98
Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Woensdag 7 Juni 1939.
het voorstel ook hierom van zoo buitengewone beteekenis
is, omdat de man, die in de financiën zit, niet alleen de verifi
catie doet, maar dat door hem ook op de efficiency wordt gelet.
en de Voorzitter heeft het voorstel toen verdedigd in
nog krassere bewoordingen
,,Er is een afd. Fin. en daaronder behooren alle financieele
zaken, die B. en W. aangaan, dus ook de verificatie.".
En
„op grond van spr.'s ervaring behooren in gemeenten van deze
grootte alle ambtenaren van Financiën, die rechtstreeks onder
geschikt zijn aan B. en W., te worden vereenigd onder één af-
deeling en dus onder den chef van Financiën.".
Hieruit volgt, dat het niet ging om een bepaalden
persoon meer werk op te dragen, maar om het principe,
dat de twee diensten krachtens hun aard bij elkaar
hooren. Uit dit voorstel nu volgt, dat, omdat de betref
fende hoofdambtenaar meer werk heeft gekregen, van
systeem moet worden veranderd. Spr. weet niet waarin
dat meerdere werk bestaat; misschien kan de wethouder
daarover inlichtingen geven. Is dat echter reden om van
systeem te veranderen Als toch het principe van de
samenvoeging juist was, en uit het voorstel blijkt niet,
dat dat principe nu niet meer in dezelfde mate geldt als
in 1935, dan was het toch logisch, dat, als er te veel
werk was, er een ambtenaar bij kwam Wat wil men
nu eigenlijk definitief Het is toch niet aanbevelens
waard bij iedere vacature met wijziging van sytseem
te komen
In 1935 hebben spr. c.s. zich tegen het voorstel verzet,
omdat zij het niet wenschelijk achtten de diensten samen
te voegen, op welk standpunt zij nog staan, en daarom
verheugt hun dit voorstel.
Spr. c.s. gaan gaarne mee met de algemeene lijn van
dit voorstel, daar zij meenen, dat de verificatie afzon
derlijk en zoo los mogelijk van Financiën en van andere
gemeentelijke diensten moet staan en nu treft het spr.
c.s., dat men in dit voorstel op halfslachtige wijze te
werk gaat, door den ambtenaar, die dat werk thans
reeds doet, een deel der verificatie op te dragen en een
ander deel aan de Ver. van Ned. Gem. Spr. vraagt, of
het dan niet beter is aan de Ver. v. Ned. Gem. alle veri
ficatie op te dragen. Hij kan zich indenken, dat B. en
W„ omdat zij den betrokken ambtenaar dit werk willen
laten behouden, dit voorstellen, doch kan er t.a.v. dezen
geen andere regeling worden getroffen, mede daar er
thans een vacature is
Hoewel spr. c.s. liever hadden, dat B. en W. verder
waren gegaan dan zij nu voorstellen, indien het andere
idee geen verwezenlijking kan vinden, gaan zij gaarne
accoord met het voorstel van B. en W.
De heer De Bruin heeft zich in 1935 tegen samen
voeging verzet, omdat hij meende, dat een andere rege
ling beter was. Dat B. en W. nu van dat besluit terug
komen, verheugt spr., en hij sluit zich bij den heer
Algera aan.
Er wordt thans voorgesteld de verificatie voor een
deel op te dragen aan de Ver. van Ned. Gem., ander
deels aan den ambtenaar, die nu ook verifiëert en daar
de Raad zich in 1935 uitdrukkelijk de benoeming van
den verificatie-ambtenaar heeft voorbehouden, vraagt
spr. of de opdracht van die taak aan, en benoeming van.
den heer Feddes ook den Raad competeert.
De heer Wiersma zegt, dat, gelet op de voorgeschie
denis van deze zaak, het niemand zal verwonderen, wat
de heer Algera hunnerzijds heeft gezegd. Als spr. in
1935 geweten had, wat hij nu weet, en wat B. en W.
in dit voorstel erkennen, n.l., dat de situatie zich anders
heeft ontwikkeld, dan zij zich hadden voorgesteld, dan
had hij toen nog meer argumenten tegen samenvoeging
van beide diensten ontwikkeld. Het spijt hem, dat spr.
c.s. dien toestand toen niet hebben voorzien, dan had.
gelooft spr., de toelage van 720.aan den chef van
Fin. ook in een ander licht gestaan. B. en W. erkennen
toch eigenlijk ook, dat de ambtenaar, belast met de
verificatie, de heer Feddes, practisch de laatste jaren
den last van de geheele verificatie heeft gedragen.
