16 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 9 Februari 1932.
Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 9 Februari 1932.
uiteenzetting van de plannen en hare uitvoering bevat.
In het project is op ons verzoek tevens opgenomen
de verbetering van de Spanjaardslaan tusschen de Peli
kaanstraat en den Mr. P. J. Troelstraweg, zoomede de
verbreeding van den rijweg ten Zuiden van de Peli
kaanstraat tot aan den Harlingerstraatweg. Het ligt n.l.
in de bedoeling den rijweg van het eerstgenoemde
straatgedeelte te verbreeden tot 10 Meter en, waar de
rijweg tusschen de Pelikaanstraat en den Harlinger
straatweg eene breedte heeft van 8 Meter, is het uit
een verkeersoogpunt gewenscht ook dezen tot 10 Meter
te verbreeden.
Ten einde de Spanjaardslaan tusschen de Pelikaan
straat en den Mr. P. J. Troelstraweg overal eene
breedte van 18 Meter te kunnen geven, verdeeld in 10
Meter rijweg en 2 trottoirs van 4 Meter elk, zal de
sloot aan de Westzijde moeten worden gedempt, waar
toe enkele strookjes grond in eigendom aan de ge
meente dienen over te gaan. Een gedeelte van den
hierbedoelden grond is reeds bij Uw besluit van
14 December j.l. voor de gemeente aangekocht.
Het gedeelte van den Mr. P. J. Troelstraweg, ge
legen tusschen de Spanjaardslaan en het Leeuwrikplein.
is in verband met de beschikbare ruimte tusschen de
tuinhekken, geprojecteerd op eene breedte van 18 Meter,
verdeeld, evenals het bovengenoemde gedeelte van de
Spanjaardslaan, in een rijweg van 10 Meter met trot
toirs van 4 Meter breedte ter weerszijden. Het Weste
lijke trottoir kan over een lengte van ongeveer 75 Meter
een breedte verkrijgen van 7 Meter de meerdere
breedte kan echter ook worden gebezigd voor het
maken van eene beplanting. Bij de samenkomst van de
Spanjaardslaan en den Mr. P. J. Troelstraweg zou
wellicht een plantsoentje zijn aan te leggen, waardoor
het stadsbeeld ter plaatse een prettiger aanzien zou
verkrijgen.
Tusschen het Leeuwrikplein en het op het voor-
loopige uitbreidingsplan ontworpen ringlcanaal is tus
schen de meeste perceelsafscheidingen ter weerszijden
van den weg een ruimte van 26 Meter aanwezig; hier
kan derhalve het straatprofiel breeder worden opgezet.
Dit weggedeelte is met het hierboven vermelde eerste
deel van den Mr. P, J. Troelstraweg in het genoemde
uitbreidingsplan opgenomen. De rijweg is hier gepro
jecteerd op 9 Meter breedte en is bestemd zoowel voor
het doorgaand als voor het wijkverkeer. Ter weers
zijden van den rijweg zijn 3.30 Meter breede parallel
wegen, z.g. ventwegen, ontworpen, waarvan bakkers
karren, groentewagens en dergelijke, zoomede wiel
rijders, gebruik kunnen maken. De parallelwegen
worden van den rijweg gescheiden door 2 Meter breede,
verhoogde grasstrooken. waarin boomen zullen worden
geplant. Naast de parallelwegen zijn trottoirs van 3.20
Meter breedte ontworpen. Ten einde overal de ver-
eischte breedte voor den aanleg te hebben, zullen
enkele strooken grond aan de gemeente in eigendom
moeten overgaan.
De straat tusschen het ontworpen ringkanaal en de
grens der gemeente valt buiten het ontwerp-uitbrei-
dingsplan, in verband waarmede het profiel in overeen
stemming is gebracht met het karakter van den weg,
n.l. een buitenweg voor het doorgaande verkeer. De
rijbaan is hier geprojecteerd op een breedte van 6
Meter; trottoirs zijn. behalve voor een tweetal bebouwde
gedeelten langs den weg, in het project niet opgenomen;
in de plaats daarvan zijn 1 Meter breede voetpaden
ontworpen, terwijl voorts ter weerszijden rijwielpaden
van 1.50 Meter breedte zijn aangebracht. Tusschen
rijweg en rijwielpaden komt een niet verhoogde gras
strook, waarin boomen kunnen worden geplant. Even
eens zal een grasstrook worden aangebracht als schei
ding tusschen de rijwiel- en de voetpaden.
