66 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Woensdag 19 Mei 1937. en W. hebben toen toegezegd deze zaak onder oogen te zullen zien. Spr. sluit zich bij mevr. Buisman aan. Men verandere die instructie, dan voorkomt men moeilijkheden. Het betreft hier geen toelage of vergoeding, maar een wedde-verhooging en spr. c.s. zijn steeds tegen inci- denteele loonsverhoogingen geweest, enkele uitzonde ringen daargelaten, en het is de vraag, of het hier zoo n uitzondering betreft. Had dit bovendien niet eerst in het G.O. moeten worden besproken en waarom is dit niet gebeurd De heer De Boer (weth.) zegt, dat de taak van dezen concierge den laatsten tijd grooter is geworden, o.a. door de uitbreiding van den geneeskundigen dienst hij heeft toezicht op het schoonhouden dezer loka len en doordat het kantoor van den Gemeenteont vanger in het gebouw is ondergebracht. Bovendien maakt hij de lichtdrukken voor Gemeentewerken, dat eenigszins technisch werk is en stookt hij de centrale verwarming. Zijn taak is dus belangrijker dan die van een gewonen concierge. Mevrouw Buisman vindt het tegenwoordige salaris blijkbaar voldoende, maar B. en W. achten deze verhooging alleszins gemotiveerd. Tot nu toe zijn de salarissen en belooningen van concierges en schoonmaaksters niet in het G.O. be handeld en voor een uitzondering was hier geen aan leiding. Wil de Raad echter hierin op den duur ver andering brengen, dan zullen B. en W. daartegen waar schijnlijk geen bezwaar hebben. Mevrouw Buisman Blok Wijbrandi heeft niet ge sproken over het al of niet voldoende zijn van het salaris. Haar bezwaar is, dat het salaris wordt ver hoogd, omdat deze concierge meer werkzaamheden krijgt. De centrale verwarming zal er trouwens bij zijn aanstelling wel geweest zijn, evenals het maken van de lichtdrukken. Juist bij de functie van concierge krijgt men, met iedere vermeerdering of vermindering van werk rekening houdende, eigenaardige consequenties. Een concierge van een school kan men, bij stijging van het aantal leerlingen, toch bezwaarlijk salarisverhooging geven. Spr. heeft meermalen op den eigenaardigen post van het openen en sluiten der deuren voor extra-lessen gewezen, en men moet op dien weg niet voortgaan. Spr. blijft tegen dezen post. De heer Wiersma beaamt hetgeen mevrouw Buisman heeft gezegd. Was het spr. eerder opgevallen, dat het salaris van een concierge niet in het G.O. komt, dan had hij reeds gezegd, dat hij dit niet juist acht. Nu alle salarissen van het gemeentepersoneel eerst het G.O. passeeren, is er reden om met den tot nu toe gevolgden regel te breken. De verhooging als zoodanig heeft spr. niet bestreden. Hij zag alleen deze kwestie gaarne via het G.O. nog eens in den Raad. Gebeurt dit niet, dan is hij geneigd tegen te stemmen. De heer De Boer (weth.) zegt, dat bij de scholen de belooning van den concierge per lokaal wordt berekend. De heer Turksma: Hoe is het bij het Stadhuis geregeld De heer De Boer (weth.): Ook het salaris van dien concierge zal nader moeten worden bezien. Volgens hetzelfde principe, dat t.a.v. de concierges der scholen wordt gehuldigd, stellen B. en W. thans deze salaris verhooging voor. Misschien zal in het vervolg het salaris van een con cierge in het G.O. kunnen worden behandeld, thans bestaat daartoe geen aanleiding. Volgno. 191 Gem.werken wordt met 16 tegen 11 stemmen, die van de heeren Feitsma, Terpstra, Wiersma, Van der Schoot, Praamsma, Algera, mevr. Buisman Blok Wijbrandi, de heeren Buiël, Turksma, Hellema en mevr. BusscherSjerp, aangenomen. Mevrouw Van DijkSmit zegt, dat nu de betegeling van het schoolplein is aangehouden, ook de betreffende volgnummers van de begrootingswijzigingen vervallen. De Voorzitter: Die worden automatisch aangehouden. Met alg. stemmen wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W., met uitzondering van de volg nummers betreffende de betegeling van het bij de gemeentescholen nos. 1 en 5 in de Schoolstraat gelegen terrein. Punt 8 (bijl. no. 59). Met alg. stemmen wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 9 (bijl. no. 64). De heer De Bruin merkt op, dat deze zaak, waarin volgens het College de Raad niet behoefde te worden gekend, hier aan de orde komt door een adres van den Ned. Bond van Personeel in Overheidsdienst, vragende de cokesbezorging in eigen beheer te houden, waarbij belangen van het personeel der Gasfabriek zijn betrok ken; daar deze bond diens belangen heeft te behartigen, ligt inhoud en motiveering van het adres niet buiten de bevoegdheid van adressanten. Dat dezen daarbij nog enkele andere opmerkingen maken, kan men niet kwa lijk nemen. Spr. gelooft niet, dat