voorstel, omdat zoowel een bedrag van 10,000.als
van 25,000.moeilijk voor specificatie vatbaar is.
Misschien is het voor den heer De Boer een principi-
eele kwestie. Maar dit bedrag zou hooger moeten zijn
als het van invloed zou zijn op den gasprijs.
De heer Tulp merkt op dat de heer De Boer heeft ge
zegd, dat in de gascoinmissie een bedrag van 10,000.
is voorgesteld. De gascommissie heeft dit echter niet
wiskunstig zuiver uitgerekend, het was voor haar ook
een slag in de lucht. De werkelijke kosten kunnen zoowel
vijf-, tien-, twintig- als vijf- en twintigduizend gulden
zijn; het cijfer van 10,000.is er als het ware zonder
eenigen grond neergeschreven. Nu dan ook de wethou
der van Financiën hier detailleert wat er voor het bedrag
gedaan wordt en hij meent, dat men met het voorstel van
het college dichter bij de waarheid is, gaat spreker
daarin mee.
De heer De Boer heeft gehoord dat de wethouder van
Financiën heeft gezegd dat de gasfabriek niet aleen moet
betalen voor wat de gemeente doet, maar ook voor 't
geen de gemeente niet doet, met name, voor de gasfa
briek niet doet. Bij de nadere toelichting daarvan door
den wethouder meent spreker nu dat dit uitloopt op het
gekapitaliseerd worden van het niet verhinderen van het
leggen van leidingen in openbare wegen. Spreker vindt
dat wel eigenaardig: het kapitaliseeren van iets dat niet
gebeurt. Hij gelooft wel dat daar heel veel menschen
mee bezig zijn, maar hij gelooft tevens dat ze er niet rijk
mee worden.
Men kan dit echter ook beschouwen als het terug
krijgen op deze manier, wat in de oude verordening is
geschrapt, n.l. het heffen van retributiën voor het leggen
van leidingen in publieke straten enz. Spreker meent
dat men niet op deze wijze tot het oude systeem moet
terugkeeren. En waar de wethouder van Financiën zelf
erkent, dat er slechts een hypothetische waarde is ge
kapitaliseerd geworden in dit bedrag, waar de ge
meenteraad op het standpunt stond dat retributiën niet
behoorden te worden geheven en daarom de verordening
is gewijzigd, daar ligt het voor de hand dat deze post
10,000.moet worden.
De beraadslagingen worden gesloten.
Het voorstel van den heer De Boer wordt met 14 tegen
8 stemmen aangenomen.
Vóór stemmen de heeren Schaafsma, Tiemersma,
Lautenbach, Van der Werff, Dijkstra, Zandstra, Visser,
De Boer, mevrouw Besuijen—Lindeboom, de heeren
O. F. de Vries, Postma, De Vos, Collet en Jansen.
Tegen stemmen: de heeren Fransen, Tulp, Van Wei
deren baron Rengers, mevrouw BuismanBlok Wij-
brandi, de heeren Berghuis, IJ. de Vries, Schoondermark
en Dijstra.
Hoofdstuk XIIö wordt uitgetrokken op 10,000.en
daarna vastgesteld.
De Hoofdstukken XIII—XVII worden onveranderd
vastgesteld, waarna het totaal der lasten met 15,000.—
wodt verminderd en dienovereenkomstig vastgesteld.
Aan de orde zijn de baten.
De Hoofdstukken IX worden onveranderd vastge
steld, waarna het totaal der baten wordt vastgesteld.
De geheele begrooting wordt, met inachtneming van
de wijziging der balans door vermindering der lasten
met 15,000.vastgesteld.
Met algemeene stemmen wordt besloten overeenkom
stig het voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
wijziging der begrooting voor de gasfabriek 1921
(bijl. 2a).
Aan de orde is de ontwerp-begrooting voor het ge
meentelijk electriciteitbedrijf (bijl. 3).
Wordt overgegaan tot artikelsgewijze behandeling.
De Voorzitter stelt voor de artikelen, waartegen geen
bezwaar bestaat, bij eenvoudigen hamerslag goed te
keuren.
