72 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Maandag 28 Maart 1938. Voortzetting der vergadering op Woensdag 30 Maart 1938. als anderen opkomen voor de werkloozen, schippers e.d. De maatschappij toch bestaat uit verschillende groepen en het belang van de winkeliers is ook een maatschap pelijk belang. Met alle appreciatie voor de kennis van den Voor zitter, meent spr. toch, dat deze, toen hij zeide, dat de winkeliers niet van het speciale tarief gebruik maakten, terwijl zij zulks zouden kunnen, blijk gaf niet op de hoogte te zijn, want het speciaal-tarief loopt van een bepaalde hoeveelheid af, waar verschillende winkeliers niet aan toe komen. (De Voorzitter: U hebt wel ge hoord hoe nonchalant ze hierin zijn.) Spr. is overtuigd, dat, als de winkeliersorganisaties meer van zich hadden laten hooren, zij in een betere positie zouden zijn ge weest dan thans. Spr. handhaaft zijn voorstel, omdat dan de kleine verbruikers boven 500 kWu een lager tarief krijgen. Het hier bestaande onderscheid tusschen hen, die door een speciaal tarief een zeer lagen prijs betalen en de groote tusschengroep, die driemaal den kostprijs betaalt, heeft spr. aanleiding gegeven te trach ten deze onbillijkheid op te heffen. Den heer De Bruin verbaast het, dat de heer Turksma dit voorstel zoo rauwelings doet. Er is hier dezer dagen betoogd, in verband met de algemeene landspolitiek, dat ook de constructieve wel- vaartspolitiek ons er niet zou hebben gebracht en men heeft daarbij vergelijkingen getroffen met andere lan den, doch vergat daarbij naar de Noordelijke landen te zien. De bezuinigings- en aanpassingspolitiek in ons land, de laatste jaren gevoerd, heeft ons ook niet uit de misère geholpen. Een constructieve welvaartspolitiek had de koopkracht der massa veel verbeterd, waarbij dus de middenstand zeer veel belang had gehad. Al gaat het den middenstand niet rooskleurig, toch bevreemdt spr. het voorstel-Turksma. Blijkens de over gelegde grafieken is het aantal winkeliers, wier verbruik uitgaat boven 500 kWu, afgenomen over enkel-, dubbel en piektarief, 429, voor wie de heer Turksma een lans breekt. Doch daarnaast zijn er nog 598 winkeliers, die minder dan 500 kWu afnemen, over wie het voorstel niet spreekt. Spr. heeft nog nooit begrepen, waar nu eigenlijk het begrip middenstand begint en eindigt. Be doelt de heer Turksma, dat men bij een gebruik van 500 kWu tot den middenstand behoort en bij minder gebruik niet Spr. sluit zich bij den heer IJtsma aan, dat een lid van de Lichtcomm. niet plompverloren zoo n voorstel in den Raad moet brengen. Het voorstel brengt een vermindering van inkomsten mee van 20.000.-. Te bespreken ware, of dit allen winkeliers ten goede moet komen, of alleen een kleine groep. Spr. meent, dat zoo n ingrijpend voorstel eerst in de Lichtcomm. en dan door B. en W. grondig moet worden behandeld. Hij geeft den heer Turksma in over weging het voorstel in te trekken en van zijn recht als commissielid gebruik te maken door die zaak daar te bespreken, waar men haar aan alle kanten kan bekijken. Dan kan de Commissie eventueel met een voorstel komen. De heer Algera zegt, dat een vergelijking van de Scandinavische landen met Nederland mank gaat. In Zweden b.v. is een groote uitvoer geweest van krijgs- benoodigdheden. Dat land kan concurreeren, omdat het salarispeil er veel lager is dan in Nederland. De Ned. arbeider zou niet graag willen ruilen met den Zweed- schen. Wat hier reeds lang is gedaan, moet in Zweden nog worden begonnen; de woningtoestand b.v. is veel slechter dan hier. De aanpassingspolitiek brengt ons niet uit de misère, zegt de heer De Bruin; de constructieve welvaartspoli tiek doet het zeker niet. De toestand moet internationaal worden opgelost. Inderdaad heeft de middenstand veel te lijden van de geringe koopkracht van het publiek. Spr. wijst er op. dat de koopkracht op het platteland verbeterd is door de maatregelen der Regeering. Men zende een circulaire rond om de stroomgebrui- kers te wijzen op de diverse tarieven. Wel wordt op aanvraag iemand beschikbaar gesteld voor inlichtingen, doch daarnaast acht spr. een circulaire wenschelijk. Aan de hand daarvan kunnen de gebruikers zelf na gaan, of zij door verandering van tarief kunnen be zuinigen. De heer IJtsma wijst den heer Algera op het lezens waardige boek van diens partijgenoot P. S. Gerbrandy, die strijdt voor nieuwe maatschappelijke voorwaarden en zegt, dat geen enkel land een dorado is. (De heer Algera: Dat boek is 15 jaar