Dat de kosten bij samengevoegde diensten ongeveer
gelijk zijn als bij gescheiden diensten, gelijk in het
voorstel wordt becijferd, is echter niet juist, tenzij de
werkzaamheden aan afd. Fin. belangrijk zijn toegeno
men. Thans is aan de samengevoegde afdeelingen Fin.
en Ver. verbonden een hoofdcommies met een salaris
van 3600.720.toelage voor de verificatie,
een commies, die de eigenlijke verificatie verricht,
3060. aan andere ambtenaren wordt uitbetaald
520.totaal 7900. Bij den thans voorgestelden
toestand wordt uitgegeven 3600.voor den te be
noemen hoofdcommies-chef (de toelage ad 720.
vervalt), sal. Feddes 3060. andere ambtenaren
520. 3475.voor de Ver. van Ned. Gem., in
totaal 10.655. Dus de dienst wordt 2755.
duurder. B. en W. zeggen, dat Feddes bij de nieuwe
regeling voor 2/3 deel van zijn verificatiewerk zal wor
den ontheven. Als dat juist is, kost de verificatie toch
nog 715.duurder, maar de dienst, waar 2/3 deel
van het salaris van Feddes op drukt, 2345.meer,
tenzij absoluut vaststaat, dat deze commies voor 2/3
deel van zijn dagtaak op andere wijze productief werk
zaam kan zijn, als b.v. op de afd. Fin. wegens belang
rijke vermeerdering van werk toch uitbreiding van
personeel zou moeten plaats hebben.
Het is steeds het standpunt van spr. c.s. geweest, dat
de verificatie apart moet zijn van andere gem.diensten.
Spr. meent zich te herinneren, dat het Verificatiebureau
aanvankelijk alleen tot taak had kleine gemeenten, die
zelf geen controle kunnen houden, te helpen. Zijn er
buiten Leeuwarden meer groote gemeenten, die dit
bureau voor verificatie benutten
Het bureau geeft ook wenken omtrent het inrichten
van de boekhouding, enz. Het zou kunnen zijn, dat het
adviseert tot een andere wijze van boekhouden, welke
misschien duurder zou zijn; dan vreest spr., dat de
totale kosten wel eens hooger kunnen worden dan nu
wordt voorgesteld, al zou het natuurlijk ook andersom
kunnen zijn.
Spr. vraagt in verband met een artikel in het Ambte
narenreglement besloten zitting.
Na heropening van de openbare vergadering zegt de
Voorzitter, dat hier niet een stelsel voor driekwart
wordt gevolgd, doch voor veel meer. Hetgeen B. en W.
willen opdragen aan den ambtenaar, die tot nog toe het
grootste deel der verificatie deed, kan deze gevoegelijk
blijven doen, zonder dat de dienst daardoor wordt ge
schaad. Wordt dit voorstel niet aangenomen, dan zal
misschien die ambtenaar op wachtgeld worden gesteld,
wat voor de gemeente veel duurder uitkomt.
Het grootendeels onderbrengen van de verificatie bij
het Centraal-Bureau dient het belang der gemeente en
wordt door alle instanties onderschreven.
De heer Turksma sprak over de toeneming van het
werk van den heer Hoogkamp. Als B. en W. in 1935
hadden geweten, dat het werk der afd. Fin. zich zoo
zou uitbreiden, dan zou men misschien een andere
regeling getroffen hebben.
De heer Hoogkamp werd door deze vermeerdering
van werkzaamheden veroorzaakt door maatregelen
van bovenaf zoo in beslag genomen, dat hij aan de
verificatie niet heeft kunnen doen, wat hij zich had
voorgesteld. Het is spr. bekend, dat de heer Hoogkamp
na kantoortijd nog wel bezig was om het werk van
Financiën behoorlijk voor elkaar te krijgen.
Met den heer Turksma meent spr., dat de gemeente
voordeel van de adviezen van het Centraal-Bureau kan
hebben, misschien de bedrijfsvoering ten goede komende.
