I stel van Burgemeester en Wethouders in te gaan I op zijn adres d.d. 6 October 1917, betreffende her- 8 ziemng van de jaarwedden der ambtenaren ter secretarie, enz. 46 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 26 Februari 1918. meester en Wethouders door overleg met de eigena ren kunnen bewerken, dat het veranderen van woonhuizen in pakhuizen wordt uitgesteld. Zij blij ven dan langer bewoonbaar. Het andere dat wordt gevraagd, betreft de uit breiding der Huurcommissiewet. Er zou evenwel aanleiding zijn om, gezien de aanhangige Huurcom missiewet, op spoed aan te dringen. Door eene spoedige behandeling zal de nood eenigszins be perkt worden. Spreker wil hierop de aandacht van Burgemeester en Wethouders vestigen. De heer de Haan heeft van verschillende kanten mededeeling gekregen over de behoefte aan wo ningen op 12 Mei. Vele gezinnen worden dan dak loos. Het bezit van een woning is een levensbehoef te, vooral voor de mensehen, die hier in de gemeente hunne betrekkingen hebben. Het is niet uit te ma ken of de klachten, welke spreker ter oore zijn ge komen de eenige zijn en het is niet na te gaan hoe veel dakloozen er zullen komen. Het is, meent spre ker, een zaak van de overheid om dat eens te onder zoeken. Spreker zou Burgemeester en Wethouders in overweging willen geven een staat te maken van allen, die op 12 Mei geen woning hebben, met ver melding van de grootte van het gezin, de huur, die verwoond wordt, de reden waarom ze moeten ver huizen. De voorgestelde uitbreiding der Huurcommissie wet zal nog wel eenigen tijd op zich laten wachten, daar er nog eerst een paar belangrijke wetsontwer pen aan de orde zijn gesteld, die nog al wat tijd zullen vorderen. Zij, die op 12 Mei moeten verhui zen zullen daar niet veel voordeel van hebben. Nu zal men spreker kunnen tegenvoeren, dat de mees ten van hen, die op 12 Mei dakloos worden, wel bij de vereeniging van huurders zijn aangesloten, en dat die vereeniging wel genegen zal zijn om aan Burgemeester en W ethouders de noodige inlichtin gen te verstrekken, maar dan ontbreekt toch de zekerheid of men wel de gegevens van allen ver krijgt. Als ieder ingezetene in de gelegenheid wordt gesteld opgave te doen, ontstaat er een be trouwbare statistiek ten opzichte van de behoefte aan woningen en komt men op de hoogte hoeveel er te kort komen. Als dat bekend is, kunnen maat regelen worden beraamd om in den nood te voor zien. De Voorzitter doet opmerken, dat hij van overleg van Burgemeester en Wethouders met hen, die van hunne woningen pakhuizen willen maken, buiten gewoon weinig verwacht. Een paar weken geleden toch hebben Burgemeester en Wethouders eene ad vertentie in dien geest geplaatst en zij hebben daar op slechts twee brieven ontvangen. Spreker gelooft niet dat het initiatief van het gemeentebestuur erg veel resultaat heeft. Waarom wendt de vereeni ging, die thans met een onmogelijk verzoek bij den Raad komt, zich niet tot de eigenaren dier panden? Wat hier ter bestrijding van den Woningnood wordt gedaan, doet bijna uitsluitend de gemeente. Op alle mogelijke manieren heeft zij getracht 'zij heeft o.a. eene regeling betreffende de tweede hy potheek gemaakt het bouwen aan te moedigen. Men durft het risico niet aan. De Woningvereeni- ging zelf ook niet. De eenige, die gebouwd heeft, is de gemeente, ondanks de dure materialen en de hooge loonen. Het eenige, wat deze vereeniging doet, is aan de bel van het stadhuis trekken en zeggen: zorg voor woningen. Waarom, vraagt spre ker, heeft de vereeniging zelf geen overleg ge pleegd met de eigenaren van panden, die voor pak huizen zullen worden ingericht? Burgemeester en Wethouders zullen niets bereiken. Wat het denk beeld van den heer de Haan betreft, om eene tel ling te houden van dakloozen, dat is een verbazend werk. Er komt een groot aantal opgaven van men schen, die dakloos denken te zijn op 12 Mei. Maar, wat heeft men aan de wetenschap van het juiste getal Ook zonder die wetenschap kunnen maatre gelen worden genomen om in den nood te voorzien. Of er nu zooveel of. meer dakloozen zijn, dat doet er zooveel niet toe. Wat er noodig is, dat zijn wo ningen, anders niets en geen statistiek. Binnenkort is een voorstel te wachten tot het bouwen van bur gerwoningen. Ook komt er een voorstel van de Wouingver- eeniging. Bouwen blijft de boodschap. Een statis tiek is daarvoor niet noodig, want er kan niet te veel worden gebouwd. Bovendien zal de statistiek onbetrouwbaar zijn. Als er toch een advertentie wordt geplaatst stroomt het