96 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Woensdag 1 Juni 1938. Als die wijziging werkelijk noodzakelijk is, brenge men haar zoo spoedig mogelijk aan, omdat leegstaan van woningen schadelijk is. De heer De Boer (weth.) zegt, dat kortgeleden al enkele panden aan Berlikumermarkt en Ossekop voor een jaar zijn verhuurd. Betreffende de straatverbreeding ter plaatse zullen tijdig, voor het jaar om is, plannen bij den Raad aanhangig worden gemaakt. Met alg. stemmen wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 7 (bijl. no. 76). De heer Buiël zegt, dat in art. 1 van de overeenkomst wordt genoemd de categorie aan de gemeente toebe- hoorende en door haar beheerde diensten en bedrijven. Verstaat men daar eigenlijk alles onder? Het Stads- verzorgingshuis b.v. hoort dat onder Soc. Zaken En hoort de politie er ook onder De Voorzitter: De politie wordt gerekend tot den algemeenen dienst der gemeente; het Stadsverzorgings- huis onder Maatsch. Hulpbetoon. De heer Buiël vindt, dat een en ander niet duidelijk uitkomt en het is misschien beter zulks te verduidelijken. Als het op uitbetalen zou aankomen, twijfelt men mis schien het uit te betalen of niet. De Voorzitter: Men moet beginnen met de menschen te vertrouwen. De heer Buiël: Dat komt wel eens verkeerd uit. Het Stadsverzorgingshuis behoort bij Maatsch. Hulpbetoon, maar daar staat het niet bij. Het Hoofd van den Lucht beschermingsdienst zou eigenlijk bij de categorie, ge noemd in art. 2, behooren, en hoe is het met het Nieuwe Stads Weeshuis? De Voorzitter: Het is niet noodig het Stadsverzor gingshuis er apart bij op te nemen. In art. 2 worden de niet gemeentelijke diensten ge noemd. Het Nieuwe Stads Weeshuis is als gemeentelijk te beschouwen. De heer Buiël vindt het bedrag, waarvoor verzekerd is, vrij laag. Het is het minimum volgens het reglement. De Voorzitter: Het bedrag is berekend volgens het reglement der F.O.G. en steunt op het inwonertal. Leeuwarden is verzekerd tot 43.000.per fraude geval, wat hoog genoeg is; wil men tot een hooger bedrag verzekeren, dan moet er meer premie worden betaald. De heer Buiël: Het risico waarvoor de gemeente tot nu toe was verzekerd, was hooger dan 43.000. Spr. laat het aan B. en W. over, doch geeft in over weging artt. 1 en 2 zuiver te redigeeren en voorts acht hij het verzekerde bedrag feitelijk te laag. Met alg. stemmen wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punten 8 en 8a (bijl. nos. 68 en 79). Met alg. stemmen wordt besloten overeenkomstig de voor stellen van B. en W. Punt 9 (bijl. no. 69). De heer Turksma loopt niet warm voor gemeentelijke woningexploitatie, gezien de vele verliezen, welke de gemeente daardoor de laatste jaren heeft geleden. Spr. heeft inlichtingen gevraagd bij Gem.werken, welke hem zijn verstrekt, behalve een lijst van de woningaanvra- gen, die hij had gevraagd om de aanvragen op het oogenblik te vergelijken met die van de overgelegde lijst van 22 Januari. Op de vraag, waarom het zoo lang duurde voor hij dat lijstje kreeg, werd hem geantwoord, dat de wethouder in de vergadering wel zou antwoorden en hij vooraf geen inlichtingen daaromtrent kon krijgen. Spr. is belangstellend naar het antwoord. Spr. vindt de exploitatie zeer nauw opgezet; tegen vallers zouden weer verlies beteekenen. Het is de bedoeling woningen voor de minst gesitu eerden te bouwen, maar dan is de huur te hoog. Aan woningen in een huurprijs van plm. 3.is meer behoefte. Natuurlijk