In elk geval kan men er op rekenen, dat het Centraal-
Bureau alle zaken met ruimen blik en groote kennis zal
behandelen.
Voor de helft van het jaar 1939 moet men 2606.
aan het bureau betalen (wat meer dan de helft van het
jaarlijksche bedrag is), omdat de boekingen van een
Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Woensdag 7 Juni 1939.
99
geheel jaar nagegaan moeten worden, alvorens de reke
ningen kunnen worden goedgekeurd.
Den heer Algera antwoordt spr., dat vóór 1923 de
verificatie ook was ondergebracht bij afd. Fin., maar
in dat jaar meende men over te moeten gaan tot een
aparten dienst.
In 1935 ontstond een nieuwe toestand door het over
lijden van den Gemeente-ontvanger. Er kwamen daar
door verschillende complicaties en B. en W. meenden,
op grond van de kennis van zaken van den chef der
afd. Fin., dat dezen ambtenaar de verificatie gerust kon
worden opgedragen. Men behield op deze wijze even
goed den chef voor Financiën, terwijl de uitgaven be
langrijk lager werden. Vanaf 1923 tot 1935 had de
gemeente een verificateur met volledige hulp en daarna
kreeg men de situatie, dat de chef van Financiën
verificateur werd, met hulp naast zich. Die chef kreeg
daarom een toelage van 720. Er is op 24 September
1935 duidelijk door den weth. van Fin. uiteengezet, dat
dit een besparing van minstens 2000.— beteekende.
Het is zoo goed als zeker, dat de dienst door het
Verificatiebureau goed zal worden uitgevoerd. Daarom
ook worde het voorstel aanvaard.
De principes kunnen wel met de omstandigheden
veranderen. Het belang van de gemeente kan meebren
gen, dat men de zaak later van een anderen kant moet
bezien.
Daar het Bureau voor Verificatie meer en meer be
kend wordt, zijn de gedachten van B. en W. daarheen
gegaan en ook wegens het feit, dat in 1935 uit den
Raad verschillende klanken werden gehoord om de
verificatie geheel los van andere gemeentelijke diensten
te maken. De vroegere weth. van Fin. was bekend om
zijn principe verificatie bij Financiën, maar het kan
best zijn, dat de veranderde omstandigheden ook dien
wethouder tot andere gedachten gebracht zouden hebben.
De heer Wiersma zeide, dat zijn fractie in 1935 een
geheel aparten dienst heeft verdedigd, maar dat, als
men geweten had, wat men nu weet, de toelage van
720.— aan den chef van Fin. in een ander licht had
gestaan. Spr. beweert, dat in 1935 die toelage volkomen
verantwoord was door het meerdere werk, dat deze
ambtenaar kreeg, hoewel hij daaraan later niet zooveel
heeft kunnen doen, als B. en W. indertijd dachten.
Toch kan spr. wel zeggen, dat de heer Hoogkamp zelfs
nachtelijke uren aan zijn werk besteedde. Men denke
aan de moeilijkheden, die de begrootingen en begroo-
tingswijzigingen meebrachten.
Verder berekent de heer Whersma, dat het nu
zooveel duurder zal uitkomen, doch wat in het voorstel
staat, is volkomen juist. Thans kost de verificatie
720.de jaarwedde van den commies Feddes (in
max. 3060.gedeelten van bezoldigingen van
andere ambtenaren. Men weet toch, dat laatstgenoem
den den heer Feddes assisteeren bij de verificatie van
het Stads Ziekenhuis, de Beurs en Waag en de Begraaf
plaatsen. In totaal zijn de kosten van de verificatie
4300. Voortaan zullen deze beloopen 3475.—
1/3 gedeelte van het salaris van den heer Feddes,
is rond 4500. Het staat zoo goed als vast, dat deze
uitgaven niet zullen vermeerderen en dat er een in alle
opzichten juiste verificatie komt.
Den heer Wiersma antwoordt spr., dat ook Maas
tricht met 65.000, Leiden met 76.000, Tilburg met
93.000, Delft met 53.000, Alkmaar met 31.000 en Breda
met 50.000 inwoners van het Centraal Bureau gebruik
maken. Ongeveer 1/3 van de gemeenten met 3.000
50.000 inwoners zijn aangesloten, maar ook grootere
gemeenten. De zeer groote gemeenten hebben zelf een
verificatiedienst, omdat daar dagelijks controle noodig is.