brieven, terwijl ten slotte nog niet 1/10 deel dakloos is. Het vorig jaar waren er zeer velen ingeschreven. Op 12 Mei echter waren ze er niet. Wanneer de betrokkenen zich zelf moeten opgeven, zullen allen, die maar eenigszins vreezen op 12 Mei dakloos te zullen worden, zich aanmelden. Maar dan heeft men hoegenaamd geen waarborg, dat al die menschen op 12 Mei werkelijk dakloos zullen zijn. Er moet gebouwd worden en de gemeente moet op het ergste gewapend zijn. De heer van Weideren baron Rengers heeft den Voorzitter liooren zeggen dat alleen de gemeente heeft gebouwd. De Woningvereeniging is, tegelijk met de gemeente, aan het Cambuursterpad begon nen te bouwen. Het is echter niet mogelijk geble ken om het plan voor 130 woningen voor de verga dering van heden gereed te hebben. Er moesten nog eenige berekeningen worden veranderd. Bin nen een week zullen ze waarschijnlijk gereed zijn. Do Voorzitter: ,,ik had de woningen aan het Cam buursterpad vergeten". De heer Tiemersma kan zich wel voorstellen, dat de menschen aan de bel van het stadhuis trekken, /ij weten wel, dat hun invloed lang niet zoo groot is als die van Burgemeester en Wethouders. Als iemand een pakhuis noodig heeft, dan geeft een verzoek van Burgemeester en Wethouders, om de verbouwing nog wat uit te stellen, meer, dan van de vereeniging van huurders. Dat er alleen door de gemeente is gebouwd, is te wijten aan de omstan digheid, dat particuliereu niet kunnen bouwen. Waar nu de speculanten de menschen het mes op de keel zetten en zeggen: het huis koopen of geen dak, zou spreker gaarne zien, dat Burgemeester en Wethouders hun invloed aanwendden om de uit breiding der Huurcommissiewet te besjmedigen. De Voorzitter zal dit denkbeeld van den heer Tiemersma aan Burgemeester en Wethouders in nadere overweging geven. Met algemeene stemmen wordt besloten afwij zend op het adres te beschikken. 12. adres van het algemeen Pensioencomité om aan het gepensioneerde gemeentepersoneel, wedu wen en wrnezen en aan de op wachtgeld gestelden een bijslag op het pensioen te verleenen, groot 25 van den pensioensgrondslag, waarnaar het pen sioen is vastgesteld, met een algemeen minimum van 150. Wordt in handen gesteld van Burgemeester en Wethouders ten fine van prae-advies. 13. adres van de afdeeling Friesland van den Nederlandsehen Bond van Gemeenteambtenaren, waarbij wordt verzocht in afwijking van het voor- Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 26 Februari 1918. 47 Zal bij de betrekkelijke stukken worden gevoegd. 14. adres van het comité van actie inzake de duurtetoeslag voor gepensioneerden in Friesland, om ook een duurtetoeslag toe te kennen aan gepen- I s ioneer den c.s., die hun pensioen uit de gemeente kas betrekken. Wordt in handen gesteld van Burgemeester en Wethouders ten fine van prae-advies. 15. adres van de anti-kermiscommissie te Leeu warden om de kermis in plaats van met één dag met meerdere dagen te verkorten, met verbod tot verkoop van alcoholhoudende dranken gedurende den kermistijd, enz. met adhaesiebetuiging van den Kerkeraad der Evang. Luthersche gemeente alhier, Van dien der Christelijk Gereformeerde gemeente en van dien der Gereformeerde Kerk, e.a. Zal bij punt 5 der agenda voor heden worden behandeld. 16. dat Burgemeester en Wethouders: aan F. Kroon op zijn verzoek, met ingang van 16 Maart a.s. wegens zijne benoeming tot hoofd- I commies aan de provinciale griffie te Utrecht, eervol ontslag hebben verleend als commies-redac teur ter gemeente-secretarie en hem hebben ont heven van de aanwijzing om den secretaris bij on gesteldheid, afwezigheid of ontstentenis te vervan gen; met ingang van 1 Februari 1918 hebben benoemd tot adjunct-commies 2e kl. ter secretarie J. Siino- riides, thans tijdelijk als zoodanig werkzaam; hebben benoemd tot directeur der centrale keu- ken Ph. Ivessler, alhier, (vacature mej. J. M. de a Visser). bij openbare aanbesteding hebben gegund de 4 uitvoering van sommige perceelen van verfwer- i ken aan eenige gebouwen en eigendommen der I gemeente (bestek no. 12, dienst 1918), en wel: perceel 2 aan G. de Beer, voor 216. perceel 3 aan A. van Schagen, voor 174. perceel 6 aan P. Hendriks voor 295. allen alhier; bij openbare inschrijving aan S. Polak en J. Hoeben, firma Dwinger en firma Cohen volgens door hen ingeschreven eenheidsprijzen hebben ver kocht diverse oude materialen; aan S. de Vries alhier, onder intrekking van het s aan hem bij hun besluit van 8 Augustus 1917 afge ?i staan gedeelte, in erfpacht hebben uitgegeven een gedeelte van Blok C der bouwterreinen gele gen tusschen Oostersingel en Cambuursterpad, ter grootte van ongeveer 338 M2., tegen een jaarlijk- sehe erfpachtsom van ongeveer 60.84. Wordt voor kennisgeving aangenomen. 