16 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 9 Februari 1932. Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 9 Februari 1932. uiteenzetting van de plannen en hare uitvoering bevat. In het project is op ons verzoek tevens opgenomen de verbetering van de Spanjaardslaan tusschen de Peli kaanstraat en den Mr. P. J. Troelstraweg, zoomede de verbreeding van den rijweg ten Zuiden van de Peli kaanstraat tot aan den Harlingerstraatweg. Het ligt n.l. in de bedoeling den rijweg van het eerstgenoemde straatgedeelte te verbreeden tot 10 Meter en, waar de rijweg tusschen de Pelikaanstraat en den Harlinger straatweg eene breedte heeft van 8 Meter, is het uit een verkeersoogpunt gewenscht ook dezen tot 10 Meter te verbreeden. Ten einde de Spanjaardslaan tusschen de Pelikaan straat en den Mr. P. J. Troelstraweg overal eene breedte van 18 Meter te kunnen geven, verdeeld in 10 Meter rijweg en 2 trottoirs van 4 Meter elk, zal de sloot aan de Westzijde moeten worden gedempt, waar toe enkele strookjes grond in eigendom aan de ge meente dienen over te gaan. Een gedeelte van den hierbedoelden grond is reeds bij Uw besluit van 14 December j.l. voor de gemeente aangekocht. Het gedeelte van den Mr. P. J. Troelstraweg, ge legen tusschen de Spanjaardslaan en het Leeuwrikplein. is in verband met de beschikbare ruimte tusschen de tuinhekken, geprojecteerd op eene breedte van 18 Meter, verdeeld, evenals het bovengenoemde gedeelte van de Spanjaardslaan, in een rijweg van 10 Meter met trot toirs van 4 Meter breedte ter weerszijden. Het Weste lijke trottoir kan over een lengte van ongeveer 75 Meter een breedte verkrijgen van 7 Meter de meerdere breedte kan echter ook worden gebezigd voor het maken van eene beplanting. Bij de samenkomst van de Spanjaardslaan en den Mr. P. J. Troelstraweg zou wellicht een plantsoentje zijn aan te leggen, waardoor het stadsbeeld ter plaatse een prettiger aanzien zou verkrijgen. Tusschen het Leeuwrikplein en het op het voor- loopige uitbreidingsplan ontworpen ringlcanaal is tus schen de meeste perceelsafscheidingen ter weerszijden van den weg een ruimte van 26 Meter aanwezig; hier kan derhalve het straatprofiel breeder worden opgezet. Dit weggedeelte is met het hierboven vermelde eerste deel van den Mr. P, J. Troelstraweg in het genoemde uitbreidingsplan opgenomen. De rijweg is hier gepro jecteerd op 9 Meter breedte en is bestemd zoowel voor het doorgaand als voor het wijkverkeer. Ter weers zijden van den rijweg zijn 3.30 Meter breede parallel wegen, z.g. ventwegen, ontworpen, waarvan bakkers karren, groentewagens en dergelijke, zoomede wiel rijders, gebruik kunnen maken. De parallelwegen worden van den rijweg gescheiden door 2 Meter breede, verhoogde grasstrooken. waarin boomen zullen worden geplant. Naast de parallelwegen zijn trottoirs van 3.20 Meter breedte ontworpen. Ten einde overal de ver- eischte breedte voor den aanleg te hebben, zullen enkele strooken grond aan de gemeente in eigendom moeten overgaan. De straat tusschen het ontworpen ringkanaal en de grens der gemeente valt buiten het ontwerp-uitbrei- dingsplan, in verband waarmede het profiel in overeen stemming is gebracht met het karakter van den weg, n.l. een buitenweg voor het doorgaande verkeer. De rijbaan is hier geprojecteerd op een breedte van 6 Meter; trottoirs zijn. behalve voor een tweetal bebouwde gedeelten langs den weg, in het project niet opgenomen; in de plaats daarvan zijn 1 Meter breede voetpaden ontworpen, terwijl voorts ter weerszijden rijwielpaden van 1.50 Meter breedte zijn aangebracht. Tusschen rijweg en rijwielpaden komt een niet verhoogde gras strook, waarin boomen kunnen worden geplant. Even eens zal een grasstrook worden aangebracht als schei ding