52 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Maandag 28 Maart 1938. Voortzetting der vergadering op Dinsdag 29 Maart 1938. archief te bouwen, maar de bedoeling is te trachten in samenwerking met Rijk en Provincie een oplossing te vinden. Den Minister is hieromtrent reeds geschreven. Nu men, zoolang de begrootingen 1937 en 1938 niet zijn goedgekeurd, t.a.v. allerlei onderhoudsposten on zeker is en slechts voor het allernoodigste machtiging wordt verleend, is het onmogelijk volgens een pro gramma te werken zooals vroeger. Spr. zal met den Directeur bespreken of belangrijke verbeteringen, als die van Ruiterskwartier en Nieuweburen, den Raad eerder bekend kunnen worden gemaakt. Samenwerking tusschen de verschillende bedrijven heeft reeds plaats. Zoo werkt bij vorst personeel van Gem.werken bij de Reiniging. Den heer Muller zegt spr,, dat het in de bedoeling ligt, als aan arbeiderswoningen van 3.50 a 4.— per week behoefte is, een 70-tal te bouwen en binnenkort zullen B. en W. een dergelijk plan van Gem.-werken ontvangen. Daar de particuliere bouwers daarin niet voorzien, moet de gemeente zulks doen, maar de huur zal de exploitatiekosten moeten dekken. Of elk jaar nieuwe woningen moeten worden gebouwd, kan later blijken. Te 12.15 uur nam. wordt de vergadering geschorst. Te 2 uur nam. wordt de vergadering voortgezet. Tegenwoordig 25 leden. Afwezig de heeren Van Kollem, Molenaar, Stobbe en Posthuma. De heer Westra (weth.) zegt, dat de heer Turksma B. en W. niet van de noodzaak van herziening der elec- triciteitstarieven heeft overtuigd. Mogelijk hebben zijn cijfers op een argeloozen toehoorder eenigen indruk gemaakt, in werkelijkheid stelt hij de kwestie tè simpel om in het oog van deskundigen ook maar een glimp van genade te kunnen vinden. De juiste prijs der electrische ernergie kan niet wor den vastgesteld door het aantal afgeleverde kWu op het totaal ontvangen bedrag te deelen. Niet elke kWu heeft denzelfden kostprijs en kan denzelfden prijs op brengen. De verkoopprijs wordt beheerscht door het feit, dat de inkoopprijs wordt bepaald, deels naar het aantal ingekochte kWu, deels door het hoogste gelijk tijdig afgenomen vermogen en ten tweede door het ge bruik, dat er van wordt gemaakt. Eerstgenoemde fac tor heeft ten gevolge, dat bij den verkoopprijs rekening moet worden gehouden met den bedrijfsduur, gedurende welken een bepaald aantal kWu wordt afgenomen hoe langer de bedrijfsduur, hoe goedkooper kan worden geleverd. De bedrijven met alleen avondverlichting hebben een veel korteren bedrijfsduur, dan die welke den geheelen dag stroom gebruiken. Het tegenwoordige piektarief is daarop ingesteld. De groote prijsverschillen voor de geleverde energie worden evenwel veroorzaakt, doordat de waarde wordt bepaald door het gebruik. Hier moet dus rekening worden gehouden met de vraag, tegen welken prijs de electrische energie door een andere energiebron zou kunnen worden vervangen. De heer Turksma sprak smalend van de getolereerde machtspositie van enkelen; in werkelijkheid gaat het over de toepassing van een juist beginsel, waardoor het mogelijk wordt de toepassing van electrische energie tot het uiterste op te voeren, tot voordeel van het ge heel, speciaal van hen, die tegen hoogere, maar daarom niet tè hooge, tarieven stroom afnemen. De groote af nemers stellen het bedrijf in staat om de kleine te be dienen tegen prijzen, welke tegenover de inkoopprijzen hoog schijnen, maar laag zijn. Bestaat inderdaad de noodzakelijkheid van een win keltarief en worden de winkeliers onbillijk behandeld Uit een onderzoek is gebleken, dat er geen plaats in ons land is, waar de tarieven gunstiger zijn dan hier en dikwijls worden inlichtingen gevraagd over ons piektarief. Spr. twijfelt niet aan de goede bedoeling van den heer Turksma, maar men onderscheide, of het gaat over een zware, sterk gevoelde, belasting van den mid denstand of over een opgezette