17. dat met 1 Maart a.s. de gemeentelijke ver strekking van voedsel aan kinderen drie dagen per week in plaats van zooals tot heden, eiken dag zal iplaats hebben. De heer Schoondermark (Wethouder) zegt dat den Raad is toegezegd, dat hij op de hoogte zou worden gehouden van de kindervoeding. Tot nu toe zijn de kinderen eiken dag gevoed. De vraag rijst nu de voeding kan 6 of 7 weken duren of jhet niet beter is de voeding gedurende de laatste twee of drie weken, om den anderen dag te ver strekken, want het geld raakt op. Dan wordt de» [overgang geleidelijker en ook uit praktisch oog punt verdient het aanbeveling. De gemeente toch wordt bij de kindervoeding geholpen door St. An- thoon, die eiken dag 300 porties levert. Dat houdt nu met 16 Maart op. Dan komen die 300 porties ook voor de gemeente en wordt de Centrale keu ken te klein. Nu zal men kunnen zeggen dat de capaciteit ook te klein is als de kinderen om den anderen dag worden gevoed, maar het ligt in de bedoeling van Burgemeester en Wethouders om de eene helft der kinderen den eenen, en de andere helft den anderen dag te voeden. Met de kindervoe ding erbij is de Centrale keuken te klein. De heer Tulp vraag t of Burgemeester en Wet houders ook pogingen hebben aangewend om de hulp van St. Anthoon ook na 16 Maart te verlen gen. Wat de financiëele kwestie betreft, de Wet houder zegt dat het geld op raakt. Is er nu geen aanleiding voor Burgemeester en Wethouders, als zij overtuigd zijn dat de voeding moet doorgaan, om den Raad te vragen of deze niet genegen is, meer geld daarvoor disponibel te stellen. De heer Schoondermark (Wethouder) zegt dat Burgemeester en Wethouders geen poging hebben gedaan bij St. Anthoon om den termijn verlengd te krijgen. Als iemand toch iets cadeau geeft, dan gaat het niet aan te zeggengeef als 't u blieft nog wat meer. De inrichting van St. Anthoon laat het ook niet toe langer te helpen. Wat de tweede vraag" van den heer Tulp betreft, er is van Burgemeester en Wethouders geen voor stel te verwachten het subsidie aan te vullen. Zij hebben de vaste gedachte gehad dat de voeding voor korten tijd zou zijn. Er zijn eenige berekenin gen gemaakt en er is gezegd: als de gemeente de voeding 7 weken volhoudt, doet zij nog al wat. Bur gemeester en Wethouders zullen uit zich zelf niet komen met een verzoek om het subsidie te verhoo- gen. De Raad zou kunnen zeggen: had dat dan da delijk gevraagd. De heer Hiemstra (Wethouder) meent dat de heer Schoondermark de zaak niet juist heeft uit eengezet. Er was een voorstel van de heeren Collet c.s. om 25.000.uit te trekken voor school voe ding. Burgemeester en Wethouders zyn gekomen met een voorstel om 12.000.te geven. Men kende het aantal deelnemers niet en het is dan ook onjuist dat er gerekend is op een termijn van 0 a 7 weken. Er is niet rekening gehouden met een be paalden termijn. Wanneer toch de deelname kleiner was geweest, had de verstrekking langer kunnen duren. De Raad wist niet hoever hij kon komen. Dat kan men het best beoordeelen als het op het eind loopt. Het gaat echter niet aan, meent spre ker, om nu na 4 weken, reeds te gaan aftakelen. Spreker zou nu eerst wel willen zien hoever men kan komen en als het zoover is, kan de Raad be oordeelen of het crediet moet worden aangevuld. Waar het evenwel mogelijk is dat de post niet tot de volgende vergadering strekt, zou de Raad aan Burgemeester en Wethouders een blanco crediet kunnen geven. Er is geen reden om halverwege op te houden. Dat lag ook niet opgesloten in het voor stel van Burgemeester en Wethouders. De heer Tulp heeft den wethouder Schoonder mark 'liooren zeggen, dat het moeilijk gaat om iemand, die een cadeau geeft, te vragen om meer. Zoo iets is waar, als men voor zich zelf vraagt. Het is wel bekend, dat St. Anthoon wel wil meehelpen. Spreker weet niet of St. Anthoon het kan doen, maar hij zou gaarne zien dat het gemeentebestuur officieel aan St. Anthoon vroeg den termijn te ver lengen. Dat de keuken niet over voldoende capaci teit beschikt, is te voorzien. Maar, vraagt spreker, zijn er geen inrichtingen, b.v. het Diaconie- of het Armhuis, die zouden kunnen en willen bijspringen? De heer Schoondermark (Wethouder) is het niet eens met zijn collega Hiemstra. In het voorstel van

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1918 | | pagina 3