6 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 19 Januari 1932. af ontbreekt dus een natuurkunde-lokaal, een gemis, hetwelk van jaar tot jaar sterker wordt gevoeld. Het natuurkunde-onderwijs moet nu in de gewone les lokalen worden gegeven, met als gevolg, dat de daar voor benoodigde ingrediënten geregeld van het eene naar het andere lokaal moeten worden overgebracht, een toestand, welke aan eene inrichting van onderwijs als deze niet behoort te worden bestendigd. Intusschen hebben zich de toestanden aan deze school in den loop der jaren nog in ander opzicht ge wijzigd. In de eerste plaats is dit het gevolg van het invoeren van het vak zingen. Voor dit onderwijs was een lokaal aanwezig, zoolang van 1922 tot 1929 het gewone onderwijs kon volstaan met 11 lokalen, derhalve met 1 lokaal minder dan in 1921. Door stijging van het aantal leerlingen moest hierin evenwel in 1929 verandering worden gebracht, zooals blijkt uit het vol gende overzicht September 1927 232 leerlingen (11 lokalen); 1928 - 252 (11 1929 277 (12 1930 - 311 (13 1931 338 (14 Dit overzicht doet zien, dat in September 1929 voor de 277 leerlingen alle twaalf leslokalen opnieuw in ge bruik moesten worden genomen. Voor het onderwijs in de vakken zang en (gedeeltelijk) handwerken de overige lessen in dit laatste vak werden in de gewone leslokalen gegeven werd toen een localiteit in het voormalig militair hospitaal aangewezen. Deze, op zich zelf al niet wenschelijke, oplossing bracht evenwel slechts voor één schooljaar uitkomst. Door de vestiging toch van den dienst der Gemeentewerken in het hos pitaal en de daarmede gepaard gaande verbouwings werkzaamheden moest in September 1930 voor de zang en handwerkklasse een ander onderkomen worden ge zocht. Zij werd toen ondergebracht in het onmiddellijk aan de U. L. O.-school grenzende gebouw der gemeen telijke bewaarschool no. 4. Maar inmiddels was het aantal leerlingen in September 1930 tot 311 gestegen, zoodat opnieuw een klasse meer gevormd moest wor den, waarvoor echter een leslokaal ontbrak. Er werd toen eene oplossing gevonden door gedurende het schooljaar 1930/1931 de correctie-kamer tot leslokaal in te richten. Dit 13e, geïmproviseerde, leslokaal was weliswaar te klein, maar doordat er voor kon worden gezorgd dat een der hoogste klassen niet meer dan 16 leerlingen telde, kon deze in bedoelde correctie-kamer een plaats vinden. Het onderwijzend personeel moest zich toen voor de correctie behelpen met het vertrek, bestemd voor de opberging van natuurkundige instru menten. Voor het schooljaar 1931/1932 werden 338 leerlingen ingeschreven, hetgeen ten gevolge had, dat het aantal klassen andermaal met een moest worden vermeerderd. Hoewel het tot dusverre was gelukt de lokalen voor het gewone onderwijs in het gebouw zelf te vinden, bleek zulks voor het veertiende leslokaal niet meer doenlijk. Immers, alle mogelijke ruimte in het gebouw zelf, ge schikt of minder geschikt, was reeds voor leslokalen in gebruik genomen. Er werd toen besloten van de 14 klassen er 11 onder te brengen in het gebouw van de school zelf en 3 in hulplokalen van de hierboven reeds genoemde bewaarschool. Het twaalfde lokaal in de school werd nu weer in gebruik genomen voor zang en handwerken, welk onderwijs, zooals gezegd, sinds Sep tember 1930 in de bewaarschool werd gegeven. Uit het bovenstaande zal U gebleken zijn, dat het gebouw van school no. 4 dient te worden uitgebreid met drie lokalen voor het gewone onderwijs en een lokaal voor het onderwijs in de natuurkunde. Wij merken hierbij evenwel op, dat het niet buitengesloten moet worden geacht dat wegens verderen groei der school na verloop van