tusschen de rijwiel- en de voetpaden. De in den weg liggende duikers moeten, indien zij niet kunnen vervallen, worden vernieuwd en verlengd. De bestaande beplanting zal vrijwel over de geheele lengte van den weg moeten worden verwijderd en door eene nieuwe vervangen. Een deel van de boomen is i trouwens aangetast door de iepziekte en dient reeds uit dien hoofde zoo spoedig mogelijk te worden verwijderd. Als wegdek van de rijbaan voor het gedeelte Span jaardslaan van de Pelikaanstraat af, en voor den Mr. P. J. Troelstraweg tot aan het Valeriusplein bevelen wij in overeenstemming met het advies van den Direc- teur der Gemeentewerken asfalt aan. Voor het verdere gedeelte van den Mr. P. J. Troelstraweg tot aan de grens der gemeente komt eveneens een gesloten weg dek in aanmerking, doch hier kan als verharding het beste asfaltbeton gebezigd worden, gelijk ook elders bij Rijks-, provinciale en gemeentelijke wegen met goed gevolg is toegepast. Als verharding van de pa rallelwegen en de rijwielpaden zal eenzelfde wegdek als voor den aangrenzenden rijweg worden toegepast, echter met lichtere fundeering en van een geringere dikte. De trottoirs zullen worden bestraat met de gebruikelijke basaltinetegels, terwijl voor de voetpaden buiten het ringkanaal te zijner tijd een dun dek van teerslakken of van gegranuleerde hoogovenslakken kan worden aangebracht. Indien de voor de bovenomschreven wegverbetering noodige terreinstrooken, voortuinen en opstallen eens i niet bij minnelijke schikking in eigendom mochten kunnen worden verkregen, zou de gemeente tot ont eigening moeten overgaan. De aanleg van trottoirs enz. I zal ter plaatse dan tijdelijk moeten worden opgeschort; de verbetering van den rijweg kan in elk geval zonder aankoop of onteigening van grond geschieden. De kosten van de hierboven omschreven werken, met inbegrip van de geraamde uitgaven voor grond- overneming, zijn door den Directeur der Gemeente werken. blijkens een bij de stukken liggende gespeci- ficeerde berekening, begroot op rond 456.500. Hierbij zij opgemerkt, dat de navolgende bedragen noodig zijn voor de daarbij vermelde onderdeden van het werk, t. w. voor verbreeding van den rijweg tusschen den Harlinger- straatweg en de Pelikaanstraat 1.100. de volledige verbetering van het weg- gedeelte tusschen de Pelikaanstraat en het Leeuwrikplein80.000. beide inclusief algemeene kosten alsvoren van het Leeuwrikplein tot het Valeriusplein 90.000. alsvoren van het Valeriusplein tot het ontworpen ringkanaal 94.000.— alsvoren van het ringkanaal tot de ge meentegrens 140.000.— een en ander zonder de algemeene kosten en de uit- j gaven wegens bijkomende werken. (de verbetering, enkel van den rijweg tusschen het ontworpen ringkanaal en de grens der gemeente vordert 80.000.-—) i Volgens de bestaande voorschriften wordt door de I provincie alleen subsidie gegeven in de kosten van verbetering van de /'//wegen die voldoen aan de eischen van het provinciale weganplan. Deze eischen zijn een vlak en stofvrij wegdek ter breedte van ongeveer 4.50 of 5.50 Meter, al naar gelang al of niet rijwielpaden, aansluitende tegen de verharding, worden aangelegd. Derhalve wordt geen subsidie gegeven in de kosten I van den aanleg of verbetering van afzonderlijke rijwiel paden, van trottoirs, parallelwegen en dergelijke. Hoe wel ter bekoming van het provinciaal subsidie de rijweg van den Mr. P. J. Troelstraweg, gelijk wij boven reeds hebben opgemerkt, vóór Januari 1933 moet zijn ver- beterd, hebben wij reden om aan te nemen, dat het Provinciaal bestuur er zich mede zal vereenigen dat 1 in 1932 die verbetering zich niet verder uitstrekt dan tot het Leeuwrikplein en dat de overige verbeteringen later worden tot stand gebracht. In