dan wanneer hij dit laat omdat hij geen drank kan krijgen. Spreker blijft het argument van het ingrijpen in de persoonlijke vrijheid het meest gewichtige vin den. Men heeft gezegd dat ook bij de winkelsluiting in die vrijheid is ingegrepen. Spreker meent echter dat het hierbij heel iets anders is dan bij de tappe rijen. De winkels toch zijn den geheelen dag open, terwijl de koffiehuizen meestal op den avond zijn aangewezen. Spreker kan dan ook niet inzien dat dit de consequentie is van de winkelsluiting. Er is geen enkele plaats waar deze sluiting der tapperij en is ingevoerd. De heer Haverschmidt zegt dat de winkelsluiting verrassingen baart en dat men de gevolgen van die gedwongen winkelsluiting nu ook maar dient te aanvaarden. Spreker kan zich voorstellen dat een winkelier die in gedwongen ledigheid zijn pijpje rookt, zich ergert aan het drukke bezoek van zijn buurman in de tapperij. Van het een komt het ander en we zijn er nog lang niet, want in Amsterdam spreekt men al van 7 en 6 uur sluiting. Curieus was inderdaad het ingekomen adres van den sigarenhandelaar, wiens klanten in de café's worden geholpen en die nu van zijn winkel een lo kaal voor maatschappelijk verkeer wenscht te ma ken. Zoo heeft de een schade en de ander voordeel van de gedwongen sluiting. Wat het adres betreft zou spreker evenmin als de heer Dijkstra bezwaar maken wanneer ook het openingsuur later werd gesteld. Aan spreker is meegedeeld dat in den vroegen morgen bij sommige tapperijen queue wordt ge maakt om direct bij de opening te worden geholpen. Absoluut onnoodig vindt spreker dat men den werkman gelegenheid geeft zijn werkdag met een of meer borrels te beginnen en men kan dit voorko men door de opening te stellen op een tijdstip waar op het werk reeds is aangevangen. Een voorstel in dien zin heeft sprekers steun. De heer Djjkstra zal niet uitvoerig op het alco holvraagstuk ingaan. Niemand, zegt de Voorzitter, heeft over de tappers gesproken. Men kan dat van spreker niet vergen. Hij is een bekend drank bestrijder en heeft evenveel medelijden met de tappers als deze met de slachtoffers, die hunne in richtingen verlaten Het is ook niet de bedoeling tot onmiddellijke sluiting over te gaan. Spreker wil er op wijzen, dat de voorzitter hem een aardig argu ment in de handen heeft gedrukt om een proef te nemen met de 9 uur sluiting der tapperijen en wel de opmerking, dat het bezoek na 9 uur niet groot meer is. Als dat zoo is is het ook geen groot be zwaar om de deur dicht te doen. Spreker betwijfelt dit ten zeerste. Dat er zulke tapperijen zijn geeft spreker toe, er zijn echter ook anderen waar het bezoek tot 12 uur duurt en waar de centen, die aan de huishouding behooren, worden verdronken. De heer de Vos begrijpt niet dat spreker voor de 9 uur sluiting is en toch tegen de afschaffing van de kermis. Het spijt spreker dat de heer de Vos dit niet begrijpt en hij zal niet beoordeelen of dat ligt aan het denkvermogen van den heer de Vos of aan iets anders. De kwestie van de afschaffing der ker mis is een geheel andere. De heer de Vos zegt dat de afschaffing der ker mis niet moet gebeuren om de onschadelijke kermis- genoegens, maar juist om de kroegen. Die wil de heer Dijkstra dan wel tot 2 a 3 uur openlaten en nu wil hy ze om 9 uur sluiten. Dat klopt niet met elkaar. De heer H. P. de Haan wijst erop dat het cen traal comité voor drankbestrijding een verzoek in gediend heeft, welk verzoek is gesteund door 22 vereenigingen, christelijke en andere, waaronder neutrale. Die vereenigingen voelen er veel voor om de gelegenheid weg te nemen