langeren of korteren tijd opnieuw de behoefte aan meer lokaalruimte wordt gevoeld en dat wij het derhalve wenschelijk achten de school in plaats van met drie nu reeds met vier lokalen voor het gewone onderwijs uit te breiden. Wordt hiertoe be sloten, dan mag worden verwacht dat voor vele jaren een afdoende uitbreiding van lokaalruimte zal zijn ver kregen. Door de beoogde uitbreiding zullen er in totaal 18 lokalen komen, t. w. 15 gewone leslokalen, waarvan 14 direct in gebruik worden genomen, 1 natuurkunde- lokaal, 1 teekenlokaal en 1 lokaal voor zang en hand werken. Het 15e leslokaal zou voorloopig, totdat het voor zijn eigenlijke doel wordt bestemd, kunnen worden gebruikt voor het onderwijs in handwerken, waardoor de vakken zang en handwerken zoolang in afzonder lijke lokalen kunnen worden onderwezen. Wij meenen U hiermede de noodzakelijkheid van uit breiding der lokaalruimte voor deze school voldoende te hebben aangetoond en daarbij de urgentie dier uit breiding in het licht te hebben gesteld. Thans rest ons nog Uwe Vergadering aan de hand van de hierbij overgelegde teekeningen te doen zien hoe de situatie daar ter plaatse na de verbouwing zal zijn en welke motieven bij de door ons gedachte in deeling hebben voorgezeten. Zooals uit die teekeningen blijkt, is met opoffering van een der leslokalen van de bewaarschool een nieuw gymnastieklokaal geprojecteerd op den grond welke tusschen de beide scholen ligt. Hierdoor kan het be staande gymnastieklokaal worden verbouwd tot vier leslokalen, t. w. twee beneden en twee boven. Deze oplossing is des te aannemelijker, nu reeds lang is ge bleken dat de ruimte in het thans voor het onderwijs in de lichamelijke oefening gebruikte lokaal te klein is om daar op eene behoorlijke wijze onderricht te geven aan klassen van 24 leerlingen in den leeftijd van 12 tot 17 jaar. Het nieuw ontworpen gymnastieklokaal staat in verbinding met de school voor uitgebreid lager on derwijs, terwijl het met het oog op eventueele andere doeleinden van een afzonderlijken ingang wordt voor zien. De teekeningen geven voorts aan, waar het nieuwe vijfde lokaal is gedacht en welke noodzakelijke verdere, minder belangrijke, veranderingen deze ver bouwing met zich brengt. Waar thans reeds zonder overwegend bezwaar drie hulplokalen in de naastgelegen bewaarschool konden worden ondergebracht, ligt het voor de hand dat tegen het definitief beslag leggen op één leslokaal van die school geene bedenkingen behoeven te rijzen. Immers, door de voorgenomen verbouwing zal de bewaarschool straks weer over meer ruimte aan leslokalen beschikken dan voor het tegenwoordige het geval is. De ontworpen oplossing heeft alleen nog tot gevolg, dat de privaat- en bergruimte van de bewaarschool moet worden afge broken en dat de bestaande speelplaats van die school aanmerkelijk wordt verkleind. In de behoefte aan eerst genoemde ruimte kan evenwel worden voorzien door het maken van een, ook op zich zelf reeds gewenschte, nieuwe privaatinrichting, voldoende aan de moderne eischen, terwijl aan de vermindering van speelruimte tegemoet kan worden gekomen door het binnen de ijzeren afrastering ten Westen van de bewaarschool gelegen gazon voor het grootste gedeelte tot speelplaats te bestemmen. De kosten van de beoogde uitbreiding met bijko mende werken worden, met inbegrip van meubilair, enz., begroot op rond 65.000.—. Blijkens hunne te Uwer inzage liggende rapporten kunnen de Commissie voor de Openbare Werken, de Commissie van Toezicht op het Lager Onderwijs en de Inspecteur van het Lager Onderwijs zich met het hier besproken plan vereenigen. Onder overlegging van de stukken geven wij Uwe Vergadering in overweging a. te besluiten tot verbouwing en uitbreiding, over eenkomstig het hierbij overgelegde plan. van de school Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 19 Januari 1932. 