354 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Maandag 7 December 1925. Voortzetting der vergadering op Dinsdag 8 December 1925. kunnen zien. Voor speciaal tarief in deze gemeente is gecontracteerd voor den prijs van 3Vioo cent en voor kolenclausule ruim Vio cent, dus nog geen 3y2 cent inkoopsprijs. Dat is niet allemaal stroom gebruikt in den tijd buiten maximaal gebruik. Er waren ook groote afnemers, waarvan machines dag en nacht doordraaien, dus ook in spertijd. Wanneer dat het geval is ik weet het niet precies dan is die stroomprijs buiten het uur van maximaal gebruik ook voor verlaging vatbaar. De Voorzitter: lk wil den heer De Boer op een on juistheid opmerkzaam maken. De prijs van 3Vioo cer|t is boven de gecontracteerde hoeveelheid. De heer De Boer heeft niet genoemd dubbel-tariefmeters, waarbij men stroom krijgt voor 18 cent. Dat is dus ook al een mogelijkheid. De heer Van der Veen: lk zou nog een enkel woord willen zeggen naar aanleiding van hetgeen de heer K. de Boer heeft gezegd. Ik zou mij hebben stilgehouden, wanneer hij niet voor de verbruikers van 29 cent de verwachting had opgewekt dat zij nu voor 4 cent klaai zouden komen. De algemeene beraadslagingen worden gesloten. Wordt overgegaan tot artikelsgewijze behandeling. Aan de orde zijn de Baten. Volgnos. 1—7 worden onveranderd vastgesteld. Volgno. 8. Meterhuur23.184. De beraadslagingen worden geopend. De heer K. de Boer: lk wil nog een enkele opmerking maken. Het blijkt dat de gemeente aan meterhuur, in dit jaar geraamd, zou ontvangen 23.184.Dit wordt gevonden als tegenprestatie van een kapitaalwaarde van 98.000.Het lijkt mij toe dat de gemeente van deze meterhuur een veel te hoog bedrag afneemt. Wanneer men in 4 jaar tijds de waarde van den meter als huur betaalt, geloof ik dat de verbruikers van de electriciteit wel een beetje worden gebrandschat. Ik zou daarom het volgende voorstel willen doen „Ondergeteekenden stellen U voor de huur der electriciteitmeters zoodanig te verminderen, dat het huurbedrag in overeenstemming is met het bedrag noodig voor rente, afschrijving en onderhoud, ver hoogd met de noodige administratiekosten." (De heer Tiemersma heeft dit voorstel mede onder teekend). De Voorzitter: Heeft de Raad geen bezwaar dat dit voorstel in handen van Burgemeester en Wethouders wordt gesteld om prae-advies? Dienovereenkomstig wordt besloten. De beraadslagingen worden gesloten. Volgno. 8 wordt onveranderd vastgesteld. Volgnos. 915 worden onveranderd vastgesteld. Aan de orde zijn de Lasten. Volgnos. 1650 worden onveranderd vastgesteld. De geheele begrooting wordt onveranderd vastge steld. Aan de orde is ontwerp-begrooting van de GEMEENTEREINIGING. De algemeene beraadslagingen worden geopend. De heer Weima: Het heeft mij getroffen dat dit een tak van dienst is, die getoond heeft zuinig te kunnen werken. Ondanks de reorganisatie van het bedrijf heeft men het nadeelig saldo op bijna 6000.gebracht en dit is mij werkelijk meegevallen en ik heb geconclu deerd, dat dit bedrijf in handen is van een goeden wet houder. Ik heb een opmerking naar voren gebracht in de sectievergadering. Het antwoord heeft mij niet te vreden gesteld. Ik heb gevraagd of het niet anders kan, dat men menschen stuurde naar het vliegterrein om tonnen te wisselen. Het lijkt mij toe dat het niet noodig is en dat er noodeloos tijd mee vermorst wordt. Het antwoord zegt: men heeft dat vroeger niet gedaan, maar de boer bij wien ze werden opgeslagen, wil dat niet meer. Het komt mij vreemd voor dat er geen verande ringen zijn aan te brengen. Is er dan niets anders op te vinden Wij mogen wel beginnen te rekenen nu het nieuwe bedrijf gereorganiseerd wordt. Ik heb gedacht of het niet mogelijk is om een drogen gierput te maken, dat kost niet veel en men was er dan af. Het lijkt mij toe dat dit voordeeliger wezen zal, dan telkenmale tonnen weg te halen. Den weg naar het nieuwe terrein vinden Burgemeester