Verslag van de handelingen van de gemeenteraad van Leeuwarden van Woensdag 29 Augustus 1951. rept is over het feit, dat het in Leeuwarden mogelijk is de gastarieven, minstens 2 cent lager te stellen dan in andere gemeenten en dit is, zo zegt spr. tot de heer Beuving, het voornaamste voor de mensen, die deze meent te vertegenwoordigen. Overigens liggen ook de electrieiteitstarieven J41 cent lager dan de maximum toegestane. Op deze dingen mag waarlijk wel even worden gewezen. Wanneer men enkel de aandacht vestigt op de verhoging van het ruimte dubbel-tarief, wekt men de indruk, alsof het gemeentebestuur van Leeuwarden een bepaalde groep verbruikers wil kaal plukken. Spr. wil de verhoging van het ruimte dubbel-tarief illustreren met een voorbeeld, dat een deskundige hem voorhield. Gesteld, dat men voor de oorlog een reep chocolade kocht voor 5 cent en een boterham voor 1 cent. Als deze prijzen nu met 2 cent worden verhoogd, dan zegt men: nu willen wij de dure boterham niet, maar de chocolade wel. Dan lopen de verhoudingen scheef. Dit voorbeeld toepassende op het ruimte dubbel-tarief, meent spr., dat het ogenblik van verhoging thans is aangebroken. Tot nu toe is dit tarief onverantwoord laag gebleven. Daarop slaat de zinsnede in de bijlage, waarbij de mening van B. en W. wordt weergegeven, n.l. ,,dat het aanbevelipg verdient om de verhouding tussen het ruime dubbeltarief en het ruime enkel-tarief te herzien." Overigens moge spr., waar hier zoveel critiek is geleverd, er even op wijzen, dat het aantal uren hoogtarief, doordat het nachtstroomtarief in plaats van om 10 uur om 9 uur ingaat, van 758 op 576 wordt teruggebracht. Dit betekent een correctie van 25 Welke invloed dit zal hebben op het percentage, be rekend door de heer De Jong, zou hij graag vernemen, j De heer Geerts (weth.) zegt, dat het, zoals de heer De Jong ook al zeide, inderdaad de bedoeling van het gemeentebestuur is, om de prijzen van gas en electrici- i teit zo laag mogelijk te houden. Dat blijkt uit het voor stel tot verhoging van de gasprijs met J4 cent: immers, de gemeente had deze met 1 cent mogen verhogen. Zij vraagt echter niet meer dan J4 cent, omdat dit haar nog precies met de hakken over de sloot brengt. Het zal een winst opleveren van ongeveer 0,3 cent per m3. Er kunnen natuurlijk fouten aan deze berekening kle- j ven, omdat niet alle factoren bekend zijn, maar het is toch de marge, die men nodig heeft. Niettegenstaande deze verhoging is Leeuwarden belangrijk beneden de prijs, die in andere plaatsen wordt gevraagd. N.a.v. een vraag in de commissievergadering is een onderzoek ingesteld in plaatsen, die even groot of groter zijn dan Leeuwarden. Het is voor de raad misschien wel interes sant te vernemen, welke resultaten het heeft opgeleverd. (De prijzen betreffen de eerste 20 m3 per maand). Schiedam vraagt na 1 Augustus 1 cent verhoging: de prijs wordt dan 20J4 cent. Groningen vraagt 19J4 ct. Arnhem vroeg tot 1 Augustus 17J4 ct., maar er is een voorstel in behandeling om de prijs op 18)4 ct. te brengen. Apeldoorn vroeg 17 ct. en laat het op 17 ct. Zwolle vroeg 16)4 ct., maar voorgesteld wordt de prijs tot 17)4 ct. te verhogen. Alkmaar verhoogt de prijs van 16)4 tot 17)4 ct., Leiden eveneens. Utrecht vroeg 15)4 ct. en dit wordt 16)4 ct. en Dordrecht handelt desgelijks. Spr. gelooft, dat het wel duidelijk is, dat Leeuwarden, dat 15 ct. vraagt, niet hoger gaat dan strikt noodzakelijk is. Hetzelfde, wat bij de gasprijzen voorzit, geldt ook voor de electrieiteitstarieven. Het spijt spr. eigenlijk, dat bij de pan de raadsleden ter kennis gebrachte stuk ken niet een nadere, met cijfers gestaafde, toelichting was gevoegd. Het blijkt nu wel, dat de sobere toelichting met slechts enkele cijfers tot een verkeerde voorstelling aanleiding heeft gegeven. De