voorstel, omdat zoowel een bedrag van 10,000.als van 25,000.moeilijk voor specificatie vatbaar is. Misschien is het voor den heer De Boer een principi- eele kwestie. Maar dit bedrag zou hooger moeten zijn als het van invloed zou zijn op den gasprijs. De heer Tulp merkt op dat de heer De Boer heeft ge zegd, dat in de gascoinmissie een bedrag van 10,000. is voorgesteld. De gascommissie heeft dit echter niet wiskunstig zuiver uitgerekend, het was voor haar ook een slag in de lucht. De werkelijke kosten kunnen zoowel vijf-, tien-, twintig- als vijf- en twintigduizend gulden zijn; het cijfer van 10,000.is er als het ware zonder eenigen grond neergeschreven. Nu dan ook de wethou der van Financiën hier detailleert wat er voor het bedrag gedaan wordt en hij meent, dat men met het voorstel van het college dichter bij de waarheid is, gaat spreker daarin mee. De heer De Boer heeft gehoord dat de wethouder van Financiën heeft gezegd dat de gasfabriek niet aleen moet betalen voor wat de gemeente doet, maar ook voor 't geen de gemeente niet doet, met name, voor de gasfa briek niet doet. Bij de nadere toelichting daarvan door den wethouder meent spreker nu dat dit uitloopt op het gekapitaliseerd worden van het niet verhinderen van het leggen van leidingen in openbare wegen. Spreker vindt dat wel eigenaardig: het kapitaliseeren van iets dat niet gebeurt. Hij gelooft wel dat daar heel veel menschen mee bezig zijn, maar hij gelooft tevens dat ze er niet rijk mee worden. Men kan dit echter ook beschouwen als het terug krijgen op deze manier, wat in de oude verordening is geschrapt, n.l. het heffen van retributiën voor het leggen van leidingen in publieke straten enz. Spreker meent dat men niet op deze wijze tot het oude systeem moet terugkeeren. En waar de wethouder van Financiën zelf erkent, dat er slechts een hypothetische waarde is ge kapitaliseerd geworden in dit bedrag, waar de ge meenteraad op het standpunt stond dat retributiën niet behoorden te worden geheven en daarom de verordening is gewijzigd, daar ligt het voor de hand dat deze post 10,000.moet worden. De beraadslagingen worden gesloten. Het voorstel van den heer De Boer wordt met 14 tegen 8 stemmen aangenomen. Vóór stemmen de heeren Schaafsma, Tiemersma, Lautenbach, Van der Werff, Dijkstra, Zandstra, Visser, De Boer, mevrouw Besuijen—Lindeboom, de heeren O. F. de Vries, Postma, De Vos, Collet en Jansen. Tegen stemmen: de heeren Fransen, Tulp, Van Wei deren baron Rengers, mevrouw BuismanBlok Wij- brandi, de heeren Berghuis, IJ. de Vries, Schoondermark en Dijstra. Hoofdstuk XIIö wordt uitgetrokken op 10,000.en daarna vastgesteld. De Hoofdstukken XIII—XVII worden onveranderd vastgesteld, waarna het totaal der lasten met 15,000.— wodt verminderd en dienovereenkomstig vastgesteld. Aan de orde zijn de baten. De Hoofdstukken IX worden onveranderd vastge steld, waarna het totaal der baten wordt vastgesteld. De geheele begrooting wordt, met inachtneming van de wijziging der balans door vermindering der lasten met 15,000.vastgesteld. Met algemeene stemmen wordt besloten overeenkom stig het voorstel van Burgemeester en Wethouders tot wijziging der begrooting voor de gasfabriek 1921 (bijl. 2a). Aan de orde is de ontwerp-begrooting voor het ge meentelijk electriciteitbedrijf (bijl. 3). Wordt overgegaan tot artikelsgewijze behandeling. De Voorzitter stelt voor de artikelen, waartegen geen bezwaar bestaat, bij eenvoudigen hamerslag goed te keuren. Dienovereenkomstig wordt besloten. Aan de orde zijn de