De heer Wiersma blijft stellig van meening, dat de
gewijzigde dienst wel eens meer kan kosten.
Spr. herhaalt, dat de verificatie thans in totaal
7900.kost. Voortaan wordt het zoo, dat aan den
hoofdcommies 3600.wordt betaald, aan Feddes, die
toch in ieder geval in gemeentedienst blijft, 3060.—
en aan andere ambtenaren 520. plus 3475.aan
de Ver. v. Ned. Gem., in totaal 10.655.Blijft een
verschil van 2755. wat de gemeente toch in ieder
geval meer moet uitgeven, op welken dienst het ook
drukt. Het kan echter zijn, dat het College zegt, dat
het werk aan de afd. Fin. zóó is uitgebreid, dat, als
deze verandering niet was voorgesteld, er toch aan afd.
Fin. uitbreiding van personeel had moeten plaats
vinden.
Spr. ziet den wethouder bevestigend knikken. Dus
men zou anders door het meerdere werk ook moeten
uitbreiden. Dit komt echter in het voorstel niet tot
uiting.
De heer Meek stemt voor het voorstel op grond van
de toezegging van B. en W., dat zij diligent zijn om
in de toekomst de geheele verificatie aan de Ver. v.
Ned. Gem. op te dragen.
De Voorzitter antwoordt, dat de heer Wiersma de
3600.van den hoofdcommies buiten zijn berekening
moet laten. De verificatie zelf kostte niet meer dan
720.(toelage voor den hoofdcommies) 3060.
voor den commies 520.voor andere ambtenaren
is 4300.Het wordt nu zoo3475.Ver. v. Ned.
Gem. i/3 salaris Feddes, totaal 4500. dus iets
meer dan thans. Een gedeelte van zijn dagtaak zal
Feddes aan Fin. wijden, omdat zulks daar noodig is,
nu er zooveel meer werk is.
Met alg. stemmen wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van B. en W.
Punt 9.
Met alg. stemmen wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van B. en W.
Punt 10.
De heer Praamsma merkt op, dat deze begrootings-
wijziging verband houdt met het toestaan van 1850.
voor noodzakelijke herstellingen aan het ijzerwerk van
de Prins Hendrikbrug, waarmede spr. accoord gaat.
Hij meent, dat de brugdekken van de Prins Hendrikbrug
en Eerste Kanaalbrug grondig worden hersteld en in
orde gebracht, om binnenkort het vrij drukke verkeer
in verband met de afsluiting van de Wirdumer-
poortsbrug op te kunnen vangen. Spr. vraagt, wan
neer vernieuwing dezer brug tegemoet kan worden
gezien. Hij meent, dat, toen het bedrag voor een nieuwe
brug werd toegestaan, het Werkfonds de voorwaarde
had gesteld, dat uiterlijk 1 Maart 1939 zou worden be
gonnen. Daar het hier een publiek belang betreft, ver
neemt spr. gaarne, of inderdaad genoemde brugdek-
vernieuwingen de oorzaak zijn, dat de bouw van de
Wirdumerpoortsbrug traineert; of zijn er andere oor
zaken Spr. dringt op spoed aan.
De heer Meek vraagt, of de werkverdeeling bij het
herstellen van de bruggen niet zoodanig kan zijn, dat
het werk een beetje vlugger opschiet. De automobilisten
ondervinden grooten hinder van deze werkzaamheden.
De heer De Boer (weth.) zegt, dat er inderdaad al
heel vroeg met het voorbereidende werk is begonnen.
In Maart jl. was men al bezig den bovenbouw aan te
besteden. In overleg met den Prov. Waterstaat moest
de doorvaartwijdte, enz. worden vastgesteld en dat
heeft nogal eenigen tijd genomen. Met het bestek en
de werkteekeningen van den onderbouw is men nu
zoowat klaar, zoodat de aanbesteding ieder oogenblik
kan worden tegemoet gezien.
Met alg. stemmen wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van B. en W.
Hierna sluit de Voorzitter de vergadering.