dat geval zal de aanspraak op het subsidie niet verloren gaan, al bestaat de mogelijkheid dat op de uitkeering daarvan eenigen tijd moet worden gewacht. Uit een oogpunt van ver- keersbelang zouden wij de verbetering van den weg het liefst ineens uitgevoerd willen zien, doch finan- cieele redenen maken het raadzaam voorloopig slechts het gedeelte tot het Leeuwrikplein, met inbegrip van de Spanjaardslaan, onder handen te nemen en volledig aan te leggen. De kosten, aan de uitvoering van de hierbedoelde werkzaamheden verbonden, worden blij kens de bovenvermelde cijfers geraamd op rond 81.100.—, te vermeerderen met de door de bedrijven te dragen kosten van het leggen of verleggen van gasbuizen en electriciteitskabels, door den Directeur der Lichtbedrijven begroot op 8.450. Voorts dient er nog te worden bijgeteld een bedrag van 4700.— geraamd voor kosten gepaard gaande met de uitvoering van werkzaamheden door de N. V. Intercommunale Waterleiding Gebied Leeuwarden en van 3900.— geraamd voor het dichten van de sleuven, gegraven ten behoeve van leidingaanleg door alle betrokken bedrijven. Het ligt in onze bedoeling om bij aanneming van het onderhavige voorstel ons in verbinding te stellen met de eigenaren van de strooken grond, noodig voor de verbetering van het weggedeelte tusschen het Leeuwrik plein en het Valeriusplein en. zoo deze eigenaren hunne medewerking tot afstand van dien grond verleenen, zoo mogelijk nog in dit jaar een voorstel tot den aanleg ook van dat weggedeelte bij U aanhangig te maken. De Commissie voor de Openbare Werken heeft ons bij schrijven van 22 December j.l. bericht, dat zij zich met de plannen kan vereenigen en dat zij, hoewel meer gevoelende voor een uitvoering in eens, uit financieele overwegingen zich bij een geleidelijke uitvoering meent te moeten neerleggen. Voor nadere bijzonderheden mogen wij U naar de ter visie liggende stukken verwijzen. Wij geven Uwe Vergadering alsnu in overweging te besluiten a. over te gaan tot de verbetering van de Span jaardslaan en den Mr. P. J. Troelstraweg van den Harlingerstraatweg af tot aan het Leeuwrikplein, over eenkomstig de plannen, vervat in de rapporten van den Directeur der Gemeentewerken d.d. 9 September 1931, no. 1838, en 15 October 1931, no. 2129; b. voor de uitvoering van de onder a bedoelde plannen, daaronder begrepen de kosten gepaard gaande met de uitvoering van werkzaamheden door de N.V. Intercommunale Waterleiding Gebied Leeuwarden en die van het dichten van de sleuven, gegraven ten be hoeve van leidingaanleg door alle betrokken bedrijven, een bedrag van 89.700.— beschikbaar te stellen c. ten behoeve van het verleggen en het leggen van gasbuizen en electriciteitskabels in de onder a bedoelde gedeelten van de Spanjaardslaan en den Mr. P. J. Troelstraweg een bedrag van 8.450.— beschikbaar te stellen. De beraadslagingen worden geopend. De heer Terpstra: Mijnheer de Voorzitter. Ik moet beginnen met een zelfbeschuldiging, dat ik straks zeker wat te zacht ben geweest, toen U aan de orde stelde het voorstel om praeadvies uit te brengen over de bekende zaak, die met deze in betrekking staat, al is het dan niet in directe betrekking, en toen ik het woord heb gevraagd om mijn oordeel daarover te kennen te geven. Maar U hebt mij, waarschijnlijk omdat ik zoo zacht was, niet kunnen hooren, daarom begin ik met een zelfbeschuldiging en daarom doe ik het ditmaal wat luider. Mijnheer de Voorzitter. U zult wel willen toestaan, ofschoon dat punt is afgehandeld, dat ik daarover, omdat het in betrekking staat tot het punt, dat ons nu bezig houdt, nog een enkel woord ga zeggen. Ik heb, wetende, dat er aan den Mr. P. J. Troelstra weg verschillende klachten worden gehoord, de moeite gedaan, om eens