68 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Woensdag 19 Mei 1937. dit afvalproduct, dat de gemeente eenig voordeel op levert en waarmede men den ingezetenen ter wille is, te bezorgen. Het verbaast spr.. dat hier gesproken wordt van een afjakkersysteem. De Directeur van de Gas fabriek zegt, dat per dag 400 a 500 H.L. bezorgd moet worden. Was dit, toen het in tariefwerk gebeurde, geen afjakkeren Hoeveel bezorgde men dan toen Het is immers onmogelijk, dat de bezorgers langer dan nor maal zullen moeten werken, zooals de heer Bruin meent, omdat het personeel voor het afwegen en inpakken van de cokes vasten werktijd heeft. Als het voordeel op het bezorgloon den afnemers ten goede moet komen, dan had de gemeente, toen de kosten belangrijk hooger waren, ook den bezorgprijs moeten verhoogen. Het particuliere bedrijf zal tegen 5J/2 ct. per H.L. het bezorgen zeer goed kunnen doen op voor het personeel behoorlijke voorwaarden en tegen loonen, gebaseerd op het plaatselijk loonpeil. En is zulks niet het geval, dan zijn er nog de bonden, om de be langen van de transportarbeiders te bepleiten. Verder betreft het hier geen wegneming van werk. Toen spr. hier indertijd zeide, dat aanschaffing van de Faunwagens vermindering van werk gaf, werd hem geantwoord de gemeente is toch geen werkverschaf fing. Hier wordt niemand ontslagen of geschaad, het betreft alleen een verplaatsing van arbeid, met als ge volg belangrijk financiëel voordeel. De ondernemer zal bij bezorging van 400 H.L. per dag 22.ontvangen, waarvoor 3 arbeiders en een chauffeur dienst moeten doen. Dezen hebben, evenmin als de bezorgers van de Gasfabriek, daarmede een volle dagtaak en er kan dus een kleine ondernemerswinst overblijven. Het particuliere bedrijf werkt immers zuinig en vele particulieren zoeken werkgelegenheid om het personeel aan den gang te houden. De Gasfabriek heeft jaren lang getoond, dat de be- zorgingskosten belangrijk boven de 10 ct. per H.L. kwamen; men geve nu het particuliere initiatief eens een kans. Mislukt de proef, dan eerst mag men dit systeem veroordeelen. De heer IJtsma behoort tot de minderheid in de Licht- commissie. Hij wil trachten de zaak weer tot de gewone proporties terug te brengen, daarbij uitschakelende, of het waar is, dat alle particulieren de arbeiders afjakke ren, of dat in Overheidsdienst altijd minder wordt ge werkt dan in het particuliere bedrijf. Met veronderstel lingen zij men voorzichtig Cokes is een product van de Gasfabriek, dat zij par ticulieren levert en nu zal men in het particuliere bedrijf geen firma vinden, die haar product door derden laat bezorgen. Ieder bedient nu eenmaal zijn eigen klanten het beste. Spr. kent de firma, die voortaan de cokes zal bezorgen, niet, maar men mag aannemen, dat zij niet uitsluitend voor de Gasfabriek zal rijden, hetgeen moei lijkheden kan opleveren. Bovendien zal nu personeel van derden geld voor de gemeente innen. Spr. is er van geschrokken, dat bij een gemeentebedrijf het systeem aangenomen werk wordt toegepast om de arbeidsprestatie op te voeren. Men kan iemand wel boven zijn krachten laten werken, maar het gevolg zal zijn een groot aantal ziektedagen, enz. Spr. dacht, dat het toezicht voldoende waarborgde, dat ieder voor 100 zijn best doet, zooals het behoort. Als daarbij nog een extra zweep moet worden gebruikt, deugt er iets niet bij de leiding. Dit geldt niet alleen voor de werklieden, maar voor het geheele gemeentepersoneel. Spr. wil de cokes door gemeentewerklieden voor vast loon laten bezorgen. Men weet nu wel hoeveel werk kan worden verricht; blijft iemand daar beneden, dan krijgt hij met zijn baas te doen. Zoo behoort het te zijn. Men geve dit werk dus niet uit handen, met alle ge varen van dien. De heer Terpstra meent, dat, waar de Raad den laatsten tijd tracht te bezuinigen waar het maar eenigs- zins mogelijk is, dit voorstel, dat 