36 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 27 Februari 1934. dat geld kost, dan tevens een begrootingswijziging in dien zin voor te stellen. Voorts vraagt spr„ gezien het feit dat de begrooting sluitend is gemaakt door het opnemen van de reserves, of B. en W. niet vreezen dat van hooger hand zal worden gezegd, dat het nu geen tijd is om uit de re serves te putten. Hij meent toch dat de Regeering zeer onlangs heeft gezegd dat, gezien de bijzondere omstan digheden en de onzekere toekomst, het niet wenschelijk is om uit de reserves te putten. Stopzetting van de storting in het stratenfonds zou spreker juist achten, indien genoeg geld in het fonds aanwezig was. Waar dit niet het geval is, hetgeen spr. met cijfers aantoont, zal het gevolg zijn, dat deze post van den gewonen dienst naar de toekomst wordt ver schoven, dat naar zijn oordeel onjuist is. Naar aanleiding van de woorden in de Mem. v. Antw. dat, wanneer een voorstel door den Raad is aangenomen, de Raad ook de volle verantwoordelijkheid draagt, vraagt spr. hoe het dan is met de tegenstemmers. Hij is van meening dat niet de geheele verantwoordelijkheid bij den Raad berust. Zoo wordt de begrooting den Raad voorgelegd, en al kunnen wijzigingen worden aange bracht, ze wordt toch vrijwel aangenomen zooals ze den Raad is aangeboden. Het antwoord van B. en W., gegeven in no. 12 van de Mem. v. Antw. is volgens spr. geen antwoord. Lo gisch is het dat de moreele factor een financiëelen in slag heeft; moralitiet toch komt dikwijls juist bij de financiën te pas. Wat het cyclostyleeren der Raadsstukken betreft, als het tot gevolg heeft dat de Raadsleden de stukken eerder krijgen, dan zou spr. het alleen daarom reeds willen toejuichen. Ten aanzien van de kwestie van het Deliplein, een kwestie waar spr. het vorige jaar reeds over gesproken heeft, vraagt hij of B. en W. er in de toekomst reke ning mee zullen houden dat geen publiekrechtelijke bepalingen worden opgenomen in civielrechtelijke con tracten. Spr. weet niet of het wel noodig is een post van 6000.ter dekking van den kindertoeslag aan te wijzen, omdat daartoe uit Onvoorzien zou kunnen wor den geput. Bovendien, al hebben de 3 voorgestelde punten ter dekking van dat bedrag zijn instemming wel, hij wil er toch op wijzen dat het bedrag, dat de Schip- persschool heeft opgebracht, niet in de begrooting is verantwoord. Spr. haalt dat alleen maar aan om aan te toonen dat het zoo gek nog niet is om 6000.— voor een kindertoeslag beschikbaar te stellen. Hoewel hij is voor opheffing van de muziekschool, merkt spr. op dat intrekking van het subsidie niet ge heel en al winst is, omdat dan ook de cursusgelden vervallen. Den gasprijs vindt spr. wel het minst geschikte belas tingobject en een verhooging, die het uitgesproken karakter heeft van een belasting, is dan ook niet te verdedigen. Niettemin is het ondoenlijk voor de Raads leden om op een andere wijze die 60.000.op het kleed te tooveren, hoewel spr. deze geste niet kan be wonderen en hij liever had gezien dat men het uitein delijk in een belastingverhooging had gevonden; niet echter in een straatbelasting. Spr. wijst er nog op dat het aantal R. K. ambtenaren hier zóó gering is, dat zij zelfs niet in het G. O. zijn vertegenwoordigd. Den heer Van der Schoot is verhooging van den gas prijs zeer onsympathiek. Reeds meerdere malen heeft hij gewezen op de groote winst, die op het gas wordt gemaakt en die hij aanvoelt als zeer onbillijk voor de betrokkenen. Voor het sluitend maken van de begroo ting kunnen z. i. wel andere posten worden gebruikt dan deze algemeene belasting, die in het bijzonder de menschen treft, wien het zeer slecht past. Spr. wijst op de ƒ500.