7 voor uitgebreid lager onderwijs (gemeenteschool no. 4) aan den Wissesdwinger en ten behoeve daarvan een bedrag van, in ronde som, 65.000.— beschikbaar te stellen b. te bepalen, dat de sub a genoemde som uit lee ning zal worden gevonden en in 20 jaren, te beginnen in 1933, zal worden afgelost. De beraadslagingen worden geopend. De heer Vromen: Mijnheer de Voorzitter. Ik heb de stukken dienaangaande met genoegen bestudeerd en ik heb ook wel den indruk gekregen, dat verbetering van deze school dringend noodzakelijk is. Maar ik wil toch niet verhelen, dat het bedrag, dat daarvoor noodig is, mij buitengewoon hoog voorkomt, zonder dat ik in tusschen in staat ben aan te geven, op welke wijze, ook met een absoluut afdoende verbetering, met een lager bedrag zou kunnen worden volstaan. Maar voor het bouwen van 4 nieuwe leslokalen inclusief een gym nastieklokaal. waarbij men in dit geval niet het geld voor den grond noodig heeft, vind ik een bedrag van 65.000. een bedrag, waarvoor men heden ten dage minstens twee kapitale villa's bouwt, buitengewoon hoog. Ik ben niet deskundig genoeg, om aan te geven, waar hier de overdrijving in het bedrag schuilt, maar ik heb via den Secretaris aan den wethouder gevraagd, die niet aanwezig was, toen ik de stukken bestudeerde, om een lesrooster van de school bij de stukken te willen leggen, teneinde daaruit een conclusie te kunnen trekken of ook sommige lokalen voor een tweeledig doel kunnen worden gebruikt en of het niet mogelijk is op die manier een besparing te verkrijgen. Hier zijn afzonderlijke lokalen ontworpen voor teekenen en voor natuurkunde en ook afzonderlijke lokalen voor zang en voor hand werken. Nu is het, zonder dat men den lesrooster kent, niet mogelijk, te beoordeelen of misschien ook een van die lokalen kan worden gebruikt voor een tweeledig doel en of misschien ook door den bouw van twee groote lokalen, b.v. een voor teekenen en zang en een voor handwerken en natuurkunde, met minder zou kunnen worden volstaan. Ik zou daaromtrent nog graag nadere inlichtingen willen hebben, aangezien aan dat verzoek van mij, om den lesrooster bij de stukken te leggen, niet is voldaan. Hij lag gister althans nog niet bij de stukken De heer Muller: Zaterdag wel. De Voorzitter: Ik wil even opmerken, (ik wist van de heele kwestie niets af), dat, naar ik hoor van den Secretaris, direct na het verzoek van den heer Vromen de lesrooster bij de stukken is gelegd. De heer Vromen: Ik heb er opzettelijk naar gezocht, maar ik heb hém niet gevonden. Dan heb ik zeker slecht gezocht. Dan is er nog een vraag bij mij gerezen. Het teeken lokaal is hier ontworpen aan den achterkant van de school, bijna pal op het Zuiden, n.l. op het Zuid-Zuid- Oosten. Voorzoover ik mij wel eens heb geïnterresseerd voor scholenbouw, meende ik, dat het beter was dat een teekenlokaal meer op het Noorden ligt en ik zou daarom willen vragen of hier bijzondere redenen aan wezig waren om dit lokaal hier op het Zuiden te projecteeren. De neer De Boer (wethouder): Mijnheer de Voor zitter. De heer Vromen heeft de opmerking gemaakt, dat het bedrag voor dezen schoolbouw hem wel wat duur voorkomt voor 4 lokalen. Maar de bedoeling is niet dat er 4 lokalen worden gebouwd, maar 5 met een gymnastieklokaal. Het is de bedoeling om van het tegenwoordige gymnastieklokaal, dat veel te klein is, 4 leslokalen te maken en daarvoor moet er heel wat aan gedaan worden. Die lokaliteit wordt daartoe in de lengte middendoor