250 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 13 Juli 1920. zij een kennisgeving of een briefje van den ontvanger verwachtten, maar alleen kennis konden nemen van een aankondiging in de Leeuwarder Courant, dat de erfpachtscanon met de boete betaald moest worden. „Ondergeteekende" was niet zoo ongelukkig en heeft derhalve zelf niet die treurige ervaring opgedaan, omdat hij bijtijds een briefje van den ontvanger had gekregen. Doch hij hoopt dat deze kwestie voor eens en nooit weer op deze manier behoeft te worden be handeld. Het voorstel van het College heeft echter alle hulde verdiend. De heer Berghuis (wethouder) wil den heer Oos- terhoff in verband met de kennisgeving antwoorden, dat den menschen alleen door middel van een adver tentie in de krant een herinnering is thuis gestuurd. Of dat zoo zal blijven, weet spreker niet, maar ook hij acht het wenschelijk, dat er kennisgevingen in den vorm van een aanslagbiljet worden rondgezonden. De waarschuwing, die thans van het college is uitgegaan, gelooft spreker echter wel, dat in zal slaan, 't Is eenvoudig een waarschuwing geweest, daarom is de boete er wel bij genomenmaar de menschen wisten echter, dat er kans bestond, dat ze deze terug zouden ontvangen, maar ook, dat zij ze een volgenden keer werkelijk verschuldigd zullen zijn. Den heer Lautenbach wil spreker nog antwoorden dat men niet alleeyi in de advertentie heeft kunnen lezen wanneer de canon verschuldigd was als men den koopbrief thuis krijgt en dezen doorleest ziet men ook, dat het geld vóór of op 31 December be taald moet worden. De heer Lautenbach erkent dat die clausule in den koopbrief voorkomt, maar spreker en meer anderen hebben daar niet zoo'n ijverige studie van gemaakt, dat zij deze precies hebben nagezien. De beraadslagingen worden gesloten. Het voorstel van Burgemeester en Wethouders wordt met algemeene stemmen aangenomen. 5. (Agenda no. 6). Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot wijziging der Broodverordening, vast gesteld bij raadsbesluit van 22 Juni l.l., zulks in verband met een door Gedeputeerde Staten gemaakte opmerking. Dit voorstel luidt als volgt In Uwe Vergadering van 8 Juni j.l. werd eene verordening op het gewicht en de samenstelling van het brood vastgesteld. Ingevolge art. 167 der Gemeente wet werd deze in afschrift aan Gedeputeerde Staten van Friesland meegedeeld. Dat college zendt ons bij besluit van 24 Juni 1920 no. 86 le afd. B de veror dening terug, met verzoek te willen bevorderen, dat een zeer kleine wijziging wordt aangebracht, die noodig als gevolg van de omstandigheid, dat in het door Gedeputeerde Staten destijds toegezonden model der verordening een onnauwkeurigheid was geslopen. Daaraan voldoende hebben wij de eer U voor te stellen te besluiten uit art. 2, sub 2 der verordening te laten vervallen de woorden „Y2 K.G. met een speling van 5 °/0" en uit art. 3, sub c „260 gram". De beraadslagingen worden geopend. De heer De Boer vraagt of het de bedoeling is dat in 't vervolg geen brood van 1/i K.G. gebakken zal mogen worden. De VoorzitterAls U de moeite had gedaan de stukken in te zien, die ter inzage hebben gelegen, dan had U dit niet behoeven te vragen, maar had U het kunnen weten. De heer De Boer heeft het niet kunnen begrijpen. Er is geen enkele toelichting bij, dat het verbod tot bakken in de verordening opgenomen wordt. En omdat hij het niet begrijpt, vraagt hij het. De Voorzitter doet lecture van art. 2, 2e onderdeel der Broodverordeniug, waar in staat, dat het verboden is roggebfood te verkoopen als het een ander gewicht heeft dan de daar genoemde gewichten. Nu moet uit art. 2, sub 2 vervallen het gewicht van 1/2 K.G. enz. en uit art. 3, sub c „260 gram" waaruit volgt, dat het bakken van het lichtste roggebrood voortaan in het verbod wordt opgenomen. De heer De Boer zou het dan van belang achten het voorstel niet aan te nemen, omdat als ten slotte de verplichting wordt opgelegd om niet kleiner rogge brood te bakken dan 1 K.G., er dan groote moeilijk heden uit kunnen ontstaan. Het broodje van 1/2 K.G. is al een fatsoenlijk broodje en dat vindt veel aftrek. De beraadslagingen worden gesloten. Het voorstel van Burgemeester en Wethouders wordt met algemeene stemmen aangenomen. 