8 Verslag van de handelingen van de gemeenteraad van Leeuwarden van Woensdag 25 April 1951. Zoals hij al opmerkte, heeft hij tegen de algemene strekking ervan geen bezwaar, maar wel tegen de da tum van ingang. Het is niet aardig om, nadat al energie aan de verbruikers is geleverd, aan het einde van de maand te zeggen, dat ze er meer voor moeten betalen. Zulks is in een particulier bedrijf uitgesloten. Spr. zou daarom de datum van ingang willen zien gesteld op 1 Mei a.s. Het zou als onrechtvaardig worden aange voeld, wanneer achteraf een kwitantie wordt aange boden, waarop de hogere tarieven in rekening zijn ge bracht. Thans wil spr. nog enkele onderdelen onder de loupe nemen. Leeuwarden heeft zeer gedifferentieerde elec- triciteitstarieven. Daar zal het publiek misschien niet zo om gevraagd hebben. Het bedrijf heeft zelf die ta rieven ingesteld en naar voren gebracht. Het geval wil, dat in de laatste jaren het ruimte dubbel-tarief nogal populair is geworden. Volgens het verslag over 1949 van het Gem. Electriciteitbedrijf bedraagt het aantal kWh, geleverd volgens het ruimte enkel-tarief, onge veer 1 van het totaal en het aantal kWh, geleverd volgens het ruimte dubbel-tarief, 6 Spr. maakt zich sterk, dat die verhouding in de laatste jaren nog zeer ten gunste van het ruimte dubbel-tarief is veranderd. Dit laatste geeft inderdaad voordelen voor de afnemers en - dat vindt spr. juist zo aardig het is ook in het belang van het bedrijf. Dit ruimte dubbel-tarief be staat uit een hoog en een laag tarief. Dit laatste treedt in werking buiten de piekuren. Het is van buitengewoon belang voor het Electriciteitbedrijf, dat er dan een zo groot mogelijke afname is. Nu er toeloop is naar het ruimte dubbel-tarief, wordt eigenlijk van de gelegen heid, die zich nu voordoet (de stijging der kolenprijzen) gebruik gemaakt om dit tarief te verhogen, maar hier door wordt de attractie van het tarief sterk verminderd. De prijs van 4}/^ ct. per kWh wordt 6 ct.; dat is een verhoging van 331f3 Weliswaar drukt dit op het huishoudelijk budget niet buitengewoon zwaar, maar het valt eigenlijk een klein beetje uit de toon, als men nagaat, hoe voorzichtig op andere punten met het huis houdboekje wordt omgesprongen. Spr. wil een voor beeld noemen. In het ontwerp van wet van de zoveelste wijziging van de omzetbelasting wordt voorgesteld om in de lijst van belaste artikelen op te nemen o.a. het artikel tafelazijn. Als de omzetbelasting hierop 6 is en men er een kwartje per maand aan besteedt, dan is dat een kwestie van ongeveer ct. in de maand. Nu is een verhoging van 1J/2 ct. per kWE eiectriciteit iets heel anders. Spr. vindt het jammer, dat men dit hier gaat doen. De verhoging van het ruimte dubbel- tarief maakt een groot deel uit van de totale opbrengst, die van deze tariefsverhogingen verwacht mag worden. Men rekent met een totaal voordeel van ongeveer 95.000,Nu komt alleen al uit het ruimte dubbel- tarief bijna 40.000,De afnemers van het ruimte enkel-tarief laat men 1.600,betalen, terwijl die van het gewone enkel tarief en het piektarief ook 40.000,— moeten opbrengen. Nu heeft spr. uit de stukken wel begrepen, dat men deze hele verschuiving nodig vindt, omdat er moeilijkheden met de meters ontstaan. Dat argument heeft spr. echter niet kunnen overtuigen. Die meters brengen toch ook een zekere meterhuur op. Als spr. het goed begrepen heeft, zouden de meters voor het ruimte dubbel-tarief 50,kosten en die voor het ruimte enkel-tarief ongeveer 25,Nu is de meter- huur voor een eenvoudige meter 13 ct. per maand en voor een meer gecompliceerde 38 ct. Dat is bijna drie maal zoveel. Spr. zou zo zeggen, dat het ongerief voor de fabriek door het plaatsen van meters daar wel be hoorlijk uit komt. De afschrijving op de meters is bij de laatste be groting