actie tot meerdere eer en glorie van een bepaalde organisatie. Opvallend is, dat van ruim 1000 winkeliers 500 over enkeltarief stroom betrekken en zelfs geen moeite doen na te gaan of zij niet van een voordeeliger tarief kun nen profiteeren. En van de 500, die wel piektarief heb ben, halen velen er niet uit wat er in zit. Als deze win keliers worden uitgenoodigd zich te organiseeren, geven slechts weinigen hieraan gevolg en op een vergadering ter bespreking van tariefverlaging komen er 10 of 20! Zelfs zijn de bestuursleden slecht op de hoogte en men wist bijv. niets van de vrije piekgrenskeuze, welke gelijk met de tariefsverlaging voor vastrecht en inkrimping van den spertijd is ingevoerd, waardoor de winkeliers 2050 kunnen besparen. In een adres van den Kon. Ned. Middenstandsbond aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal staat, dat de firma C. en A. Brennink- meijer te Leeuwarden, welke voornemens was zelf elec- triciteit op te wekken, thans een tariefsverlaging heeft gekregen van 2000.Dit is echter fantasie, want genoemde firma produceert zelf haar energie. Thans stelt de heer Turksma een prijsverlaging van 15 voor de winkeliers, geen speciaal tarief hebbende, voor, terwijl men van veel belangrijker prijsverlagingen eenvoudig geen notitie neemt. Dit voorstel moet worden afgewezen, omdat B. en W. niet kunnen aanvaarden, dat ondeskundig in de structuur der tarieven wordt ingegrepen. En waar blijft men, als prijsverlaging per groep, voor winkeliers, groote gezinnen, den kleinen man, groote en kleine industrie, enz. wordt toegepast Vergelijkt men den prijs, dien de kleine winkelier be taalt, nu eens niet met dien welke grootgebruikers met langen bedrijfsduur betalen, maar met dien, welke voor een andere energiebron zou moeten worden betaald, dan kan in dezen niet van onbillijkheid worden gesproken. Vast staat, dat alle winst boven 250.000.den ver bruikers ten goede komt, maar hoe dat in de verschil lende tarieven tot uiting moet komen, kan alleen door nauwgezette, deskundige, berekening worden vastge steld, en de tarieven moeten niet worden afgestemd op kortzichtige wenschen van bepaalde groepen, maar op het algemeen belang, dat ten slotte het belang der groe pen impliceert. Daarnaast moet de geheele electriciteits- voorziening tot het grootst mogelijk nuttige effect wor den opgevoerd. Nagegaan zal worden of het ruimte tarief ook voor winkelgebruik dienstbaar is te maken, en overwogen wordt iemand van het personeel met de acquisitie te belasten, waardoor echter uitbreiding van het personeel niet zal uitblijven. Dat de straatverlichting zou parasiteeren op de win kelverlichting, is onjuist, omdat de gemeente de voor naamste winkelstraten uitstekend verlicht. Aan het antwoord op vraag 91 van het Sectieverslag kan spr. weinig toevoegen. De boekingen van ziekte en verlofgelden in de begrooting en rekening geschieden aldus om bedrijfstechnische redenen. De Directeur zegt hieromtrent,,De ziekte- en verlofgelden worden onder „loonen" ten laste van de betreffende posten in de be grootingen en de bedrijfsrekeningen gebracht. Wanneer verlangd wordt, deze gelden in de begrootingen te noemen zou, wat de ziektegelden betreft, b.v. het ge middelde van de twee jaren, voorafgaande aan dat, waarin de begrooting wordt opgemaakt, kunnen worden geraamd en voor verlofgelden een bedrag, verband houdende met de personeelsbezetting. Deze bedragen moeten in de bedrijfsrekeningen ten laste van de posten worden gebracht, waarmede zij verband houden, daar zulks voor de kostprijscalculatie noodzakelijk is." De heer Balk merkte, sprekende over een gezinstarief voor gas, terecht op, dat de politieke verhoudingen hier niet gunstig zijn voor invoering van een dergelijk tarief. Het ten vorige jare ingevoerde getrapte tarief geeft echter bij gebruik van eenige beteekenis zoo n lagen Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Maandag 28 Maart 1938. 