heer De Jong heeft becijferd, dat deze tariefs verhoging voor het bedrijf een winst oplevert van 92.000,Spr. kan diens berekening nipt controleren, maar hij kan wel zeggen, dat ze fout is. De tariefs verhoging brengt inderdaad enige winst. Het voordelige verschil bedraagt n.l. ongeveer 9.071,Er worden 10 millioen kWh afgeleverd, zodat dit verschil per kWh ongeveer 0,1 cent bedraagt, een bedrag, dat niet in de tarieven is te verwerken. Het kan dus niet juist genoemd worden, dat deze tariefsverhoging een ver hoogde opbrengst voor de gemeente betekent. Nu de tarieven stuk voor stuk in hun onderlinge ver houding. De heer De Jong zegt, dat het ruimte dubbel- tarief te sterk wordt verhoogd. De heer Kamstra meent hetzelfde van de dubbeltarieuen, want hij betrekt hierbij ook het gewone dubbeltarief, waarvan het hoogtar ef van 29 op 31 cent is gebracht, en het piektarief. Uit de spr. ter beschikking staande cijfers blijkt wel, dat de verhoging niet zo sterk is, als de heren denken. Er moet n.l. ook nog rekening worden gehouden met de verkorting van de spertijd met één uur; de invloed hier van hebben zij niet kunnen berekenen, maar spr. heeft dat wel kunnen doen. Voor het enkel-tarief bedraagt de verhoging 1 cent. De enkeltarief-verbruikers zijn de mensen met de smalste beurs, de kleinverbruikers dus. Aangezien deze eep verhoging van 1 cent per kWh moeten betalen, moet deze voor de andere verbruikers ook tenminste ongeveer gelijk zijn. Dat is gemiddeld ook het geval. Het piektarief krijgt een verhoging van 2 cent. maar in werkelijkheid is dit 0,7 cent, dus minder dan de verhoging van het enkel-tarief. Dit is een ge volg van het feit, dat de spertijd verkort is en van 4 op 3 uur is gebracht. De verhoging van het hoogta ief van het dubbel-tarief bedraagt 0,87 cent, terwijl ogen schijnlijk lijkt, dat het met 2 cent wordt verhoogd. Het ruimte dubbel-tarief wordt werkelijk verhoogd met 1,3 cent en het ruimte enkel-tarief met 0,5 cent. Spr. wil zich thans bepalen tot het ruimte dub iel- tarief en het ruimte enkel-tarief, omdat verschillende raadsleden menen, dat hier iets scheef getrokken wordt. Er zijn op het ogenblik 4.000 afnemers van het ru- nte dubbel-tarief en 400 van het ruimte enkel-tarief. Dit in antwoord op een vraag, door de heer Leffertstra ge steld. Het zijn de cijfers, die spr. deze week van de directeur der Lichtbedrijven heeft gekregen. Het ruimte dubbel-tarief is dus met 1.3 cent omhoog gegaan, maar niet alleen doordat de meters duu der zijn geworden. Het is inderdaad de bedoeling, hie: nee de tarieven recht te trekken, die kennelijk scheef lagen. Dat is niet uit een exacte berekening op te ma ten; electrieiteitstarieven zijn niet uit exacte gegevens te berekenen. Reeds in de vergadering van 25 April beeft spr. gezegd, dat deze tarieven moeilijk te berekenen zijn, omdat niet alleen de hoeveelheid electriciteit die afgenomen wordt, van invloed is, maar vooral ook de tijd, waarop een bepaalde hoeveelheid afgenomen wordt. Dp spertijd -in het algemeen de tijd van hoog tarief -is voor de gemeente geen voordelige. Di wil zij zo enigszins mogelijk beperken, omdat de prijs, die zij moet betalen, ook afhankelijk is van de piek, die zij mag hebben. Spr. zal dit met een voorbeeld illust eren. In November van het afgelopen jaar werd het op ekere dag om een uur of 3 plotseling erg donker; alle scholen en kantoren en ajle huismoeders staken de lam; op. waardoor een piek van hoogtarief ontstond, die c ge meente 15.000,heeft gekost. Met het hoog'arief moet dus voorzichtig gehandeld worden. Dat het ruimte dubbel-tarief voordelig was, 'leek wel uit het feit, dat de overgang naar dit tarief zo over stelpend groot was. Dat de mensen hierop overg tgen, was hun niet kwalijk te nemen. Op het kantoor der Lichtbedrijven werd voor elk geval een berekenirg ge' maakt en daar werd uitgemaakt wat voor de b trok- Verslag van de handelingen van de gemeenteraad van Leeuwarden van Woensdag 29 Augustus 1951. 