6 (Agenda no. 7). Voorstel van Burgemeester en Wet houders om mede te werken tot de oprichting van eene naamlooze vennootschap tot exploitatie van eene ammoniak fabriek, Dit voorstel luidt als volgt De aflevering van ammoniakwater der gasfabriek heeft tot nog toe plaats op contract, gesloten met de N. V. Ammoniakfabriek voorheen van der Eist en Matthes, te Amsterdam. Reeds lang werd door de verschillende gasbedrijven overneming van de fabriek overwogen. Eene com missie van voorbereiding, daartoe gevormd, komt nu met het plan tot oprichting van eene Naamlooze Ven nootschap Centrale Ammoniakfabriek te Weesperkar- spel, welke ten doel heeft de fabriek, te Weesperkar- spel te koopen. Zij verzoekt de gemeente om mede werking in den vorm van het nemen van een aandeel in het te vormen kapitaal van f 400.en van in schrijving op de te sluiten obligatieleening tot een bedrag van 14,000.— Met de Commissie voor de gemeentelijke lichtfa brieken zijn wij van oordeel, dat het wenschelijk is de gevraagde medewerking te verleenen. Onder overlegging van stukken geven wij U alzoo in overweging te besluiten a. deel te nemen in het maatschappelijk kapitaal dier Vennootschap voor vier volgestorte aandeelen, ieder groot 100.ergo voor 400. b. deel te nemen in de eerste door de op te richten Naamlooze Vennootschap „Centrale Ammoniakfabriek" uit te geven 6 obligatieleening voor een bedrag van 14,000. De beraadslagingen worden geopend. De heer Oosterhoff zou, als de Raad het goed vindt, willen voorstellen, dit punt vandaag van de agenda af te voeren. Er is een zeer uitvoerig rapport van de voorloopige commissie en dit met de andere stuk ken heeft spreker in den korten tijd niet goed kunnen Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 13 Juli 1920. 251 bestudeeren. Toch zou hij het van belang achten, dat de Raad deze stukken op zijn gemak kan bekijken er is wel groote haast bij de zaak, maar spreker weet niet of het nog geen 14 dagen uitstel kan lijden. De Voorzitter geeft te kennen dat vóór of uiterlijk op 15 Juli het inteekenbiljet moet worden ingezonden. Maakt de heer Oosterhoff er echter een voorstel van om het punt aan te houden De heer Oosterhoff wil op deze manier de zaak niet tegenwerken, dat zou niet loyaal zijn. Maar hij wenscht wel op te merken, dat hij niet den tijd heeft gehad, om de stukken ernstig te bestudeeren. De heer De Boer heeft zoo goed mogelijk de stukken, die het onderwerp van bespreking uitmaken, bestu deerd. Hij weet niet of hij juist heeft gezien en wil daarom wel eenige inlichtingen hebben, omdat het hem toelijkt, dat de organisatie van deze vennootschap tamelijk gewrongen wordt, dat het niet is een exploi tatie van de gasfabrieken met elkander, maar van de gemeenten, die eigenaren zijn en dan weet spreker niet, of er ook particulieren bij kunnen zijn. De Bond van Nederlandsche Gemeenten zal als trustee worden be noemd. Maar gaat die trustee ook in rechten ter algemeene vergadering en zal zij ook commissarissen benoemen? Het zal dan niet de gewenschte organisatie worden, omdat ten slotte de aandeelhouders zelfstandig niets te zeggen hebben. Ook heeft spreker niet gezien, waaruit de commissarissen zullen worden gekozen, óf uit de aandeelhouders, óf kan iedereen, die daartoe bekwaam wordt geacht, benoemd worden? Ten slotte heeft spreker niet uit de stukken op kunnen maken, of ook particuliere fabrieken aandeelhouder zullen worden. Er is nu geen tijd meer voor om een betere organisatie in 't leven te roepen, maar eene in den vorm eener coöperatieve vereeniging had, volgens spreker, meer in de lijn gelegen dan deze. De Voorzitter moet eerlijk zeggen, dat een van de punten de mogelijkheid open laat, dat particulieren ook lid worden. Naar sprekers idee is dit echter niet de bedoeling, hij heeft dit ook nergens