4 Verslag van de handelingen van de gemeenteraad van Leeuwarden van Woensdag 12 December 1951 Verslag van de handelingen van de gemeenteraad van Leeuwarden van Woensdag 12 December 1951. 5 door het college vaak is beweerd). Er is daar industrie, die op het ogenblik practisch nog geen weg heeft. Hij vindt de situatie daar ten enenmale hopeloos en in strijd met het streven van de gemeente om in de toekomst meer bedrijven aan te trekken. Hij heeft meermalen be toogd en hij gelooft, dat hij in goed gezelschap is, want de directeur van de Maatschappij voor Handel en Nijverheid heeft in deze zaal precies hetzelfde be weerd dat, wil men slagen op het gebied van indus trialisatie, men er zo spoedig mogelijk voor moet zorgen, terreinen klaar te hebben en tevens, dat er wegen zijn. Ook in verband met de onderhavige investeringen blijft spr. bij die mening. Soms denkt hij, dat men hier de kans voorbij heeft laten gaan. Het college zegt: wij kunnen de industrie niet verder helpen, daar rekening gehouden moet worden met de mening van de inves teringscommissie. Nu zou spr. kunnen zeggen, dat hij het betreurt, dat men door de centralisatieziekte deze vrijheid zo langzamerhand ook weer kwijtraakt. Door het college is echter toch altijd gezegd: Als de industrie wil bouwen, laat ze haar gang gaan: is ze gereed met bouwen, dan zullen wij zorgen, dat ook de weg klaar is. De raad heeft verleden jaar spr. meent in October de verkoop van grond aan de door spr. bedoelde in dustrie goedgekeurd. In December is men begonnen te bouwen, in April te draaien en nu, in December, is er nog geen weg. Dat is voor deze industriëlen een zeer onprettige toestand. Spr. heeft zelf meegemaakt, dat machine-onderdelen en andere goederen naar de fabriek moesten worden gebracht. Dat gaf ontzettend grote moeilijkheden. Deze industriëlen zijn niet enthousiast en zij klagen: Hadden wij dit eerder geweten, dan hadden wij ons in een andere plaats gevestigd. Spr. meent in dezen wel degelijk te moeten waarschuwen. Nu kan men veel over deze dingen praten de raad heeft dat gedaan; er is ook een interpellatie over ge houden maar gaat men ze in Leeuwarden niet anders aanpakken, dan trekt men hier geen industrie aan. Voelt de raad daar niet voor, goed, maar dan ook geen grote investeringen. Voelt hij er wel voor, dan moet het anders dan nu. Spr. denkt hier aan het Motorwalsen- bedrijf en de N.V. Internationale Transportmaatschappij Pax. Mevr. UijthofMiedema zou iets willen zeggen over de Harlingertrekweg. Zij heeft daar persoonlijk mee te maken; zij zou willen, dat ook hiermee de grootst moge lijke spoed werd betracht. Als het regent, ontstaat er zo'n modderpoel, dat de bewoners niet fatsoenlijk in de stad kunnen komen. Het allerlastigste is echter, dat men hier al 5 jaar zit met het probleem, dat de huizen zullen worden afge broken. Er is gezegd: jullie moeten er uit. En dan weer: het duurt nog zo en zo lang. Wat is daarvan het gevolg? Dat de huisjes zijn uitgesloerd. Zij neemt direct aan, dat het niet anders heeft gekund. In de oorlog kon er niets aan gedaan worden en na de oorlog deed men er niets aan, omdat ze op het punt stonden, afgebroken te worden. Thans vernemen de bewoners, dat ze weer kunnen blijven zitten, men kan wel aannemen voor ge ruime tijd. Nu vraagt spr., of er ook iets op te vinden is, dat de huizen, die door de gemeente zijn overgeno men, in behoorlijke staat worden gebracht. Ze zijn niet zo. dat ze moeten worden afgekeurd. De hear A. Witteveen freget oan B. en W„ oft, nou't de gemeente fan hegerhan oplein is, dizze bisu- niging troch to fieren, dit ek ta gefolch hawwe sil, dat it wegenplan ek net trochgiet. Spr. bidoelt spesiael de wei, dy't ek op it ütwreidingsplan leit: noard-süd, tus- ken de Harnzertrekfeart en it spoar fan Ljouwert nei Harns. Dy wei is tige fan bilang, ek foar eventuele yndustry, dy't dêr neffens eltsenien yn dizze