B. en W. in dit geval de be langen van het personeel ten volle behartigen. Als spr., die behoort tot de minderheid in de Lichtcommissie, het cokesbezorgen in eigen beheer wil houden, dan is dit. afgezien van het principe, om de belangen van het per soneel te dienen. Bij aanbesteding zal het tot nu toe met de cokesbezorging belaste personeel in ontstane vaca tures worden tewerkgesteld, waardoor men echter anderen de gelegenheid ontneemt op behoorlijke arbeidsvoorwaarden een levenspositie te krijgen, wat in dezen tijd te betreuren is. Met een bezorgloon van 5J/2 ct. per H.L.. waarin ook nog ondernemerswinst moet zijn, kan geen behoor lijk loon worden gegeven, wil niet een afjakker- en uit buitingssysteem het gevolg zijn, wat de Raad niet in de hand mag werken. De ondernemer zal in zoo kort mogelijken tijd zooveel mogelijk willen bezorgen en een dergelijk systeem is niet in het belang van een goede bezorging, waarop het publiek recht heeft, omdat het er voor betaalt. B. en W. handhaven den door het publiek te betalen bezorgprijs op 10 ct., maar zou het bezorgen voortaan voor ct. per H.L. worden aan besteed, dan mag ook niet meer dan noodig is van de afnemers worden geheven; B. en W. mogen het be zorgen niet als winstobject beschouwen. Spr. gelooft niet, dat het gemeentepersoneel in het algemeen den prikkel van tariefwerk noodig heeft om tot volle arbeidsprestatie te komen. De cokesbezorging moet in eigen beheer blijven maar tegen vast loon. Hij stelt, mede namens den heer IJtsma, voor „Motie. Ondergeteekenden verzoeken B. en W. het be zorgen van de cokes van de Gasfabriek te doen ge schieden in eigen beheer. Moet daartoe het personeel van de Gasfabriek tijdelijk worden aangevuld, dan geschiedt dit met inachtneming van de geldende arbeidscontractloonen. De heer Turksma zegt, dat de heer De Bruin, even als de adressanten, sterk met vermoedens werkt. Spr. gelooft echter niet, dat bezorging door particulieren Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Woensdag 19 Mei 1937. 67 slechter zal zijn, dan in eigen beheer, omdat over het bezorgen van brandstof door de handelaren toch ook niet wordt geklaagd. Niemand mag op een dergelijke wijze insinueeren. Dat men van afjakkersysteem spreekt t.a.v. het par ticuliere bedrijf is men gewend, maar hetgeen in Over heidsdienst gebeurt, ontaardt dikwijls in het tegenover gestelde Het is een onjuiste veronderstelling, dat in de ct. bezorgloon nog ondernemerswinst moet zitten. Een ondernemer kan dit werk wel zonder winst willen uit voeren om zijn bedrijf gaande te houden. Daardoor houdt hij misschien eenige menschen aan het werk, die hij anders moest ontslaan. Als de heer De Bruin zegt, dat het publiek nu ook minder moet betalen, vergeet hij, dat bij de 5x/i ct- no9 de kosten van het opscheppen en zeven der cokes komen. Het tot nu toe gevolgde systeem van tariefwerk verandert eigenlijk niet; de aanbesteding heeft alleen niet plaats binnen, maar buiten het hek der Gasfabriek. Het algemeen belang wordt gediend door de Over heidsinstellingen niet te ver uit te breiden, en nu hier een bezuiniging wordt verkregen, welke niet tot schade van de betrokkenen is er wordt niemand ontslagen moet de Raad con amore met het voorstel van B. en W. meegaan. (De heer Muller: Ten koste van de arbei ders). Deze bezuiniging komt misschien later den ar beiders ten goede bijv. in een gunstiger tarifeering. Waar de cokesbezorging al jaren te duur is geweest, juicht spr. dit voorstel toe. De heer Van der Geest meent, dat adressanten met hun adres juist handelen. Overigens verwachte men niet, dat deze organisatie zich het terrein harer be voegdheid zal laten voorschrijven van werkgeverszijde. Moet hier weer een stuk gemeenschapsbedrijf afge broken worden Het motief, dat het particuliere bedrijf economischer werkt, is absurd; dagelijks ziet men dat dit hopeloos faalt. Een goed beheerd gemeenschaps bedrijf kan economischer werken. Is dit met de Gas fabriek niet mogelijk, dan wordt zij niet goed beheerd. Het versleten zijn van een auto is toch geen aan leiding om een gemeenschapsbedrijf uit te schakelen Als b.v. bij de Reiniging een auto is versleten, laat men het vuil toch niet door particulieren ophalen Als er groote kosten met den bezorgauto zijn ge moeid, kan een particulier voor 5% ct. per H.L. het bezorgen niet uitvoeren bij een behoorlijk loon van het personeel. Hier ligt het principiëele puntde onder nemer zal personeel nemen voor weinig loon. Wanneer men voor ct. per H.L. de voorwaarde stelt, dat de ondernemer deugdelijk materiaal en onberispelijk per- j soneel moet hebben, laat men dan tevens voorschrijven tegen