98 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Woensdag 7 Juni 1939. het voorstel ook hierom van zoo buitengewone beteekenis is, omdat de man, die in de financiën zit, niet alleen de verifi catie doet, maar dat door hem ook op de efficiency wordt gelet. en de Voorzitter heeft het voorstel toen verdedigd in nog krassere bewoordingen ,,Er is een afd. Fin. en daaronder behooren alle financieele zaken, die B. en W. aangaan, dus ook de verificatie.". En „op grond van spr.'s ervaring behooren in gemeenten van deze grootte alle ambtenaren van Financiën, die rechtstreeks onder geschikt zijn aan B. en W., te worden vereenigd onder één af- deeling en dus onder den chef van Financiën.". Hieruit volgt, dat het niet ging om een bepaalden persoon meer werk op te dragen, maar om het principe, dat de twee diensten krachtens hun aard bij elkaar hooren. Uit dit voorstel nu volgt, dat, omdat de betref fende hoofdambtenaar meer werk heeft gekregen, van systeem moet worden veranderd. Spr. weet niet waarin dat meerdere werk bestaat; misschien kan de wethouder daarover inlichtingen geven. Is dat echter reden om van systeem te veranderen Als toch het principe van de samenvoeging juist was, en uit het voorstel blijkt niet, dat dat principe nu niet meer in dezelfde mate geldt als in 1935, dan was het toch logisch, dat, als er te veel werk was, er een ambtenaar bij kwam Wat wil men nu eigenlijk definitief Het is toch niet aanbevelens waard bij iedere vacature met wijziging van sytseem te komen In 1935 hebben spr. c.s. zich tegen het voorstel verzet, omdat zij het niet wenschelijk achtten de diensten samen te voegen, op welk standpunt zij nog staan, en daarom verheugt hun dit voorstel. Spr. c.s. gaan gaarne mee met de algemeene lijn van dit voorstel, daar zij meenen, dat de verificatie afzon derlijk en zoo los mogelijk van Financiën en van andere gemeentelijke diensten moet staan en nu treft het spr. c.s., dat men in dit voorstel op halfslachtige wijze te werk gaat, door den ambtenaar, die dat werk thans reeds doet, een deel der verificatie op te dragen en een ander deel aan de Ver. van Ned. Gem. Spr. vraagt, of het dan niet beter is aan de Ver. v. Ned. Gem. alle veri ficatie op te dragen. Hij kan zich indenken, dat B. en W„ omdat zij den betrokken ambtenaar dit werk willen laten behouden, dit voorstellen, doch kan er t.a.v. dezen geen andere regeling worden getroffen, mede daar er thans een vacature is Hoewel spr. c.s. liever hadden, dat B. en W. verder waren gegaan dan zij nu voorstellen, indien het andere idee geen verwezenlijking kan vinden, gaan zij gaarne accoord met het voorstel van B. en W. De heer De Bruin heeft zich in 1935 tegen samen voeging verzet, omdat hij meende, dat een andere rege ling beter was. Dat B. en W. nu van dat besluit terug komen, verheugt spr., en hij sluit zich bij den heer Algera aan. Er wordt thans voorgesteld de verificatie voor een deel op te dragen aan de Ver. van Ned. Gem., ander deels aan den ambtenaar, die nu ook verifiëert en daar de Raad zich in 1935 uitdrukkelijk de benoeming van den verificatie-ambtenaar heeft voorbehouden, vraagt spr. of de opdracht van die taak aan, en benoeming van. den heer Feddes ook den Raad competeert. De heer Wiersma zegt, dat, gelet op de voorgeschie denis van deze zaak, het niemand zal verwonderen, wat de heer Algera hunnerzijds heeft gezegd. Als spr. in 1935 geweten had, wat hij nu weet, en wat B. en W. in dit voorstel erkennen, n.l., dat de situatie zich anders heeft ontwikkeld, dan zij zich hadden voorgesteld, dan had hij toen nog meer argumenten tegen samenvoeging van beide diensten ontwikkeld. Het spijt