gezien. Hij vermoedt, dat dit precies eenzelfde vennootschap wordt als bijv. die in Heerenveen tot exploitatie van de waterleiding. De vennootschap heeft er ook belang bij, dat de particulier er buiten blijft, want zoodra men een particulier als aandeelhouder inhaalt, valt de ven nootschap onder de belasting enz., alleen omdat er één particulier bij is. "Wat betreft de kwestie, dat de Vereeniging van Nederlandsche Gemeenten zal optreden als trustee, spreker gelooft niet dat zulks in zal sluiten, dat de commissarissen door deze vereeniging benoemd zullen moeten worden. Hij meent wel degelijk, dat het de bedoeling is, dat de commissarissen worden benoemd door de algemeene vergadering van aandeelhouders. In art. 9 der ontwerp-statuten staat ook „De vennootschap wordt bestuurd door één of meer „directeuren, onder toezicht van ten minste 7 en ten „hoogste 15 commissarissen. „Do benoeming en het ontslag van de(n) diriecteur(en) „geschiedt door de algemeene vergadering van aan deelhouders, wat de benoeming betreft, uit een voor dracht van den raad van commissarissen." en in art. 11 „Commissarissen worden door de algemeene ver gadering van aandeelhouders benoemd en ontslagen." Spreker meent dus, dat het houden van vergaderingen de bedoeling zal zijn en dat de commissarissen ten slotte op de algemeene vergadering benoemd zullen worden. De heer De Boer't Is maar de kwestie wat er in het trustee-contract staat. Staat daarin, dat de trustee in rechten ter algemeene vergadering komt, dan hebben de aandeelhouders geen bevoegdheid meer, omdat zij deze hebben overgedragen aan den trustee. Dan kan men niemand delegeeren, dan vertegenwoordigt de trustee de aandeelhouders. De Voorzitter: De concept-trustacte is hier bij. Daaruit blijkt wel degelijk in art. 1 dat men is over eengekomen „Contractanten ter eene dragen op aan „de Ver eeniging", die deze opdracht aanvaardt, om hare gemeenschappelijke belangen, voortvloeiende uit boven genoemde contracten met de N. V. „Centrale Ammoniak fabriek te Weesperkarspel" te behartigen en als trustee van contractanten ter eene tegenover de „Centrale Ammoniakfabriek" voornoemd op te treden". Er staat dus uitdrukkelijk„om hare gemeenschap pelijke belangen, voortvloeiende uit bovengenoemde contracten met de N. V. „Centrale Ammoniakfabriek te "Weesperkarspel" te behartigen". Wat de kwestie van de algemeene vergadering betreft, deze valt buiten het gebied van den trustee, deze is meer voor de financieele belangen, maar er is geen oogenblik aan gedacht, dat hij commissarissen zou benoemen. De heer De BoerEr is zeer veel mogelijk op dit gebied. Er wordt in de stukken ook genoemd de Noorsche gasmaatschappij is dit ook een overheids bedrijf of is het een particulier bedrijf? In het laatste geval zou dan toch ook een particulier bedrijf aandeel houder worden. De Voorzitter: Weet U niet waar het stond? De heer De Boer Ik heb het in een van de stukken gezien. De Voorzitter: Wenscht een van de leden nog het woord naar aanleiding van de opmerking van den heer De Boer De heer Oosterhoff zou nu toch willen voorstellen de zaak nog 14 dagen aan te houden. Hij kan zich niet voorstellen, dat er zoo groot bezwaar zal zijn, dat men zich even over den termijn aanmeldt, dat men wil deelnemen. En dan kan de Raad zich toch beter op de hoogte stellen. De Voorzitter vraagt of dit voorstel wordt onder steund. Dit blijkt wel het geval te zijn. De heer Berghuis (wethouder) zou dan toch liever; waar de Raad morgen weer vergadert, de zaak dan afdoen. Dan is mogelijk de heer Schaafsma, die de geheele zaak heeft behandeld ook tegenwoordig, deze kan dan toelichten en de Raad kan dan heelemaal de kwestie afwerken. De datum van 15 Juli zit niet in de deelname, maar in het contract tot overname met de bestaande vennootschap. De beraadslagingen worden gesloten. Met algemeene stemmen wordt besloten overeen- eenkomstig het voorstel-Berghuis en het voorstel dus tot morgen aangehouden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1920 | | pagina 5