oud.) Spr. vindt 15 jaar niet zoo lang en z.i. is er veel waardevols uit dit werk te putten. In het voorstel-Turksma komt tot uiting de armoede van een bepaalde groep en wil Rechts nu zeggen, dat deze menschen het niet zoo slecht hebben? (De heer Algera: Dat heb ik niet gezegd.) Als de Regeeringspolitiek zoo goed is, zou de heer Algera zulks moeten kunnen zeggen. Het is echter on juist incidenteel met dit voorstel te komen, omdat b.v. kan blijken, dat 10 voor deze groep te weinig is. Spr. heeft ook de grafieken bestudeerd en gelooft, dat voor deze menschen iets gedaan zal moeten worden, maar waarom zich thans vast te leggen? (De heer Turksma: Men kan toch een begin maken.) Spr. acht het beter in de Comm. nauwkeurig onder oogen te zien, hoe alle groepen het voordeeligst van electriciteit kunnen worden voorzien en dan de plannen uit te werken. De heer Westra (weth.) heeft gisteren, toen hij be zwaren tegen een bepaalde handelwijze van de midden standsorganisatie naar voren bracht, niet één bepaalde organisatie bedoeld, maar ,,de" middenstandsorganisatie in haar geheel. Spr. heeft ook niet willen zeggen, dat er geen plaats in Nederland is, waar de gemiddelde prijs voor win keliers lager is dan hier, maar dat er geen plaats is waar een speciaal tarief is, dat den winkeliers voordeelen biedt boven de tarieven hier. Het is waarschijnlijk, dat de gemiddelde prijs, welken de winkeliers in Den Haag betalen, lager is dan hier, omdat de totale afname daar belangrijk grooter is, o.a. door de trams. Opvallend is echter, dat spr. uit Rijswijk, dat stroom van Den Haag, Delft of Rotterdam kan betrekken, inlichtingen zijn gevraagd over ons piektarief, omdat dat een groot voordeel gaf boven de tarieven daar. De tarieven hier zijn dus nog zoo gek niet en de heer Turksma heeft niet aangetoond, dat de winkeltarieven in andere plaatsen gunstiger zijn dan hier. Voorts heeft spr. aangetoond dat, indien de groot industrie de stroom niet tegen lagen prijs wordt gele verd, er geen sprake van kan zijn, dat de winkelier stroom kan betrekken tegen den prijs, welken hij thans betaalt. Dan moest hij misschien 40 ct. per kWu betalen. De heer Turksma meent, dat niet moet worden ge vraagd, waarvoor de stroom wordt gebruikt, maar hij doet zulks zelf door voor een bepaalde groep een prijs verlaging voor te stellen. Dat deze groep echter minder zou betalen is onjuist, omdat de tarieven op een bepaalde afname zijn gebaseerd. De meeste tarieven zijn geba seerd op een bepaald vast recht en op een bepaalden prijs per kWu. Alles wordt in aanmerking genomen, o.a. hoeveel in spertijd wordt afgenomen, en daarom zou dit voorstel een geheel verkeerd element in de prijs- calculatie brengen. Eenige maanden geleden heeft een kerkelijke instelling verzocht ten behoeve van haar kerk goedkoopen stroom beschikbaar te stellen, maar ook dat is niet toegestaan. Het is voor den middenstand overigens gelukkig, dat Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Maandag 28 Maart 1938. 73 Voortzetting der vergadering op Woensdag 30 Maart 1938. één uit zijn midden wethouder van het bedrijf is, terwijl een ander lid van de Lichtcomm. is en laten de winke liers dan vertrouwen, dat op hun belangen wordt gelet. Natuurlijk kan spr., als wethouder, niet alleen de be langen van een bepaalde groep behartigen, maar hij kan zorgen, dat die belangen niet in het gedrang komen. Dit is trouwens ook plicht van het gemeentebestuur en de middenstand behoeft daarvoor zeker niet te vreezen. Daarvoor wordt in de Lichtcomm. voldoende gewaakt. Alle winst boven 250.000.moet den gebruikers ten goede komen, en daarom geeft spr. den heer Turk sma in overweging nadere voorstellen af te wachten. In samenwerking met de Lichtcomm. zal worden ge streefd naar zoo laag mogelijke tarieven voor alle be volkingsgroepen, dus ook voor den middenstand. Den heer Algera zegt spr., dat B. en W. zullen over wegen, hoe het publiek het beste kan worden voorge licht. De Voorzitter vindt het voorstel zeer onvolledig. Er wordt gesproken van winkeliers, die geen speciaal tarief hebben, maar het is de vraag, of zij niet zoo n tarief kunnen krijgen. Is voorts de verlaging alleen bedoeld voor de winkelverlichting, of ook voor het woonhuis van den winkelier De heer Turksma betoogt, dat hij dit voorstel niet rauwelings heeft gedaan. Hij heeft er reeds jaren over gesproken en de wethouder zeide indertijd, dat het geld voor een dergelijk voorstel aanwezig was. Als middenstand beschouwt spr. de