3000.voordeel beteekent, zonder dat iemand wordt geschaad, moet worden aangenomen. Het is niet te bewijzen, dat de bezorging door particulieren slechter zal zijn dan thans en de S. D. fractie is alleen tegen dit voorstel, omdat j zij voorstandster is van eigen beheer. Spr. c.s. zijn voor j het voorstel, omdat moet worden bezuinigd. Mislukt deze proef, dan kan men het oude systeem weer j invoeren. De heer Praamsma meent, dat het argument van den heer IJtsma, dat de Gasfabriek in navolging van het particuliere bedrijf, haar producten zelf moet bezorgen, zeer zwak is, omdat bijna iedere fabriek bij de distri butie den middenstand inschakelt. Het groote medelijden van dezen met het particuliere bedrijf treft spr. Daar wordt overigens nog wel iets anders dan een afjakkersysteem toegepast. Spr. betreurt een dergelijke argumentatie, omdat het een zeer zakelijk voorstel van B. en W. betreft. Hij is zeer voldaan, dat j B. en W. thans reeds, na de bij de begrooting gedane toezegging, dat, waar mogelijk, zou worden bezuinigd, een terrein hebben ontdekt, waar dit mogelijk is, zonder iemand te schaden. Men bedenke, dat de gemeente sedert 1922 alleen voor het bezorgen van cokes al dz 50.000.te veel heeft betaald Spr. begrijpt niet, dat men bij deze cijfers nog bezor ging door de gemeente durft voorstaan. Men veroor- deele de particulieren niet, voordat zij hebben getoond, wat zij kunnen. Een volgend jaar wil spr. nog verder gaan, omdat er nog wel meer door het vrije bedrijf kan worden verricht. Kan artikel 13 van de concept-over eenkomst niet worden gewijzigd, zoo, dat verlenging van de overeenkomst niet bij onderling goedvinden van Directeur en aannemer plaats heeft, maar de Raad daarover beslist Dan kan de Raad deze zaak nog eens bekijken, wat anders niet mogelijk is. De heer Muller betoogt, dat, als de ondernemer per dag 22.ontvangt, waarvan moet worden betaald loon aan 4 arbeiders, kosten van onderhoud en afschrij ving van den auto, enz., de arbeiders uitgebuit moeten worden, wil er ook nog iets voor den ondernemer over blijven. Het gaat hier niet om de rechten van den mid- i denstand; de uitvoerders van het werk zullen geen vol doende loon kunnen krijgen. In het chauffeurs- en transportbedrijf worden toch al de slechtste loonen be taald en binnenkort bespaart de gemeente 3000. ten koste van hen, die de cokes bezorgen. De heer Westra (weth.) antwoordt, dat uit de hef tige discussie reeds blijkt, dat het beter is dat B. en W. zaken als deze in rustiger sfeer afdoen. Volgens art. 2 j van de betreffende verordening is dan ook het beheer van de Gasfabriek aan B. en W. opgedragen. Door het adres is deze zaak hier gekomen en het voorstel is, de mededeelingen van B. en W. in dezen voor kennis geving aan te nemen. Spr. meent, dat adressanten niet terloops zooals de heer De Bruin zegt, maar in hoofdzaak zich bemoeien met dingen, welke niet op hun terrein liggen, als zij zeggen, dat h.i. het uitbesteden der cokesbezorging niet in het belang der gemeente en van een bevredigende bediening van het publiek is, al is het daarnaast juist, dat de belangen van de personeelsbonden hierbij wel in het geding komen, omdat bij bestendiging van den bestaanden toestand 4 man meer in gemeentedienst komen, maar dit is voor het gemeentepersoneel als zoo danig niet van belang. B. en W. willen het systeem van cokesbezorging thans veranderen, omdat het daarmede belaste perso neel anders te werk kan worden gesteld. Is de cokes bezorging inderdaad van zoodanig belang voor de gemeenschap, dat dit taak der gemeente is, zooals b.v. Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Woensdag 19 Mei 1937. 