354 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Maandag 7 December 1925.
Voortzetting der vergadering op Dinsdag 8 December 1925.
kunnen zien. Voor speciaal tarief in deze gemeente is
gecontracteerd voor den prijs van 3Vioo cent en voor
kolenclausule ruim Vio cent, dus nog geen 3y2 cent
inkoopsprijs. Dat is niet allemaal stroom gebruikt in
den tijd buiten maximaal gebruik. Er waren ook groote
afnemers, waarvan machines dag en nacht doordraaien,
dus ook in spertijd. Wanneer dat het geval is ik weet
het niet precies dan is die stroomprijs buiten het uur
van maximaal gebruik ook voor verlaging vatbaar.
De Voorzitter: lk wil den heer De Boer op een on
juistheid opmerkzaam maken. De prijs van 3Vioo cer|t
is boven de gecontracteerde hoeveelheid. De heer De
Boer heeft niet genoemd dubbel-tariefmeters, waarbij
men stroom krijgt voor 18 cent. Dat is dus ook al een
mogelijkheid.
De heer Van der Veen: lk zou nog een enkel woord
willen zeggen naar aanleiding van hetgeen de heer K.
de Boer heeft gezegd. Ik zou mij hebben stilgehouden,
wanneer hij niet voor de verbruikers van 29 cent de
verwachting had opgewekt dat zij nu voor 4 cent klaai
zouden komen.
De algemeene beraadslagingen worden gesloten.
Wordt overgegaan tot artikelsgewijze behandeling.
Aan de orde zijn de Baten.
Volgnos. 1—7 worden onveranderd vastgesteld.
Volgno. 8. Meterhuur23.184.
De beraadslagingen worden geopend.
De heer K. de Boer: lk wil nog een enkele opmerking
maken. Het blijkt dat de gemeente aan meterhuur, in
dit jaar geraamd, zou ontvangen 23.184.Dit wordt
gevonden als tegenprestatie van een kapitaalwaarde van
98.000.Het lijkt mij toe dat de gemeente van deze
meterhuur een veel te hoog bedrag afneemt. Wanneer
men in 4 jaar tijds de waarde van den meter als huur
betaalt, geloof ik dat de verbruikers van de electriciteit
wel een beetje worden gebrandschat. Ik zou daarom
het volgende voorstel willen doen
„Ondergeteekenden stellen U voor de huur der
electriciteitmeters zoodanig te verminderen, dat het
huurbedrag in overeenstemming is met het bedrag
noodig voor rente, afschrijving en onderhoud, ver
hoogd met de noodige administratiekosten."
(De heer Tiemersma heeft dit voorstel mede onder
teekend).
De Voorzitter: Heeft de Raad geen bezwaar dat dit
voorstel in handen van Burgemeester en Wethouders
wordt gesteld om prae-advies?
Dienovereenkomstig wordt besloten.
De beraadslagingen worden gesloten.
Volgno. 8 wordt onveranderd vastgesteld.
Volgnos. 915 worden onveranderd vastgesteld.
Aan de orde zijn de Lasten.
Volgnos. 1650 worden onveranderd vastgesteld.
De geheele begrooting wordt onveranderd vastge
steld.
Aan de orde is ontwerp-begrooting van de
GEMEENTEREINIGING.
De algemeene beraadslagingen worden geopend.
De heer Weima: Het heeft mij getroffen dat dit een
tak van dienst is, die getoond heeft zuinig te kunnen
werken. Ondanks de reorganisatie van het bedrijf heeft
men het nadeelig saldo op bijna 6000.gebracht en
dit is mij werkelijk meegevallen en ik heb geconclu
deerd, dat dit bedrijf in handen is van een goeden wet
houder. Ik heb een opmerking naar voren gebracht in
de sectievergadering. Het antwoord heeft mij niet te
vreden gesteld. Ik heb gevraagd of het niet anders kan,
dat men menschen stuurde naar het vliegterrein om
tonnen te wisselen. Het lijkt mij toe dat het niet noodig
is en dat er noodeloos tijd mee vermorst wordt. Het
antwoord zegt: men heeft dat vroeger niet gedaan, maar
de boer bij wien ze werden opgeslagen, wil dat niet
meer. Het komt mij vreemd voor dat er geen verande
ringen zijn aan te brengen. Is er dan niets anders op te
vinden Wij mogen wel beginnen te rekenen nu het
nieuwe bedrijf gereorganiseerd wordt. Ik heb gedacht
of het niet mogelijk is om een drogen gierput te maken,
dat kost niet veel en men was er dan af. Het lijkt mij toe
dat dit voordeeliger wezen zal, dan telkenmale tonnen
weg te halen.