op een drukken Vrijdag de zaak te inspecteeren en ik ben tot de conclusie gekomen, dat daar noodig, zeer noodig en spoedig verandering moet komen. Ik zou dus, waar U hebt voorgesteld en door den Raad is aangenomen, dat Burgemeester en Wet houders praeadvies zullen uitbrengen ten opzichte van die verbetering, daar graag bij bepaald willen zien dat dit praeadvies in de eerstvolgende vergadering zal worden uitgebracht. Ik zeg met opzet in de eerstvol gende vergadering, omdat de toestand daar wel niet zóó donker is, als in een paar ingezonden stukken in de ..Leeuwarder Courant" en misschien ook in andere kranten is geschilderd, maar toch wel van dien aard is, dat de passage daar op het oogenblik zeer gevaarlijk is en niet alleen gevaarlijk, maar ook moeilijk door het aantal modderpoelen en niet alleen gevaarlijk en moei lijk, maar ook buitengewoon lastig, want als het regent, is het daar een glibberige toestand, die tot gevolg zal kunnen hebben, dat daar groote moeilijkheden ontstaan. Er wonen aan dien weg niet minder dan 50 personen, wij hebben daar een groote inrichting, Sonnenborgh, waar vele ouden van dagen huizen, wij hebben daar ook een sportterrein, dat vrij druk wordt bezocht en lettende op al die dingen, zou ik daarom graag willen, dat Burgemeester en Wethouders genegen zullen zijn om praeadvies uit te brengen in de eerstvolgende ver gadering. De heer Van Kollem Mijnheer de Voorzitter. Ik wensch naar aanleiding van punt 10 een paar opmer kingen te maken, in de eerste plaats een paar opmer kingen omtrent hoofdpunten en in de tweede plaats over een paar detailpunten. Ik wensch ten opzichte van deze kwestie twee zaken, die ik als hoofdpunten be schouw, naar voren te brengen en dat is in de aller eerste plaats de vraag tot hoever moet op het oogen blik de verandering van den Mr. P. J. Troelstraweg gaan en in de tweede plaats welke wegbedekking moet daar op het oogenblik in toepassing worden ge bracht? Dat zijn m. i. de twee hoofdpunten. Over het eerste punt heb ik, ook mede naar aanlei ding van het ingekomen adres, waarover ook de heer Terpstra zijn meening heeft gezegd, een enkel woord te zeggen. Ik beschouw dat adres niet op zichzelf, maar in verband met dit punt en ik zou nu als mijn meening dit willen zeggen. Ik ken dien weg, ik kom er vaak over en na een persoonlijk onderzoek als een kwestie actueel is, gaat men de zaak nog wel eens wat meer opnemen ben ik van meening, dat het voor een ge meente als Leeuwarden niet de waardigheid van de gemeente bevordert, als wij den weg daar laten liggen, zooals hij daar nu ligt. Dat in de eerste plaats en in de tweede plaats overdrijf ik niet, als ik zeg, dat het ge vaarlijk voor de bewoners is om dezen weg 's avonds te gebruiken. Het gedeelte, dat Burgemeester en Wethouders voor stellen te verbeteren tot en met het Leeuwrikplein, is zelfs nog het beste deel van den weg. maar het tweede deel, van het Leeuwrikplein naar het Valeriusplein. verkeert in een zoodanigen toestand, dat wij dien niet langer mogen bestendigen dan noodig is. Ik doe dan ook het voorstel, om niet alleen over te gaan tot verbetering tot het Leeuwrikplein maar onmiddellijk zoover moge lijk. n.l. tot het Valeriusplein. Daar zijn eenige bezwaren aan verbonden, zooals ik uit de stukken heb vernomen en wel deze, dat er nog eenige strooken grond moeten worden overgenomen van particulieren. Maar ik ben van meening. als de Raad besluit, onmiddellijk de verbetering ter hand te nemen tot het Valeriusplein, dat dit een stimulans zal zijn voor de eigenaren, om vlugger met de ge meente tot overeenstemming te komen, omdat anders op de weigerachtige menschen voor een groot deel het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1932 | | pagina 5