 1886. 6. Anvies der raadscommissie voor de reclames omtrent be zwaarschriften in beroep tegen aanslagen in de directe belasting op het inkomen dienst 1886. In verband met de behandeling dezer punten wordt de ver gadering tijdelijk met gesloten deuren voortgezet. Na heropening der openbare vergadering wordt zonder dis cussie en hoofdelijke stemming het 2e suppletoir kohier vast gesteld met een belastbaar inkomen ad f40,179.1Ö5 en een totaal der aanslagen ad f 1587,07. De voorzitter sluit hierop de vergadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1886 | | pagina 2