geraamd op 42.000,op basis van 10 van de waarde, waarop afgeschreven moet worden. Dit is een behoorlijke afschrijving. En men rekent op een to tale opbrengst aan meterhuur van 54.000,Daarom vindt spr., dat het motief van de directeur, dat het op de meters vast zit, deze zaak niet rechtvaardigt. Als er niet een ander, belangrijk, motief is, dan voelt spr. er eigenlijk weinig voor om zo n ingreep te doen in het populaire ruimte dubbel-tarief, dat z.i. èn voor het be drijf èn voor de belanghebbenden het komt zelden voor. dat dit samengaat van zoveel belang is. Spr. zou graag de mening van het college in dezen willen vernemen. De heer Kamstra kan zich indenken, dat het voor he college niet prettig is, om met dit voorstel tot verhoging van de gas- en electriciteitstarieven te komen. Toen in 1950 werd overgegaan tot verlaging van de gasprijs, nam Leeuwarden eigenlijk een uitzonderlijk positie in. Het voornemen was toen, te komen tot een verlaging van 1 cent, maar die werd teruggebracht tc 1/2 cent per m3, omdat toen reeds de omstandigheden er aanleiding toe gaven. Nu berekent de directeur, da er 47.000.— winst is gemaakt, maar daar zit 34.000,- waardevermeerdering van de aanwezige voorraad ir. dus eigenlijk is de winst 13.000,Spr. kan zich dan ook voorstellen, dat het noodzakelijk wordt, de gasprij te verhogen. Hij denkt over de electriciteitstarieven nog even an ders en de heer W. M, de Jong heeft ook meer d electriciteitstarieven dan de gasprijs in het geding ge bracht. Spr. moet hetzelfde doen. De uitkomsten van de winst- en verliesrekening van het Electriciteitbedrijï zijn waarschijnlijk nog niet bekend, maar spr. weet we dat er een winstuitkering is van 275.000,Toen d raming voor de begroting 1951 werd opgemaakt, is e al rekening gehouden met de verhoging van de prijzen der grondstoffen en is er reeds één loonsverhoging in verdisconteerd. Spr. meent dus, dat het bedrag van 275.000,nog wel een stootje kan velen, want d directeur raamt de verhoging van de kolenprijs o 85.000,Nu kan men zeggen: goed, er wordt 275.000,geraamd en wat er overblijft van de winst is toch voor de gemeente, maar spr. meent, dat he: doel van de bedrijven niet in de eerste plaats moet zijn om winst te maken. Volgens hem is de verhoging de tarieven een belasting en zelfs een belasting, waaraa elke progressie ontbreekt. Het is voor hem de grot vraag, of het inderdaad nodig is, dat de electriciteits tarieven worden verhoogd en hij zou dan ook wel aan de wethouder willen vragen, of men een begrotin heeft gemaakt van de opbrengst der stroomlevering nic alleen na totstandkoming van een eventuele tariefs verhoging, maar ook van de opbrengst van het oger blik. Dan zou het de raad kunnen blijken, of verhoging inderdaad nodig is. Thans komt spr. tot het punt, waarover ook de hee W. M. de Jong sprak, n.l. het ruimte dubbel-tarief. H j vindt de motivering van de directeur der Lichtbe- drijven zeer eigenaardig. Deze spreekt over vermeen i voordeel voor de verbruikers en hij wil het verbruit remmen door dit tarief te verhogen. Het is dus eigenlijc een straf voor degenen, die op het ruimte dubbel-tarii f overgingen en een poging om anderen er van terug te houden, op dit tarief over te gaan. Spr. ziet de zaak even anders. Wanneer men h t ruimte dubbel-tarief aanvraagt, wordt op het G.E.B. be rekend, of dit al dan niet gunstig is voor de aanvrage Is dat niet het geval of in zeer geringe mate, dan krijgt men het niet. Daarom vindt spr. de motivering van de directeur, dat hij het ruimte dubbel- en het ruim e enkel-tarief naar elkaar toe wil trekken om het ve bruik in het ruimte dubbel-tarief te remmen, niet juis Het G.E.B. heeft de regeling van het verbruik imme s zelf al in de hand. Spr. meent dan ook, dat er eigenli geen enkele reden is, het verbruik in het ruimte dubbe tarief te remmen, nadat men het eerst bij de Lichtbc- drijven helemaal niet geremd heeft; integendeel, wai neer het inderdaad voor de betrokkenen gunstiger wa heeft toegestaan. Verslag van de handelingen van de gemeenteraad van Leeuwarden van Woensdag 25 April 1951. 