— voor onderwijs aan het Parkherstellingsoord, dat wegens het gering aantal leerlingen niet meer ge rechtvaardigd is, de boventallige onderwijzers, die zou den kunnen worden afgeschaft, evenals het zwemonder wijs, dat heel mooi maar in dezen tijd niet meer gerecht vaardigd is. En waarom wordt het onderzoek inzake de Hoogere Handelsschool niet ter hand genomen, voordat men een belasting gaat opleggen, die naar spr. meening niet noodig is De post voor het geven van vuurwerk is luxe en wat de bewaarscholen betreft is dezerzijds reeds dikwijls gewezen op de onbillijkheid dat een zekere categorie profiteert van iets, dat anderen meebetalen. Het wordt hoog tijd dat daarop bezuinigd wordt. Al die zaken dienen eerst aan de orde te komen in plaats van den gasprijs. Weegt verder het beduidende bedrag, dat voor de Comm. voor de Beroepskeuze wordt uitgegeven, op tegen het belang van die instelling Er zal straks wel een voorstel komen om dien post af te voeren. Het is jammer dat door opheffing van de F. O. V. weer verschillende menschen zullen worden getroffen, maar die zaak is als een zekere luxe aan te merken en zij, die daar zooveel voor voelen, moeten dat orkest dan ook maar in het leven houden; daar heeft de ge meente niet mee te maken. Daarnaast zou opheffing van de Muziekschool ook een beduidende bezuiniging voor de gemeente beteekenen, terwijl daarmee tevens verschillende muziekonderwijzers gebaat zouden zijn. Ook de uitgaaf van 1100.voor de kinderbewaar plaats kan gerust verdwijnen deze instelling is wel gemakkelijk om de kinderen onder dak te brengen, maar de ouders gaan zich daardoor aan hun taak ont trekken. Wat de kwestie van de publieke aanbestedingen be treft, heeft spr. de vorige maal genoegen genomen met de toezegging van weth. De Boer, dat datgene, wat aanbesteed kan worden, ook zou wórden aanbesteed en naar aanleiding van een brief van de aannemers dringt spr. er op aan dat de gemeente in dit opzicht j aan het werk bij C. A. een voorbeeld neemt en dat het j college zich aan zijn woord zal houden. De heer Turksma meent een woord van diepgevoelde erkentelijkheid niet te mogen onthouden aan B. en W., die op voor spr. zoo verblijdende wijze deze begrooting nog sluitend hebben weten te maken. Men kan Leeu warden gerust als voorbeeld stellen tegenover andere gemeenten. Blijkbaar wordt ook door anderen de solidi teit van de gemeente zeer hoog gesteld, gezien de zoo voordeelig geplaatste 4 leening. Degenen, die hebben gezegd dat bezuiniging eerder had moeten plaats vinden, vergeten dat de crisis meer en meer om zich heen heeft gegrepen, vooral in Fries land met zijn groote agrarische industrie en het ver wondert spr. dat de crisis in Leeuwarden nog niet verder heeft doorgewerkt. Critiek achteraf is wel heel gemak kelijk, maar spr. meent dat men hier over het algemeen beleid zeer tevreden kan zijn. Ten opzichte van den middenstand, waarop vooral zware lasten worden gelegd, zal de Raad naar spr.'s meening straks een regelende taak krijgen in den geest als door den heer Weima bedoeld. Bij het spreken over bezuiniging denke men ook aan de zwaardere eischen, die het verkeer stelt, aan de stratencomplexen, aan de verfraaiing van de binnen stad en de offers, die het woningwezen zal vragen. Het gemeentebelang moet blijven gesteld boven het partijbelang en allen moeten daarvoor offers brengen. De loonsverlaging betreurt ook spr.'s fractie, maar zij is ijzeren noodzaak en in vergelijking met de particuliere bedrijven heeft het gemeentepersoneel in breede lijnen nog niet te klagen. Spr. staat persoonlijk, wat de wethouderssalarissen betreft, aan de zijde van den heer M. Molenaar. Verschillende in den aanbiedingsbrief genoemde be Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 27 Februari 1934. 