rie komme moat. De hear Pols hat der al op wiisd, dat dizze nije wei ek fan great bilang wêze soe foar de yndustryen, dy't der al binne, westlik fan de Swette; spr. bidoelt dy fan Overmeer, de kalk-ounen en de N.V.B. Dy binne nou alhiel isolearre en hawwe dochs tige bilang- rike yndustryen west en hja binne dat op 't heden noch foar Ljouwert. Hja bihearre offisjeel ünder Menaldu- madiel, mar praktysk hearre hja by Ljouwert. Nou't it Van Harinxmakanael der komd is, binne hja öfsletten en alhiel op Ljouwert oanwiisd. It is net allinnich fan bilang foar dy yndustryen, mar ek foar de eventuele nije, dat dy wei der komt. Spr. soe B. en W. freegje wolle, oft der ek in kans is, dat dizze wei binnen net al to lange tiid oanlein wurdt. Mocht dat net it gefal wêze, dan soe hy yn it bilang fan de yndustry west.' k fan de Swette der op oanstean wolle, de Snitsertrekwei, dy't yn in tige minne tastan forkeart, to forbetterjen. By de hear Santema is troch it lézen fan dit stik in gefoel fan soarch opkommen oer it feit, dat it bidrach, dat oarspronklik üttrutsen is, ünderwilens mei in heal miljoen is formindere. Hwant dit is ek in kwesje, dy't it kanael, de tagongspoarte ta de stêd, rekket. Nou is it Van Harinxmakanael op it eagenblik praktysk klear. Men sjocht tsjintwurdich alle dagen mear skippen it kanael trochfarren en ek sjocht men al faker de coast rs de stêd passearjen. As dit plan, dat Gem.wurken nou wer opsteld hat, trochgiet, hat spr. der in bytsje need mei, oft dy ynfalspoarte dat is dus it kanael, c at oansluting jowt oan de yndustry yn it westen en ek yn it easten wol foldwaende wêze sil om de greate skippen, dy't mear en mear de greate kanalen nei Gr ns ta brüke, gelegenheit to jaen om feilich de stêd binnen to kommen. It liket spr. in bilang fan de earste oar et ta, dat dêryn forsjoen wurdt en nou fortrout hy Ge n.- wurken wol, dat men derfan makke hat hwat der an makke wurde koe, mar as der gjin forbreding fan de Harnzertrekfeart wêze sil, is it dan ek mooglik, dat ïar dan op den dür greate forkearsswierrichheden to wei ter foardwaen sille? Spr. hopet, dat de wethalder him in antwurd jaen kin, dat syn soarch weinimme sil. De heer Geerts (weth.) zou willen beginnen, met de heer Santema te antwoorden, omdat die in zorg zit en spr. die zorg graag wil wegnemen. De heer Santema vreest, dat coasters na de gen ige verbreding, die op het ogenblik voorgenomen is, de :ad niet binnen kunnen komen. Als de plannen worden ïit- gevoerd, zoals thans voorgesteld, kan echter aan de Harlinger- of de Snekertrekweg een schip van 1000 :on aan de wal liggen en een ander schip van 1000 :on passeren, niet full speed, maar toch zonder strubb; lin- gen. Ook in het oosten, waar baggerwerkzaamhe ien moeten gebeuren en aan zwaaiplaats en brug gew rkt wordt, kunnen zeer grote schepen voor de wal koi.en, o.a. bij Koopmans. De heer Pols begon met B. en W. het verwi; te maken: Waarom maken jullie niet voort? Dit is geen reclame voor industrievestiging. Er gebeurt niets."' Spr. weet niet. hoe de heer Pols aan die woorden komt Als hij de raadsbrief goed gelezen had, had hij precies op genoemd gevonden welke moeilijkheden hier liggen Hij zou dan ook geweten hebben, waarom de plannen niet zijn kunnen worden uitgevoerd, zoals B. en W dat hadden willen doen. De heer Pols noemt bepaald- be drijven, zoals het Motorwalsenbedrijf, die geen weg hebben. Inderdaad. De gemeente heeft echter, zoets de heer Pols ongetwijfeld heeft gezien, pas 31 Octob r j.L goedkeuring op de onderhavige plannen gekregc e" B. en W. komen nu met het voorstel bij de raad on het werk uit te voeren, zoals het door de investeringscom- missie is goedgekeurd. B. en W. hebben niet stil ge eten en hebben hun plannen niet met de gedachte ingest, urd: nu zal er wel eens bericht van Den Haag of van Ged. Staten komen. Integendeel. Spr. is persoonlijk in de loop van Augustus bij