250 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 13 Juli 1920.
zij een kennisgeving of een briefje van den ontvanger
verwachtten, maar alleen kennis konden nemen van
een aankondiging in de Leeuwarder Courant, dat de
erfpachtscanon met de boete betaald moest worden.
„Ondergeteekende" was niet zoo ongelukkig en heeft
derhalve zelf niet die treurige ervaring opgedaan,
omdat hij bijtijds een briefje van den ontvanger had
gekregen. Doch hij hoopt dat deze kwestie voor eens
en nooit weer op deze manier behoeft te worden be
handeld. Het voorstel van het College heeft echter
alle hulde verdiend.
De heer Berghuis (wethouder) wil den heer Oos-
terhoff in verband met de kennisgeving antwoorden,
dat den menschen alleen door middel van een adver
tentie in de krant een herinnering is thuis gestuurd.
Of dat zoo zal blijven, weet spreker niet, maar ook
hij acht het wenschelijk, dat er kennisgevingen in den
vorm van een aanslagbiljet worden rondgezonden. De
waarschuwing, die thans van het college is uitgegaan,
gelooft spreker echter wel, dat in zal slaan, 't Is
eenvoudig een waarschuwing geweest, daarom is de
boete er wel bij genomenmaar de menschen wisten
echter, dat er kans bestond, dat ze deze terug zouden
ontvangen, maar ook, dat zij ze een volgenden keer
werkelijk verschuldigd zullen zijn.
Den heer Lautenbach wil spreker nog antwoorden
dat men niet alleeyi in de advertentie heeft kunnen
lezen wanneer de canon verschuldigd was als men
den koopbrief thuis krijgt en dezen doorleest ziet
men ook, dat het geld vóór of op 31 December be
taald moet worden.
De heer Lautenbach erkent dat die clausule in den
koopbrief voorkomt, maar spreker en meer anderen
hebben daar niet zoo'n ijverige studie van gemaakt,
dat zij deze precies hebben nagezien.
De beraadslagingen worden gesloten.
Het voorstel van Burgemeester en Wethouders
wordt met algemeene stemmen aangenomen.
5. (Agenda no. 6). Voorstel van Burgemeester en
Wethouders tot wijziging der Broodverordening, vast
gesteld bij raadsbesluit van 22 Juni l.l., zulks in verband
met een door Gedeputeerde Staten gemaakte opmerking.
Dit voorstel luidt als volgt
In Uwe Vergadering van 8 Juni j.l. werd eene
verordening op het gewicht en de samenstelling van
het brood vastgesteld. Ingevolge art. 167 der Gemeente
wet werd deze in afschrift aan Gedeputeerde Staten
van Friesland meegedeeld. Dat college zendt ons bij
besluit van 24 Juni 1920 no. 86 le afd. B de veror
dening terug, met verzoek te willen bevorderen, dat
een zeer kleine wijziging wordt aangebracht, die
noodig als gevolg van de omstandigheid, dat in het
door Gedeputeerde Staten destijds toegezonden model
der verordening een onnauwkeurigheid was geslopen.
Daaraan voldoende hebben wij de eer U voor te
stellen te besluiten
uit art. 2, sub 2 der verordening te laten vervallen
de woorden „Y2 K.G. met een speling van 5 °/0" en
uit art. 3, sub c „260 gram".
De beraadslagingen worden geopend.
De heer De Boer vraagt of het de bedoeling is dat
in 't vervolg geen brood van 1/i K.G. gebakken zal
mogen worden.
De VoorzitterAls U de moeite had gedaan de
stukken in te zien, die ter inzage hebben gelegen,
dan had U dit niet behoeven te vragen, maar had
U het kunnen weten.
De heer De Boer heeft het niet kunnen begrijpen.
Er is geen enkele toelichting bij, dat het verbod tot
bakken in de verordening opgenomen wordt. En
omdat hij het niet begrijpt, vraagt hij het.
De Voorzitter doet lecture van art. 2, 2e onderdeel
der Broodverordeniug, waar in staat, dat het verboden
is roggebfood te verkoopen als het een ander gewicht
heeft dan de daar genoemde gewichten. Nu moet uit
art. 2, sub 2 vervallen het gewicht van 1/2 K.G. enz.
en uit art. 3, sub c „260 gram" waaruit volgt, dat
het bakken van het lichtste roggebrood voortaan in
het verbod wordt opgenomen.
De heer De Boer zou het dan van belang achten
het voorstel niet aan te nemen, omdat als ten slotte
de verplichting wordt opgelegd om niet kleiner rogge
brood te bakken dan 1 K.G., er dan groote moeilijk
heden uit kunnen ontstaan. Het broodje van 1/2 K.G.
is al een fatsoenlijk broodje en dat vindt veel aftrek.