gedeeld en dan komen er 2 lokalen beneden en 2 boven. Bovendien moet er een gangmuur verplaatst worden ik heb de teekening op het oogen- blik niet bij mij, maar ik weet het wel ongeveer uit het hoofd en dan zal door het verplaatsen van nog een muur nog een lokaal worden gemaakt, dat bestemd wordt voor de zangklassen. Bovendien heeft de heer Vromen gezegd, dat het teekenlokaal op het Zuid-Oosten, geloof ik, geprojec teerd is. Dat is niet waar, het komt op het Zuidwesten, maar dat is geen bezwaar De heer Vromen: Bijna pal op het Zuiden. De heer De Boer (wethouder) Het teekenlokaal komt op den Zuidwesthoek van de school; aan dien kant is het Oosten en daar, naar den Prinsentuin toe, is het Westen en daar is het Zuiden. Dus het teekenlokaal is aan den Zuidwestkant geprojecteerd, maar dat behoeft geen bezwaar te zijn, want het is mogelijk het nog te verwisselen met het zanglokaal, dat komt op den Noordwestkant. Het is de bedoeling om dit beneden en zooveel mogelijk buiten het centrum van de school te brengen, maar het zou ook kunnen het op de plaats van het teekenlokaal te brengen en dan het teekenlokaal in de plaats van het zanglokaal aan den Noordwest kant. Daar zal geen bezwaar tegen zijn. Wat de kosten betreft, deze zaak is opgezet en de begrooting is opgemaakt door Gemeentewerken. Nu geloof ik niet, dat men uit ervaring kan spreken, als men beweert, dat de zaken door Gemeentewerken te royaal of te luxueus worden aangepakt. Het is wel gebleken, dat dit niet het geval is; verbouw en nieuwbouw heeft altijd op een sobere wijze plaats. Wel licht is echter de begrooting niet aan den schralen kant opgezet, want het is altijd lastig als het later tegenvalt. Het is ook bekend, dat de begrootingen van Gemeente werken zoo zijn, dat de bouw daarvan klaar kan komen, maar ik kan wel de verzekering geven, dat hier van geen overdaad sprake is. Met wat hier is uitgetrokken, meent men wel dezen verbouw klaar te kunnen krijgen en blijkt bij aanbesteding dat het benoodigde bedrag minder wordt, dan is dat een meevaller. Het is den laatsten tijd herhaaldelijk gebleken, ook bij school 17 en ook bij de school voor Buitengewoon Lager Onder wijs, waarbij het werk ook onder de begrootingssom is aangenomen, dat de aannemingssom lager was dan de begrootingssom en het is niet onwaarschijnlijk, dat dit ook hier weer het geval zal zijn. De berekening, die in het voorstel is opgenomen, is dus begroot door Gemeen tewerken. Men moet ook niet vergeten, dat ook aan de nabij gelegen bewaarschool iets gedaan moet worden. Daar zijn op het oogenblik de privaten in de gang aange bracht, maar het is de bedoeling, dat daar aparte pri vaten voor jongens en meisjes zullen komen. Verder moet de speeltuin van de bewaarschool gewijzigd wor den; deze wordt door den bouw van het gymnastiek lokaal kleiner en er zal nu ook een speelterrein moeten worden aangelegd aan de Zuidwestzijde van het ge bouw. Ook de kosten, die daaraan worden besteed, zijn in deze begrooting opgenomen. Het een met het ander is hier dus uitvoerig bij stilgestaan en dat heeft ten slotte geleid tot dit bedrag. Ik geloof, mijnheer de Voorzitter, dat ik hiermee de opmerkingen van den heer Vromen heb beantwoord. Ik kan dus op het oogenblik niet zeggen of dit bedrag juist is of niet juist; ik heb wel het vertrouwen, dat het wel juist zal zijn, maar ik kan niet de toezegging doen dat deze verbouwing wel voor minder dan het ge raamde bedrag klaar zou kunnen komen. De beraadslagingen worden gesloten. Met algemeene stemmen wordt besloten overeen komstig het voorstel van Burgemeester en Wethouders.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1932 | | pagina 4