69 de gasvoorziening zelve? Het betreft hier een bijpro duct, dat tot 1922 in hoofdzaak aan den handel en later direct aan particulieren werd geleverd, niet omdat de brandstoffenvoorziening aan particulieren een vitaal belang was, maar omdat de gemeente de cokes kwijt moest. Waarom kan een particulier de cokes niet goed bezorgen De loonen in het expeditiebedrijf zijn lager dan bij de gemeente, maar daarom zal bij een bezorgloon van 5x/2 ct. het personeel niet afgejakkerd en uitgebuit worden, waartegen overigens de vakbonden wel zullen waken. Spr. ontkent niet, dat inderdaad een groot deel van het voordeel zijn oorzaak vindt in de lagere loonen. welke trouwens in volledige overeenstemming tusschen werkgevers en -nemers zijn vastgesteld. Blijkens de aanbesteding variëeren de inschrijvingen tot 10 ct. per H.L. Zouden de hoogere inschrijvers hun personeel zooveel meer loon betalen of minder afjakkeren Het kan toch zijn, dat een bedrijf zoo ingericht is, dat dit werk er nog precies bij kan, om de zaak rationeel te kunnen drijven en dat van 5x/2 ct. per H.L. nog een kleine ondernemerswinst overblijft, zonder het personeel af te jakkeren. Voorts waarborgen verschillende voor waarden een goede behandeling van het publiek. Dat de gemeente van de bezorging een winstobject maakt, is niet juist. Toen indertijd met 10 ct. bezorgprijs de gemeente de kosten niet geheel kon dekken, heeft zij ook niet meer geheven en nu zij goedkooper terecht kan, kan deze prijs gerust gehandhaafd blijven. Er is gesproken het cokesbezorgen in eigen beheer te houden tegen vast loon en dat zulks niet duurder zou zijn dan in tariefwerk. De opmerkingen welke daar vóór en tegen zijn gemaakt, neemt spr. niet voor zijn rekening. B. en W. beweren alleen, dat het tariefwerk de arbeidsprestatie eenigermate verhoogt. Toen spr. in 1930 de portefeuille van de Gasfabriek overnam, heeft hij deze regeling, onder wethouderschap van een S. D. getroffen, zoo gevonden. Men behoeft hem daar dus geen verwijt van te maken. Men hoede zich echter voor overdrijving naar beide zijden Spr. is overtuigd, dat, gezien alle menschelijke eigenschappen, de gemeente bij uitvoering in vast loon duurder uitkomt. Spr. dankt den heer Wiersma voor den lof aan het College voor de wijze, waarop dit de belangen van het personeel heeft gediend. De heer Praamsma gaat wel wat ver, als hij zegt, dat in de afgeloopen jaren 50.000.— had kunnen worden bespaard. Achterna praten is altijd gemakkelijk en klinkt onder bepaalde omstandigheden wel aange naam, doch laat men dit maar achterwege laten en dankbaar zijn, dat dit nu bereikt wordt. De Voorzitter stelt voor, de discussies te sluiten. Het betreft een principiëele kwestie en men overtuigt elkaar toch niet. De heer De Bruin vereenigt zich hiermede, doch meent tegenover den wethouder nog te moeten opmer ken, dat, indien deze zaak niet in den Raad was ge komen, B. en W. buiten hun bevoegdheid waren ge gaan. In art. 167 van de Gemeentewet toch staat, dat aan den Raad alle bevoegdheid behoort, die niet bij deze of eenige andere wet aan den burgemeester, of aan B. en W., is opgedragen, en volgens art. 176 kan de Raad zich de vaststelling der plannen en voorwaar den van aanbesteding der werken en leverantiën, ten behoeve der gemeente te doen, voorbehouden. Het beheer der Gasfabriek is z.i. aan B. en W., maar met veranderingen daarin moeten zij bij den Raad komen. De Voorzitter onderschrijft deze meening niet. De motie-De Bruin-IJtsma wordt met 15 tegen 12 stemmen, die van de heeren Koopal, Van der Geest, Muller, Van der Meulen, Molenaar, Botke, IJtsma, Bos, De Vries, De Bruin, Hooiring en De Boer, ver worpen. Met alg. stemmen wordt besloten het adres van den Ned. Bond van Personeel in Overheidsdienst en de in het praeadvies vervatte mededeelingen voor kennis geving aan te nemen. De heer Muller zegt, dat de S.D.A.P. fractie wil geacht worden te hebben tegengestemd. Ook de heer Van der Geest wil geacht worden te hebben tegengestemd. Hierna sluit de Voorzitter de vergadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1937 | | pagina 3