De beraadslagingen worden gesloten.
Het voorstel van Burgemeester en Wethouders wordt
met algemeene stemmen aangenomen.
6 (Agenda no. 7). Voorstel van Burgemeester en Wet
houders om mede te werken tot de oprichting van eene
naamlooze vennootschap tot exploitatie van eene ammoniak
fabriek,
Dit voorstel luidt als volgt
De aflevering van ammoniakwater der gasfabriek
heeft tot nog toe plaats op contract, gesloten met de
N. V. Ammoniakfabriek voorheen van der Eist en
Matthes, te Amsterdam.
Reeds lang werd door de verschillende gasbedrijven
overneming van de fabriek overwogen. Eene com
missie van voorbereiding, daartoe gevormd, komt nu
met het plan tot oprichting van eene Naamlooze Ven
nootschap Centrale Ammoniakfabriek te Weesperkar-
spel, welke ten doel heeft de fabriek, te Weesperkar-
spel te koopen. Zij verzoekt de gemeente om mede
werking in den vorm van het nemen van een aandeel
in het te vormen kapitaal van f 400.en van in
schrijving op de te sluiten obligatieleening tot een
bedrag van 14,000.—
Met de Commissie voor de gemeentelijke lichtfa
brieken zijn wij van oordeel, dat het wenschelijk is de
gevraagde medewerking te verleenen.
Onder overlegging van stukken geven wij U alzoo
in overweging te besluiten
a. deel te nemen in het maatschappelijk kapitaal
dier Vennootschap voor vier volgestorte aandeelen,
ieder groot 100.ergo voor 400.
b. deel te nemen in de eerste door de op te richten
Naamlooze Vennootschap „Centrale Ammoniakfabriek"
uit te geven 6 obligatieleening voor een bedrag
van 14,000.
De beraadslagingen worden geopend.
De heer Oosterhoff zou, als de Raad het goed vindt,
willen voorstellen, dit punt vandaag van de agenda
af te voeren. Er is een zeer uitvoerig rapport van
de voorloopige commissie en dit met de andere stuk
ken heeft spreker in den korten tijd niet goed kunnen
Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 13 Juli 1920. 251
bestudeeren. Toch zou hij het van belang achten, dat
de Raad deze stukken op zijn gemak kan bekijken
er is wel groote haast bij de zaak, maar spreker weet
niet of het nog geen 14 dagen uitstel kan lijden.
De Voorzitter geeft te kennen dat vóór of uiterlijk
op 15 Juli het inteekenbiljet moet worden ingezonden.
Maakt de heer Oosterhoff er echter een voorstel van
om het punt aan te houden
De heer Oosterhoff wil op deze manier de zaak
niet tegenwerken, dat zou niet loyaal zijn. Maar hij
wenscht wel op te merken, dat hij niet den tijd heeft
gehad, om de stukken ernstig te bestudeeren.
De heer De Boer heeft zoo goed mogelijk de stukken,
die het onderwerp van bespreking uitmaken, bestu
deerd. Hij weet niet of hij juist heeft gezien en wil
daarom wel eenige inlichtingen hebben, omdat het
hem toelijkt, dat de organisatie van deze vennootschap
tamelijk gewrongen wordt, dat het niet is een exploi
tatie van de gasfabrieken met elkander, maar van de
gemeenten, die eigenaren zijn en dan weet spreker niet,
of er ook particulieren bij kunnen zijn. De Bond van
Nederlandsche Gemeenten zal als trustee worden be
noemd. Maar gaat die trustee ook in rechten ter
algemeene vergadering en zal zij ook commissarissen
benoemen? Het zal dan niet de gewenschte organisatie
worden, omdat ten slotte de aandeelhouders zelfstandig
niets te zeggen hebben. Ook heeft spreker niet gezien,
waaruit de commissarissen zullen worden gekozen,
óf uit de aandeelhouders, óf kan iedereen, die daartoe
bekwaam wordt geacht, benoemd worden? Ten slotte
heeft spreker niet uit de stukken op kunnen maken,
of ook particuliere fabrieken aandeelhouder zullen
worden. Er is nu geen tijd meer voor om een betere
organisatie in 't leven te roepen, maar eene in den
vorm eener coöperatieve vereeniging had, volgens
spreker, meer in de lijn gelegen dan deze.