om na 9 uur drank te koopen. In verband met de groote beteekenis van deze zaak uit maatschappelijk oogpunt zal spreker gaarne meewerken om op deze wijze de gelegenheid tot drankmisbruik te beperken. De Voorzitter sprak van ingrijpen in de persoonlijke vrijheid en de schade aan het bedrijf veroorzaakt. Kan, vraagt spreker, die schade zoo groot zijn, als de tappers nog van 's morgens 6 tot 's avonds 9, dus 15 uren daags, de gelegenheid hebben om drank te verkoo- pem? De Voorzitter heeft zelf gezegd dat er na, 9 uur weinig bezoek meer is. Dan is het, meent spre ker, rationeel een proef' te nemen met de 9 uur slui ting der tapperyen. Hij wil zijn zwakke medebroe ders, die geen tapperij kunnen voorbijkomen, daar tegen beschermen. De heer Hiemstra is de minderheid in de Com missie voor de strafverordeningen. De Voorzitter heeft gezegd dat met de 9 uur sluiting der tapperyen het doel van het Drankweer Comité niet wordt bereikt. Spreker is het daarmee deels eens. Om 9 uur 's avonds toch is de grootste hoeveelheid drank al binnen. Er is ook gezegd dat er moet worden onderzocht welke de meest geschik te gelegenheden zijn. Het blijkt uit de discussie, dat vele leden wel iets voelen voor de zaak. Ook is er over gesproken dat het beter zou zijn als er voor 8 uur geen borrel te koop was. De zaak is zeer ern7 stig en daarom zou spreker in overweging willen geven dit punt aan te houden en de Commissie voor de Strafverordeningen uit te noodigen na te gaan welke de meest geschikte uren zijn voor de sluiting der tapperijen. Spreker stelt voor: het verzoek van het Drankweercomité aan te hou den en de Commissie voor de Strafverordeningen uit te noodigen te willen onderzoeken welke uren voor het gesloten zijn der tapperijen in aanmerking kunnen komen. De Voorzitter deelt mede, dat door den heer Hiemstra wordt voorgesteld het verzoek van het Drankweercomité aan te houden en de Commissie voor de Strafverordeningen uit te noodigen te wil len onderzoeken welke uren voor het gesloten zijn der tapperijen in aanmerking kunnen komen. De heer Peletier meent, dat het voorstel-Hiem- stra de quaestie onnoodig ingewikkelder maakt en bovendien niet juist gesteld is. De Raad kan naar sprekers meening wTel uitma ken, dat een tapperij valt onder het begrip winkel en bijgevolg onder de verordening op de winkel sluiting. Het voorstel-Hiemstra houdt feitelijk niet anders in, dan partij kiezen inzake het drankbe- strydingsvraagstuk en dat kan volgens spreker de gemeente niet doen. De heer Hiemstra is dit niet met hem eens. De Raad kan de Commissie verzoeken na te willen gaan welke uren voor de sluiting de meest geschik te zijn. Al zegt nu de Commissie b.v. van 8 tot 8 open, dan blijft de heer Peletier nog volkomen vrij. De Raad is niet gebonden aan de voorgestelde uren. Hij kan de drankwinkels gelijk stellen aan ge wone winkels. De beraadslaging wordt gesloten. Met 12 tegen 8 stemmen wordt het voorstel van den heer Hiemstra aangenomen. Vóór stemmen de heeren: Tiemersma, Dijkstra, H. P. de Haan, Zandstra, Terpstra, Beekhuis, Hiemstra, Schaafsma, Menalda, Binnerts, Vonek en Haverschmidt. Tegen de heeren: van Weideren baron Rengers, de Vos, Tulp, Cohen, Oosterhoff, Peletier, Kransen en Berghuis. In verband hiermede wordt de beslissing op het prae-advies aangehouden. Niets meer te behandelen zijnde sluit de Voor zitter de vergadering. 152 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 22 Mei 1917. Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 22 Mei 1911. 153

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1917 | | pagina 8