5 kene het voordeligst was. Het feit echter, dat dit tarief zo voordelig was. was voor B. en W. een waarschu wing, dat ze er mee moesten oppassen en dat het wel licht niet uit kon. Het ruimte dubbel-tarief is nu niet met 2 ct. en niet met 1)4 ct-' maar met 1.3 cent verhoogd. Spr. kan zich voorstellen, dat de heer De Jong de verhouding wil laten, zoals ze is en ook het ruimte dubbel-tarief wil verhogen met 1 cent. Dat zou mogelijk zijn door het hoogtarief niet met 2 cent, maar met minder te ver hogen. Wil men uit het ruimte dubbel-tarief echter toch het benodigde bedrag halen, ondanks dat de tariefsverhoging met 0.3 cent verlaagd zou worden, dan zou het hoogtarief niet met 2 maar met \]/2 cent verhoogd moeten worden. Bij het ruimte dubbel-tarief wordt J4 deel in hoogtarief afgenomen en van het totale verbruik !/5 deel in hoogtarief. Maar dat is het juist, wat men niet moet hebben. Het hoogtarief moet meer verhoogd worden. Als alle tarieven slechts met 1 cent werden verhoogd, zouden B. en W. niet tot het bedrag komen, dat zij er uit wensen te halen. En de minder draagkrachtigen, d tot de groep van de enkeltarief-gebruikers behoren, willen zij niet zwaarder belasten. Spr. gelooft dan ook, dat het voorgestelde volledig verantwoord is. De heer W. M. de Jong zal thans doen wat hij eigenlijk in eerste instantie had moeten doen, n.l. wijzen op de nuttige functie van ieder dubbeltarief. Ook de wethouder heeft hierover een opmerking gemaakt. Die nuttige functie spr. verzuimde inderdaad daarop in zijn eerder betoog te wijzen betreft de kern van de hele historie. Hij is het volkomen met de wethouder eens, dat het hoogtarief niet voordelig is; overbelasting moet worden voorkomen. De wethouder heeft een voorbeeld ter illustratie genoemd. In dat geval liep het in de papieren, maar met dit voorbeeld is niet goed te rij men de opmerking van de wethouder, dat dit tarief terug gedrongen moet worden. Dat zovelen er om verzoeken, is oen bewijs, dat het ruimte dubbel-tarief voordelig is >r de verbruikers; dat heeft spr. de vorige keer ook a betoogd, maar ook heeft hij er op gewezen, dat de verbruikers juist zullen trachten veel stroom in de goed kope tijd af te nemen. En zo bezien, is het tarief dus ook voor de gemeente voordelig. Het is de hele opzet var le verbruikers, om juist buiten de spertijd veel elec- ti :he stroom af te nemen. Gemiddeld wordt ongeveer 600 kWh in het laagtarief afgenomen en nog geen 150 in het hoogtarief. Het eigenbelang van de ge- bru ers is ook het belang van het bedrijf. Spr. heeft her met mensen, die er verstand van hebben, hierover gek d. Daarom acht hij het argument van de wethou der omdat dit tarief voordelig is, moet men het tegen- (wat eigenlijk het voornaamste argument is) niet juist. Hij gelooft, dat men deze kwestie wel zonder senti- kan behandelen. Hij zou de heer Tiekstra er aan v'i) n herinneren, dat hij met instemming over de gas- tat even heeft gesproken. Hij is in dezen overtuigd door ^gumenten. Hij had er ook de lof van kunnen zin- 9S maar hij vindt het een doodgewone zaak. ligt het bij de electrieiteitstarieven eigenlijk zo, dat ,a.v. één tarief uit de lijst van tarieven, n.l. het e dubbel-tarief, een uitzondering wordt gemaakt ond van argumenten, die spr. beslist niet kan delen. 