Den weg naar het nieuwe terrein vinden Burgemeester
en Wethouders breed genoeg voor 2 wagens, die elkaar
moeten passeeren. Ik versta onder den weg dat gedeelte,
dat bestraat is, maar niet wat buiten de bestrating ligt.
Maar het is ons gebleken wij hebben dat onderzocht
dat 2 wagens naast elkaar kunnen staan en dan
schiet er niets over. Ik zou Burgemeester en Wethouders
elkander daar wel eens met 2 wagens voorbij willen
zien rijden; om misverstand te voorkomen moet ik dat
in het midden brengen. Het ligt toch in de bedoeling
dat men gelegenheid zal geven ook voor andere bedrij
ven om daar te rijden, er is reeds een aanvrage geweest.
Mij lijkt het ten eenen male onmogelijk toe om elkander
te passeeren. De zaken zijn niet anders dan ik ze in het
midden breng.
De heer Fransen (wethouder)Met de opmerking van
den heer Weima ben ik het niet eens. Toen indertijd
de plannen van het nieuwe aschland waren besproken,
werd de wegbreedte bepaald op 2.65 M. met verharding
van 70 a 80 cM. van puin aan weerszijden van den weg.
Bij latere plannen is de weg 4 M. geprojecteerd. Bij het
bouwen is die weg aangelegd op 4.50 M. en dus ruim
voldoende voor wagens van 2 M. om elkaar te pas
seeren. De St. Jacobsstraat is 4.90 M. en daar kunnen
ze elkaar ruim passeeren. Dus de weg is ruim voldoende
voor datgene, waarvoor hij is aangelegd.
De heer Lautenbach (wethouder): De heer Weima
heeft de tonnenverwisseling breed uitgemeten. Eenmaal
in de 14 dagen moet men daar heen. Verder gebeurt het
nooit, dat 2 geladen wagens elkaar op den weg naar het
nieuwe terrein passeeren en dan is er nog 50 cM. over.
Ik ken er niet veel van, maar dat zou ik hem dan nog
wel lappen.
De algemeene beraadslagingen worden gesloten.
Wordt overgegaan tot artikelsgewijze behandeling.
Aan de orde zijn de Baten.
Volgnos. 119 worden onveranderd vastgesteld.
Aan de orde zijn de Lasten.
Volgnos. 2055 worden onveranderd vastgesteld.
Volgno. 56. Provisie agenten 1.200.
De beraadslagingen worden geopend.
Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Maandag 7 December 1925. 355
Voortzetting der vergadering op Dinsdag 8 December 1925.
De heer Van der Schoot In de sectie heb ik een
vraag gesteld, het antwoord bevredigt mij niet. Hier
staat
,,Het verdient aanbeveling den verkoop van com
post door bemiddeling van agenten te behouden. Zij
geven den waarborg dat in hunne districten aan
soliede personen wordt verkocht. Bij veilingen wor
den meestal minder goede resultaten bereikt; men is
dan afhankelijk van den geboden prijs, waarvan het
bedrag soms, door onderlinge afspraak van gegadig
den, wordt bepaald. Wil men zeker zijn de compost
op tijd kwijt te raken en daarmee een zoo hoog mo
gelijken prijs te bedingen, dan kan het systeem van
agenten niet worden gemist."
Waar berusten deze gegevens op? Is er wel bij andere
gemeenten geïnformeerd? In Groningen, waar die ver
koop geregeld plaats heeft, zou men beduidend minder
kosten hebben en de risico van het geld ligt niet bij
de gemeente. Wij moeten bij de naburige gemeenten
informeeren.
De heer Lautenbach (wethouder): Hetgeen door den
heer Van der Schoot wordt opgemerkt, berust op ge
gevens, op feiten en het is juist Groningen geweest, dat
op die wijze het gelag heeft moeten betalen. Met 3
scheepsladingen is het met Leeuwarden geprobeerd,
maar het succes was allerdroevigst. Sneek en Bolsward
met kleine scheepsladingen passen de praktijk toe, dat
de directeur er zelf op uitgaat. Voor Leeuwarden gaat
dat niet. Wij hebben 2 agenten, waarvan één een bo
venste beste is. De gemeente Leeuwarden moet er op
uit om de liefhebbers te animeeren. De kosten worden
wel grooter, maar de liefhebbers, die slechte betalers
zijn, kunnen wij op deze wijze ontloopen. Het stelsel is
onontbeerlijk gebleken.
De beraadslagingen worden gesloten.
Volgno. 56 wordt onveranderd vastgesteld.
De geheele begrooting wordt onveranderd vastge
steld.
Te 9.40 uur namiddags wordt de vergadering ge
schorst.
Te 10 uur namiddags wordt de vergadering heropend.