onberispelijke loonen Bij bezorging door particulieren zullen de afnemers klachten hebben. De bezorgers van de fabriek weten, hoe zij het dezen naar den zin kunnen maken, wat het personeel van een ondernemer niet weet. Bovendien heeft bij particulieren steeds verwisseling van personeel plaats, waarover in de voorwaarden niet wordt ge sproken. Ook omtrent schadevergoeding bij het bezor gen is geen bepaling opgenomen. Daar het uitmeten en inpakken van de cokes aan de Gasfabriek wordt gedaan en ook de zakken aan de iabriek behooren, zal de bezuiniging alleen op het be zorgen, en miniem, zijn, omdat nu de postaanschaffen van zakken zeker zal verdubbelen. Als een ondernemer 5J^ ct. per H.L. ontvangt, be talen de afnemers dan ook een lageren bezorgprijs dan 10 ct. Anders konden de ondernemers wel eens tegen de afnemers zeggen laten wij de cokes voor jullie van de fabriek halen voor 7J/2 ct. Blijft de bezorgprijs op 10 ct., dan verkrijgt de gemeente voordeel, niet door bezuiniging, maar door uitbuiting van het personeel en van de afnemers. De heer Van der Schoot vraagt, wat de Ned. Bond van Personeel in Overheidsdienst eigenlijk met deze zaak te maken heeft. Spr. ziet in het voorstel van B en W. niets bijzonders. Dat de heer De Bruin zegt, dat dit werk door par ticulieren slecht zal worden uitgevoerd en de arbeiders zullen worden uitgebuit, toont, dat hij in deze materie niet thuis is. Hij bewijze ditZij, die hier worden ver oordeeld, hebben hun prestaties nog niet kunnen too- nen. Spr. meent, dat werk door particulieren goed kan worden uitgevoerd, met goede loonen. Zijn dan allen, die voor 5J/£ ct. hebben ingeschreven, dwazen, en men schen die hun personeel uitbuiten Dat de nieuwe bezorgers minder goed zullen voldoen, omdat zij de klanten niet kennen, snijdt geen hout. Zij leeren spoedig hoe dezen het gewend zijn en ook de arbeiders van de Gasfabriek zullen wel eens klachten hebben gehad. De heer Muller, die meent dat deze maatregel ten koste van de arbeiders gaat, vergeet, dat dit werk tot nu toe ook is aanbesteed en dat thans andere arbeiders werk krijgen. Bovendien vergete men de te verkrijgen bezuiniging niet. Men kan dezen maatregel betreuren, hij is in het belang der gemeente. De heer Wiersma behoort tot de meerderheid in de Lichtcommissie en hij c.s. zijn voor het voorstel van B. en W. Een personeelsorganisatie heeft zich niet uitsluitend op het standpunt te stellen, dat de positie harer leden in den tegenwoordigen tijd niet achteruit mag gaan er is een tijd geweest, dat ook de werknemers een stap terug moesten en zulks soms met volle overtuiging deden. Ook het personeelsbelang moet in het licht van het algemeen belang worden gezien. Spr. onderschrijft niet, dat B. en W. de belangen van het personeel in dezen niet behartigen. Behoudens den kindertoeslag, hebben zij tot nu toe steeds die belangen behoorlijk gediend. Wat betreft: eigen beheer of uitvoering door par ticulieren, sluit spr. zich bij den heer Turksma aan. Of bij uitvoering door particulieren een afjakkersysteem ontstaat en geen behoorlijke loonen worden verdiend, kan eerst in de toekomst blijken. Indien 80000 H.L. wordt vervoerd, zoodat per jaar ongeveer 3000.— wordt bespaard, dan had over de 15 jaren, dat de cokes in eigen beheer is bezorgd, 40.000.kunnen worden bespaard. Spr. had graag een verklaring van den wethouder, dat aanbesteding 3000.— voordeel per jaar beteekent. De werkloosheid, waarvan de heer De Bruin sprak, heeft niets met deze zaak te maken; men neemt het werk niet weg, doch draagt het anderen op. De heer De Bruin gelooft niet, dat het Overheids personeel een prikkel noodig heeft om tot volle werk prestatie te komen. Spr. wil wel eens weten hoeveel cokes wordt vervoerd bij aangenomen werk en hoeveel tegen gewoon dagloon. Er is nu gebleken, dat particulieren dit werk belang rijk goedkooper kunnen verrichten; dat de wethouder en de Directeur van de fabriek hebben beweerd, dat bezorging tegen dagloon nog meer zou kosten dan in tariefwerk, wijst in een bedenkelijke richting. De gemeenschapsidee van den heer Van der Geest schijnt zich te concentreeren op Overheidsbedrijven en -personeel, volgens spr. een te eng standpunt. Hij ziet de gemeenschap breeder en wil niet, dat enkelen onder bijzondere gunstige maatschappelijke omstandigheden leven, als blijkt, dat dit te duur wordt voor het algemeen. De heer Balk wil de belangen van het gemeenteper soneel niet uit het oog verliezen, maar deze toch aan het algemeen belang ondergeschikt maken. Het particuliere bedrijf is voldoende geoutilleerd om

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1937 | | pagina 2