Dienovereenkomstig wordt besloten.
Aan de orde zijn de lasten.
De hoofdstukken 1 III worden onveranderd vastge
steld.
Aan de orde is hoofdstuk IV.
De heer De Boer zegt dat in de sectie de opmerking
is gemaakt meer als algemeene opmerking dat de
bedrijven in de eerste plaats moeten deelen in de alge
meene onkosten der gemeente. Waarom zal het gasbe
drijf dit wel doen en de andere bedrijven niet In hun
memorie van antwoord hebben Burgemeester en Wet
houders gezegd dat dit voor niet-productieve bedrijven
niet gewenscht is. Nu kan het zijn dat Burgemeester en
Wethouders meenen dat de niet-productieve bedrijven
niet moeten deelen in de algemeene onkosten, maar dat
geldt dan toch niet waar men wel een productief bedrijf
heeft, zooals het electriciteitbedrijf. Spreker is de mee
ningtoegedaan, dat de administratieve splitsing ook
zooveel mogelijk moet worden doorgevoerd en dat
daarom de algemeene kosten zooveel en zoo nauwkeurig
mogelijk moeten worden verdeeld. Hier is nu een bedrijf
dat winst oplevert, dat zijn saldo werpt in de gemeente
kas. Voor de zuiverheid van de administratie is het dan
ook gewenscht dat hierop een post voor de algemeene
onkosten wordt gebracht.
De heer Berghuis (wethouder) durft wel namens het
college toe te zeggen: dat komt ook goed. Het college
heeft niet stilgestaan bij het electriciteitbedrijf, maar
heeft dit stilzwijgend niet belast, omdat het gasbedrijf
en het electriciteitbedrijf altijd als één geheel werden
beschouwd, te zamen de lichtfabrieken. De kosten van
ƒ25,000.nu verminderd tot 10,000.bij de gas
fabriek, golden dus ook voor het electriciteitbedrijf.
Eigenlijk zou men die andere 15,000.dus nu hier op
moeten zetten. Het is de bedoeling van het college echter
wel dat de bedrijven, die zichzelf kunnen bedruipen,
worden belast met een gedeelte der algemeene bestuurs-
kosten. Het college zal daar een volgende keer rekening
mede houden.
De heer IJ, de Vries kan de houding der sociaal-demo
craten in dezen niet verklaren. Zij zijn voor socialisatie,
hier wenscht men winst op een bedrijf ten algemeenen
nutte, dan weer is men er op uit om den kostprijs onge
veer te benaderen. Deze mag niet worden overschreden,
opdat het geld niet in de zakken van particulieren ver
dwijnt. Nu gaan ze weer beknibbelen op zoo'n klein be
drag. Spreker kan deze houding niet verklaren. Deze
winst komt toch in de kas van 't algemeen en nu knibbelt
men weer daaraan, opdat er zoo weinig mogelijk in
komt.
De heer De Boer kan den heer IJ. de Vries geen ande
ren raad geven, dan dat hij op het terrein van de socia
lisatie nog eens studie moet maken, omdat hij geen blijk
geeft daar erg mee op de hoogte te zijn.
Spreker gelooft dat het standpunt der sociaal-demo
cratie in het algemeen is, dat er geen winst wordt ge
maakt op een gemeentelijk bedrijf. De gasfabriek levert
hare producten aan iedereen; de Raad staat nu reeds op
het standpunt, wat dit bedrijf betreft, dat er geen win
sten mogen worden geheven, die gestort worden in de
gemeentekas, omdat dit grootendeels ten goede komt
aan hen, die in den hoofdelijken omslag het meerendeel
moeten betalen.
Hier heeft men echter een bedrijf, dat kracht levert aan
de industrie. En waar dit een last-post is (niet letter
lijk) meent spreker wel een winst-post bij dit bedrijf te
mogen heffen.
De Hoofdstukken IVXVII worden onveranderd vast
gesteld, waarna het totaal der lasten wordt vastgesteld.
Aan de orde zijn de baten.
De Hoofdstukken IVIII worden onveranderd vast
gesteld, waarna het totaal der baten wordt vastgesteld.