9 De heer Vellenga wil volstaan met een paar alge mene opmerkingen. In de eerste plaats is het natuurlijk zo, dat dergelijke voorstellen altijd met gemengde gevoelens worden be groet. Destijds werd voorgesteld de gasprijs te verlagen met ingang van 1 Januari 1950. Hiermede ging spr.'s fractie graag en van ganser harte accoord en wanneer spr. thans verklaart, dat zij ook met dit voorstel accoord meent te moeten gaan. is een nadere uitleg nodig. Deze verhoging moet worden gezien tegen de achter grond van de ontwikkeling van de prijzen op dit terrein over het gehele land. Spr. meent, dat de toen inge voerde verlaging wel verantwoord was. Er waren en kele stemmen, die zeiden, dat wel zeer goed overwogen moest worden, of inderdaad tot deze verlaging moest worden besloten, omdat reeds toen een stijging in de kolenprijzen viel waar te nemen. Deze stijging was echter niet zo sterk, dat ze niet kon worden opgevangen. De naderhand plaats gehad hebbende gebeurtenissen met de zo vérstrekkende gevolgen, waren toen niet te voorzien. Jammer genoeg kunnen de grote prijsstijgingen nu niet meer worden opgevangen en moet op zakelijke gronden tot verhoging der tarieven worden overgegaan. Daarbij moet niet uit het oog worden verloren, dat het .arakter van een nutsbedrijf heel anders is, dan dat an een particulier bedrijf. Een nutsbedrijf, dat diensten verleent aan de gemeentenaren, mag dan ook niet zakelijk worden vergeleken met particuliere bedrijven. let element van de doorberekening mag naar spr.'s mening niet in het geding worden gebracht. Toch moet iedere fractie zich over dit punt zeer ernstig beraden en na diepgaande discussie is spr.'s fractie tot de con clusie gekomen, dat zij accoord meent te moeten gaan met het voorstel van B. en W., mede omdat en dat dan tevens een antwoord op de vraag van de heer ols, hoewel die uiteraard niet tot spr. was gericht 'e prijzen in Leeuwarden bij vergelijking, ook na de erhoging, nog gunstig afsteken tegen die in andere emeenten in ons land. Juist omdat deze tariefsverhoging moet worden ge en tegen de achtergrond van de spanningen tussen nen en prijzen, meende spr.'s fractie niet stilzwijgend aar goedkeuring aan het voorstel te moeten hechten, naar haar vóór stemmen op deze manier te moeten motiveren. De heer Beuving zou gaarne willen motiveren, waar- ai hij zijn stem niet aan dit voorstel kan geven. De eweldige prijsstijging van de-meeste gebruiksartikelen n de daarmede niet in overeenstemming zijnde inkom- ten maken het de huisvrouw moeilijk het gezin be- oorlijk te verzorgen. Na de verhoging van de brand- coffenprijzen en van de huren is de verhoging van as- en electriciteitstarieven weer een nieuwe slag. Ook e middenstanders en kleine zakenmensen kunnen een erdere verzwaring van lasten niet dragen. Een ge meentedienst moet als nutsbedrijf het belang der ge- r eenschap dienen en niet, zoals de particuliere bedrij- n, winst willen maken. Het heeft in de eerste plaats een dienende taak. Spr. geeft om deze redenen de raad in overweging hiermede rekening te houden. lij wil graag aangetekend zien, dat hij geacht wil orden tegen dit voorstel te hebben gestemd. De heer Geerts (weth.) zou willen beginnen met in gaan op wat de heer Beuving zeide, n.l., dat een penbaar nutsbedrijf een dienende taak heeft. Het is ook eeds de bedoeling van het gasbedrijf, dat het gas tegen o laag mogelijke prijs aan de inwoners wordt geleverd n dat geen winst wordt gemaakt. Toen B. en W. dan °°k verleden jaar een mogelijkheid