37 zuinigingsobjecten zijn spr. niet sympathiek. Bezuini ging kan z. i. worden gevonden in inkrimping van eigen beheer en ook door bekorting der vergaderingen. ..In Beschrankung zeigt sich der Meister." Aan den eenen kant dienen B. en W. een open oog te houden voor verbetering en verfraaiing van de stad ook ten opzichte van een gelijke behandeling van de verschillende stadsgedeelten. Het verheugt spr. dat men het marktwezen wil centra- liseeren; daardoor wordt het economisch en overzich telijk. Hij wil stipuleeren dat de algemeene ontwrichting van het marktwezen heeft plaats gevonden sinds de centrales hun werk hebben verricht. Spr. hoopt dat de kippenmarkt nu eindelijk een per manente verblijfplaats zal vinden. Hij heeft ten opzichte van het abattoir, waar aan de wenschen en verlangens wordt tegemoet gekomen, geen aanleiding om op de onderdeden in te gaan, maar wil toch opmerken dat er ondanks den teruggang op verschillende onderdeelen een hoogere winst wordt geraamd. Wat de oplossing voor de vee-auto's betreft, heeft spr. lang gevraagd Zuster Anna, ziet gij nog niets komen 7" maar hij gelooft dat er nu toch iets in 't zicht is. Spr. betreurt dat de som voor onderhoud van de veemarkt niet grooter is kunnen worden; hij vertrouwt dat B. en W. aan deze instelling, die aan den nering doenden middenstand winsten oplevert, aandacht zullen blijven schenken en dringt aan op een betere onkruid verdelging uit hygiënisch oogpunt, omdat de smetstof zich in het gras vastzet. In het vorig jaar geleek de vee markt gedeeltelijk wel weiland. Spr. is tegen een straatbelasting, omdat die niet een belasting naar draagkracht kan zijn. Deze kan op grond van den inhoud der contracten op de huurders worden afgewenteld en mocht dat bij de gemeente de bedoeling niet zijn, dan ligt daarin een element van deloyale con currentie met de particuliere woningverhuurders. Bo vendien drukt deze belasting het meest op den winkel stand, die toch al zoo zwaar is belast. In het feit, dat de groote panden en filiaalzaken, b.v. als van C. A. en V. D. niet veel belasting betalen, vindt men nog een zekere compensatie in 3e dividend- en tantièmebelasting. Het speciale tarief voor electrischen stroom, dat het vorig jaar van 5000 K.W.U. tot 3000 K.W.U. is terug gebracht, is slechts dienstbaar gemaakt voor een enkele groote zaak, maar de kleine winkelstand heeft er niets aan. Spr. geeft in ernstige overweging of deze niet kan worden betrokken in een tarief met een lager limiet in den geest als dat voor de grootverbruikers. Vooral in dezen tijd moet men rekening houden met den midden stand; aan den eenen kant wordt van rechts-revolution- nairen kant getracht deze tot de fascistische groepen te trekken en aan den anderen kant komen de socialisten zich thans met zoet gekweel bij den middenstand aan bieden. Men schijnt daar volgens den heer Molenaar geheel te zijn veranderd, want vroeger kon de midden stand wel verdwijnen; spr. waarschuwt dan ook: „Als de vos de passie preekt, boer pas op je ganzen." De middenstand kan het beste zijn belangen blijven stellen in handen van degenen, die zich daarmee altijd hebben bezig gehouden. In deze tijden van onrust en moeilijk regeerbeleid moet de Overheid krachtig staan en dient de Gemeente raad achter haar te staan met daden. Daarom vraagt spr. of B. en W. ook denken te komen met voorstellen, zooals in het Rijksambtenarenreglement zijn vastgelegd, ten opzichte van het verbod van het lidmaatschap van revolutionnaire politieke partijen. Het is den Vrijz. Dem. ernst mee te willen werken aan het hoog houden van het gezag, aan het behoud van een gezonde democratie en aan medezeggenschap van de burgers; een beleid, dat de beste waarborgen biedt voor het dienen van het algemeen belang, waar aan de Raadsleden ook ten opzichte van de gemeente hebben mee te werken. De Voorzitter wijst er op dat de begrooting balan ceert. Zou het nu niet beter zijn dat degenen, die