De Voorzitter moet eerlijk zeggen, dat een van de
punten de mogelijkheid open laat, dat particulieren
ook lid worden. Naar sprekers idee is dit echter niet
de bedoeling, hij heeft dit ook nergens gezien. Hij
vermoedt, dat dit precies eenzelfde vennootschap wordt
als bijv. die in Heerenveen tot exploitatie van de
waterleiding. De vennootschap heeft er ook belang
bij, dat de particulier er buiten blijft, want zoodra men
een particulier als aandeelhouder inhaalt, valt de ven
nootschap onder de belasting enz., alleen omdat er
één particulier bij is.
"Wat betreft de kwestie, dat de Vereeniging van
Nederlandsche Gemeenten zal optreden als trustee,
spreker gelooft niet dat zulks in zal sluiten, dat de
commissarissen door deze vereeniging benoemd zullen
moeten worden. Hij meent wel degelijk, dat het de
bedoeling is, dat de commissarissen worden benoemd
door de algemeene vergadering van aandeelhouders.
In art. 9 der ontwerp-statuten staat ook
„De vennootschap wordt bestuurd door één of meer
„directeuren, onder toezicht van ten minste 7 en ten
„hoogste 15 commissarissen.
„Do benoeming en het ontslag van de(n) diriecteur(en)
„geschiedt door de algemeene vergadering van aan
deelhouders, wat de benoeming betreft, uit een voor
dracht van den raad van commissarissen."
en in art. 11
„Commissarissen worden door de algemeene ver
gadering van aandeelhouders benoemd en ontslagen."
Spreker meent dus, dat het houden van vergaderingen
de bedoeling zal zijn en dat de commissarissen ten
slotte op de algemeene vergadering benoemd zullen
worden.
De heer De Boer't Is maar de kwestie wat er in
het trustee-contract staat. Staat daarin, dat de trustee
in rechten ter algemeene vergadering komt, dan hebben
de aandeelhouders geen bevoegdheid meer, omdat zij
deze hebben overgedragen aan den trustee. Dan kan
men niemand delegeeren, dan vertegenwoordigt de
trustee de aandeelhouders.
De Voorzitter: De concept-trustacte is hier bij.
Daaruit blijkt wel degelijk in art. 1 dat men is over
eengekomen
„Contractanten ter eene dragen op aan „de Ver
eeniging", die deze opdracht aanvaardt, om hare
gemeenschappelijke belangen, voortvloeiende uit boven
genoemde contracten met de N. V. „Centrale Ammoniak
fabriek te Weesperkarspel" te behartigen en als trustee
van contractanten ter eene tegenover de „Centrale
Ammoniakfabriek" voornoemd op te treden".
Er staat dus uitdrukkelijk„om hare gemeenschap
pelijke belangen, voortvloeiende uit bovengenoemde
contracten met de N. V. „Centrale Ammoniakfabriek
te "Weesperkarspel" te behartigen".
Wat de kwestie van de algemeene vergadering
betreft, deze valt buiten het gebied van den trustee,
deze is meer voor de financieele belangen, maar er is
geen oogenblik aan gedacht, dat hij commissarissen
zou benoemen.
De heer De BoerEr is zeer veel mogelijk op dit
gebied. Er wordt in de stukken ook genoemd de
Noorsche gasmaatschappij is dit ook een overheids
bedrijf of is het een particulier bedrijf? In het laatste
geval zou dan toch ook een particulier bedrijf aandeel
houder worden.
De Voorzitter: Weet U niet waar het stond?
De heer De Boer Ik heb het in een van de stukken
gezien.
De Voorzitter: Wenscht een van de leden nog het
woord naar aanleiding van de opmerking van den
heer De Boer
De heer Oosterhoff zou nu toch willen voorstellen
de zaak nog 14 dagen aan te houden. Hij kan zich
niet voorstellen, dat er zoo groot bezwaar zal zijn, dat
men zich even over den termijn aanmeldt, dat men
wil deelnemen. En dan kan de Raad zich toch beter
op de hoogte stellen.
De Voorzitter vraagt of dit voorstel wordt onder
steund.
Dit blijkt wel het geval te zijn.
De heer Berghuis (wethouder) zou dan toch liever;
waar de Raad morgen weer vergadert, de zaak dan
afdoen. Dan is mogelijk de heer Schaafsma, die de
geheele zaak heeft behandeld ook tegenwoordig, deze
kan dan toelichten en de Raad kan dan heelemaal de
kwestie afwerken. De datum van 15 Juli zit niet in
de deelname, maar in het contract tot overname met
de bestaande vennootschap.
De beraadslagingen worden gesloten.
Met algemeene stemmen wordt besloten overeen-
eenkomstig het voorstel-Berghuis en het voorstel dus
tot morgen aangehouden.