de secretaris van de investeringscom- missie geweest om over het plan te praten. En toen Minister Wemmers hier op bezoek is geweest, hebben B. en W. geprobeerd, hem mee naar het betreffende terrein te krijgen, maar dat gelukte niet. B. en W. heb ben toen diezelfde dag een foto laten maken om aan te tonen, hoe slecht de toestand is, alleen maar om dit geval te bespoedigen. Nu is het dan zover, ten minste, ais de raad het voorstel aanneemt, dat begonnen kan worden met de aanleg van de weg, tenzij weers- of andere omstandigheden dit niet toelaten. Het door de heer Pols genoemde bedrijf zal dus niet lang meer be hoeven te wachten; alleen zal de weg in plaats van 9 m 6 m breed worden. De heer A. Witteveen, die pleitte voor de aanleg van een parallelweg zuidelijk van de Harlingertrekvaart, rn.ar de spoorbaan, evenwijdig aan de Sneekertrekvaart antwoordt spr., dat een plan daartoe inderdaad in voor bereiding is. B. en W. kunnen echter voor de uitvoering op dit moment nog geen goedkeuring van de investe ringscommissie krijgen. Zij zijn intussen zelfs zover gegaan, dat zij een begroting hebben opgemaakt en die al ast, zonder een raadsbesluit af te wachten, ter goed keuring aan genoemde commissie hebben ingezonden. Deze vraagt nu nog: „Waarvoor leggen jullie een weg aan; er is daar nog geen industrie." Spr. kan de raad echter wel mededelen, dat er op het ogenblik onderhan delingen gaande zijn om een vrij groot terrein (7100 m aan een bepaalde industrie te verkopen. Gaat deze ve koop door, dan zullen B. en W. ongetwijfeld toe- ste nming krijgen om een parallelweg aan te leggen en de Sneekertrekvaart te verbreden tot Sneekerhaven. ^oor de industrieën, die in Menaldumadeel liggen, is iet op het ogenblik inderdaad een lastige toestand. Zi zijn heel moeilijk te bereiken, maar het is van de ge aeente Leeuwarden niet te verwachten, dat zij de Snekertrekweg op dit moment verbetert, terwijl de mo- ge ijkheid bestaat, dat de gehele trekweg daar wegge- ba,,gerd zal moeten worden. De industrieën zullen zich du voorlopig moeten behelpen. p de vraag van mevr. Uijthof, of het mogelijk is er, je verbetering aan te brengen aan die huizen, die al jaar op nominatie staan om afgebroken te worden en daardoor niet het onderhoud krijgen, dat zij verdie nen antwoordt spr., dat het grootste deel van deze hui en gemeente-eigendom is en dat hij bereid is na te laten gaan, of bepaalde voorzieningen, die in verhou- din tot de betrekkelijk korte tijd, dat deze huizen nog zullen staan, niet al te duur zijn, aangebracht kunnen worden. heer Pols is het met de wethouder eens, dat er op het ogenblik niets meer aan de slechte toestand te doen is. Spr. heeft niets anders willen zeggen dan wat hij reeds twee jaren geleden zeide: Maakt U alstublieft voor,; Later lukt het niet meer. Hij is van mening, dat men hier in dezen de boot heeft gemist, wat hij heel erg ;ndt. Toen deze industriëlen zich indertijd in Leeu warden gingen vestigen, had men hun moeten zeggen: U kan wel kapitaal in industrie investeren, maar U moe; jaren wachten op een weg. Dan hadden zij zelf kunnen beslissen, of ze al of niet wilden komen. De Spoorwegen brengen de voor deze industrieën bestemde goederen tot daar, waar de verharde weg ophoudt en dan moet men van de fabriek met krachtwerktuigen komen om ze op te halen. Spr. kan zich dan ook leven dig oorstellen, dat deze mensen mopperen. Hij zal niet dieper op andere moeilijkheden ingaan, maar vraagt, of er ook een mogelijkheid is om hen te helpen, i de winter invalt, kan het wel April worden, voor g er komt. Er moet ook riolering worden aange- Spr. wilde deze mensen voor de winter nog zo mogelijk geholpen zien. Om ongelukken te voor- komen, zou hij ook willen, dat er verlichting wordt aan gebracht. 