53 Voortzetting der vergadering op Dinsdag 29 Maart 1938. prijs, ook voor het groote gezin, dat dit een vergelijking met het gezinstarief in andere plaatsen glansrijk door staat. Over een gezinstarief voor electriciteit heeft de heer Balk wijselijk gezwegen het gebruik voor huis houdelijke doeleinden is te gering om belangrijk voor deel voor de groote gezinnen te kunnen beteekenen. Dat er dan meer, dan minder gasolie wordt gebruikt, ontstaat doordat de kwaliteit van de steenkolen niet steeds gelijk is, en door toevoeging van meer of minder watergas met gasolie het calorisch effect zooveel moge lijk stabiel wordt gehouden. De hoeveelheid gebruikte gasolie is dus inderdaad van invloed op de hoedanigheid van het gas. Naar de bezetting van het personeel van den dienst van Sociale Zaken heeft de Regeering onlangs een on derzoek ingesteld, waarbij is gebleken, dat dit personeel zoodanig overbelast is, dat uitbreiding in verband met bepaalde administratieve eischen niet kan uitblijven. De vergelijking met Zwolle laat spr. voor wat ze is. Aan de vrije artsenkeuze zullen B. en W. aandacht schenken. De ervaringen van den dienst van Soc. Zaken t.a.v. de bestaande regeling zijn echter niet zoo veront rustend, als men uit het betoog van den heer Balk zou kunnen concludeeren. T.a.v. het Kanalenplan meent het College, dat aan sluiting aan het kanaal in elk geval verzekerd moet zijn en een minderheid meent, dat zulks bij een kanaal ten Zuiden alleen het geval zal zijn bij grenswijziging der gemeente, terwijl bij het tracé ten Noorden Leeuwarden in elk geval aan het kanaal komt te liggen. Wellicht ware een kanaal door Leeuwarden het meest verkieslijk, ook met het oog op de te moderniseeren bruggen, maar de Kanalendienst zal daartegen wel technische bezwaren hebben. Mevrouw BuismanBlok Wijbrandi zegt, wat de subsidieering van het bijzonder bewaarschoolonderwijs betreft, dat B. en W. liever hadden gezien, dat het bij het principe was gebleven en geen subsidie was ge vraagd. In 1933 besloot de Raad met alg. stemmen geen sub sidie aan het Herv. bewaarschoolonderwijs te geven op grond van den slechten financiëelen toestand der gemeente, evenmin als in 1937 t.a.v. het Chr. bewaar schoolonderwijs. Daarna hebben de heeren Algera en Feitsma voorgesteld het Chr. bewaarschoolonderwijs een deel van de totaal voor het bewaarschoolonderwijs uitgetrokken gelden te geven. Het voor het openbaar bewaarschoolonderwijs uitgetrokken bedrag en het sub sidie aan de R.K. bewaarschool is echter reeds zooveel ingekrompen, dat van verdere verdeeling geen sprake kan zijn. De voorstellers vragen nu subsidie boven het geen de gemeente reeds voor het bewaarschoolonder wijs uitgeeft en meenen, dat dit kan worden toegestaan, omdat de Raad ook had besloten den cursus tot oplei ding van leerkrachten bij het N.O. te subsidieeren. Deze had echter dien cursus noodig geoordeeld en dat is heel iets anders. Het betreft hier het geven van een nieuw subsidie en spr. kan zich niet voorstellen, dat, waar hoogere instanties bovengenoemden cursus niet hebben goedgekeurd op grond van de financiëele omstandig heden der gemeente, zij dit nieuwe subsidie wel zullen goedkeuren. De grond, waarop in 1933 en 1937 het sub sidie aan het bijzonder bewaarschoolonderwijs werd afgewezen, n.l. de financiëele omstandigheden, is niet gewijzigd. Op gezag van hoogere instanties zijn de salarissen van het bewaarschoolpersoneel wederom verlaagd en zijn perspectief-bezuinigingen ingevoerd. Geeft men nu een nieuw subsidie, dan komt men echter tot perspectiefuitgaven, wat niet te accepteeren is. Im mers, wordt vandaag het Chr. bewaarschoolonderwijs gesubsidieerd, dan wordt voor een morgen opgerichte school ook subsidie gevraagd. Indertijd was met Ged. St. afgesproken den cursus voor opleiding van bewaar schoolonderwijzeressen te laten uitsterven, omdat deze toch geen betrekking konden krijgen. Sindsdien