handeldrijvenden, winkeliers, enz. en de kleine zelfstandige nijverheids lieden, dus de dragers van het ondernemersrisico, die dat risico zelf aanvaarden en die men niet kan rekenen tot hen, die tot de arbeidersklasse behooren. Ook onder betere tijdsomstandigheden dan tegen woordig is het steeds spr.'s bezwaar geweest, dat zij, die in de noodzakelijkheid verkeeren méér licht te ge bruiken, hier onnoodig zwaar worden belast. En daar wel aan de groote bedrijven voordeel wordt geboden in den vorm van speciale tarieven, geeft men dezen een voorsprong om te concurreeren tegen de kleine midden- standsbedrijven, wat dezen laatsten schade oplevert. Spr. meent, dat verschillende Raadsleden niet geheel afkeerig zijn van tariefsverlaging voor de groep, die tegenwoordig de klappen krijgt. Spr. wil vertrouwen in hen hebben en in het college, en in de hoop, dat t.z.t. aan deze materie de volle aandacht zal worden besteed en aan den middenstand de voordeelen zullen worden gegeven, welke deze noodig heeft, trekt spr. zijn voor stel (III) in. Na vaststelling van de volgnos. van Baten en Lasten, Kapitaalsinkomsten en -Uitgaven, wordt de begrooting met alg. stemmen onveranderd vastgesteld. De ontwerp-begrooting van de GEMEENTEREI- NIGING wordt, na vaststelling van de volgnos. van Baten en Lasten, Kapitaalsinkomsten en -Uitgaven, met alg. stemmen onveranderd vastgesteld. Aan de orde is de ontwerp-begrooting van het OPENBAAR SLACHTHUIS. Gewone dienst. Lasten. Volgno. 21. Electriciteitsverbruik f 3.480. De heer Turksma meent, dat wegens de groote kwan titeit af te nemen electriciteit, het Slachthuis in aanmer king komt voor prijsverlaging. Natuurlijk komt, wat de gemeente aan den eenen kant hiervoor uitgeeft, aan den anderen kant weer binnen, doch voor een zuivere be- drijfspolitiek is het noodig, afgezien of het voordeel of geen voordeel biedt, dezen inkoop zoo zuiver mogelijk op te zetten, ook voor een juist overzicht van de winst. De heer Botke (weth.) antwoordt, dat deze kwestie ook in de Slachthuiscommissie is besproken, die B. en W. heeft verzocht deze zaak onder oogen te zien. Zij zullen dit doen. Volgnos. 2136 worden onveranderd vastgesteld. Volgno. 37. Salarissenf 17.710.50. De heer Wiersma betoogt, dat op dezen post 25. is uitgetrokken voor de Raadscommissie. Spr. vermoedt echter, dat die wel bedoeld zullen zijn voor den ambte naar, die als administratieve hulp aan de commissie is toegevoegd. Aangezien ook de Markt- en Havendienst onder deze commissie ressorteert, zal op die begrooting ook wel minstens 25.voor dit doel zijn uitgetrokken. Spr. c.s. gaan niet accoord met de vergoedingen voor administratieve hulp van de diverse commissies, welke vergoedingen B. en W. vooralsnog wenschen te hand haven. Zij meenen, evenals hoogere instanties, dat die afgeschaft moeten worden en dat de boekhouders van de verschillende bedrijven ambtshalve als administra tieve hulp moeten optreden, in wier lijn het meer ligt, dan in die van ambtenaren van het stadhuis. De Voorzitter zegt, dat B. en W. hebben toegezegd, bij aanwijzing van nieuwe bijstandsambtenaren een andere regeling te zullen treffen. B. en W. hadden echter bezwaar den ambtenaren de vergoeding, welke zij jaren lang hebben gehad en waar zij dus geheel op zijn ingesteld, af te nemen, te meer, waar ook de sala rissen niet onbelangrijk zijn verlaagd. Als overgangs maatregel zijn de vergoedingen boven 100.tot 100.teruggebracht. Volgnos. 3735 worden onveranderd vastgesteld. Na vaststelling van de volgnos. van de Baten en van de Kapitaalsinkomsten en -Uitgaven wordt de begroo ting met alg. stemmen onveranderd vastgesteld. Te 5.05 uur nam. wordt de vergadering geschorst. Te 8 uur nam. wordt de vergadering voortgezet. Afwezig de heeren Molenaar, Van Kollem en Post- huma. Aan de orde is de GEMEENTEBEGROOTING, zooals die bij Nota van wijzigingen is gewijzigd. Wordt overgegaan tot artikelsgewijze behandeling. Aan de orde zijn de Uitgaven. Volgnos. 195—205 worden onveranderd vastgesteld. Volgno. 206. Jaarwedden van de ambtenaren enz. ter gemeentesecretarie, enzf 78.000 Hierbij is aan de orde het voorstel-Wiersma-Feitsma (VIII) om dezen post met 200.te verlagen, welk voorstel wordt ingetrokken. Volgnos. 206—208 worden onveranderd vastgesteld. Volgno. 209. Druk- en bindwerk f 10.600. Volgno. 210. Onderhouden en schoonhouden van de Secretarie, enzf 5.514. Den heer Bos bevredigt het antwoord in de Mem. van

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1938 | | pagina 21