hem, dat spr. c.s. dien toestand toen niet hebben voorzien, dan had. gelooft spr., de toelage van 720.aan den chef van Fin. ook in een ander licht gestaan. B. en W. erkennen toch eigenlijk ook, dat de ambtenaar, belast met de verificatie, de heer Feddes, practisch de laatste jaren den last van de geheele verificatie heeft gedragen. Dat de kosten bij samengevoegde diensten ongeveer gelijk zijn als bij gescheiden diensten, gelijk in het voorstel wordt becijferd, is echter niet juist, tenzij de werkzaamheden aan afd. Fin. belangrijk zijn toegeno men. Thans is aan de samengevoegde afdeelingen Fin. en Ver. verbonden een hoofdcommies met een salaris van 3600.720.toelage voor de verificatie, een commies, die de eigenlijke verificatie verricht, 3060. aan andere ambtenaren wordt uitbetaald 520.totaal 7900. Bij den thans voorgestelden toestand wordt uitgegeven 3600.voor den te be noemen hoofdcommies-chef (de toelage ad 720. vervalt), sal. Feddes 3060. andere ambtenaren 520. 3475.voor de Ver. van Ned. Gem., in totaal 10.655. Dus de dienst wordt 2755. duurder. B. en W. zeggen, dat Feddes bij de nieuwe regeling voor 2/3 deel van zijn verificatiewerk zal wor den ontheven. Als dat juist is, kost de verificatie toch nog 715.duurder, maar de dienst, waar 2/3 deel van het salaris van Feddes op drukt, 2345.meer, tenzij absoluut vaststaat, dat deze commies voor 2/3 deel van zijn dagtaak op andere wijze productief werk zaam kan zijn, als b.v. op de afd. Fin. wegens belang rijke vermeerdering van werk toch uitbreiding van personeel zou moeten plaats hebben. Het is steeds het standpunt van spr. c.s. geweest, dat de verificatie apart moet zijn van andere gem.diensten. Spr. meent zich te herinneren, dat het Verificatiebureau aanvankelijk alleen tot taak had kleine gemeenten, die zelf geen controle kunnen houden, te helpen. Zijn er buiten Leeuwarden meer groote gemeenten, die dit bureau voor verificatie benutten Het bureau geeft ook wenken omtrent het inrichten van de boekhouding, enz. Het zou kunnen zijn, dat het adviseert tot een andere wijze van boekhouden, welke misschien duurder zou zijn; dan vreest spr., dat de totale kosten wel eens hooger kunnen worden dan nu wordt voorgesteld, al zou het natuurlijk ook andersom kunnen zijn. Spr. vraagt in verband met een artikel in het Ambte narenreglement besloten zitting. Na heropening van de openbare vergadering zegt de Voorzitter, dat hier niet een stelsel voor driekwart wordt gevolgd, doch voor veel meer. Hetgeen B. en W. willen opdragen aan den ambtenaar, die tot nog toe het grootste deel der verificatie deed, kan deze gevoegelijk blijven doen, zonder dat de dienst daardoor wordt ge schaad. Wordt dit voorstel niet aangenomen, dan zal misschien die ambtenaar op wachtgeld worden gesteld, wat voor de gemeente veel duurder uitkomt. Het grootendeels onderbrengen van de verificatie bij het Centraal-Bureau dient het belang der gemeente en wordt door alle instanties onderschreven. De heer Turksma sprak over de toeneming van het werk van den heer Hoogkamp. Als B. en W. in 1935 hadden geweten, dat het werk der afd. Fin. zich zoo zou uitbreiden, dan zou men misschien een andere regeling getroffen hebben. De heer Hoogkamp werd door deze vermeerdering van werkzaamheden veroorzaakt door maatregelen van bovenaf zoo in beslag genomen, dat hij aan de verificatie niet heeft kunnen doen, wat hij zich had voorgesteld. Het is spr. bekend, dat de heer Hoogkamp na kantoortijd nog wel bezig was om het werk van Financiën behoorlijk voor elkaar te krijgen. Met den heer Turksma meent spr., dat de gemeente voordeel van de adviezen van het Centraal-Bureau kan hebben, misschien de bedrijfsvoering ten goede komende. In elk geval kan men er op rekenen, dat het Centraal- Bureau alle zaken met ruimen blik en groote kennis zal behandelen. Voor de helft van het jaar 1939 moet men 2606. aan het bureau betalen (wat meer dan de helft van het jaarlijksche bedrag is), omdat de boekingen van een Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Woensdag 7 Juni 1939. 