De in den weg liggende duikers moeten, indien zij
niet kunnen vervallen, worden vernieuwd en verlengd.
De bestaande beplanting zal vrijwel over de geheele
lengte van den weg moeten worden verwijderd en door
eene nieuwe vervangen. Een deel van de boomen is
i trouwens aangetast door de iepziekte en dient reeds
uit dien hoofde zoo spoedig mogelijk te worden
verwijderd.
Als wegdek van de rijbaan voor het gedeelte Span
jaardslaan van de Pelikaanstraat af, en voor den Mr.
P. J. Troelstraweg tot aan het Valeriusplein bevelen
wij in overeenstemming met het advies van den Direc-
teur der Gemeentewerken asfalt aan. Voor het verdere
gedeelte van den Mr. P. J. Troelstraweg tot aan de
grens der gemeente komt eveneens een gesloten weg
dek in aanmerking, doch hier kan als verharding het
beste asfaltbeton gebezigd worden, gelijk ook elders
bij Rijks-, provinciale en gemeentelijke wegen met
goed gevolg is toegepast. Als verharding van de pa
rallelwegen en de rijwielpaden zal eenzelfde wegdek
als voor den aangrenzenden rijweg worden toegepast,
echter met lichtere fundeering en van een geringere
dikte. De trottoirs zullen worden bestraat met de
gebruikelijke basaltinetegels, terwijl voor de voetpaden
buiten het ringkanaal te zijner tijd een dun dek van
teerslakken of van gegranuleerde hoogovenslakken kan
worden aangebracht.
Indien de voor de bovenomschreven wegverbetering
noodige terreinstrooken, voortuinen en opstallen eens
i niet bij minnelijke schikking in eigendom mochten
kunnen worden verkregen, zou de gemeente tot ont
eigening moeten overgaan. De aanleg van trottoirs enz.
I zal ter plaatse dan tijdelijk moeten worden opgeschort;
de verbetering van den rijweg kan in elk geval zonder
aankoop of onteigening van grond geschieden.
De kosten van de hierboven omschreven werken,
met inbegrip van de geraamde uitgaven voor grond-
overneming, zijn door den Directeur der Gemeente
werken. blijkens een bij de stukken liggende gespeci-
ficeerde berekening, begroot op rond 456.500.
Hierbij zij opgemerkt, dat de navolgende bedragen
noodig zijn voor de daarbij vermelde onderdeden van
het werk, t. w. voor
verbreeding van den rijweg tusschen den Harlinger-
straatweg en de Pelikaanstraat 1.100.
de volledige verbetering van het weg-
gedeelte tusschen de Pelikaanstraat en
het Leeuwrikplein80.000.
beide inclusief algemeene kosten
alsvoren van het Leeuwrikplein tot het
Valeriusplein 90.000.
alsvoren van het Valeriusplein tot het
ontworpen ringkanaal 94.000.—
alsvoren van het ringkanaal tot de ge
meentegrens 140.000.—
een en ander zonder de algemeene kosten en de uit-
j gaven wegens bijkomende werken.
(de verbetering, enkel van den rijweg
tusschen het ontworpen ringkanaal en de
grens der gemeente vordert 80.000.-—)
i Volgens de bestaande voorschriften wordt door de
I provincie alleen subsidie gegeven in de kosten van
verbetering van de /'//wegen die voldoen aan de eischen
van het provinciale weganplan. Deze eischen zijn een
vlak en stofvrij wegdek ter breedte van ongeveer 4.50
of 5.50 Meter, al naar gelang al of niet rijwielpaden,
aansluitende tegen de verharding, worden aangelegd.