1 aij meent, dat het van belang is naar voren te bren- 9' dat hier iets gedaan wordt wat niet juist is. Er is verschil van mening mogelijk, maar spr. gelooft, dit met al of niet waardering voor het college totaal nif :s te maken heeft. iet argument van de inkorting van de spertijd is v verschillende kanten ter sprake gekomen. Spr. had d een beetje verwaarloosd; het is ten slotte zo, dat v< de 1.500.000 kWh, die in het piektarief gebruikt worden, 150.000, dus 10 in spertijd wordt afge nomen. Het ruimte dubbel-tarief vertoont in dit'opzicht een ongunstiger beeld, want van de 2.650.000 kWh, die hiervan in totaal gebruikt worden, wordt 650.000 (bijna een vierde gedeelte) in spertijd afgenomen. Spr. heeft dus verondersteld, dat inkrimping van de spertijd hier j maar minimale invloed zal hebben. Hij meent, dat hier in de regel al wel wat speling bestaat. Het spijt hem, dat de wethouder en hij het over de berekening niet eens zijn. Het is de moeilijkheid van de uitoefening van het raadslidmaatschap om tot de juiste cijfers te komen. Men kan hier uit den treure over spreken, maar spr. is bereid en hij hoopt, dat de wethouder het ook is over die zaak later nog eens met hem een onderhoud te hebben, om een eventueel misverstand op te heffen. Spr. blijft overwegend bezwaar tegen de veranderde tarievenpolitiek hebben. Hij acht de verandering t.a.v. het ruimte dubbel-tarief niet gemotiveerd en meent, dat het heel goed anders kan. Het lijkt hem zeer wel mo gelijk nog uit te komen, als dit tarief minder wordt ver hoogd. Spr. zal straks werkelijk tot zijn spijt tegen dit voor stel stemmen. De heer Kamstra kan na hetgeen de heer De Jong heeft gezegd, heel kort zijn. De wethouder is begonnen met te zeggen, ter moti vering van het standpunt van het college, dat in andere plaatsen de verhoging der tarieven ongunstiger is dan j in Leeuwarden. Hij heeft eerst de gasprijzen opgesomd, j maar ook de electrieiteitstarieven gunstig genoemd. Spr. meent, dat men hier in de eerste plaats met de tarieven voor Leeuwarden te maken heeft. Nu gaat het hier niet tegen verhoging der tarieven, maar in hoofd zaak tegen de ongelijkheid in behandeling der ver schillende tarieven. De wethouder heeft geprobeerd de verhoging van het ruimte dubbel-tarief een beetje te verzwakken door te berekenen, welke invloed de ver korting van de spertijd op deze verhoging heeft. Ook de heer W4ersma meende, al voordat de wethouder sprak, iets dergelijks te moeten zeggen. Spr. zou er daartegenover op willen wijzen, dat buiten de speruren niet die apparaten gebruikt worden, welke de meeste stroom vragen. De wethouder zegt, dat het enkel-tarief J door mensen met een smalle beurs wordt afgenomen, maar spr. zou toch even willen opmerken, dat heel wat mensen, die het ruimte dubbel-tarief hebben, zeer voor- J zichtig moeten zijn met het uitgeven van de dubbeltjes; zij gebruiken verschillende electrische apparaten, omdat ze geen hulpkrachten kunnen krijgen. Zo gezien, schuilt er wel een onbillijkheid in de meerdere verhoging van het ruimte dubbel-tarief. De heer Leffertstra is blij met de berekening, die de wethouder heeft gegeven. Daaruit blijkt, dat het ene uur minder spertijd dus een uur minder hoogtarief een beduidende invloed op het tarief uitoefent. Dan nog dit. Spr. heeft gevraagd, hoevelen er aan gesloten zijn op het ruimte enkel-tarief. Als hij het goed begrepen heeft, zijn het er 400. Dit noemt hij een zeer verblijdend feit, want nu behoeft men niet ongerust te zijn over het grote aantal ruimte dubbel-tarief-meters, dat aangeschaft zal moeten worden; het kunnen er dus slechts 400 zijn. Dat motief kan men dan wel een beetje minder zwaar laten gelden. De heer Geerts (weth.) zal beginnen met de heer Leffertstra te antwoorden, die meent, dat er maar 400 verbruikers zijn, die van tarief zouden willen veran deren. Zo is het niet. Men behoeft niet het ruimte enkel tarief te hebben om op het ruimte dubbel-tarief over te gaan; ook van het gewone enkeltarief (waarvan 14.000 afnemers zijn) kan men dat doen. Er liggen op het ogenblik 1000 aanvragen te wachten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1951 | | pagina 3