5e hear Van der Meer seit, dat der fan de oardel oen, dy t de plannen earst kostje moasten, nou 5 a tüzen öfgiet, mar dat yn dy tuskentiid alles djürder wurden is. Men kin dus miskien hast sizze, dat nou sahwat de helte fan it oarspronklike wurk dien wurde kin. It earste plan sil lykwols net to lükse west hawwe, hwant dat mocht de gemeente doe ek al net barre. Hwat men doe oannommen hat, hat fansels nedich west en hwat doe nedich wie, kin nou net mear. Der moast bi- snoeid wurde. It plan, dat nou ütfierd wurde sil, is fan sels lang sa goed net as it oare. Nou soe spr. wol ris witte wolle, hwat nou eigentlik de skea is, dy't der yn sit. As der in wei oanlein wurdt fan 6 m breedte, dy't 9 m breed wêze moat, liket dat spr. wol eat, hwer't men noch lang yn 'e takomst mei sitte sil. Spr. syn fraech is nou: hwat binne de foardielen fan it oarspronklike plan boppe dat hwat nou ütfierd wurde sil? De heer Geerts (weth.) zal proberen de vraag van de heer V. d. Meer i.z. de voordelen van het vorige en de nadelen van het thans voorgestelde plan te beant woorden. Een nadeel van het laatste plan is in de eerste plaats, dat de Snekertrekweg 6 m in plaats van 9 m breed wordt. Zolang er alleen industrie aan de Snekertrekweg gevestigd is, zal deze wegbreedte wel voldoende zijn. De weg is 6 m breed, plus trottoir. Op de plaatsen, waar industrie gevestigd is, zal een losgelegenheid komen. Deze weg is voorlopig wel voldoende. Maar het eerste plan had natuurlijk belangrijke voordelen, omdat het berekend was op de toekomst. Een weg van 9 m breedte zou voldoende geweest zijn als toevoerweg voor het gehele industrieterrein. Verder zou volgens dat plan de loswal helemaal aangelegd worden. Maar of deze nu of later wordt aangelegd, brengt niet zo heel veel schade mee. Een andere bezuiniging is, dat de verbre ding van de Sneekertrekvaart tot Sneekerhaven niet doorgaat. Spr. weet echter niet, of het aanleggen van deze haven later duurder zal zijn dan op het ogenblik. Het enige bezwaar is, dat de gemeente geen industrie terrein klaar heeft, dat ze niet iets heeft om ,,in de etalage te leggenzoals de heer Pols dat wil. De ge meente kan alleen het volgende aanbieden: ,,wij zijn van plan een haven en een parallelweg aan te leggen en daartussen in zal het industrieterrein liggen", maar dit alles ligt er nog niet. Ook is een bezuiniging, dat het gedeelte kanaal tussen de spoorbrug en het Van Harinxmakanaal niet uitge baggerd zal worden. Het voetpad echter langs het aan te leggen kanaal zal wel helemaal aangelegd worden. Dat niet-uitbaggeren van dit gedeelte levert natuurlijk nadeel op, omdat het goedkoper is, het baggerwerk in één keer te doen dan in twee keren. Er is een aanbe steding van het baggerwerk gehouden en wel een voor het geheel, dus ook voor het westelijke plan (uitbag geren tussen spoorbrug en Van Harinxmakanaal en uit baggeren van de Sneekertrekvaart), subsidiair van een uitbaggering, zoals die nu uitgevoerd moet worden. B. en W. zijn, zoals gezegd, in onderhandeling met een industrie over verkoop van een groot industrieter rein. Lukt dit, dan zal alsnog de Sneekertrekvaart wor den uitgebaggerd en de zwaaikom gemaakt, die nodig is om van het Van Harinxmakanaal in de Sneekertrek vaart te komen. Spr. kan niet met cijfers aantonen welke financiële nadelen uitvoering in twee fazen voor de ge meente zal opleveren. Het heeft natuurlijk ook enkele voordelen, bijv., dat, zoals men in de wijziging van de begrotingsposten heeft kunnen zien, dit aan rente en afschrijving de eerste jaren 30.000,bezuiniging zal geven. Niettegenstaande dat zouden B. en W. echter niets liever willen dan laten uitvoeren wat oorspronke lijk door de raad is aangenomen. De heer Pols vroeg, of er verlichting kan worden aangebracht en of er iets aan de weg kan gebeuren. Spr. durft geen enkele toezegging te doen over ver betering van de weg. B. en W. hebben tot dusverre gedaan wat zij konden. Er zijn kapitalen uitgegeven

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1951 | | pagina 3