lasten. De hoofdstukken 1 III worden onveranderd vastge steld. Aan de orde is hoofdstuk IV. De heer De Boer zegt dat in de sectie de opmerking is gemaakt meer als algemeene opmerking dat de bedrijven in de eerste plaats moeten deelen in de alge meene onkosten der gemeente. Waarom zal het gasbe drijf dit wel doen en de andere bedrijven niet In hun memorie van antwoord hebben Burgemeester en Wet houders gezegd dat dit voor niet-productieve bedrijven niet gewenscht is. Nu kan het zijn dat Burgemeester en Wethouders meenen dat de niet-productieve bedrijven niet moeten deelen in de algemeene onkosten, maar dat geldt dan toch niet waar men wel een productief bedrijf heeft, zooals het electriciteitbedrijf. Spreker is de mee ningtoegedaan, dat de administratieve splitsing ook zooveel mogelijk moet worden doorgevoerd en dat daarom de algemeene kosten zooveel en zoo nauwkeurig mogelijk moeten worden verdeeld. Hier is nu een bedrijf dat winst oplevert, dat zijn saldo werpt in de gemeente kas. Voor de zuiverheid van de administratie is het dan ook gewenscht dat hierop een post voor de algemeene onkosten wordt gebracht. De heer Berghuis (wethouder) durft wel namens het college toe te zeggen: dat komt ook goed. Het college heeft niet stilgestaan bij het electriciteitbedrijf, maar heeft dit stilzwijgend niet belast, omdat het gasbedrijf en het electriciteitbedrijf altijd als één geheel werden beschouwd, te zamen de lichtfabrieken. De kosten van ƒ25,000.nu verminderd tot 10,000.bij de gas fabriek, golden dus ook voor het electriciteitbedrijf. Eigenlijk zou men die andere 15,000.dus nu hier op moeten zetten. Het is de bedoeling van het college echter wel dat de bedrijven, die zichzelf kunnen bedruipen, worden belast met een gedeelte der algemeene bestuurs- kosten. Het college zal daar een volgende keer rekening mede houden. De heer IJ, de Vries kan de houding der sociaal-demo craten in dezen niet verklaren. Zij zijn voor socialisatie, hier wenscht men winst op een bedrijf ten algemeenen nutte, dan weer is men er op uit om den kostprijs onge veer te benaderen. Deze mag niet worden overschreden, opdat het geld niet in de zakken van particulieren ver dwijnt. Nu gaan ze weer beknibbelen op zoo'n klein be drag. Spreker kan deze houding niet verklaren. Deze winst komt toch in de kas van 't algemeen en nu knibbelt men weer daaraan, opdat er zoo weinig mogelijk in komt. De heer De Boer kan den heer IJ. de Vries geen ande ren raad geven, dan dat hij op het terrein van de socia lisatie nog eens studie moet maken, omdat hij geen blijk geeft daar erg mee op de hoogte te zijn. Spreker gelooft dat het standpunt der sociaal-demo cratie in het algemeen is, dat er geen winst wordt ge maakt op een gemeentelijk bedrijf. De gasfabriek levert hare producten aan iedereen; de Raad staat nu reeds op het standpunt, wat dit bedrijf betreft, dat er geen win sten mogen worden geheven, die gestort worden in de gemeentekas, omdat dit grootendeels ten goede komt aan hen, die in den hoofdelijken omslag het meerendeel moeten betalen. Hier heeft men echter een bedrijf, dat kracht levert aan de industrie. En waar dit een last-post is (niet letter lijk) meent spreker wel een winst-post bij dit bedrijf te mogen heffen. De Hoofdstukken IVXVII worden onveranderd vast gesteld, waarna het totaal der lasten wordt vastgesteld. Aan de orde zijn de baten. De Hoofdstukken IVIII worden onveranderd vast gesteld, waarna het totaal der baten wordt vastgesteld. De begrooting van het electriciteitbedrijf