is echter veel veranderd. De meisjes, die hier een buiten gewoon goede opleiding krijgen voor een specifiek vrou welijk beroep, hebben alle een betrekking gekregen bij het bewaarschoolonderwijs of bij particulieren, zoodat aan verschillende scholen zelfs geen volontairs meer aanwezig zijn. Vanwege de bezuiniging is het aantal leerlingen op de bewaarscholen verhoogd tot 45 per klas en waar het hier geen klassikaal onderwijs betreft, zooals bij het l.o., maar 45 kleine kinderen persoonlijk bezig moeten worden gehouden, kan dit alleen, als de onderwijzeres hulp van een volontair heeft. Zonder dezen zou het onderwijs zeker op lager peil komen. Daartoe zal niemand willen medewerken, ook niet van de rechterzijde, waar men gelukkig tot geheel andere inzichten t.a.v. het bewaarschoolonderwijs komt. De bewaarschoolcursus kost de gemeente weinig, omdat er veel buitenleerlingen op zijn, waarvoor de gemeenten bijdragen, is nuttig en in het Noorden de eenige. Steeds worden er inlichtingen omtrent den cursus gevraagd door meisjes, die dezen graag willen volgen. Het zou een verlies beteekenen, als deze cursus werd opgeheven. Daar centrale verwarming in het gymnasium zeer noodig was, werd daarvoor een post geraamd. Later bleek door den nieuwen toevloed van leerlingen, dat deze niet meer geborgen konden worden zelfs biblio theek en curatorenkamer moesten als leslokaal worden gebruikt. Verbouwing van het gymnasium is dus nood zakelijk en de centrale verwarming wordt natuurlijk niet aangelegd als tot geheele verbouwing wordt overge gaan; dan zal deze aanleg met den verbouw geschieden. De heer Botke (weth.) had, gezien de duidelijke ant woorden op het Sectieverslag, gedacht, dat haast onmid dellijk tot behandeling van de posten had kunnen wor den overgegaan. Dit is wel anders uitgekomen. Het verheugt spr., dat Rechts heeft begrepen, dat 1937 voor B. en W. een moeilijk jaar is geweest en dat deze er tegen op zagen weer zoo n jaar tegemoet te gaan. Daarom meenden B. en W. eerst niet den for- meelen weg te moeten gaan. Dat het moeilijk moet zijn geweest deze begrooting samen te stellen, zooals is er kend, is inderdaad waar, omdat de betreffende stukken zoo laat binnenkwamen. En de toestand wordt nog moeilijker, doordat vermoedelijk slechts op 190.000. bijdrage mag worden gerekend, terwijl 410.000. noodig is. Zooals gezegd, berust deze bijdrage op geen enkele norm, behoeft dus niet als vaststaand te worden beschouwd, en noch B. en W., noch de Raad kunnen het verschil ad ruim 200.000.overbruggen. De heer Feitsma wees er op vroeger reeds vele bezuinigings voorstellen te hebben gedaan, welke zijn verworpen, maar al waren die aangenomen, het tekort zou wellicht niet geringer zijn. Het eenige gevolg was dan geweest, dat Leeuwarden enkele nuttige instellingen minder had gehad, waarmede de stad niet zou zijn gebaat. Nu zeggen de heeren Feitsma c.s. wel, dat men tot overeen stemming moet komen, maar hoe? Veel kan niet meer worden bezuinigd, dus moet de toenadering van hoogere instanties komen. Behoudens kleinigheden zijn ditmaal geen bezuinigingsobjecten meer aangewezen, waarin ligt besloten, dat B. en W. de zaken altijd zuinig hebben beheerd, maar niet tè zuinig, waardoor de vitale belan gen zouden zijn geschaad. Spr. heeft niet ondervonden, dat de kastijdende hand zacht is, wèl dat zij het vorige jaar zeer lastig was. De heer Algera zegtwij moeten geen conflict met de Commissie, maar als een hoogere instantie van mee ning verschilt met een nog hoogere, dan kan de ge meente gerust een conflict met de laatste instantie aan vaarden. Ook meent hij, dat het toezicht van bovenaf niet te streng is, maar als Leeuwarden thans niet meer dan 190.000.krijgt en het tekort niet op den Kapi- taaldienst mag boeken, noemt spr. dat toezicht te streng. (De heer Algera: Ik heb het in het algemeen bedoeld.)

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1938 | | pagina 11