kunnen particulieren deze niet bouwen, omdat zij met andere factoren hebben te reke nen, o.a. met een hoogeren rentestandaard. Zij zouden 6 erfpacht moeten betalen, terwijl de gemeente met 3J/2 rekent. De opmerkingen tegenover de particu liere bouwers zijn dan ook niet houdbaar. In Huizum bouwen particulieren wel huizen a 3.50. Voorts is niets gerekend voor leegstaan, wat een particulier wel moet doen. Als de gemeente verlies heeft, zijn de par ticulieren evenwel goed genoeg het in den vorm van belastingen weer op te brengen De Adm. van het Won.bedrijf wijst er op, dat eigen lijk 375 woningen onbewoonbaar moesten worden ver klaard, maar voor de menschen, die daaruit komen, zijn deze huizen te duur; men moet echter voor hen zooveel mogelijk betere woningen trachten te krijgen. (De heer Van der Meulen: Opschuiving.) Deze woningen zouden speciaal zijn voor hen, die te duur wonen, maar wie beoordeelt dat en hoe wordt daarop controle uitgeoefend In de practijk zullen zich verrassingen voordoen en ook bij een opschuivings systeem moet de controle intensief zijn. Als er veel vraag naar dergelijke woningen is zooals thans mede veroorzaakt door de stopzetting van straataanleg is het niet moeilijk de geschiktste menschen te kiezen, maar hoe, als de vraag minder wordt Goedkoope woningen is de bedoeling, maar voor een gezin met 14.tot 18.inkomen zijn ze te duur en deze menschen zouden met een huurtoeslagbon te helpen zijn. Is de grondwaarde ad 6.— per m2 berekend naar de erfpachtswaarde en kan de weth. van Fin. verze keren. dat voor 50 jaar een leening tegen 3x/i te krijgen is Bestaat geen zekerheid daarover, dan komt de exploitatierekening op losse schroeven. Spr. erkent de sociale taak der gemeente t.a.v. de volkshuisvesting, maar schenkt ook aandacht aan het gemeentebelang en meent, dat, als men geen nauwkeurige berekening maakt waarin het risico voor de gemeente is verwerkt, de Raad niet geheel verantwoord is. De heer Van der Schoot gelooft, dat particulieren dezen bouw zouden kunnen uitvoeren, als men hun de concessies verleende, welke de gemeente zichzelf toe staat. De bedoeling is te voorzien in den toestand, dat velen een te duur huis bewonen. Voor deze woningen is een huur van gemiddeld 3.85 genoemd, maar hoe varieeren de huren Spr. gelooft, dat er meer behoefte is aan woningen in den prijs van 3.en vraagt of deze woningen niet goedkooper kunnen worden door ze op het achterterrein te bouwen en het voorterrein anders in erfpacht uit te geven, of daar duurdere wo ningen te bouwen. Als de bouw meevalt, worden de huren dan verlaagd? De heer Posthuma verheugt er zich over, dat er nieuwe arbeiderswoningen komen, waaraan ernstig be hoefte is. De woningen komen aan een hoofdweg, zegt de heer Van der Schoot. Ook dergelijke woningen mogen wel aan een behoorlijke straat komen, al is het hier bovendien geen hoofdweg. Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Woensdag 1 Juni 1938. 