met voorstellen denken te komen, daarmee niet wachten tot bij den betrokken post, maar deze, zooals de heer Balk heeft gedaan, direct indienen Dan krijgt men een beter overzicht over het geheel. Laat men eens aannemen dat de beide voorstellen om een bedrag van 60.000.te vinden, dus zoowel de gasprijsverhooging als de straat belasting, worden verworpen, dan mankeert aan de begrooting precies dat bedrag en dan kan men nadien wel met allerlei voorstellen komen om verschillende posten af te voeren, maar bij het begin van de behan deling heeft men dan daarvan geen overzicht. Den heer Buiel, die opmerkte dat de 6000..voor kindertoeslag nog wel uit Onvoorzien zou kunnen worden gehaald, antwoordt spr. dat dit mogelijk is, hoewel de post ook lang zoo sterk niet meer is als vroeger, maar dat dit voorstel dan ook moet worden gedaan. Daarom is het beter direct met de voorstellen te komen; dan hebben wij precies een overzicht, waar wij aan toe zijn en anders komen wij voor vreemde situatie's te staan. De heer Koopal zal bij deze alg. beschouwingen hoofdzakelijk spreken ter verdediging van de straat belasting tegenover een gasprijsverhooging. Spreker herinnert er aan dat toen het vorige jaar het belastingvoorstel van wijlen den heer Dijkstra door hem is teruggewezen, de heer Terpstra hem heeft toege voegd: een nieuwe burgerlijke partij Spr. wenscht daar vandaag eens dieper op in te gaan. De heer Terpstra schijnt zich eenigermate bezorgd te maken over den gang van zaken in de S. D. A. P.; de eene keer zijn spreker en de zijnen te revolutionnair, dan weer te burgerlijk. Hij behoeft zich echter niet ongerust te maken over de evolutie van spr. en zijn partijgenooten, want zij zijn wel in staat gebleken de moeilijkheden, ook in het maatschappelijk leven onder oogen te zien en de verantwoording voor genomen besluiten behoor lijk te dragen. Spr. heeft de zaak, genoemd in punt 39 der M. v. A. nog eens nader bekeken. Men heeft van de overzijde ook verklaard dat verzwaring van indirecte belastingen niet juist is, maar is verhooging van den gasprijs, waar over de heer Van der Schoot heeft gesproken, dan geen indirecte heffing Gezien de houding, die de rechter fractie verleden jaar heeft aangenomen bij de verlaging van de electriciteitstarieven, bevreemdt het spr. dat deze fractie voor verhooging van den gasprijs is en in ieder geval in plaats van een straatbelasting liever een aantal posten op de begrooting schrapt, die spr. en zijn fractie aanvoelen als noodzakelijke posten. Waar de heer Turksma aanvoert dat de middenstand die gasprijsverhooging op het oogenblik niet zal kunnen dragen, wijst spr. er op dat deze verhooging niet zal plaats hebben voor aparte contracten, die juist met middenstanders zijn afgesloten, zoodat de gewone ver bruikers allen de 1 cent verhooging moeten opbrengen. Aannemende dat het muntgas inderdaad ook zal worden verhoogd, hetgeen spr. niet uit de bedrijfsrekening heeft kunnen opmaken, dan zal de voorgestelde verhooging van het gas plus de verhooging van den cokesprijs in totaal opbrengen 61.944. Spr. heeft, wat de straatbelasting betreft, een bere kening opgezet en heeft daarvoor een twaalftal wille keurige perceelen genomen, met een belastbare op brengst van 3305.en hij heeft ook zijn licht laten schijnen over het gebruik van gas en dan blijkt dat een gemiddeld middenstandsgezin per maand 50 M3. gas noodig heeft. Als men nagaat dat de meerdere op brengst van het gas voor 12 gezinnen 72.zal zijn en men neemt ook 72.als opbrengst van een aantal opcenten der gebouwde eigendommen naar 3305. voor een straatbelasting, dan komt spr. tot de conclusie waar er dan 2.2 aan opcenten zal moeten worden geheven boven het bedrag, dat nu reeds aan hoofdsom

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1934 | | pagina 8