en Wethouders breed genoeg voor 2 wagens, die elkaar moeten passeeren. Ik versta onder den weg dat gedeelte, dat bestraat is, maar niet wat buiten de bestrating ligt. Maar het is ons gebleken wij hebben dat onderzocht dat 2 wagens naast elkaar kunnen staan en dan schiet er niets over. Ik zou Burgemeester en Wethouders elkander daar wel eens met 2 wagens voorbij willen zien rijden; om misverstand te voorkomen moet ik dat in het midden brengen. Het ligt toch in de bedoeling dat men gelegenheid zal geven ook voor andere bedrij ven om daar te rijden, er is reeds een aanvrage geweest. Mij lijkt het ten eenen male onmogelijk toe om elkander te passeeren. De zaken zijn niet anders dan ik ze in het midden breng. De heer Fransen (wethouder)Met de opmerking van den heer Weima ben ik het niet eens. Toen indertijd de plannen van het nieuwe aschland waren besproken, werd de wegbreedte bepaald op 2.65 M. met verharding van 70 a 80 cM. van puin aan weerszijden van den weg. Bij latere plannen is de weg 4 M. geprojecteerd. Bij het bouwen is die weg aangelegd op 4.50 M. en dus ruim voldoende voor wagens van 2 M. om elkaar te pas seeren. De St. Jacobsstraat is 4.90 M. en daar kunnen ze elkaar ruim passeeren. Dus de weg is ruim voldoende voor datgene, waarvoor hij is aangelegd. De heer Lautenbach (wethouder): De heer Weima heeft de tonnenverwisseling breed uitgemeten. Eenmaal in de 14 dagen moet men daar heen. Verder gebeurt het nooit, dat 2 geladen wagens elkaar op den weg naar het nieuwe terrein passeeren en dan is er nog 50 cM. over. Ik ken er niet veel van, maar dat zou ik hem dan nog wel lappen. De algemeene beraadslagingen worden gesloten. Wordt overgegaan tot artikelsgewijze behandeling. Aan de orde zijn de Baten. Volgnos. 119 worden onveranderd vastgesteld. Aan de orde zijn de Lasten. Volgnos. 2055 worden onveranderd vastgesteld. Volgno. 56. Provisie agenten 1.200. De beraadslagingen worden geopend. Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Maandag 7 December 1925. 355 Voortzetting der vergadering op Dinsdag 8 December 1925. De heer Van der Schoot In de sectie heb ik een vraag gesteld, het antwoord bevredigt mij niet. Hier staat ,,Het verdient aanbeveling den verkoop van com post door bemiddeling van agenten te behouden. Zij geven den waarborg dat in hunne districten aan soliede personen wordt verkocht. Bij veilingen wor den meestal minder goede resultaten bereikt; men is dan afhankelijk van den geboden prijs, waarvan het bedrag soms, door onderlinge afspraak van gegadig den, wordt bepaald. Wil men zeker zijn de compost op tijd kwijt te raken en daarmee een zoo hoog mo gelijken prijs te bedingen, dan kan het systeem van agenten niet worden gemist." Waar berusten deze gegevens op? Is er wel bij andere gemeenten geïnformeerd? In Groningen, waar die ver koop geregeld plaats heeft, zou men beduidend minder kosten hebben en de risico van het geld ligt niet bij de gemeente. Wij moeten bij de naburige gemeenten informeeren. De heer Lautenbach (wethouder): Hetgeen door den heer Van der Schoot wordt opgemerkt, berust op ge gevens, op feiten en het is juist Groningen geweest, dat op die wijze het gelag heeft moeten betalen. Met 3 scheepsladingen is het met Leeuwarden geprobeerd, maar het succes was allerdroevigst. Sneek en Bolsward met kleine scheepsladingen passen de praktijk toe, dat de directeur er zelf op uitgaat. Voor Leeuwarden gaat dat niet. Wij hebben 2 agenten, waarvan één een bo venste beste is. De gemeente Leeuwarden moet er op uit om de liefhebbers te animeeren. De kosten worden wel grooter, maar de liefhebbers, die slechte betalers zijn, kunnen wij op deze wijze ontloopen. Het stelsel is onontbeerlijk gebleken. De beraadslagingen worden gesloten. Volgno. 56 wordt onveranderd vastgesteld. De geheele begrooting wordt onveranderd vastge steld. Te 9.40 uur namiddags wordt de vergadering ge schorst. Te 10 uur namiddags wordt de vergadering heropend. Aan de orde is de ontwerp-begrooting van de STADS BANK VAN LEENING. Wordt overgegaan tot artikelsgewijze behandeling. Aan de orde zijn de Baten. Volgnos. 