De begrooting van het electriciteitbedrijf woult on
veranderd vastgesteld.
Met algemeene stemmen wordt besloten overeenkom
stig het voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
wijziging der begrooting voor het electriciteit-b^drijf
1921 (bijl. 3a.)..
Aan de orde is de begrooting voor de gemeente
werken (bijl. 4).
Wordt overgegaan tot artikelsgewijze behandeling.
De Voorzitter stelt voor om de artikelen, waartegen
geen bezwaar bestaat, bij eenvoudigen hamerslag goed
te keuren.
Dienovereenkomstig wordt besloten.
Aan de orde zijn de uitgaven.
Artt. 1—34 van Hoofdstuk I worden onveranderd
vastgesteld.
De beraadslagingen worden geopend.
De heer De Boer moet hierbij even een opmerking
maken. Hij heeft niet uit dit punt kunnen komen. De
uitgaafpost, betrekking hebbende op het Gymnasium,
komt niet geheel overeen met de berekening van de
uitgaven en inkomsten der gemeente en het rijkssubsidie.
Misschien dat het nog kan worden nagezien door den
ambtenaar die de zaak in elkaar heeft gezet.
De Voorzitter: We zullen het nazien. Weet U ook
wat het verschil was?
De heer De Boer: Niet precies, 't komt op een 400.
neer.
De Voorzitter: In ons voordeel?
De her De Boer: Dat weet ik niet.
De beraadslagingen worden gesloten.
Art. 35 wordt onveranderd vastgesteld.
De volgende artt. van Hoofdstuk I en art. 1 van Hoofd
stuk II worden achtereenvolgens onveranderd vast
gesteld.
De beraadslagingen worden geopend.
De heer Lautenbach: Bij dit punt is door den wet
houder in de sectie een mededeeling gedaan die ik mij
niet meer herinner. Zij komt ook niet in het antwoord
op het sectieverslag voor.
De heer Berghuis (wethouder)'t Staat in 't ant
woord op het sectieverslag.
De heer O. F. de Vries (wethouder) zegt dat in 't
algemeen de opmerking is gemaakt, waarom deze posten
pro memorie zijn uitgetrokken. Dit is geschied in over
leg met den Wethouder van Financiën. Het plan is wel
om deze werken zoo spoedig mogelijk uit te voeren,
maar de Raad moet daartoe eerst de noodige credieten
verleenen. De plannen zullen zoo spoedig mogelijk
aan den Raad worden overgelegd. Deze posten zijn er
meer opgezet om den Raad een overzicht te geven van
wat het eerst aan de beurt zal komen.
De beraadslagingen worden gesloten.
Art. 2 van Hoofdstuk II, alsmede de andere artt. van
dit hoofdstuk en die van de Hoofdstukken IIIXIII
worden achtereenvolgens onveranderd vastgesteld,
waarna het totaal der uitgaven wordt vastgesteld.
Aan de orde zijn de ontvangsten.
De artt. der Hoofdstukken IIX worden achtereen
volgens onveranderd vastgesteld, waarna het totaal der
ontvangsten wordt vastgesteld.
De begrooting der gemeentewerken wordt onveran
derd vastgesteld.
Met algemeene stemmen wordt besloten overeen
komstig het voorstel van Burgemeester en Wethouders
tot wijziging der begrooting der gemeentewerken 1921
(bijl. 4a).
Aan de orde is de ontwerp-begrooting voor de ge
meente-reiniging (bijl. 5).
Wordt overgegaan tot artikelsgewijze behandeling.
De Voorzitter stelt voor om de artikelen, waartegen
geen bezwaar bestaat, bij eenvoudigen hamerslag goed
te keuren.
Dienovereenkomstig wordt besloten.
486 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Maandag 27 December 1920.
Hoofdstuk I art. 35 Onderhoud, schoonhouden, ver
lichting en verwarming gymnasium, aanschaffing en
onderhoud van meubels en verzekering tegen brand
schade 3750.—
Hoofdstuk II. Art. 2. Kosten van het maken van een
tcalmuur met bestrating tusschen Cambuursterpad en
Rijksbrug aan den OostersingelMemorie
L