Derhalve wordt geen subsidie gegeven in de kosten
I van den aanleg of verbetering van afzonderlijke rijwiel
paden, van trottoirs, parallelwegen en dergelijke. Hoe
wel ter bekoming van het provinciaal subsidie de rijweg
van den Mr. P. J. Troelstraweg, gelijk wij boven reeds
hebben opgemerkt, vóór Januari 1933 moet zijn ver-
beterd, hebben wij reden om aan te nemen, dat het
Provinciaal bestuur er zich mede zal vereenigen dat
1 in 1932 die verbetering zich niet verder uitstrekt dan
tot het Leeuwrikplein en dat de overige verbeteringen
later worden tot stand gebracht. In dat geval zal de
aanspraak op het subsidie niet verloren gaan, al bestaat
de mogelijkheid dat op de uitkeering daarvan eenigen
tijd moet worden gewacht. Uit een oogpunt van ver-
keersbelang zouden wij de verbetering van den weg
het liefst ineens uitgevoerd willen zien, doch finan-
cieele redenen maken het raadzaam voorloopig slechts
het gedeelte tot het Leeuwrikplein, met inbegrip van
de Spanjaardslaan, onder handen te nemen en volledig
aan te leggen. De kosten, aan de uitvoering van de
hierbedoelde werkzaamheden verbonden, worden blij
kens de bovenvermelde cijfers geraamd op rond
81.100.—, te vermeerderen met de door de bedrijven
te dragen kosten van het leggen of verleggen van
gasbuizen en electriciteitskabels, door den Directeur
der Lichtbedrijven begroot op 8.450. Voorts
dient er nog te worden bijgeteld een bedrag van
4700.— geraamd voor kosten gepaard gaande met
de uitvoering van werkzaamheden door de N. V.
Intercommunale Waterleiding Gebied Leeuwarden en
van 3900.— geraamd voor het dichten van de
sleuven, gegraven ten behoeve van leidingaanleg door
alle betrokken bedrijven.
Het ligt in onze bedoeling om bij aanneming van het
onderhavige voorstel ons in verbinding te stellen met
de eigenaren van de strooken grond, noodig voor de
verbetering van het weggedeelte tusschen het Leeuwrik
plein en het Valeriusplein en. zoo deze eigenaren hunne
medewerking tot afstand van dien grond verleenen, zoo
mogelijk nog in dit jaar een voorstel tot den aanleg
ook van dat weggedeelte bij U aanhangig te maken.
De Commissie voor de Openbare Werken heeft ons
bij schrijven van 22 December j.l. bericht, dat zij zich
met de plannen kan vereenigen en dat zij, hoewel meer
gevoelende voor een uitvoering in eens, uit financieele
overwegingen zich bij een geleidelijke uitvoering meent
te moeten neerleggen.
Voor nadere bijzonderheden mogen wij U naar de
ter visie liggende stukken verwijzen.
Wij geven Uwe Vergadering alsnu in overweging
te besluiten
a. over te gaan tot de verbetering van de Span
jaardslaan en den Mr. P. J. Troelstraweg van den
Harlingerstraatweg af tot aan het Leeuwrikplein, over
eenkomstig de plannen, vervat in de rapporten van den
Directeur der Gemeentewerken d.d. 9 September 1931,
no. 1838, en 15 October 1931, no. 2129;
b. voor de uitvoering van de onder a bedoelde
plannen, daaronder begrepen de kosten gepaard gaande
met de uitvoering van werkzaamheden door de N.V.
Intercommunale Waterleiding Gebied Leeuwarden en
die van het dichten van de sleuven, gegraven ten be
hoeve van leidingaanleg door alle betrokken bedrijven,
een bedrag van 89.700.— beschikbaar te stellen
c. ten behoeve van het verleggen en het leggen van
gasbuizen en electriciteitskabels in de onder a bedoelde
gedeelten van de Spanjaardslaan en den Mr. P. J.
Troelstraweg een bedrag van 8.450.— beschikbaar te
stellen.
De beraadslagingen worden geopend.
De heer Terpstra: Mijnheer de Voorzitter. Ik moet
beginnen met een zelfbeschuldiging, dat ik straks zeker
wat te zacht ben geweest, toen U aan de orde stelde
het voorstel om praeadvies uit te brengen over de
bekende zaak, die met deze in betrekking staat, al is
het dan niet in directe betrekking, en toen ik het woord
heb gevraagd om mijn oordeel daarover te kennen te
geven. Maar U hebt mij, waarschijnlijk omdat ik zoo
zacht was, niet kunnen hooren, daarom begin ik met
een zelfbeschuldiging en daarom doe ik het ditmaal wat
luider.
Mijnheer de Voorzitter. U zult wel willen toestaan,
ofschoon dat punt is afgehandeld, dat ik daarover,
omdat het in betrekking staat tot het punt, dat ons nu
bezig houdt, nog een enkel woord ga zeggen.