zagen, hebben zij, ondanks waarschuwingen van verschillende kanten, och verlaging van de gasprijs doorgevoerd. En dat is oed geweest. Niettegenstaande dat de kolenprijs is estegen en dat de lonen tweemaal met 5 werden verhoogd, is er toch nog een winst gemaakt kunnen worden van 13.000,Dat is dus een winst, die die naam niet meer verdient. Men is precies rondgekomen en dat is ook juist de bedoeling. Het kan toevallig ook wel eens voorkomen, dat er verlies wordt geleden, maar dat is evenmin de bedoeling, want dat zou een bepaalde manier van subsidiëring van de inwoners zijn. De heer Pols maakt er bezwaar tegen, dat de ge meente een prijsverhoging wel kan doorberekenen, ter wijl particulieren dat niet kunnen doen. De kwestie ligt zo. De regering stelt een hogere kolenprijs vast, door dat zij het subsidie op deze kolen afschaft. Zou de ge meente nu de verhoging van de kolenprijs niet door berekenen, dan zou zij precies doen wat de regering niet wil. De gemeente zou dan immers, door verlies op het gas te lijden, het subsidie als het ware weer geven. Heeft de tactiek van de gasprijsverlaging succes ge had? zo vraagt de heer Pols. Spr. kan zeggen: een be hoorlijk succes. Hij meent, dat de omzet met 10.6 is gestegen. Daar zit ook de afname van vrij grote be drijven onder van soms een half millioen of 250.000 m3 per jaar; dit zijn de heel goede klanten van de gemeente. Verder is gevraagd: hoe staat het met de gasprijs in andere plaatsen van gelijksoortige grootte? Spr. heeft deze week telefonisch een onderzoek ingesteld. De uit gezochte gemeenten zijn ongeveer met Leeuwarden te vergelijken, maar zijn over het algemeen iets groter. De gasprijs in Leeuwarden zal na de voorgestelde verhoging voor de eerste 40 m3 dat is wat iedereen ongeveer bereikt 5,60 bedragen. Leiden vraagt op het ogenblik 5,95, maar de ver hoging (hoeveel is op het ogenblik nog niet bekend) moet nog komen. Zeist met een grotere fabriek dan Leeuwarden en een grote fabriek zal over het algemeen voordeliger kunnen leveren vraagt 6,—, terwijl voorgesteld wordt dit bedrag te verhogen tot 6,40. Zwolle vraagt op het ogenblik 6,10, maar dit be drag wordt ook nog verhoogd. Haarlem, dat belangrijk groter is dan Leeuwarden, vraagt op het ogenblik 5,80, maar dit komt op 6,20. Dordrecht vraagt 6,20. Arnhem, ook belangrijk groter dan Leeuwarden, vraagt nu 5,90, maar er is een voorstel ingediend om dit te brengen op 6,30. Hieruit blijkt wel, dat de tarieven in Leeuwarden belangrijk lager zijn dan in andere gemeenten, onge veer 2 ct. per m3 voor de eerste 40 m3. Thans stapt spr. over op de electriciteitstarieven. De heer W. M. de Jong maakte hier bezwaar tegen het feit, dat de verhoging in het ruimte dubbel-tarief niet 1, maar 1J/2 ct. bedraagt. Hij komt meteen ook met de be rekening, dat dit een verhoging is van 331/3 maar deze berekening is niet juist. De navolgende becijfering zal dit duidelijk maken. Als men voor het ruimte dubbel- tarief in aanmerking wil komen, moet men ongeveer 600 kWh per jaar gebruiken. Van die 600 kWh krijgt men 200 tegen duur en 400 tegen goedkoop tarief. 400 a 4J/2 ct. 18, 200 a 10J^ ct. 21,—. Samen 39, Daarbij komt een vast recht van ongeveer 15,in totaal dus 54, De verhoging is lJ/£ ct. per kWh; 600 X \y2 ct. 9,Dat is een zesde deel van 54,of 16 De berekening van de heer De Jong klopt dus niet helemaal. Verder heeft de heer De Jong bezwaar tegen de mo tivering van de Directeur der Lichtbedrijven en de heer Kamstra komt met hetzelfde bezwaar. Er wordt ge zegd: dit is een aantrekkelijk tarief. Men komt op het G.E.B. en men vraagt: welk tarief is voor mij het voor deligst? Er wordt geen reclame gemaakt, maar het wordt redelijk uitgezocht en dan wordt gezegd: dit

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1951 | | pagina 5