97 In de sectievergadering heeft spr. wederom bespro ken, dat de gemeente zoo n hooge erfpacht heft6 kan men eigenlijk geen behoorlijke rente meer noemen. Spr. dringt ernstig op verlaging aan. In dit voorstel wordt voor den grond berekend de verkoopprijs, welke particulieren ook zouden moeten betalen, doch de rente is berekend naar 3]/i Zou men bij deze woningen ook 6 rekenen, gelijk van de erfpachters wordt gevraagd, dan zou 10.50 per woning per jaar meer moeten worden geheven. Hieruit blijkt, hoeveel te veel wordt gevraagd van de erfpach ters en hier wordt gedemonstreerd, welke slechte ver houdingen men krijgt, als de erfpacht van 6 blijft gehandhaafd. De heer Praamsma zegt, dat bij voorstellen als dit zeker ter sprake komt de vraag: particulier of gemeente. Spr. gelooft niet, dat deze vraag in het algemeen gesteld moet worden; ieder geval behoort afzonderlijk te wor den beoordeeld. De heer Turksma zegge niet altijd, de woningen hebben de gemeente veel geld gekost. Ook particulieren, die in den duren tijd vrijwillig hebben ge bouwd, hebben daarop nu veel verloren, terwijl de gemeente indertijd gedwongen was woningen te bou wen, omdat particulieren daarin wel wilden, maar niet konden voorzien. Anderzijds geve men niet steeds af op het particuliere bedrijf. Spr. wijst er op, dat in Rotterdam bij 2 particuliere ondernemingen de bouw van 1000 arbeiderswoningen in een vergevorderd stadium van voorbereiding is. De reden, dat zulks in Amsterdam niet kan slagen, is, dat de gemiddelde grondprijs in Amsterdam 45.per m2 is en in Rotterdam o.a. door een andere politiek t.a.v. straataanleg, enz., 18.-. Het ligt er dus niet altijd aan, dat particulieren door winstbejag geen arbeiders woningen kunnen bouwen, maar het moet hun mogelijk worden gemaakt, door den grondprijs, enz. Dit voorstel heeft twee aantrekkelijke kanten het bevordert de volkshuisvesting en bovendien beteekent het werkverruiming, wat zeer op prijs moet worden gesteld. Al heeft spr. dit voorstel met sympathie ontvangen, toch heeft hij enkele bedenkingen. Hij meende, dat de bedoeling van den heer Muller was goedkoope wonin gen te bouwen in den prijs van 3. Dit voorstel omvat echter woningen, aesthetisch welverzorgd, maar waarvan de huur, ondanks niet hoogen grondprijs, lage rente en niets is gerekend voor huurverlies, feitelijk 4.wordt. Spr. meent, dat er behoefte bestaat aan goedkoope arbeiderswoningen in den prijs van 3. al zal men die niet met 4 slaapkamers kunnen bouwen. Weliswaar zijn de voorgestelde woningen alleszins voor flinke arbeidersgezinnen geschikt, maar men kan ze niet rang schikken onder goedkoope woningen. Spr. wijst er op, dat de Raad kortgeleden vergunning tot straataanleg heeft stopgezet, omdat er zooveel wo ningen leegstonden. In de begrooting 1937 schatte men bij de diverse gemeentewoningen 15 tot 40 huurder- ving. Hoe is het dan mogelijk, dat reeds begin 1938 eenigen tijd plannen tot den bouw van deze niet goed koope woningen in voorbereiding waren Alleen al de woningstichting Patrimonium had op 1 Mei jl. 3 wo ningen in den prijs van 3.50 a 3.70 nog onverhuurd, waarvan men zou denken, dat ze zouden kunnen wor den verhuurd. Maar zoo bijzonder vlug gaat dat niet. Spr. meent, dat aan de cijfers van de aanvragen niet de meeste waarde moet worden toegekend, immers, het grootste deel van de aanvragers bezit een woning, maar wil graag veranderen. Aanvragen van verhuiszuchtigen krijgt men steeds, ook de woningvereenigingen. Spr. had liever als basis gehad een woning- en gezinstelling, zooals het vorige jaar in Haarlem is geweest met behulp van werklooze intellectueelen en waarvoor het Rijk subsidie geeft. Dan krijgt men concrete cijfers omtrent de woningmarkt en een goed overzicht hoeveel èn welke woningen er noodig zijn. Aan de hand van de cijfers van Haarlem zegt spr., dat men uiterst voor zichtig zij uit de verstrekte cijfers conclusies te trekken, en dat de overgelegde cijfers aanvechtbaar zijn, blijkt