99 geheel jaar nagegaan moeten worden, alvorens de reke ningen kunnen worden goedgekeurd. Den heer Algera antwoordt spr., dat vóór 1923 de verificatie ook was ondergebracht bij afd. Fin., maar in dat jaar meende men over te moeten gaan tot een aparten dienst. In 1935 ontstond een nieuwe toestand door het over lijden van den Gemeente-ontvanger. Er kwamen daar door verschillende complicaties en B. en W. meenden, op grond van de kennis van zaken van den chef der afd. Fin., dat dezen ambtenaar de verificatie gerust kon worden opgedragen. Men behield op deze wijze even goed den chef voor Financiën, terwijl de uitgaven be langrijk lager werden. Vanaf 1923 tot 1935 had de gemeente een verificateur met volledige hulp en daarna kreeg men de situatie, dat de chef van Financiën verificateur werd, met hulp naast zich. Die chef kreeg daarom een toelage van 720. Er is op 24 September 1935 duidelijk door den weth. van Fin. uiteengezet, dat dit een besparing van minstens 2000.— beteekende. Het is zoo goed als zeker, dat de dienst door het Verificatiebureau goed zal worden uitgevoerd. Daarom ook worde het voorstel aanvaard. De principes kunnen wel met de omstandigheden veranderen. Het belang van de gemeente kan meebren gen, dat men de zaak later van een anderen kant moet bezien. Daar het Bureau voor Verificatie meer en meer be kend wordt, zijn de gedachten van B. en W. daarheen gegaan en ook wegens het feit, dat in 1935 uit den Raad verschillende klanken werden gehoord om de verificatie geheel los van andere gemeentelijke diensten te maken. De vroegere weth. van Fin. was bekend om zijn principe verificatie bij Financiën, maar het kan best zijn, dat de veranderde omstandigheden ook dien wethouder tot andere gedachten gebracht zouden hebben. De heer Wiersma zeide, dat zijn fractie in 1935 een geheel aparten dienst heeft verdedigd, maar dat, als men geweten had, wat men nu weet, de toelage van 720.— aan den chef van Fin. in een ander licht had gestaan. Spr. beweert, dat in 1935 die toelage volkomen verantwoord was door het meerdere werk, dat deze ambtenaar kreeg, hoewel hij daaraan later niet zooveel heeft kunnen doen, als B. en W. indertijd dachten. Toch kan spr. wel zeggen, dat de heer Hoogkamp zelfs nachtelijke uren aan zijn werk besteedde. Men denke aan de moeilijkheden, die de begrootingen en begroo- tingswijzigingen meebrachten. Verder berekent de heer Whersma, dat het nu zooveel duurder zal uitkomen, doch wat in het voorstel staat, is volkomen juist. Thans kost de verificatie 720.de jaarwedde van den commies Feddes (in max. 3060.gedeelten van bezoldigingen van andere ambtenaren. Men weet toch, dat laatstgenoem den den heer Feddes assisteeren bij de verificatie van het Stads Ziekenhuis, de Beurs en Waag en de Begraaf plaatsen. In totaal zijn de kosten van de verificatie 4300. Voortaan zullen deze beloopen 3475.