Ik heb, wetende, dat er aan den Mr. P. J. Troelstra
weg verschillende klachten worden gehoord, de moeite
gedaan, om eens op een drukken Vrijdag de zaak te
inspecteeren en ik ben tot de conclusie gekomen, dat
daar noodig, zeer noodig en spoedig verandering moet
komen. Ik zou dus, waar U hebt voorgesteld en door
den Raad is aangenomen, dat Burgemeester en Wet
houders praeadvies zullen uitbrengen ten opzichte van
die verbetering, daar graag bij bepaald willen zien dat
dit praeadvies in de eerstvolgende vergadering zal
worden uitgebracht. Ik zeg met opzet in de eerstvol
gende vergadering, omdat de toestand daar wel niet
zóó donker is, als in een paar ingezonden stukken in
de ..Leeuwarder Courant" en misschien ook in andere
kranten is geschilderd, maar toch wel van dien aard is,
dat de passage daar op het oogenblik zeer gevaarlijk is
en niet alleen gevaarlijk, maar ook moeilijk door het
aantal modderpoelen en niet alleen gevaarlijk en moei
lijk, maar ook buitengewoon lastig, want als het regent,
is het daar een glibberige toestand, die tot gevolg zal
kunnen hebben, dat daar groote moeilijkheden ontstaan.
Er wonen aan dien weg niet minder dan 50 personen,
wij hebben daar een groote inrichting, Sonnenborgh,
waar vele ouden van dagen huizen, wij hebben daar
ook een sportterrein, dat vrij druk wordt bezocht en
lettende op al die dingen, zou ik daarom graag willen,
dat Burgemeester en Wethouders genegen zullen zijn
om praeadvies uit te brengen in de eerstvolgende ver
gadering.
De heer Van Kollem Mijnheer de Voorzitter. Ik
wensch naar aanleiding van punt 10 een paar opmer
kingen te maken, in de eerste plaats een paar opmer
kingen omtrent hoofdpunten en in de tweede plaats
over een paar detailpunten. Ik wensch ten opzichte van
deze kwestie twee zaken, die ik als hoofdpunten be
schouw, naar voren te brengen en dat is in de aller
eerste plaats de vraag tot hoever moet op het oogen
blik de verandering van den Mr. P. J. Troelstraweg
gaan en in de tweede plaats welke wegbedekking
moet daar op het oogenblik in toepassing worden ge
bracht? Dat zijn m. i. de twee hoofdpunten.
Over het eerste punt heb ik, ook mede naar aanlei
ding van het ingekomen adres, waarover ook de heer
Terpstra zijn meening heeft gezegd, een enkel woord
te zeggen. Ik beschouw dat adres niet op zichzelf, maar
in verband met dit punt en ik zou nu als mijn meening
dit willen zeggen. Ik ken dien weg, ik kom er vaak
over en na een persoonlijk onderzoek als een kwestie
actueel is, gaat men de zaak nog wel eens wat meer
opnemen ben ik van meening, dat het voor een ge
meente als Leeuwarden niet de waardigheid van de
gemeente bevordert, als wij den weg daar laten liggen,
zooals hij daar nu ligt. Dat in de eerste plaats en in de
tweede plaats overdrijf ik niet, als ik zeg, dat het ge
vaarlijk voor de bewoners is om dezen weg 's avonds
te gebruiken.
Het gedeelte, dat Burgemeester en Wethouders voor
stellen te verbeteren tot en met het Leeuwrikplein, is
zelfs nog het beste deel van den weg. maar het tweede
deel, van het Leeuwrikplein naar het Valeriusplein.
verkeert in een zoodanigen toestand, dat wij dien niet
langer mogen bestendigen dan noodig is. Ik doe dan ook
het voorstel, om niet alleen over te gaan tot verbetering
tot het Leeuwrikplein maar onmiddellijk zoover moge
lijk. n.l. tot het Valeriusplein.
Daar zijn eenige bezwaren aan verbonden, zooals ik
uit de stukken heb vernomen en wel deze, dat er nog
eenige strooken grond moeten worden overgenomen
van particulieren. Maar ik ben van meening. als de
Raad besluit, onmiddellijk de verbetering ter hand te
nemen tot het Valeriusplein, dat dit een stimulans
zal zijn voor de eigenaren, om vlugger met de ge
meente tot overeenstemming te komen, omdat anders
op de weigerachtige menschen voor een groot deel het