Aan de orde is de ontwerp-begrooting van de
STADS BANK VAN LEENING.
Wordt overgegaan tot artikelsgewijze behandeling.
Aan de orde zijn de Baten.
Volgnos. 17 worden onveranderd vastgesteld.
Aan de orde zijn de Lasten.
Volgnos. 822 worden onveranderd vastgesteld.
De geheele begrooting wordt onveranderd vastge
steld.
Aan de orde is de ontwerp-begrooting van het
OPENBAAR SLACHTHUIS.
De algemeene beraadslagingen worden geopend.
De heer Weima: Ik zou een enkel woord willen zeg
gen. Ik heb het vorige jaar voorgesteld om voor dezen
nieuwen tak van dienst een commissie van bijstand te
benoemen. U hebt gezegd dat dit niet noodig was,
omdat dit bedrijf betrekkelijk klein is. Maar het mar
cheert toch goed, gezien de winst die er gemaakt is.
U moet mij ten goede houden dat ik niet accoord ga
met Burgemeester en Wethouders. Dat kleine bedrijf,
waarvan U zegt dat wij niet kunnen hebben een com
missie van bijstand, daar wordt 3000.onkosten af
getrokken van de winst. Ik kan mij niet voorstellen dat
van 3500.winst, 3000.onkosten wordt afge
trokken. Hoe komt men aan dat bedrag? Een bedragje
van 500.rest en dat zal worden gestort in de ge
meentekas. Het lijkt mij toe dat de winst, die gemaakt
wordt, het bedrijf ten goede moet komen en niet aan
de gemeentekas. Voor de verliezen zou de reserve dan
worden aangesproken. Ik geef dus aan Burgemeester ei.
Wethouders in overweging ook dit bedrijf een eigen
reserve te geven.
De heer K. de Boer: Ik wou in het midden brengen
dat ik het met den heer Weima eens ben dat, wanneer
dit bedrijf winst oplevert, wij na moeten gaan of dit
niet aanleiding kan geven tot verlaging van de slacht-
prijzen, net als bij de gasfabriek. Maar waar wij maar
te doen hebben met 755.kan er geen sprake van
zijn. Mocht er een grootere winst gemaakt worden, dan
stel ik mij voor dat dit ten goede komt aan de men
schen die er gebruik van maken.
De algemeene beraadslagingen worden gesloten.
Wordt overgegaan tot artikelsgewijze behandeling.
Aan de orde zijn de Baten.
Volgnos. 112 worden onveranderd vastgesteld.
Volgno. 13. Diverse kleine ontvangsten f 500.
De beraadslagingen worden geopend.
De heer Weima: Er is gevraagd hoe het zit met den
kassier. Het Rijk heeft hiertoe een bedrag beschikbaar
gesteld van 400.Burgemeester en Wethouders
vonden 200.genoeg, dus de gemeente houdt nu
zelf 200.—. Nu mag het waar zijn dat de gemeente
hiertoe wel eenig recht heeft, maar ik zou willen vragen:
wanneer de kassier zijn kas niet klopt, is de gemeente
dan ook aansprakelijk daarvoor of alleen de man die
de helft krijgt. Het is een ernstige zaak. Er gaat meer
dan 100.000.door zijn handen en hij zal wel voor
de tekorten aansprakelijk zijn. Waar het over zoo'n
groot bedrag gaat, heeft hij toch het recht op die
400.hij moet die volgens mijne meening hebben
zal hij die verantwoordelijke post naar behooren ver
vullen.
De heer Lautenbach (wethouder): Zooals door den
heer Weima wordt meegedeeld, wordt door het Rijk
400.betaald. Een deel van zijn vrijen tijd moet de
kassier besteden om de administratie te voeren van het
Rijk. Ik vind dat het zoo billijk is geregeld. De
verantwoordelijkheid! Die redeneering is mij begonnen
te schemeren. Ik vat het niet. Ik meen dat de soliditeit
van den ontvanger niet zit in de belooning maar in zijn
karakter, niet in het aantal guldens, maar in de kwa
liteit van den man.
De heer M. Molenaar: Ik wilde hetzelfde zeggen als
de heer Weima. De wethouder zegt dat de ambtenaar
zijn werk verricht in een deel van zijn vrijen tijd. De
zaak is dus zoo dat, wanneer hij het werk heelemaal in
gemeentetijd zou kunnen verrichten, hij dus heelemaal
niets zou krijgen. Ik vind dit geen standpunt. Het Rijk
stelt een bedrag van 400.beschikbaar, mede om de
verantwoordelijkheid voor groote sommen die daarbij
zijn betrokken. Ik meen dat het recht zou zijn om die
400.uit te betalen.