— 1/3 gedeelte van het salaris van den heer Feddes, is rond 4500. Het staat zoo goed als vast, dat deze uitgaven niet zullen vermeerderen en dat er een in alle opzichten juiste verificatie komt. Den heer Wiersma antwoordt spr., dat ook Maas tricht met 65.000, Leiden met 76.000, Tilburg met 93.000, Delft met 53.000, Alkmaar met 31.000 en Breda met 50.000 inwoners van het Centraal Bureau gebruik maken. Ongeveer 1/3 van de gemeenten met 3.000 50.000 inwoners zijn aangesloten, maar ook grootere gemeenten. De zeer groote gemeenten hebben zelf een verificatiedienst, omdat daar dagelijks controle noodig is. De heer Wiersma blijft stellig van meening, dat de gewijzigde dienst wel eens meer kan kosten. Spr. herhaalt, dat de verificatie thans in totaal 7900.kost. Voortaan wordt het zoo, dat aan den hoofdcommies 3600.wordt betaald, aan Feddes, die toch in ieder geval in gemeentedienst blijft, 3060.— en aan andere ambtenaren 520. plus 3475.aan de Ver. v. Ned. Gem., in totaal 10.655.Blijft een verschil van 2755. wat de gemeente toch in ieder geval meer moet uitgeven, op welken dienst het ook drukt. Het kan echter zijn, dat het College zegt, dat het werk aan de afd. Fin. zóó is uitgebreid, dat, als deze verandering niet was voorgesteld, er toch aan afd. Fin. uitbreiding van personeel had moeten plaats vinden. Spr. ziet den wethouder bevestigend knikken. Dus men zou anders door het meerdere werk ook moeten uitbreiden. Dit komt echter in het voorstel niet tot uiting. De heer Meek stemt voor het voorstel op grond van de toezegging van B. en W., dat zij diligent zijn om in de toekomst de geheele verificatie aan de Ver. v. Ned. Gem. op te dragen. De Voorzitter antwoordt, dat de heer Wiersma de 3600.van den hoofdcommies buiten zijn berekening moet laten. De verificatie zelf kostte niet meer dan 720.(toelage voor den hoofdcommies) 3060. voor den commies 520.voor andere ambtenaren is 4300.Het wordt nu zoo3475.Ver. v. Ned. Gem. i/3 salaris Feddes, totaal 4500. dus iets meer dan thans. Een gedeelte van zijn dagtaak zal Feddes aan Fin. wijden, omdat zulks daar noodig is, nu er zooveel meer werk is. Met alg. stemmen wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 9. Met alg. stemmen wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 10. De heer Praamsma merkt op, dat deze begrootings- wijziging verband houdt met het toestaan van 1850. voor noodzakelijke herstellingen aan het ijzerwerk van de Prins Hendrikbrug, waarmede spr. accoord gaat. Hij meent, dat de brugdekken van de Prins Hendrikbrug en Eerste Kanaalbrug grondig worden hersteld en in orde gebracht, om binnenkort het vrij drukke verkeer in verband met de afsluiting van de Wirdumer- poortsbrug op te kunnen vangen. Spr. vraagt, wan neer vernieuwing dezer brug tegemoet kan worden gezien. Hij meent, dat, toen het bedrag voor een nieuwe brug werd toegestaan, het Werkfonds de voorwaarde had gesteld, dat uiterlijk 1 Maart 1939 zou worden be gonnen. Daar het hier een publiek belang betreft, ver neemt spr. gaarne, of inderdaad genoemde brugdek- vernieuwingen de oorzaak zijn, dat de bouw van de Wirdumerpoortsbrug traineert; of zijn er andere oor zaken Spr. dringt op spoed aan. De heer Meek vraagt, of de werkverdeeling bij het herstellen van de bruggen niet zoodanig kan zijn, dat het werk een beetje vlugger opschiet. De automobilisten ondervinden grooten hinder van deze werkzaamheden. De heer De Boer (weth.) zegt, dat er inderdaad al heel vroeg met het voorbereidende werk is begonnen. In Maart jl. was men al bezig den bovenbouw aan te besteden. In overleg met den Prov. Waterstaat moest de doorvaartwijdte, enz. worden vastgesteld en dat heeft nogal eenigen tijd genomen. Met het bestek en de werkteekeningen van den onderbouw is men nu zoowat klaar, zoodat de aanbesteding ieder oogenblik kan worden tegemoet gezien. Met alg. stemmen wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Hierna sluit de Voorzitter de vergadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1939 | | pagina 5