17 worden onveranderd vastgesteld. Aan de orde zijn de Lasten. Volgnos. 822 worden onveranderd vastgesteld. De geheele begrooting wordt onveranderd vastge steld. Aan de orde is de ontwerp-begrooting van het OPENBAAR SLACHTHUIS. De algemeene beraadslagingen worden geopend. De heer Weima: Ik zou een enkel woord willen zeg gen. Ik heb het vorige jaar voorgesteld om voor dezen nieuwen tak van dienst een commissie van bijstand te benoemen. U hebt gezegd dat dit niet noodig was, omdat dit bedrijf betrekkelijk klein is. Maar het mar cheert toch goed, gezien de winst die er gemaakt is. U moet mij ten goede houden dat ik niet accoord ga met Burgemeester en Wethouders. Dat kleine bedrijf, waarvan U zegt dat wij niet kunnen hebben een com missie van bijstand, daar wordt 3000.onkosten af getrokken van de winst. Ik kan mij niet voorstellen dat van 3500.winst, 3000.onkosten wordt afge trokken. Hoe komt men aan dat bedrag? Een bedragje van 500.rest en dat zal worden gestort in de ge meentekas. Het lijkt mij toe dat de winst, die gemaakt wordt, het bedrijf ten goede moet komen en niet aan de gemeentekas. Voor de verliezen zou de reserve dan worden aangesproken. Ik geef dus aan Burgemeester ei. Wethouders in overweging ook dit bedrijf een eigen reserve te geven. De heer K. de Boer: Ik wou in het midden brengen dat ik het met den heer Weima eens ben dat, wanneer dit bedrijf winst oplevert, wij na moeten gaan of dit niet aanleiding kan geven tot verlaging van de slacht- prijzen, net als bij de gasfabriek. Maar waar wij maar te doen hebben met 755.kan er geen sprake van zijn. Mocht er een grootere winst gemaakt worden, dan stel ik mij voor dat dit ten goede komt aan de men schen die er gebruik van maken. De algemeene beraadslagingen worden gesloten. Wordt overgegaan tot artikelsgewijze behandeling. Aan de orde zijn de Baten. Volgnos. 112 worden onveranderd vastgesteld. Volgno. 13. Diverse kleine ontvangsten f 500. De beraadslagingen worden geopend. De heer Weima: Er is gevraagd hoe het zit met den kassier. Het Rijk heeft hiertoe een bedrag beschikbaar gesteld van 400.Burgemeester en Wethouders vonden 200.genoeg, dus de gemeente houdt nu zelf 200.—. Nu mag het waar zijn dat de gemeente hiertoe wel eenig recht heeft, maar ik zou willen vragen: wanneer de kassier zijn kas niet klopt, is de gemeente dan ook aansprakelijk daarvoor of alleen de man die de helft krijgt. Het is een ernstige zaak. Er gaat meer dan 100.000.door zijn handen en hij zal wel voor de tekorten aansprakelijk zijn. Waar het over zoo'n groot bedrag gaat, heeft hij toch het recht op die 400.hij moet die volgens mijne meening hebben zal hij die verantwoordelijke post naar behooren ver vullen. De heer Lautenbach (wethouder): Zooals door den heer Weima wordt meegedeeld, wordt door het Rijk 400.betaald. Een deel van zijn vrijen tijd moet de kassier besteden om de administratie te voeren van het Rijk. Ik vind dat het zoo billijk is geregeld. De verantwoordelijkheid! Die redeneering is mij begonnen te schemeren. Ik vat het niet. Ik meen dat de soliditeit van den ontvanger niet zit in de belooning maar in zijn karakter, niet in het aantal guldens, maar in de kwa liteit van den man. De heer M. Molenaar: Ik wilde hetzelfde zeggen als de heer Weima. De wethouder zegt dat de ambtenaar zijn werk verricht in een deel van zijn vrijen tijd. De zaak is dus zoo dat, wanneer hij het werk heelemaal in gemeentetijd zou kunnen verrichten, hij dus heelemaal niets zou krijgen. Ik vind dit geen standpunt. Het Rijk stelt een bedrag van 400.beschikbaar, mede om de verantwoordelijkheid voor groote sommen die daarbij zijn betrokken. Ik meen dat het recht zou zijn om die 400.uit te betalen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1925 | | pagina 35