woult on veranderd vastgesteld. Met algemeene stemmen wordt besloten overeenkom stig het voorstel van Burgemeester en Wethouders tot wijziging der begrooting voor het electriciteit-b^drijf 1921 (bijl. 3a.).. Aan de orde is de begrooting voor de gemeente werken (bijl. 4). Wordt overgegaan tot artikelsgewijze behandeling. De Voorzitter stelt voor om de artikelen, waartegen geen bezwaar bestaat, bij eenvoudigen hamerslag goed te keuren. Dienovereenkomstig wordt besloten. Aan de orde zijn de uitgaven. Artt. 1—34 van Hoofdstuk I worden onveranderd vastgesteld. De beraadslagingen worden geopend. De heer De Boer moet hierbij even een opmerking maken. Hij heeft niet uit dit punt kunnen komen. De uitgaafpost, betrekking hebbende op het Gymnasium, komt niet geheel overeen met de berekening van de uitgaven en inkomsten der gemeente en het rijkssubsidie. Misschien dat het nog kan worden nagezien door den ambtenaar die de zaak in elkaar heeft gezet. De Voorzitter: We zullen het nazien. Weet U ook wat het verschil was? De heer De Boer: Niet precies, 't komt op een 400. neer. De Voorzitter: In ons voordeel? De her De Boer: Dat weet ik niet. De beraadslagingen worden gesloten. Art. 35 wordt onveranderd vastgesteld. De volgende artt. van Hoofdstuk I en art. 1 van Hoofd stuk II worden achtereenvolgens onveranderd vast gesteld. De beraadslagingen worden geopend. De heer Lautenbach: Bij dit punt is door den wet houder in de sectie een mededeeling gedaan die ik mij niet meer herinner. Zij komt ook niet in het antwoord op het sectieverslag voor. De heer Berghuis (wethouder)'t Staat in 't ant woord op het sectieverslag. De heer O. F. de Vries (wethouder) zegt dat in 't algemeen de opmerking is gemaakt, waarom deze posten pro memorie zijn uitgetrokken. Dit is geschied in over leg met den Wethouder van Financiën. Het plan is wel om deze werken zoo spoedig mogelijk uit te voeren, maar de Raad moet daartoe eerst de noodige credieten verleenen. De plannen zullen zoo spoedig mogelijk aan den Raad worden overgelegd. Deze posten zijn er meer opgezet om den Raad een overzicht te geven van wat het eerst aan de beurt zal komen. De beraadslagingen worden gesloten. Art. 2 van Hoofdstuk II, alsmede de andere artt. van dit hoofdstuk en die van de Hoofdstukken IIIXIII worden achtereenvolgens onveranderd vastgesteld, waarna het totaal der uitgaven wordt vastgesteld. Aan de orde zijn de ontvangsten. De artt. der Hoofdstukken IIX worden achtereen volgens onveranderd vastgesteld, waarna het totaal der ontvangsten wordt vastgesteld. De begrooting der gemeentewerken wordt onveran derd vastgesteld. Met algemeene stemmen wordt besloten overeen komstig het voorstel van Burgemeester en Wethouders tot wijziging der begrooting der gemeentewerken 1921 (bijl. 4a). Aan de orde is de ontwerp-begrooting voor de ge meente-reiniging (bijl. 5). Wordt overgegaan tot artikelsgewijze behandeling. De Voorzitter stelt voor om de artikelen, waartegen geen bezwaar bestaat, bij eenvoudigen hamerslag goed te keuren. Dienovereenkomstig wordt besloten. 486 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Maandag 27 December 1920. Hoofdstuk I art. 35 Onderhoud, schoonhouden, ver lichting en verwarming gymnasium, aanschaffing en onderhoud van meubels en verzekering tegen brand schade 3750.— Hoofdstuk II. Art. 2. Kosten van het maken van een tcalmuur met bestrating tusschen Cambuursterpad en Rijksbrug aan den OostersingelMemorie L

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1920 | | pagina 10