wel uit het feit, dat de Adm. van het Won.bedrijf zegt, dat op 12 Mei jl. 100 woningen tekort zouden zijn; allen wonen echter nog, alleen kan men vragen hoe. Laat men, naast een plan voor werkelijk goedkoope woningen, overleggen een lijst van onbewoonbaar ver klaarde woningen, welke op hetzelfde moment worden afgebroken. Dit is de eenige manier om de volkshuis vesting te verbeteren. Waarom worden de zijstraten niet verder dan dit bouwblok doorgetrokken en daar voor benut, en geen aansluiting gezocht met de sraten aan het Vliet Ligt het ook in de bedoeling de oude oliefabriek af te breken en daar een doorbraak te maken Een en ander ware met elkaar te vereenigen in een grooter plan. Van deze woningen vreest spr. een sterke concur rentie voor de duurdere gemeentewoningen. Kunnen B. en W. den Raad waarborgen, dat deze woningen niet worden gegeven aan hen, die zich uit zucht naar nieuw voor deze woningen aanmelden, doch dat juist zij, die er het meest behoefte aan hebben, voor ver betering in aanmerking komen. Voorts vraagt spr., of B. en W. bekend is, dat de laatste jaren diverse armlastigen uit de provincie zich hier hebben gevestigd, die de woningmarkt natuurlijk ongunstig hebben beinvloed. Hoe groot is dat percen tage Die menschen weten zich voor een tijd op alle mogelijke manieren te behelpen, doch binnenkort zullen zij toch een woning moeten hebben. Leeuwarden wordt zoo een asyl voor dergelijke menschen, ten laste van Maatsch. Hulpbetoon. De heer Muller heeft sinds jaar en dag op arbeiders woningbouw aangedrongen. Voor den volkswoning bouw moest het particuliere initiatief eigenlijk worden uitgeschakeld, omdat de volkswoning geen winstobject kan en mag zijn. De heer Turksma, die zegt, dat de gemeente zooveel verlies heeft geleden door de ge meentewoningen. moet er bij vertellen, dat zij in een tijd, dat niemand kon bouwen, woningen moest bouwen. De schade daarvan heeft men te aanvaarden, maar zulks pleit niet tegen woningbouw door de gemeen schap. De erfpacht heeft met dit voorstel niet te maken. Het zou dwaas zijn als de gemeente zichzelf grond in erf pacht zou geven. De gemeente geeft immers grond in erfpacht omdat de gemeenschap er te allen tijde zeg genschap over heeft. Dit terrein is en blijft echter eigen dom van de gemeente. Het is voorts niet de rente, die particuliere woningen zoo duur maakt. Was deze bijv. 2 dan zou de huur misschien slechts 20 ct. per week lager worden, maar een particuliere bouwer moet winst maken en dat kan bij deze woningen niet. Daarom kan alleen de gemeen schap ze bouwen. Ook is gesproken over goedkoopere woningen, maar de thans te bouwen woningen bevatten al slechts het noodzakelijkste een kamer, keuken en 3 slaapkamers, enkele 4, en een hokje voor berging daarvoor moet reeds 3.85 huur worden gevraagd. Wil men nog goed kooper woningen bouwen, waar veel voor te zeggen was, dan kunnen ze zoo niet worden, of men zou bij de huurbon terecht komen. Als de middenstanders hooren, dat de heer Turksma den arbeiders een huur- toeslag wil geven, zullen hun de haren ten berge rijzen Door deze woningen komt er een gezonde opschui ving. Zoo zullen bijv. menschen uit de Landbuurt en Bleekerstraat naar deze woningen gaan, terwijl die huizen beschikbaar komen voor de krotbewoners. Als men binnenkort ingaat op het denkbeeld van den In specteur voor het Woningtoezicht om 350 krotten on-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1938 | | pagina 2